31.8.2013

niin kovapintainen. ja lopulta niin typerän myyty
"Ellen työskentelisi tietokoneiden parissa olisin runoilija." Steve Jobs 1983
Miksi kukaan ei sanonut Sibeliukselle, kill your darlings, polta sinfoniasi? Miksi Gaudi ei räjäyttänyt kirkkoaan? Miksi?

KUN TAITEILIJA PÄÄTTÄÄ AMPUA LÄHIMMÄISENSÄ HÖLMÖN YLLYTYKSEN SEURAUKSENA

Kun rakkaimpia lähdetään ampumaan, pitää motiivin olla kirkas. "Usein rakkaat ammutaan erityisen kehnoista syistä." Timo
Beat-sukupolven keksintö: rikkoa nollasummapeli tylppä logiikka osavaltioiden välisen nuorisomatkailun keinoin.

RAKASTU JA NÄE

Kysymys rakastumisesta satunnaisainekseen on taideteoksessa vaikea silloin, kun melkein kaikki on satunnaisainesta. Pitää olla kyky sokeasti haltioitua mistä hyvänsä tapahtumasta, mutta myös William Burroughsin tarkkanäköisyys ja harkinta ampua rakastetun pään päälle sijoitetun omenan sijaan rakastettua.

NOLLASUMMAPELIIN TATUOITU

Taideinnostuksen paradoksi on siinä, että tekijöiden määrän lisääntyessä yleisön määrä ja havainnon intensiteetti ei nopeasti lisäänny. Tämä hiivuttaa innostusta nollasummapelin muodossa. Taidekenttä on nollasummapeli niin kauan kuin kenttä ei kykene lisäämään olennaisesti gravitaatiotaan kiinnostuneen yleisön suuntaan. Massa ja hitaus lisääntyy, vetovoima ei. Nollasummapeliin tatuoidussa tietoisuudessa menetetään kaikki tuoreet ja intensiiviset kontribuutiot, ne tukahtuvat massan hitauteen. Vetovoima muuttuu luotaantyöntävyydeksi. Kahden kulttuurin ongelma syntyy tässä pisteessä.
Jaaha, autossa pyörimässä 17 Andy Mc Coyn maalausta, siirrettynä pois oman näyttelyn alta. Kenelläkään mitään tarvetta näille?

VÄSYNYT PELLE RAUHOITTAA HERMOJA VÄHÄN

mutta ei ole mitään väsyttävämpää kuin kohdata taas joku uusi Spede ja tuore sekopää.

TAIDE ON RUMIEN INTRESSIEN VASTAISTA

Vai että oikein Spede lähetti vankilaan. Niin kuin tässä maassa mikään mikä suoranaisesti on valtapiirien intressien vastaista tulisi näkyvästi julkaistuksi.
Alkuperäistaiteilijan ja epigonin ero on äärettömän suuri. Ihminen vailla suhteellisuudentajua, järkensämenettänyt, hullu, pitää tätäkin eroa mitattavan äärellisenä.

30.8.2013

DEMENTIA

Niin suuri on toive saada kaikki anteeksi, että sitä antaa kaiken anteeksi, unohtaa kostaa koston hetkellä.
Mikä hyvänsä voimakas ruumiintunne on hieman kammottava, kun sen kokeen ensimmäisen kerran. Kuolema on juuri tällainen.

SYYSKUVAJUHLAT 1.9. - 28.9.2013

Janne Nummela, Maalauksia, multimedia
Timo Salo, Hiilipiirroksia, performanssivideo

Tehtaankatu 19
Factory St. Gallery

Näyttely avoinna 9-17 joka päivä paitsi Ti.
Avajaiset La 31.9.2013 Klo 18.00.




Myynnissä kirjat:

2000-luvun tärkein aikalaisromaani
Sven Laakso: Aivokäyrä 2003-2012, 2013, kovakantinen 30 € /osa

Janne Nummela: Skandalia, 2013, pehmeäkantinen 20 €
Janne Nummela et al: Ensyklopedia, kovakantinen 2011, 25 €
Janne Nummela: Medusareaktorit, pehmeäkantinen 2009, 20 €
Janne Nummela: Frigiditalvi, 2007, pehmeäkantinen 30 €
Janne Nummela: Lyhyellä matkalla ohuesti jäätyneen meren yli, 2006, pehmeäkantinen 30 €

Timo Salo: Epätietokirja, 2010, 25 €




Myynnissä levyt:

Janne Nummela: Kosmoskalevala, 2013, 10 €









TÄSSÄ MAASSA ON VAIN KARKEITA, ILMEISIÄ JA YKSINKERTAISIA ONGELMIA JOITA HIENOSTELLAAN TORJUNNALLA SYVÄLLE

Suomalaisessa kirjallisuudessa on perinteisesti varsinainen suomalaisuuden psykoanalyysi kielletty. Kirjallisuus on ovelaakin ovelampaa itsensä polveenampumista. Perinteen kunniakkaita jatkajia ovat Hannu Salaman poplarin liepeen alta ilmestynyt kaikenlainen savukeidasmaisuus. Tunnussana on juupas siis eipäs. Salamanhan pisti Spede vankilaan. Turvallisuuspolitiikka kulkee sanomisen outona sordiinona: turvallisuutta ei voi olla liioittelematta liikaa silloin kun päästä puuttuu ruuvi tai kaksi. Hölmönnäköinen pyöräilykypäräkään ei auta hullua. Verikauhansisäisen antagonismin silottaa, ei anarkismin voima, vaan terveenjärjen heikkous.

28.8.2013

VENÄJÄNIKÄVÄ

Alkaapa taas olla kova venäjänikävä. En ole vieraillut suloisen naapurivaltion alueella 15 kuukauteen, joka on ennätykseni ainakin 15 vuoteen. Tämän tyylisiä ennätyksiä ei kannattaisi yrittää rikkoa: mielenterveys saattaa horjua. Siis jollain tasolla. Jollain tasolla olen henkisesti paremmin tolpillani kuin 20 vuoteen. Venäjä on minulle pelkkä lääke jota käytän pakollisena, kosmisen lääkärin määräyksestä. Toisille riittää sähköshokit ja jääkylmät suihkut mielisairaalan pimeässä siivessä. Minun sairauteeni tehoaa vain Venäjä. Samalla mietin huolestuneena Venäjän perustaa: mitä jos tuota lääkettä ei eräänä päivänä olisikaan? Me olemme niin onnekkaita, että emme luultavasti edes ymmärrä sitä, kun meillä on tuollainen lääke kaikkeen mitä sairastamme.

SOLMUTAIDE

Ihailen H.K.:n uusia solmutöitä, mutta samalla pohdiskelen: eivätkö nuo neonvärikkäät "umpparit" ole jo turhan sotkuisia? Tarkoitus ei selvästi ole pitäytyä analyyttisen selkeässä solmutyyppien erittelyssä, vaan itseisarvoista on sotku.
 
Samalla tavalla kuin näiden töiden äärellä, paljon Suomen historiasta valottuu, jos hetken pohdiskelee: kumpi oli "kovempi jätkä" Urkki vai Spede?

Suomalainen kansallishyve ja kovuuden perimmäinen mittapuu on suoraselkäisyyden solmuunvääntäminen. Ja itsellä selkäranka, joka on sotkuinen vetosolmuhuilu, lienee kaikista käyttökelpoisin.

IHMISALENNUS

Kaija Saariahon suuri rahapalkinto saa minut miettimään taidemaailman rahatouhuja ja niiden yleisinhimillistä merkitystä. Missä määrin pyyteettömältä vaikuttava korkeataide edes heijastaa rahanhimoista, moraalisessa alennuksessa märehtivää tekijäänsä? Taide on muka villi, vapaa ja luova, ilman ulkoista auktoriteettia, mutta tekijä on kaikkea muuta: tekijä on syötein kahlittu syotti. Suurimman syötin toivossa ei jaksa elämäänsä painaa kuin järkensä menettänyt värillikäs saippuakupla. Siksi nälkätaiteilijuus joka saa jos saa palkintonsa kohtuuttomana kadehdittuna katutaidetta lällättävänä ryöpytyksenä lopussa palvelee lähinnä jälkimodernin ihmisen läpipervertoitunutta psyykettä Rimbaudin ihmiskauppiaan norsupyssynpistimessä. Koko kohtuuttomuuden turha teatteri olisi painettavissa alas kohtuullisella taiteilijapalkalla.

Miten ohittaa toisiaan pärstäkertoimen perusteella palkitsevat kasarmipellet? Koko hölmöläisyys olisi vedettävissä maton alle poistamalla sadistinen ja turha, mitään inhimillistä palvelematon rakenne, jonka sanelee ei tieto vaan tottumus ja sairaudentraditio. Nyrkit toistensa perseissä ranskaa mäljehtivä katolikkoseminari voi tällaisesta menosta saada kuolleelle iholleen pieniä tuskin havaittavia Fin de siècle-väristelmiä. Heillä ei ole jäljellä edes aneemista menneisyyden kuvaa vaan pelkkä surkea kehys, jota he pyhäinjäänteenä poroporvarillisessa väristyksessään lääppivät. Vain sarvitonttu voi luuvaloonsa tällaisesta touhusta saada jonkinlaista radioaktiivista säteilyä.

Mutta ei. Kun pitäisi tehdä työtä, nämä ryhtyvät palkitsemaan pölyä ja murhetta.

Mitään radioaktiivisen ankkalammen roskalla ahdetun varpaankorkuisen tsunamin sopimuksia syvempää tai ruutananpaskan ylittävää merkitystä ei esteettisillä järjestelmillä ole ellei niillä ole yleisinhimillistä elämää säilyttävää ja tasapainottavaa merkitystä. Vaikka siellä vyöryisi arttimahtisaari kehonsamenettäneen auktoriteetilla ihmiskunnan suuntaviivoja palvelevalla voimalla niin ei. Taiteen palkitseminen on läpikotaisin lepraisten sopimusten noudattamisen kiltteyden syleilyä ilman moraalista merkitystä.

Se on sokrateenmyrkyttämistä, dostojevskinsiperiaanlähettämistä ja kristuksennaureskelua ristillä. Elämän irvistelyä ja elämänilveilyä metrinkorkuisessa gallialaisen poisdegeneroituneen munkin rippikopissa, jonne mahtuu pissalle vain raaistunut katolikko viikonaikana paiskituin marraskettäväristävin nestetarinoin. Ainoa asia jota tämä lähimmäinen todella osaa harrastaa. Tarina jota emme halua elää. Se meidän on nieltävä kuin nestemäinen öylättiselluloosa. Että kehonsamenettäneet saavat johtaa ja määrätä suuntaviivoja kuin nukkuneen ihmissyöjän rukous.

Ja mitä näillä kuralätäkön E.T.-sopimuksilla saadaankaan aikaan? Ei muuta kuin painetaan yleisinhimillistä ja kestävää. Heikko taide on olemassa vain vahvan alaspainamiseksi. Se on prosessin ja kehityksen alaspainamista; pysähdyksen ja degeneraation poroporvarillista juhlintaa. Harvat sovitut tähdet ilkkuvat lähiavaruudessa aurinkopaneeleillaan vahvojen sidosten ja todellisten henkisten yhteenliittymien hajoitustyötä. Jälkimoderni ihminen sairastaa tyynesti kuin moderni vilttitossu kosmisesti abnormaali, sadistinen ja häiriintynyt koppiinväsynyt katolikko joka salaa kaipaa kämmenmikron autopeliä.

Esteettisten sopupelipalkitseminen palvelee näitä äärimmäisen aistittomuuden ja järjettömyyden kuolemanfarssin kehityssuuntia. Pikku syksyisen sienipilven ulkopuolella asioista päättää selvä järki: uudistuva tuore totuudenaisti. Ei mikään varisten välinen lusikoillavoideltu raakkumisen hienostunut kauneuskilpailu.

27.8.2013

Niin, nyt on melkoisen myllerryksen aika, jos miettii mediaa, toisaalta uusia välineitä. Kaikki asiat sulavat paikoiltaan virtaavaan tilaan. Se on hyvä, mutta turha odottaa mitään nopeita reaktioita mihinkään. Huijarinpelkoista ihmettelyä on ajan henki.

26.8.2013

MAUSOLEUMISTA

Taitaa tosiaan olla niin, että kaiken Aronpuron lukemisen jälkeen Enzensberger nyt ensituttavuutena tuntuu hieman epigonimaiselta, vaikka asia on niin, että vaikutteet ovat häneltä tulleet Aronpurolle. En ehkä pidä Enzensbergerin välinpitämättömän kuivan nihkeästä suhteesta edistykseen. Aronpuron lämmin huumori huutaa poissaoloaan. Edelleen mietityttää ratkaisu nimikirjaimista plus syntymä ja kuolin vuodesta tekstien nimenä: ovatko nämä arvoituksia? Tulisiko lukijan suhtautua tekstiin, ikään kuin löytääkseen vihjeen nimikirjainten omistajasta, joka usein onkin arvattavissa. Tosin ei tekstien myötävaikuttamana vaan muuten vaan. Tekstit eivät listaa triviatietoa enempää kuin tunnistettavia tyylilainoja; ne eivät ole aiheen omaperäisyyteen eläytyviä vaan pikemmin tasaisen harmaasti samantyylisiä bibliografisia havaintoja sisältäviä. Poikkeuksiakin on, mutta varsinaisina omaperäisinä jalokivina tekstit eivät minulle kimaltele, jonkinlaisena historian romulootana ja pitkäveteisenä kylläkin. Ajatus ihmisyyden planeetasta onnentilana jonka edistys pilasi on valistuksen jälkeiseltä postensyklopediselta kaudelta katseltuna mielikuvituksen köyhyyttä. Ei ole olemassa mitään pysähtyneisyyden tilaa: ihminen kasvattaa itsestään itselleen dialektisen vastavoiman, aina. Kaikkeen on lääke, jokaiseen tietoisuuden luonnollisen tasapainon horjahdukseen on olemassa täsmälleen oikeanlaajuinen vastahorjahdus? Lajien sukupuuttoonkin on luominen vastalääke? Mitä sitten ovat ne totutut kieli- ja ajatteluvaateet joita Aronpuro sanoo Enzensbergin tekstin rikkovan? Minulla ei siitä ole aavistustakaan. Kuka niihin on tottunut, kuka niitä vaatii, biologisen elämän kosteassa ytimessä asustava gekkogeokätköilijä? Ellei hän sitten tarkoita aronpurotyylisiä kieli- ja ajatteluvaateita. Niihin me tosiaan olemme tottuneet, nyt kun asiaa mietin. Enzensberg rikkoo niitä jonkin verran, mistä emme häntä voi suinkaan kiittää.

KOKEELLISEN MUSIIKIN NYKYTILA?

Kysymys kokeellisen musiikin nykytilasta Suomessa? Mitä siitä voi sanoa? Oma tilanteenihan on se, että 1990-luvulla olin mukana Sibiksen konserteissa ja opiskelin musateknologiaa, mutta 2000 luvulla olen ollut skenestä ulkona ensinnäkin koska olen keskittynyt muihin juttuhin. Uskon, että kokeellisen musiikin taso elävänä kulttuurina Suomessa on verrattain matala suhteutettuna uusin teknisiin mahdollisuuksiin - jos näin voi sanoa. Musiikki nähdään valmiina kielioppina, ei huomata, että uudet aakkoset ovat vasta muotoutumassa. Siksi teen itse juttuja hyvin prosessuaalisesti ja pidän prosessini täysin läpinäkyvänä kiinnostuneille, esimerkiksi tämän blogin kautta. Kiinnostuneita on käsittääkseni ehkä yhden käden sormilla laskettava määrä. Mutta mahdollisuus tehdä prosessista läpinäkyvä on kiinnostavaa tässä ajassa. Samoin uudet kartoittamattomat tekniset mahdollisuudet joita Mac Mini Severin tapaiset halvat mutta tehokkaat kotityöasemat mahdollistavat yhdessä Logicin ja MSP/Max tyylisten ohjelmistojen kanssa. Minulle ääni on ääntä, konkreettista dialektista materialismia, ei konseptuaalinen juttu. Suomalaista kenttää en juurikaan tunne, enkä koe että kenttä olisi potentiaalisesta panoksestani kiinnostunut, vaikka se olisi mitä hyvänsä. Sama tuputtamisen välttämättömyys siis esiintyy tuolla kentällä: laatua ei etsitä tai löydetä. Ongelma on ehkä juuri tämä passiivisuus ja kyvyttömyys nähdä olennaisia juttuja. Tämä on siis kentän ongelma: puuttuu avointa todellista kokeellista henkeä. Kuten suomessa aina. On vain esteettisisä sopimuksia, pelonilmapiiri jota jatkuvat keinotekoisesti ylläpidetty resurssisodat lietsovat. Raha, resurssisotiminen, on suomalaisen taide-elämän keino pitää taiteen merkitys (porvarillisessa hengessä sopivan) alhaisena, ja estää yleisinhimillisiä ääniä kuulumasta. Ongelma joka pitäisi poistaa on: resurssisodat. Kaikkia muita mahdollisuuksia, musiikkitaloja ja -tiloja, on varmasti riittävästi. Mutta energia ohjautuu väärin. Se ei nouse maailmalliselle tasolle, vaan paikallisvärittyy liikaa paikallissopimusjärjestelmien näköiseksi anemiaksi. Paikallissopimuksista jotka kaiken aikaa jyräävät varsinaisen aistin ja estetiikan seuraa ohuus, verettömyys, anemia.
Tyhjäkäynti on kivaa, täysipaahto kivempaa.
Hän oli melko suuri galaksi. Miljardöörien konferenssissa tämä miljonääri sai murska-arvion taloutensa tilasta.

25.8.2013

HANS MAGNUS ENZENSBERGER: MAUSOLEUMI

Olen Aronpuron nyt suomentaman 1975 kirjoitetun runoteoksen sivulla 18. Voiko mikään tuohon aikaan kirjoitettu tuntua tässä ajassa raikkaalta? En tiedä, mutta Enzensberger ei kyllä yllätä positiivisesti, vaikka olin jotenkin onnistunut muodostamaan teoksesta odottavan ennakkomielikuvan. Sivulle 18 tultaessa on ollut jo useampia pidempiä tekstejä joita en ole jaksanut edes läpi silmäillä, jotkut jutut eivät kiinnosta sitä vertaa, että jaksaisi selvittää nimikirjainten taakse kätketyt henkilönimet, joilla tekstit on nimetty. Tuntuu sinänsä perusteettomalta ratkaisulta lyhentää nimet pelkiksi kirjaimiksi. Ainakaan Ensyklopediaan ei monellakaan tämän raikkaustason näkemyksillä, joita tässä alkajaisiksi tarjoillaan, olisi Enzensbergeriä hyväksytty kirjoittajaksi. Esimerkiksi nyt tämä G.W.L, kuka lienee, Leibniz ehkä, turhan makealla apurahalla tuntuisi kirjoitetun, voi kuvitella että nykyinen keskiverto apuraharunous tuntuu neljänkymmenen vuoden kuluttua juuri näin väljähtyneeltä. Ihmiskunnan historia, Enzensbergerin tulkitsemana varsinkin, tuntuu sangen tylsältä nykyhetkeen verrattuna. Vaikea on ymmärtää, miksi lainkaan olisi kiinnostunut siitä, mihin tulevaan sen avulla muka voisi varautua?
Itse asiassa tämä kuukauden maalaukseen keskittynyt sadonkorjuu heinä-elokuussa tuntuu tällä kertaa ihan riittävältä suurisuuntaisempien ideoiden eteenpäin viemiseen. Ideareppu alkaa olla maalauksen osalta toistaiseksi tyhjä. Kaikki on tehty mitä pitikin. Tunnelma on rauhallinen ja valmis edelleenkehittelyideoita varten. Parhaat työt ovat esillä 31.8. - 28.9.2013 Tehtaankatu 19 Helsinki, Factory St. Gallery. Avajaiset siis ensi lauantaina klo 18.00. Tämä tulee olemaan ehdottomasti lyhyen kuvataiteellisen urani kohokohta: vihdoin on jotain näytettävää.

HYBRIS. MEDITAATIO

Olennaista ei ole meditaatio eleenä, tai meditoiminen mahdollisimman usein ja syvästi, vaan pääseminen elämän arkisissa toiminnoissa meditaation tasolle ja mieluiten yli, niin että lootusasentoon asettuminen tuntu lähinnä samalta kuin hälyisessä liikenneruuhkassa istuminen aikaisemmin. Meditaatio on ihmisen henkisyyden kannalta samaa kuin Apple I verrattuna Apple II:seen. Vasta Mac Mini Server taso moninkertaistaa ihmisen henkisen kapasiteetin suhteessa Bachiin, Leonardoon ja Tolstoihin. Vasta kun pystymme vilpittömästi nauramaan Bachin kömpelyydelle tai Gurdjieffin aneemisuudelle olemme runouden ensimmäisellä pienalla.

APPLEN POETIIKKA

on enemmän kuin hämmästyttävä. Se on hämmästyttävä potenssiin hämmästyttävä. Vakuuttavinta on vision syvyys, joka Jobsilla oli jo 1980-luvun alussa. Hänellä on jonkinlainen käsitys jo niistä mahdollisuuksita, jotka minä ensimmäisen kerran kunnolla ymmärrän saadessani käyttöön Mac Mini Serverin. Jo vuonna 1980 Jobs sanoo, että tietotekniikan tarkoitus on moninkertaistaa yksittäisen ihmisen henkinen kapasiteetti. Tosiasiassa tietokone on viihdekäyttönsä takia epäonnistunut tässä tavoitteessa. Tietokone ei ole myöskään pystynyt tähän asti moninkertaistamaan kenen hyvänsä henkistä kapasiteettia niin, että se ylittäisi hankisesti korkeatasoisimpien ihmisten kapasiteetin ilman tietokonetta. Mutta minusta tuntuu: vasta nyt me olemme ensimmäistä kertaa todella tällä rajalla. Vasta nyt tietokone kykenee nostamaan yksittäisen ihmisen henkisen kapasiteetin tasolle, jolla se ei ihmiskunnan historiassa vielä koskaan ole ollut. Tämä on hurja ajatus, minulle uusi, mutta Jobsille ikivanha itsestäänselvyys.
 
Minusta on huimaa, kun ajattelee sitä tietotekniikan tosiasiallista primitiivisyyttä, jonka kanssa heidän oli pakko tulla toimeen parikymmentä vuotta, ennen pääsyä lähellekään niitä visioita joita he tavoittelivat. Mutta suoraviivaisuus, jolla eteenpäin pyrittiin, kehityksen hitaus, jonka kanssa oli tultava toimeen, mutta samalla kertaa kehityksen vääjäämättömyys ihmiselämän mittakaavassa pitkällä jänteellä. Jos ajattelee millaisia tuotteita Jobs teki silloin kun hän oli 20 vuotias ja silloin kun hän oli 55 vuotias, harva taiteilija (jos kukaan koskaan?) on pystynyt kehittymään uransa aikana niin huomattavasti. Mutta ihmiskunnalle kaikki mitä hän teki oli aikanaan uutta, ihmeellistä ja korvaamatonta. Jobshan oli käytännössä miljardööri jo vähän yli parikymppisenä Applen pörssiinlistautumisen jälkeen.
Hän oli vain yksi lukemattomista Yakuzan nylkyreistä ja nahkureista, jonka tehtävänä oli nylkeä kuollut mafiapäällikkö ja asentaa hänen läpikotaisin (paitsi kämmenet ja jalkaterät) tatuoituun nahkaansa vetoketjut, jotta nahkapukua voitiin käyttää mafian rituaalitilaisuuksissa.
Toinen aunuslaisen kotimajoituksemme isännistä -- käyttääkseni tarkkaa ilmaisua -- defenestroi kaksipiippuisen haulikon kanssa hilluvan veljensä ulos kuistin suuresta pitsimäisestä ikkunarakennelmasta.

22.8.2013

Gurdjieff pitää kaikkea draamankuohuttamista psyykkisenä sairautena, ja siinä hän on aivan oikeassa. (Beelzebubs tales s. 503)

TAIKURIT

ovat siitä reilua porukkaa, että opettavat kaikki temppunsa oppipojalle, myös rahanarvoiset, tosin hieman eri tavalla.

ASSOSIATIIVINEN AJATTELU

Gurdjieffin kriittisyys assosiatiivista ajattelua kohtaan on ongelmallista. Jos kysyisimme asiaa Steve Jobsilta, hän luultavasti sanoisi, että assosiatiivinen ajattellu ei ole pelkästään harhaanjohtavaa. Ideoiden maailma täytyy louhia, varsinkin jos toimimme tästä planeettatietoisuudesta, jossa louhinta ei ole edennyt kovin pitkälle. Emme voi lähteä dogmatismista sellaisen äärettömyyden suhteen, jonka alussa olemme: meillä ei ole hajuakaan dogmista, johon verrata käsityksiämme. Intuitiivinen assosiatiivinen ajattelu on oikeastaan ainoa keinomme hapuilla eteenpäin. Ja useimmiten, kieltämättä, harhaan. Mutta intuition toiminnassa on jotakin, joka erottaa harhan, tyhjä assosiaatioiden virran, niistä assosiaatioista, jotka resonoivat, jonkin suhteen, laajemmin. Erilaiset ominaisresonanssit erottavat assosiaatioita toisistaan. Resonansseja tunnistamaton muusikko, matemaatikko tai insinööri voi nopeasti luonnostella vaikka millaisia maailmoja, mutta hän ei lainkaan erota mahdollisia maailmoja mahdottomista.

21.8.2013

Erikoisen epäonnistunut maalauspäivä. Sää oli melkein sopiva, ja muutenkin kaikki kunnossa, paitsi oma energia vastusti koko touhua. Ja lopputulos: pelkkää sotkua. Mietin, että tottelevatko värit todella energioitani: tämän päivän värit näyttävät juuri täsmälleen tältä mielentilalta, jossa ei ole mitään esittelemistä.

AIVOJEN KÄYTÖN OPPIMINEN IHMISKUNNALLE MAHDOLLISTA EHKÄ JO 50 VUODEN KULUTTUA!

Apple-tietokone on nerokkain kone jota osaamme käyttää. Ihnmisaivot eivät ole hyvä kakkonen. Ensinnäkin koska aivot eivät ole kone ja toiseksi koska aivojemme vaatimattomimmatkin mahdollisuudet ovat paljon sen yläpuolella mitä tiedämme. Evoluutioteoria on ihmiskunnan suurin virhe: kuvitelma, että nykyiset aivotoimintomme olisivat jotenkin kehittyneitä ja edistäisivät aivojemme toimintaa. Näin ei ole, elinikämme lyhenee, mikä kertoo vain siitä, että aivomme toimivat yhä enemmän niiden alkuperäiselleä kehitykselle vieraalla tavalla. Tämä johtuu siitä, että ajatuksemme ovat paljon paljon yksinkertaisempia kuin niiden esi-isiemme ajatukset, joiden kehoissa aivomme todella kehittyivät. Apple on hyvä alku sillä tiellä, joka saattaa johtaa siihen, että opimme alkeellisimmalla mahdollisella tavalla käyttämään aivojamme. Ensimmäinen indikaatio siitä, että ihminen käyttää aivojaan, sanoo Gurdjieff, on sotien loppuminen kaikkialta maailmasta.
"Kakka on vauvan tahto." S 4v

SELLAISTA OLI STEVELLÄ MIELESSÄ

Kyllä Jobsin elämäkerta tekee minuun jonkinlaisen vaikutuksen. Se on hämmentävä tarina kun miettii mistä he lähtivät ja mihin päätyivät (= esimerkiksi tähän koneeseen jota käytän). Siinä on kuljettu iso matka yhdelle ihmiselle. Ideat, joiden keksijöitä ja kehittäjiä he olivat ovat melkein liian suuria ja liian tuttuja tunnistettaviksi. Jobsin paras kaveri ja Applen perustaja Steve Wozniac esimerkiksi oli (ilmeisesti?) ensimmäinen ihminen planeetalla, joka näki CRT-näyttöpäätteelle ilmestyvän fontin painettuaan näppäimistön näppäintä. Siinä kokemuksessa täytyy olla sittenkin jotain todella suurta, vaikka se näin ajateltuna tuntuu meistä ehkä mitättömältä asialta. Next oli muuten ensimmäinen Apple jota varsinaisesti käytin.

 

Steve Wozniac puhuu kuin minä, sillä erotuksella että minä puhun vasta sitten kun olen ensin saanut käteeni sen, mitä hän on keksinyt: "Wau, tästä olen aina haaveillut!"




On tämä vähän erilainen kaveri tämä toinen Steve:




Tätä jätkää kannattaa vähän aikaa kuunnella. Tarkasti.

20.8.2013

Todella suuren näyttelijän edessä
ei voi tehdä muuta kuin uskoa
Jumalaan, rukoilla ja yrittää
olla uskomatta silmiään ja korviaan.

VAPAHTAJA

Kun talousjärjestelmässä taas tekaistaan kriisi, jonka suuryritykset nappaavat irtisanomistensa perustaksi, on ennen suuria irtisanomisia uhrattava yksi tärkeä henkilö. Tärkeä henkilö opetetaan näyttelemään Kristuksen eli vapahtajan rooli: hänet naulataan näyttävästi ristiin, mutta veri kämmenissä on vain ketsuppia. Valjaat, joissa hän roikkuu ovat piilossa teepaidan alla. Piilossa hänelle maksetaan tähtinäyttelijän korvaus hyvin hoidetusta roolista. Sitten pistetään pihalle väkeä ja kunnolla, kun vapahtaja on heidän puolestaan noussut jo ihan taivaaseen asti.
Meillä ei todellakaan tarvitse edes näytelmän tasolla kansallisteatterissa esittää, että joku media poukkoilisi vahingossa vallanpitäjiä vastaan. Ei sellaista ole. Kaikki on talutusnuorassa. Ja kiltisti! Silloin kun vapaaehtoisvouhottava kansalaisyhteiskunta ei toimi vaan on maksettujen politrukkien johtama, voiko täysin selkeää tietoisuutta mistään olla muilla kuin poliiseilla? Ei voi, sepä se. Kirjailija on vähän turha koristelma pelkkänä atomina: keskustelukerhoissa ja lukupiireissä istuvat lähinnä poliisit valvomassa toisiaan. Näytellä nyt kirjailijaa, kai sitäkin baskeriopäinen poliisi voi tehdä pikku kuukausipalkalla. Kun ei ihmisiä enää ole, on vain poliisit pidättämässä toisiaan. Pidätyksen valvoja käyttää pidätykseen saman ajan kuin pidätetty sillä erotuksella että pidätyksen valvoja saa käyttämästään ajasta rahallisen korvauksen. Tilanne on niin kauan räikeä kun pidätyksen valvojalla ei ole mitään menetettävää, mutta pidätetyllä on. Kun jäljellä on vain poliisit, kaikki on hyvin ja rauha maassa.
Asioiden kovaääninen julistaminen vaikuttaa hieman hassulta, jos ei näkyvissä ole mitään linjaa tai perusperiaatetta. Pelkkiä oikkuja on vaikea julistaa tai saarnata.

LYPSÄVÄN LEHMÄN LAKKO: UTAREET RÄJÄHTIVÄT

Lypsävää lehmää on hyvä lypsää kun ei se voi muuta kuin antaa itsensä tulla lypsetyksi tai utareisiin sattuu.
Senkö takia nämä poliisit sitä Brodskyä suomentavat, että minun pitäisi arvostaa Brodskyä vain siksi, että poliisit kehtasivat tehdä hänelle saman kuin nyt minulle? Että koska he kehtasivat, niin Brodsky on siksi jotenkin minun veroiseni? Onpa kertakaikkiaan suuruudenhullu ajatus. Ei häillä poliiseilla ole luuloissaan mitään rajoja, varsinkaan asioista joista eivät tiedä yhtään mitään, kuten minun sielustani esimerkiksi. Että tämä kohtalonyhteys paljastaisi sitten tietyn vastaavuuden? Vai miten tämä loogikka tässä opetustilanteessa nyt oikein menee? Tyhjän kanssa on kiva keskustella. Haloo, ei kukaan poliisi voisi tulla keskustelemaan kanssani! Haloo, sellissä hätätilanne. Jaa ei. Hyvä on, luetaan sitten sitä Brodskyä, mutta tällä kertaa kyllä venäjäksi.
Hei nyt keksin, eihän täällä tarvita enää ihmisiäkään! Eikö poliisit voisi elää elämänkin ihmisten puolesta? Tuntea kaikkia kivoja tunteita ja jopa -- tadaa -- rakastua!
Ei minua niinkään ärsytä se, että jokin valtio on poliisivaltio kuin se omahyväisyys, joka sinisilmäisesti inttää että näin ei ole.

KAKSINAAMAINEN SANANVAPAUSPUHE

Siis mitä järkeä on pitää kamalaa meteliä jostain sananvapaudesta jonkin toisen maan turvallisuusuhkamääritelmien meressä, kun itsellä on ihan yhtä jäykät turvallisuusuhkamääritelmät ja sananvapausrajoitukset? Jos asia on näin, kaksinaamainen sananvapauspuhe pitää vain lopettaa. Tai sitten pitää todella ryhtyä vastustamaan sananvapauspoliiseja myös omassa maassa. Yrittäkää nyt vapaaehtoissählääjät edes silmänlumeeksi olla hieman uskottavia.

ORVON PARADOKSI

Orpo ei tunne biologisia vanhempiaan. Luulisi että tämä olisi hänelle monessa suhteessa vapautus. Mutta tosiasiassa orpo selittää tuntemattomalla biologisella alkuperällään asioita, jotka olisivat sitä tuntemattomampia, jos hän tuntisi omat biologiset vanhempansa. Selitysmalli yksinkertaistuu biologiaksi, vaikka kysymys on muusta. Tämä on orpouden maailmankuvan topologinen vääristymä. Ja ehkä juuri tämän takia orpo tarvitsee Jumalaa kipeämmin kuin kukaan toinen: nähdä itsensä vain jumalanpoikana on orvolle ainoa tapa päästä eroon topologisesta maailmankuvavääristymästä.

PIMEÄ VENÄJÄ -TEORIA

Algoritmi kulkee näin: kanavoidaan oma turhautuminen ja tyytymättömyys virheiden etsimiseen venäjästä; nostetaan kaikenlaisia poliittisluonteisia ihmisoikeus-sananvapaus-ympäristö-arvokalabaliikkeja; yritetään mustamaalata venäjää vapaaehtoisen (ja siksi muka moraalisesti vakuuttavan, vaikka johtajat ovat palkattuja ja yleensä maahantulokiellossa Venäjälle) kansalaisyhteiskuntatoiminnan tasolla niin paljon kuin mahdollista; junaillaan värivallankumousta venäjälle; toivotaan sisällissotaa ja (jos vain mahdollista Suomesta ohjattuja) natopommituksia; eli -- tadaa -- Venäjän balkanisointia. Tämä on peniläinen ja yleismaailmallisen antirussiakansanliikkeen päämäärä: Venäjän balkanisointi. Oman tuntumani mukaan "venäjänystävien" käsitys, jonka mukaan tällainen ulkoa ohjattu hajottaminen on kannatettava ja onnistumismahdollisuuksiltaan hyvä yritys, ei ole pelkkää suuruudenhullua fantasiaa. Venäjä on etninen räjähdyskattila, jonka balkanisointia harjoitellaan lähi-idän mätäpesäkkeillä. Tässä on siis vastakkain peniläisten edustama "Pimeä Venäjä" -teoria ja minun edustamani "osittain pimeä mutta paikoin jopa valoisa Venäjä" -teoria. Törmäyskurssi on saavuttanut kosmiset pyhän sodan mittasuhteet ja intensiteetin (kaikki Kavkaz-Center jupakat tähän mukaanluettuina). Kun jostakin asiasta esiintyy vakavissaan äärimmäisiä täysin toisistaan poikkeavia näkemyksia, sanotaan meillä yleensä, että totuus löytynee jostakin näiden käsitysten välimaastosta. Mutta Venäjän suhteen näin ei sanota. Kukaan ei vakavissaan usko, että Venäjä olisi välimuoto. Yhteisymmärrys vallitsee siitä, että Venäjä on äärimmäinen. Mutta äärimmäinen mikä? siitä kiistellään, tai paremminkin käydään totaalista sotaa.

Sillä poliisit aina näkevät suuria uhkia "yhteiskuntaturvallisuudelle". Tämä "yhteiskuntaturvallisuus" onkin myyttinen ydinalue, jossa järki kytkeytyy pois päältä ja tilalle tulee outo arkaainen heimovaisto. Poliisithan (minusta he todellakin ovat lahjakkaimmillaan baskeripäisinä poliiseina) eivät näe vain suoranaista (usein kirjoittamattoman) lain rikkomista vaan suuria uhkia yhteiskuntaturvallisuudelle siellä ja täällä. Mutta he eivät vastusta sotaa: he ovat anti-anti-war movement, kuten englanninkielisessä maailmassa heitä kutsutaan. Odin ja hänen korppinsa.

Onko yleismaailmallinen antirussialiike uhka Venäjän yhteiskuntaturvallisuudelle? Todella? Olisiko kymmenien vuosien sisällissota Venäjällä uhka Suomalaiselle yhteiskuntaturvallisuudelle? Todella? Olivatko Bulgakov ja Mandelstam neuvostoliittolaiselle yhteiskuntaturvallisuudelle uhka? Todella? Entä olenko minä suomalaiselle yhteiskuntaturvallisuudelle uhka? Todella? Vai olisiko niin, että tällaisia asioita valvovat poliisit aina ovat sadisteja, niin Neuvostoliitossa kuin nyky-Suomessa.

SADISMI JA KANSALLISMIELISYYS

Samalla tavalla KGB:n sadistit uskoivat, että heidän henkinen sairautensa auttaa kansakuntaa. Toisin kävi. Kaikki lähti kiihkokansallisesta ajattelusta, joka aina tarkoittaa poliisisadismin ja ahdasmielisyyden näkemistä kansallisesti hyödyllisenä hyveenä. Lääkärien ampumista rikollisina. Kaikki päätyi katastrofiin, eikä toisin olisi voinut olla.

19.8.2013

Kysymys Venäjästä palautuu, ei milloinkaan tietoon, vaan aina tunteeseen. Ja tunne, mitä se on muuta kuin haarautuvien polkujen puutarha, jossa harha on vallitseva olotila. Paitsi täysin tietoisen olennon tunne, täysin valveilla.

TAITEILIJAMURHAT SUOMESSA

Suomessa tuntuu ihan utooppiselta sellainen perusajatus, että taiteilijan pitäisi olla vastuullinen ja rehellinen. Varsinkin runoilijat ovat meillä todella harvasanaisia kaikesta siitä mikä itsestään selvästi pitäisi kuulua taiteilijan keskeisen ja sitkeän ilmaisun piiriin. Olen kuullut että vain suomalaiset säveltäjät ovat vielä runoilijoitakin myrkyllisempiä totaalisissa resurssisodissaan, joissa ei mitään humaania tunneta. Harvasanaisuus on yleensä merkki valtavasta halusta patologiseen valehteluun ja kätkemiseen. Epäkohtia pitäisi pystyä löytämään muualtakin kuin vain venäläisistä valokuvista ja kertomuksista. Sen kaiken olennaisen sanomattajättämispujottelun ei pitäisi olla niin pitkälle kehitettyä kuin meillä on. Mutta kun apurahajärjestelmän tarkoitus on vain pelottaa hajoittaa ja hallita, mitä muuta voi odottaa. Kentälle pesiytyy koko yhteiskunnan selkärangattomin porukka. Pahinta tässä on se, että edellisten sukupolvien taiteilijamurhia Suomessa ei käsitellä mitenkään. Sitten tulevat uudet tyypit, jotka eivät tiedä pitävänsä ampumaharjoituksiaan joukkohaudan päällä. Tämä on tietysti Suomen tyyli kaikessa. Jos Venäjällä tapahtuu jotain nämä yöpyvät vaikka viikon kadulla talvipakkasessa kynttilämielenosoituksessaan, mutta Suomen taiteilijamurhiin kukaan ei sano yhtään mitään. Niin hieno ja herkkä on omatunto, että se estää murhan tutkimuksen ja käsittelyn. Traditiohan on, että omallatunnolla varustettu ei voi Suomessa olla kirjailija. Uudet poispilattavat ja eturiviläiset valitaan muista ja hölmöläisteatteri, jota traditioksi kutsutaan, jatkuu ikuisesti samana raivostuttavana taiteenvihan kihinänä.

PAIKALLISET JA KOSMOPOLIITIT

Taiteilijat jakautuvat kahteen ryhmään: ensimmäisillä on tietoa ihmisten välisistä ajallisista ja paikallisista sopimuksista, toisilla on tietoa ihmisen aisteista ja tietoisuudesta. Ensimmäiset ovat kansallisia taiteilijoita, ajan ja paikan sitomia. Toiset ovat kosmopoliitteja. Olipa kosmopoliitti missä hyvänsä hän tulee aina paikallisten kanssa huonosti toimeen ja ystävystyy vain toisiin kosmopoliitteihin. Paikalliset taas tulevat huonosti toimeen kaiken muun paitsi oman sopimusjärjestelmänsä kanssa.

ÄÄRIAJATTELUN VÄLTTÄMINEN

Mitä enemmän neroja, sen enemmän tilaa. On vain neroja ja väkivaltaa. Kaikki mikä ei ole puhdasta neroutta on puhdasta väkivaltaa. On ääriajattelua pitää normaaliutta hyveenä.

HYGIENIE

18.8.2013

120 x 90


EXPEDIENCY

SIX CENTERED BEING


20130817(5

         

MAC MINI SERVER 2,6 GHz i7

On tämä taas. Viime vuonna samoihin aikoihin ihmettelin miten voi olla Mac Book Pro niin äärimmäisen paljon tehokkaampi ja nopeampi edeltäjiään. Koko käsitykseni tietotekniikan mahdollisuuksista muuttui tuon käytetyn edullisen koneen hankinnan yhteydessä. Nyt tämä Mac Mini Server on varmaankin kaikessa vähintään kolme kertaa nopeampi kuin Mac Book Pro:ni. Eroa, joka näiden päivitysversioiden kehityksellä on kulttuurille, sielulle ja sivilisaatiolle, voinee ehkä verrata 1500-luvun ja 2000-luvun kirjapainotekniikoiden eroon. Muutamassa päivässä työtavat uusiksi ja silmät vihdoin auki tietotekniikan mahdollisuuksille. Esimerkiksi pelkkä standardoitu 64 bittinen ääni on jo ihmeen ihana, näin myöhään tekniikan ihmeisiin heränneelle. Mitä sitten kun meillä on 128 bittinen äänidynamiikka? Onko se sitten taas ihan uusi maailma miksaukselle ja äänikuvalliselle erottelukyvylle? Ero 32 bittisen ja 64 bittisen äänen välillä on sama kuin ero Commadore 64 grafiikan ja nykyaikaisen grafiikan välillä. Liioittelematta. Ei tule ikävä viikontakaisin muinaisaikoja. En edes muista miten selvisin silloin päivittäisistä askareista. On mahdotonta käsittää miten ennen vanhaan (yli kolme päivää sitten) ylipäätään elettiin. Luulisi että olisin tehnyt itsemurhan tuossa surkeudessa ja takapajuisuudessa jos olisin silloin käsittänyt mikä on mahdollista. Ihmeelliset ovat herran tiet. Ostin Steve Jobsin muistelmat ihan sitä varten, että vähän käsittäisin siitä mitä tuleman vielä pitää.

 Logicin sivuilla sanotaan: "There is no difference in sound quality between running in 32-bit or 64-bit mode. Prior versions of both applications have already used 64-bit processing resolution for plug-ins where it was felt there could be an audible benefit. In either mode, both Logic Pro and MainStage offer huge dynamic range and extremely high audio quality." Mutta kyllä minusta tuntuu, että äänenlaatu on parempi.
Harald Olausen poisti minut FB-kavereista kun hieman epäröin hänen haukkuessaan Teemu Mannista. Harvemmin minä Hesaria kehumaan ryhdyn, mutta jos jutut olisivat edes vähän useammin tätä tasoa, tilaisin lehden (ja lopettaisin tilauksen taas heti, jos näiden hyvien juttujen mitätönkin osuus kääntyisi laskuun). Tällainen juttu Hesarissa kertoo siitä, että jotain on tehty oikein.

17.8.2013

SEVENFOLDNESS


20130817(3

         

AKVAARIO

Eivät he olleet syyllisiä siihen että heidän genetiikkansa oli murentunut. Minä olen itseni opettaja; en ole syyllinen mihinkään, he sanoivat, sillä kaikkialla oli sätelypitoisuus suuri. He halusivat vain nauttia päivästä akvaariossa. Nyt jokainen nimen mainintakin päivän sanomalehdessa piti lunastaa homoseksillä. Parempi vain jos siihen suhtautui myötämielisesti kun se kuitenkin oli vällttämätön kiemura. Pieniä kiiltäviä joulutontunmuotoisia niittejä he olivat Saatanan suuressa nahkavyössä. Sen he olivat oppineet järjestäessään suosioltaan vähäisiä festivaaleja edellisinä vuosina.



"Auschwitzin komendantti Höss sanoo, että kaikki SS miehet olivat homoseksuaaleja siksi, että Saksassa miessukupuoli on geneettisesti hurjan paljon kehittyneempi kuin naissukupuoli. Miehet eivät yksinkertsaisesti löydä Saksan geenipoolissa vertaisiaan muista kuin toisistaan. Tietysti tilanne jossain Kolumbiassa on aivan toinen, mutta nyt elettiin 1930 -lukua preussilaisessa kuritushuoneessa. Miksi näin, sitä ovat kirjailijat Brentanosta Manniin pohtineet. Miksi Saksassa voi olla vain homoseksuaalista rakkautta, sitä ei kukaan tiedä, kaikista vähiten minä. Minä vain diggaan sitä ihan helvetisti! Ja tämä on syy jatkuviin sotiin. Asento!" Kalle Kallela-Gallen, romaanissaan Lemminkäiset

RUUMIINAVAAJAN UTELIAISUUS

Jäin kaipaamaan. Ihmisen osa. Jokaisella solulla. Jäädä kaipaamaan. Kuolemattomat jumalat, kenties sillä ei tarkoitettu vain vertauskuvallisesti, kuolematonta sielua. On olentoja, joita ei usko kuolevaisiksi ennen kuin näkee omin silmin heidän kuolleen ruumiinsa ja avaa sen omin käsin.

LEVANTA COLA

Ihailen näitä kolumbialaisen farkkutehtaan tuotteita, tai paremminkin niitä, joille tuotteet sopii hyvin. Hyvin tarkoituksen mukaisen näköistä.


TARKOITUKSEN MUKAISUUS




Ensimmäinen impro Logic Pro X:llä.
20130817(1

         

16.8.2013

LOGIC PRO X

Ensimmäisten kokeiden perusteella Mac Mini Server + Logic Pro X yhdistelmä toimii raskaimmillakin templateillani täydellisen jouhevasti. Hyvin hyvin lupaavaa. Nyt ei ole soittimella paljon rajoja. Katsotaan mitä syntyy.

POTTUILUN OSAAMINEN

Hesari ei ole heikkohermoisille. Yleensä en kyseistä julkaisua lue edes uteliaisuudesta, mutta tänään vilkaisin, Philip Glass -juttua. Kun kysymyksessä on amerikkalainen kuuluisuus kaikki esoteeriset määreet ovat tyylikkäitä ja viileitä. Samat määreet suomalaisesta taiteilijasta taas tarkoittaa: on foliohattu. Tässä on vuosisatainen rasismi takana: paavin äpäräpappi on henkinen ihminen, mutta Väinämöinen se vaan on apina (joka pitää kivittää koska ei ehkä vihaa venäläisiä esoteerikkoja). Korkeataidetta täällä ei saa olla, ainakaan miesten tekemää: se pitää tuoda tänne. Täällä on vain luupäitä: joogaa ja luovuuttaa harrastaa Steve Jobs. Ampukaamme itseä jalkaan! Moraalista itsenäisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ei saa olla. Paavin kuri äpärähulluus se olla pitää.

LOGIC PRO X

Saa nähdä kannattiko Logic Pro 9:n päivittäminen Logic Pro X:än. Kaikilla "advanced usereilla" tietysti siintelee kauhukuva jutuista joita on kuultu FinalCut Pro:n päivityksestä FinalCut X:ksi. Mitä, jos ne ovat kämmänneet näin monimutkaisen ohjelman näin täydellisen päivityksen... mitä jos joku elintärkeä pikkujuttu on muuttunut, jokin kuriositeetti jonka varaan kaikki työtavat on laskettu... eikä vahinkoa pysty korjaamaan milään? Muutamilla nettisivuilla jo maalailtiin kauhukuvia siitä, että Environment GUI toimisi epävakaasti. Jäykistyin kauhusta ja hikoilin hetken näitä rivejä lukiessani. Environment on Logicin se osa, joka on kaikista kehityspotentiaalisin ja tärkein. Mitä vähän ehdin katsella, en löytänyt koko Command-8 optiota, jolla Environment aukeaa! Preferensseistä pitää säätää näkymä "Advance User" moodiin, jotta kaikki olennainen tulee näkyviin valikkoihin. Perusvalikko näyttää Garagebandiltä, mikä saa heti kylmän hien pintaan.

Pystynkö tekemään tällä hommani? Toistaiseksi en osaa sanoa, kun en ole kokeillut, mutta tänään illalla olen luultavasti viisaampi. Jos Logic Pro 9:n templatet toimivat, se riittää minulle, loppu saa olla toisin. Paljon lisätehoja ja nopeutta luvataan, sämplekirjastojen koosta kertoo jotain se, että niiden lataamiseen kului koko yö. Onneksi on uudessa Mac Mini Serverissä 2 Teraa muistia. Jo pelkkiä sämplekirjastoja on varmaan se 100-200 Gigaa. Että sillä tavalla. Mitä vähän ehdin tutorvideoita katsella, tämä on luultavasti nyt se musiikkityökalu, jolla on tulevaisuus. Midi-plugin idea vaikuttaa äkkiä hyvältä, mutta tarkoittaa sitä, että Environment ei ehkä toimi aivan samoin kuin aikaisemmin, jolloin nämä funktiot tehtiin juuri siellä. Itse olisin odottanut MSP/MAXin sisällyttämistä sellaisenaan Environmentsiin, jolloin työkalusta olisi tullut kertaheitolla hypernerokas.

Onko tässä ekassa X-päivitysversiossa bugeja? Se on näin laajan ja monikäyttöisesti luovan työkalun suhteen hyvin hyvin todennäköistä. Mitä luultavimmin harmia tulee.

15.8.2013

Yritin taas lukea Philip Rothin Rintaa. Ei. Harva hyvä kirjailija on kirjoittanut elämänsä aikana yhtä paljon roskaa kuin Philip Roth. Tämä rinta on kelvoton, vaikka on Saarikosken suomentama. Nostin maasta Ristin Johanneksen Pimeän yön, ja heti alkoi innokas alleviivaaminen. Jotkut kirjat vain vetävät mukaansa. Onpa raikasta kerrassaan! Mutta harma mies elämänsä aikana muuttuu yhtä vähän ulkoisesti ja ilmeeltään kuin Philip Roth:

SATUSEDÄT GURDJIEFF JA COELHO

Beelzebubsatujen kappaleessa 30. "Art" on kieltämättä aika ummehtunut taantumuksellisen monarkismin dogmaattismin lemu. Gurdjieff ei peittele taidetta kohtaan tuntemaansa epäluuloa ja jonkinlaista katkeraa inhoa. Yleisesti ottaen Gurdjieffin esteettiset käsitykset ovat dogmaattisia: on olemassa kosmisia universaaleja lakeja, jotka määrittävät kaiken aistien kautta vaikuttamisen. Todellinen taide on aina ankarien täysin tiedossa olevien lakien säätelemää. Ongelmalliseksi tällaisen dogmattisen taiteen tekee ihmisten keskuudessa pari faktaa. Yksi: jos kohta lait ovat olemassa, ne eivät ole mitenkään täydellisesti yhdenkään ihmisen tiedossa, ei monarkistin, ei keisarit, eikä kaiken maailman tadunhohtoisten ihmistenliehakoitsijoiden: yhteisymmärrys ei vallitse. En tiedä onko niin huvä, mutta niin vain on, eikä mitenkään toisin voi olla. Kaksi: maailmankaikkeudessa ei ole mitään muuttumatonta, eivät edes luonnonvakiot ole muuttumattomia.
   
Sain Paolo Coelhon uuden romaanisuomennoksen Accuran kirjoitukset (jo nimi saa minut haukottelemaan) lukunäytteen kotiini. En ole aiemmin lukenut riviäkään Coelhoa, niin epämääräinen on hänen maineensa. Teksti alkaa ihan hyvin, mutta muuttuu ensimmäisen sivun jälkeen tyhjänpäiväiseksi viisasteluksi. Jotain pitää olla vialla planeetassa, josta tällaiselle tekstille löytyy 10 miljoonaa ostajaa. Gurdjieffin Beelzebub-sadut ovat kuitenkin rajattomasti viihdyttävämpiäkin satuja tällaiseen viisasteluun verrattuna. Nykyihmiset ovat alleviivaavat kyynisyydellään vaikeastihuijattavuuttaan, mutta  luulevatko he että Coelhon keinoin voisi paljastaa jotakin itsestäänselvyyttä olennaisempaa. Eivät he varmaankaan tällaista viisastuakseen lue, vai lukevatko ollenkaan, vain ostavat? Nykyihmisten psyyke on niin outo, etten minä siitä koskaan saa tolkkua, enkä tietysti välitäkään saada. Eihän sillä mitään väliä ole.

14.8.2013

AIVOKÄYRÄT NYT!

2005-2010 kovakantisena. Muunnan myöhemmin kaikki kovakantisiksi, koska formaatti ja 6x9 tuuman koko on niin hyvä. Pehmeäkantiset halpaprintit jäävät myös optioiksi. Missään hinnoissa ei ole yhtään katetta. Eli älkää edes kuvitelko, että ostamalla kannattaisitte toimintaani: voitte huoletta tilata! Neljän kirjan tilauksesta Lulu ei peri postimaksua ollenkaan kotiinkuljetuksesta!





Nykyaikaisessa taiteilijaelämässä minua kiinnostaa vain taiteen tekeminen. Pikkuporvarillisuus, absolutismi ja seksuaalikielteisyys ei kiinnosta.

PÖRSSI

Taloudesta kukaan ei tiedä mitään, mutta pörssi tietää? Ei. Pörssikin vain arvaa, mutta useammin oikein kuin kukaan ihminen.
Tuttava kirjoittaa: "Minulla on monia homo ja lesboystäviä Venäjällä mutta he eivät halua homoiavioliittoja vaan elää rauhassa kuten ennenkin."

13.8.2013

LUOTTAMUS JA NAUTINTO

Nauttii luottamusta sanotaan, hallituksen, eduskunnan, johdon, kansan. Nautinto perustuu joko vastavuoroisuuteen tai prostituutioon. Vastavuoroisuus perustuu luottamukseen. Prostituutio luottamuksen puuttumiseen. Ilman luottamusta ei uskalla nauttia tai antautua nautittavaksi: on unessa. Prostituoidun autopilotti vaatii jokaisesta suorituksesta maksun etukäteen. Vastavuoroisuus muotoutuu lahjomisaktiksi. Lahjominen on sopimista, sopimusyhteiskunta on lahjomisyhteiskunta. Suurkaupungissa sopimukset pätevät lainpuitteissa ja perävalotakuulla. Sosiaalinen kontrolli on höllää. Sanallisen sopimuksen varaan ei voi rakentaa luottamusta. Ottaa sanasta ninjaa on tarttua somin ninjamiekan terään. Puheilla ei ole mitään merkitystä. Pätevä luottomuoto perustuu syvempään energioiden vaihtoon: aitoon henkiseen vastavuoroisuuteen, joka on aistillista. Sitä on harjoiteltava, sitä ei muuten opi, heräämistä. Eikä muu ole suurkaupungissa tottakaan: kaikki muu on unta. Se mikä ei pysty syvään vuorovaikutukseen noudattaa väistämättä prostituution logiikkaa: äärimmäinen epäluottamus luo logiikan vaatia maksu vuorovaikutuksesta etukäteen. Tämä on yhtä aikaa typeryyttä ja järkevyyttä, äärimmäistä varautumista ja mahdollisuuksien sulkemista pois petetyksi tulemisen pelossa. Tietoisuus puuttuu täysin, on vain uni. Suomen oloissa koko ilmiö tuskin tulee näkyviin: siksi henkiset sekaannukset tapahtuvat usein tällä tasolla: ei tiedetä ollaanko unessa vain tietoisia toimijoita.
Pojat heittelivät yhteensidottua tennariparia korkealta tien yli kulkevaan kaapeliin.
ajatus on että nääntyminen
on omistettu heille jotka odottavat

TIMO HÄNNIKÄINEN

kuten kaikki tietävät, radikalisoitui, ahdasmielisyyteen. Ja pahinta tuossa flirttailussa on se, että siinä on media takana ja koko näytelmä on ehkä käsikirjoitettu kabinetissa juuri mediaa varten: Hännikäinen saa Hesarista ja Höblästä hyvin tilaa. ilmeisesti en ole ainoa hänen kanssaan aiemmin hyvin toimeen tullut ja häneen jollakin tasolla uskonut mutta sitten etäisyyttä ottanut. Hännikäiseen pitää suhtautua paljon laajemman pinnanalaisen henkisen ilmiön rakoiluna näkyviin: Kapitalismi tarvitsee sotaa ja veriuhreja. Kasarmilla tämä opitaan, kotona, lapsuudessa. Prinsiippi josta ei pääse yli ei ympäri, ainakaan keskinkertaisella ajattelulla ja keskinkertaisia kirjoja ahmimalla. Klassikoissa vain on kuvattu nämä tyypit oikein.  Tuohon ilmiöön kuuluu taiteen kaapuun sonnustautunut taiteenviha, suupalloja virittelevä "sananvapausaktivismi" ja kaksia standardeja viljelevä ihmisoikeusaktivismi. Siellä vilkkuu Ville Hytösen musta paita, goebbelstukka ja silmälasit. Hienovarainen kulisseissa muhiva perversio joka käyttää julkisia varoja niitä päämääriä vastaan joihin varat on tarkoitettu. Vapaaehtoistyötä, pioneerityötä palkkaharhaanjohtajineen ja viemäriinkanavoijineen. Nämä ovat niitä kavereita, jotka sodan aikaan naureskelevat päämajabunkkerissa sodassa kaatuvia nuoria miehiä ja vitsailevat mustalaislasten elimien myymisesta alennushintaan amerikkalaisille palkkamurhaajille.


"Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri NeekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineeNeekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerikerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri NeekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekNeekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerierineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri Neekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekerineekeri" Timo Hännikäinen 2013
Ainakaan tämä venäläinen täyshintti muotiguru Alexander Vasiliev ei ole joutunut television ykköskanavalta hyllytetyksi homoseksuaalisuutensa takia. Hinttimäistä äänenkäyttöä ei siis lasketa propagandaksi.

KOHTUUS

Ihan kaikki mikä on mahdollisimman järjetöntä ja hullua ei ole hyvää. Seksissä on hyvä pysyä sillä alueella, että jos järki lähteekin, se kuitenkin jossain vaiheessa palaa takaisin. Tätä minä kutsun kohtuudeksi.

10.8.2013

Nyt joku varmasti sanoo, että tässä on kestänyt kauan juuri siksi, että yhteiskuntamme on niin lässy ja liian helpot apurahat hidastavat vähäistäkin ponnetonta kehitystä.

KOHOAMINEN 130 x 110 on canvas







(60 x 48 on aluminium)


TAIDE ON AUTONOMINEN ALUE

Voi kysyä miksi ns. "kulttuurielämämme" ytimessä on täysin tahallisesti aiheutettuja resurssisotia? Kysymys on hajoita-hallitse taktiikasta: taide pidetään heikkona, ulkoahallittuna, hermeensauvansa luovuttaneena. Keitä siis ovat "taiteilijat" jotka tällaista hymistelevät? He ovat taiteen ulkopuolisten valtapiirien agentteja. Yksiselitteisesti.

Taiteen olisikin oltava autonominen alue, jotta sillä olisi todellista arvovaltaa. Taiteen sisälle tunkeutuu jatkuvasti kaikenlaista hallinnoivaa ainesta, jotka järjestävät keinotekoisia resurssisotia ja poistavat tehokkaasti taidekentän potentiaalisen arvovalta-merkittävyyden. Näennäisesti keskenään resurssisotiva taidekenttä on pelkkä vitsi niiden näkökulmasta, jotka koko tuota teatteria ulkoa rahalla pyörittävät. Arvovallan matto on vedetty alta ja koko teatteri leijuu ilmassa. Pinnalliset pellet tulevat kertomaan meille, että taiteella ei ole merkitystä: koske heiltä itseltään puuttuu kyky nähdä mahdolliseen merkitykseen asti.

Mielettömiä määriä ylimääräistä rahaa tarvitaan juuri tällaisten myyränpesien rahoittamiseen: nimen omaan kaikenlaisten kuohilaiden, myyrien, joutomiesten ja fyysisten kokoelämän tiellisten ja betoniporaisen rahoittamiseen. Aikaisempina aikoina turhat tielliset ja männynkävyt pyyhittiin tehokkaasti pois kaksintaisteluilla. Mutta nyt paskasukelluslasipäisten myyrien lauma kohoaa jo taivaisiin asti: pelkkiä toisilleen kuoppaa kaivavia pikku-Harreja... värikkäitä kuplia... niin pieniä ihmismatosia.

9.8.2013

Tänään oli onnistunut maalauspäivä. Sain vihdoin 150 x 120 kankaan soimaan. Useampia todella lupaavia suurempia töitä tältä päivältä. Minulle tämä on merkittävä askel.

7.8.2013

Kun tateilijaa leikkivillä porvaripennuilla on ne säännöt joihin ne eivät löydä poikkeuksia. Ne ovat niin innoissaan jostain historiasta joka on tapahtunut. Jos kysyt niiltä miksi teillä on ne säännöt? Mistä ne säännöt oikein teille tulevat? On vastaus aina sama: "Emmää vaam tierä."
Hän yritti tehdä ja sanoa asioita jotka eivät vituttaneet yhtään ketään. Kitaristina hän oli jo sillä tasolla, että hänelle oli herttaisen yhdentekevää kiljuiko lavan edessä 15 vai 150 tuhatta ihmistä.

6.8.2013

110 X 110

Kun ne tekevät jotain, pitää aina kysyä ketä se vituttaa. Jos se ei vituta ketään, ne eivät tee sitä.

5.8.2013

105 x 78












4.8.2013

SUHTEELLINEN SUORASELKÄISYYS

Ihmiset jotka ovat kovin huolissaan sellaisesta asiasta kuin puolison "pettäminen" katselevät kovin mielellään Hollywood-elokuvia. Hollywood taas on paikka, jossa ihmiset näyttelevät taidokkaasti onnellista ydinperhettä, mutta nussivat ympäriinsä enemmän kuin pornotähdet. Pornoteollisuuden moraali perustuu pitkälti juuri siihen, että filmitähtiin verrattuna pornotähdet ovat moraalisesti suoraselkäisempiä. Sillä ihmisiä ei kiinnosta korkea moraali vaan hyvä näytteleminen. He eivät ole kiinnostuneita moraalisista hyveistä vaan näyttelijäntyön puutteista. Korkea moraali taas on asia, joka ei ole missään suhteessa näyttelemisen taitoon tai seksuaaliseen kikkailuun. Ihminen jolla on korkea moraali voi kikkailla seksuaalisesti miten paljon hyvänsä: ei sitä lasketa jumalten leirintäalueella.

Hollywoodin kultakauden suuri tähti Spencer Tracy sopii esimerkiksi: hän näytteli onnellista perhettä vuodesta 1923 vuoteen 1967. Vuodesta 1933 alkaen hän ei edes asunut siinä kodissa, jossa näytteli asuvansa. Myöhemmin kun esimerkiksi 25 vuoden salasuhde Katherine Hepburniin tuli julkisuuteen, hän totesi järjestelyn olleen sopiva sekä hänen vaimolleen että Hepburnille. Naurettavinta koko jutussa on se, että Hepburnin joka näytteli naispääosaa kaikkien aikansa suurten miestähtien kanssa, uskotaan olleen jotenkin uskollinen Tracylle, salasuhteelleen. Ihmisillä on mieletön tarve heijastaa mielettömiä moraalisia illuusioita Hollywood-tähtiin, samalla kun ovat itse moraalisine vaatimuksineen toisaalta epäinhimillisen kohtuuttomia toisia kohtaan ja samalla täysin epäkriittisiä itseä kohtaan. Mitään muuta koko tähän 1900-luvun sekopäisyyteen ei voi sanoa kuin Jeesuksen viisaat sanat: Anna anteeksi lähimmäisellesi niin Jumala antaa anteeksi sinulle.

"GOLDEN AGE"

Few in Hollywood were fooled by the ruse.

3.8.2013

130X110


JÄRJESTÖLAHTARI

Suomen yleisin lahtarilaji, pesiytyy vapaaehtoisjärjetöihin maksusta korruptoimaan järjestön alkuperäisiä ja julkilausuttuja päämääriä. Katso myös: järjestögangsteri, järjestöpaskahousu, korruptionäätä

2.8.2013

OIKEUS NAUTINTOON ON YHTÄ KUIN KYKY NAUTINTOON

Huoran faktat: jos et pysty nauttimaan siitä mitä teet, tulee sinun kuitenkin suorittaa kaikki niin, että siitä syntyy nautinnon vaikutelma. Parempi pianisti ei ole se, joka soittaa paremmin vaan se joka nauttii eniten.

MORAALI

on jonotusautomaatti. Jos systeemi toimii saat palvelua vuorollasi. Jos et kykene automaatille saakka, olet moraalin ulkopuolella. Jos yrität kävellä jonon ohi muina miehinä olet nietzscheläinen.

HP Heikkinen kommentoi osuvasti: "Uskonhypyn tekijä joutuu vain vakuuttamaan muille "se nyt menee näin" ja vaikuttaa siinä mielessä vallantahtoiselta ja dominoivalta. Mutta pohjimmiltaan kaikki toiminta tähtää vain vapauteen. Hyväntahtoinen vallanhaluinen ei halua muuta kuin toimia vapaasti erityisesti ketään häiritsemättä. Hyväntahtoinen vallanhaluinen haluaa vain vallata itselleen tilan, jossa hengittää. Ero sekopään ja pyhimyksen välillä piilee siinä että sekopää asetetaan tahtomattaan systeemin ulkopuolelle, siinä missä pyhimys oleilisi mielellään tuossa rajatilassa, vaikkei sitä oikeutta hänelle helposti myönnetäkään. Negatiivinen vallantahto on vain seuraus tuosta perusvapauden menetyksestä."

Mutta se vapaudenhalu toimeenpantuna on aina etuilua jonossa. Siis sisältää hypoteesin siitä mitä toiset voivat tuntea ja mitä itse tuntee ja mikä on ero siinä tuntemiskyvyssä.

HP Heikkinen: "monet "pyhimyshahmot" alkavat ajaa myös suuremman joukon etua tai vapautta. Jonossa etuilua ei voi standardoida, joten tuokin tie on haasteita täynnä." 

Jonossa etuilu on kutakuinkin yhtä suurta luovuttaa vaativa toimenpide kuin jonossa oman paikan pitäminen muutamaa sekuntia kauemmin.

ANTITEKNOUSKO

Kun ne tajuavat mitä tietokoneella voi tehdä, miten nopeasti ja miten vaivattomasti, he alkavat saarnata tietokoneita vastaan. He keksivät lukuisia umpikujia ja mahdollisuuksia turhautua tietokoneen kanssa. Minä kuutsun tätä teknoskeptisyydeksi, joka on valheellisen teknouskon oikeutettu varjokuva. Mutta antiteknousko on tätä: tietokone on puolestasi kone. Sinulle jää koko ihmisyys. Teknologiassa ei ole mitään uskonvaraista.

TURHAUMAN ARKKITEHDIT JA ETANOIDEN PAIMENET

Voisikohan se olla niin yksinkertaista että henkilöt joilla ei ole seksuaalisuutta taakkanaan pyrkivät hallitsemaan maailmaa älyllisellä etumatkallaan. Älyllä, jonka ovat hankkineen kehonsa myymisellä.
Ihan pikkasen on meininki vielä sotkuista. Rumpali ei ole hyvään aikaan ollut gurdjiefflaisen itsetarkkailijan tietoisuudessa siitä missä ykkönen luuraa. Se on kuin meren mainingit, eikä mikään tsunami. Päästä irti, anna koneen soittaa.
20130801(1

         

1.8.2013

VUORONUMERO

Moraali on yhteiskunnan jonotysjärjestelmän vuoronumerosysteemi. Nietzscheläinen immoraalisuus on tätä: kun vuorosi tulee ja näytät tiskillä numerosi, sinulle kerrotaan että vuorosi meni jo. Se on nurinkäännetty bysantisismi: oikku ja poikkeus eivät tähtää hyväntuulisuuden vaan mädänlöyhkän lisäämiseen. Helsingin Tehataankadulla Venäjän suurlähetystössä ei ole minkäänlaista vuoronumerojärjestelmää. Omalla (tai palkkaamallasi) lihalla pidät vuorokausia puolesi portin ulkopuolelle muodostuneessa ihmisrykelmässä.

20130731(1

         

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com