28.11.2014

KIRKON KARNEVALISOINTI

"Nyt kun avioliiton autuaaksi tekevyydestä kovasti kohistaan, niin kyllä mun mielestä ihmiselon paras aikaa kuitenkin on heti ensimmäisen avioeron jälkeinen hetki." Arvo Tuominen

Itse en ole koskaan eronnut, kun en ole koskaan mennyt naimisiin, enkä luvannut kenellekään mitään. Rakkaudesta olen tainnut joskus, nuorena,  jollekin jotain epämääräistä sopertaa, että se on näissä kosmisissa olosuhteissa MINULLE mahdotonta, tai jotain siihen suuntaan. Olen siis tavallaan novalislainen romantikko. Kaipaan rakkautta, mutten usko sen mahdollisuuteen, tällä planeetalla. Sanomani on hyvin pitkälle juuri se, mitä Klaus Kinski sanoo elämäkerrassaan "Tarvitsen rakkautta" (suom. Markku Mannila).

Olen siis edes sen verran vakava romantikko, etten koskaan puhu rakkaudesta. Ei siitä tällä planeetalla, näissä oloissa, minun kannata mitään puhua. Ei tämä minun kohtaloni sulje pois toisten tunteita ja mahdollisuuksia. Puhun vain omasta kohtalostani.

Onko siis minulla joku kanta ns. tasa-arvoiseen avioliittolakiin? Ei ole mitään. Ei lievää eikä voimakasta. Minusta avioliittoinstituutio on aina haiskahtanut, eikä se nyt haiskahda yhtään sen enempää tai vähempää. Kaksinaismoraalisuutta en kannata. Queer-kabareen päästäminen kirkkoon tarkoittaa tietysti tämän institution (ei queer-kjabareen, vaan läntisen kirkon) täydellistä karnevalisointia ja samalla loppua.

Jos tämä on sivistystä, se sopii minulle. Ehkä kirkon karnevalisoiminen todella on sivistystä, kysytäänpä vaikka Rabelaisilta tai Bahtinilta? Minulle asialla ei sinänsä ole merkitystä. Itse en ole ajatellut mennä avioon, enää sen jälkeen kun olen täysin käsittänyt, mikä paikka tämä on, jonne on nyt synnytty. On kai se vähän miehen velvollisuus pysyä moisten kabareehömpötysten ulkopuolella. Enkä ole laskeskellut, mitä taloudellisia hyötyjä avioon menemisestä voisi koitua. Toivottavasti ei mitään.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com