31.1.2013

"Jos energiaa vain olisi enemmän, plutolaisen henki nousisi maaniseen lentoon." Immanuel Kant
Taas oltiin Hämeenlinnasta lähdetty viskilasit kourassa viskimessuille haistelemaan.

30.1.2013

KONNARIN VAISTO

Humalainen läpikotaisin tatuoitu vankilakundin näköinen mies tuli IC-junassa jotain selittämään Tampereelle menosta ilman riittävää rahaa. Minulla oli vain pankkikortti, ei käteistä. Kehotin häntä menemään Business-luokan vessaan nukkumaan, koska näin myöhäisessä junassa ei olisi Business-luokan matkustajia. Konnari kuitenkin löysi hänet vessasta jo ennen junan liikkeelle lähtöä Helsingistä. Jotain meni pieleen. Kaikkea ei tehty nyt oikein. Mies varmasti luuli, että kerroin hänestä heti konnarille kun näin. Harmitti. Ilmeisesti vaunuissa on valvontakamerat, joita joku sattui juuri sillä hetkellä katselemaan. Junan vessassa ei tietääkseni kameroita ole. Päätin siltä istumalta kuitenkin pakata kamani ja vaihtaa paikkaa junan toiseen päähän, koston pelossa.

29.1.2013

Sieluttaminen voisi olla uusi kouluaine. Sitä opiskeltaisiin Gurdjieffin ja Ouspenskyn johdolla. Esityö, kaiken työn taustalla oleva perimmäinen työ.
Goethe oli modernistisäveltäjien kaltainen siinä, että hän ei sietänyt ainoatakaan kolmisoitua. Ne repivät hänen korvansa riekaleiksi. Mutta siinä hän erosi, että vielä vähemmän hän sieti mitään muita sointuja.

KÄÄRMEISTETTY PYLVÄS

Näin viimeyönä niin rankkaa painajaista, että herättyäni meni pari tuntia pelkkään hermostolliseen toipumiseen.
Kaiken takana on nainen, joka hitaasti rakastaa
Se määrä taitoo, fysiikkaa ja mentaalivoimaa
Romanttinen romaani on metafyysinen käsiteromaani? Arnimin Invalidin päähenilö on uhrautuva rakkaus, Brentanon Kunnon Kasperin päähenkilö kunnianhimo, Heinrich von Kleistin Mikael Koolhaasin päähenilö oikeudentunto, Tieckin Vaalean Eckbertin päähenkilö uteliaisuus.

28.1.2013

LUDWIG TIECK: VAALEA ECKBERT

Tämä J. A. Hollon suomentama Ludwig Tieckin novelli on mestariteos. Kompositio on jokseenkin selkeä, mutta suomennos saisi olla modernimpi, koska minua vähän ärsyttää mekaanisesti toistuvat vanhentuneet täytesanat ja -lauseet. Muuta ongelmaa suomennoksessa ei ole. Tieckin teksti ei ole kuvallisuudessaan, alkuvoimaisuudessaan ja värikylläisyydessään Arnimin tai Brentanon tasoa, vaan lähempänä Goetheä, jäljitelmällisesti, mutta romanttisella muunnoksella. Itse asiassa pidän Tieckin novellista enemmän kuin Goethen Uusi Melusine novellista, joka ei loppujen lopuksi ole kummoinen satu, eikä sellaisen yllä parhaiden romantikkojen, Brentanon, Arnimin ja Novaliksen tekstin tasolle. Goethen ongelma on premisseissä: on porvarillisuuden sameutta ja sievistelyä, hovien ja sisätilojen homepölykeuhkoa. Ehkä osittain juuri tästä syystä en ole koskaan pitänyt esimerkiksi Faustia erityisen tärkeänä teoksena. Faustin premisseissä on jotakin epäilyttävää ja valoakaihtavaa, jotakin kaunaista. Faustin monet heikot filmatisoinnit (viimeisimpänä Sokurov... jossa hyvää lähinnä loppukohtaus... 15 minuutin lyhytelokuvan ainekset muuten) osaltaan kertovat karusti siitä, että ongelma on alkutekstin totuusaineksen köyhyydessä (Sokurovkin olisi saanut paremmin tunnelmaansa sopivan elokuvan vaikka Mereshkovskin Ylösnousseista jumalista). Arnimin tai Novaliksen tasolle Goethe ei kohoa runoilijana edes hetkellisesti. Usein Goethe nähdään klassisti Hölderlinin opponenttina. Tässäkin asetelmassa on jotain kieroutunutta ja tarkoitushakuista. Hölderlin on paitsi epäilyttävä tyyppi, myös runoilijana melko omavaloton antiikin kuvastoa väsymiseen asti jankuttava epigoni. Romantikkojen premissit olivat yksinkertaisesti toiset kuin Goethen tai Schillerin. Romantikot, kuten Heine, tapasivat kyllä vierailla Goethen luona. Vaikea sanoa, oliko Goethe ryvettynyt johonkin likaiseen poliittiseen, kaunaiseen ja kateelliseen kabinettipeliin parhaita romantikkoja vastaan. Heinehän kyllä joutui maanpakoon vasta Goethen kuoltua.

TENNILISM

Ihmisen ei tule koskaan jättää kotiaan. Paitsi kellan kun piti lähteä hammaslääkälistä takaisin koululle ja lählin, jostain kumman syystä, väälään suuntaan. Muistan kellan, kun piti lähteä junalla toiselle puolelle maalimaa. Vetulinkuljettajat olivat jo etukäteen keltoneet, etteivät he aikoisi tehlä yhtään mitään. Eikä sitä tullut sitten mihinkään lählettyä, onneksi, Herra arrmahda.

Säilöntä on edistynyt siihen pisteeseen
että säiliöt ovat omavaraiset

Sadeveden edellytykset tulla juoduksi
ovat parhaat janoisilla kalliosaarilla

Kaikkialla vedet ovat erilaiset
pehmeät vedet pulloissa, kovat meressä

Kalliolla jarrupäällyste estää liukastumasta
mutta laguuni edistää huolettomia asenteita

Käytä kalliota jos haluat estää meren
laajentumispyrkimykset

27.1.2013

JEESUSPANSSARIVAUNU



I

Kissalle henkistä väkivaltaa on koiran pelkkä olemassaolo. Tässä mielessä nietzscheläinen immoraalisuus ei tarkoita huonon moraalisen esimerkin näyttämistä, vaan huonon esimerkin kätkemistä. Maallisista rikkauksista en välitä koska kehnona rosvona jään aina joko kiinni tai tulen varastaneeksi arvotonta. Onnellisuus on torjuntavoitto kun Jumala aktuaalisena rankaisevana elementtinä on kadonnut yhteisön yltä, ja siten jumalanpelko hälventynyt, immoraalisuus on tietoista moraalisopimuksen rikkomista ja rikkomuksen salaamista ilman rangaistuksen pelkoa. Taksikuski palautti pankkiryöstäjien setelikassin: "Raha ei ole tärkeää." Löytöpalkkiota eivät pankkiryöstäjät taksikuskille maksaneet. Jumala etääntyy meistä moninkertaisella valon nopeudella. Alkuräjähdyksen hehkua on joka puolella. Alkuräjähdystä nuorempia ja kaukaisempia kohteita emme näe. Mutta vanhat pölyiset galaksit voivat näyttää kaukaisemmilta kuin ovat. Immoraalistit voivat muodostaa oman salatun moraalikoodinsa laajemman ryhmämoraalin sisään, jolloin he käyttävän laajemman koodiston ohjaamia hyväuskoisia tietoisesti hyväkseen. Toisaalta, edistys ei voi perustua puhtaalle valheelle ja salaliitolle. Tällainen juuri oli Nietzschen yli-ihmismalli. Teho-osastolla on Maailma kriittisessä tilassa. On tulipalopakkanen ja kerjäläiset tuotu mafian limusiinilla päiväksi hankeen istumaan. Makuupusseja kiemurtelee jonona lippukassan edessä. Madonnan konserttiin pääsee 120 eurolla. Ei ole helppo teeskennellä kuollutta karhun kutittava kuono kaulavaltimolla. Elämä, pitkäaikainen terveysongelma. Oy Elämänkustannus Ab. Moraalia vahvistetaan sopimuksen mukaisella esimerkillä ja heikennetään sopimuksen vastaisella esimerkillä. Unohdin kaulaliinan junaan, itsetunto romahti. Silmän linssi kostuu jo kuolleista soluista. Hyvin manipuloitu ihminen elää leivällä ja sirkushuveilla täysipainoista elämää. Heikko moraali on sitä että moraaliseen sopimukseen ei ongelmatilanteessa voi vedota. Korvata pakkopaita ennakoivilla kasvatustoimenpiteillä, korvata sähkö kaasulla, homeista tiedetään liian vähän, korvata vesi nesteellä joka on täynnä vitalisoivia eliksiirejä, korvata vesi osittain kuivalla siiderillä. Moraaliseen sopimukseen, joka ryhmässä koskee kaikkia, voidaan ongelmatilanteissa vedota. Ehkä me olemme jo toisessa maailmassa kuin he joiden kanssa lähdimme matkaan. Heistä vain varjot kulkevat rinnallamme. Rinnallamme on patsas vakiinnuttanut asemansa. Vierivä kivi ei pidä paikkaansa. Moraali on ryhmäkurin tai -solidaarisuuden muoto, jonka rikkomisesta annettavan sosiaalisen rangaistuksen vastuu on ulkoistettu Jumalalle. Jos tämä on se korkein totuus, joka meidän pitää nähdä, älkää pakottako meitä silloin heräämään aamulla kovin varhain. Se, että on pakko herätä, on jossain määrin tunteita loukkaavaa. Tuntuu kuin mattoveitsellä kevyesti vedettäisiin pentagrammi kasvoihin. Olen vapaapainija ja näennäissodan kenraali, saksalainen ruhtinas, joka rakastaa mustalaisia. Se CIA:n agentti niin kyllä pahoitti mielensä kun huusin sille. Vetäydyn nyt työhön. Minua saa häiritä. Pelaan planeetoilla pétanqueta kuin perhonen joka ei tiedä tuottavansa tuskaa siipeään räpäyttämällä. Tai tornado joka ei tiedä olevansa parantava voima. En ole vahva ihminen joka avoimella esimerkillään kohottaa muita sieluja loputtomasti, vaan moralisti joka saarnaa muille yhtä (ankaraa) ja noudattaa itse toista (vähemmän ankaraa) moraalikoodia, tuolla "Jumalan rangaistuksen" uhalla, joka on todellisuudessa ihmisen tietoisesti tuottama olosuhde. Taistelee kuin mies. Se on nykymaailmassa paha. Tässä mielessä Ayn Rand oli oikeassa siinä, että kapitalismi on nietzscheläistä. Ensimmäinen kultaharkko valettiin tiistaina. Hyvä ystävä, muttei niin hyvä ystävä kuin käteinen. Joka haluaa palvella jotakin itseään viisaampaa ja ei lopulta löydä mitään itseään viisaampaa mutta kuitenkin selvästi tietää, ettei itse ole kovinkaan viisas. Niin vaan ryhtyy keskiluokka entiseen tapaan hakaristin kannattajien ydinjoukoksi. High Heels, The Law of the Nature. Hän oli jonkin tuntemattoman täydellinen palvelijatar. On niin hauska katsella tyynesti kasvoja, joilta paistaa hämmennys ja epätietoisuus. Kuka muka lupasi sinulle, ettei ole olemassa mitään ominaisuutta, joka olisi yhteinen kaikille pelleille. Erota hyvä ihminen sellainen henkilö joka pyrkii etsimään totuutta henkilöstä jolle maksetaan pelleilystä. Luonnonvoimat harvoin ylittävät ihmisen voimat. Ole siis ahkera. Tee paljon työtä. Voit saada Diilin. Jossakin kaukana disko junnaa kuin pesukonelinko. Jossakin kohtuuttomuuksien maailmasa ristiltä vartijan niskaan kustasohottaa Kristus. Vain sillä mennään jonon ohi. Jonossa ovat kaikki. Niin kummallinen on ihmisen elämä, että päivästä toiseen sitä vain jaksaa innostua runoudesta. Olethan kiltti poika, teet kaiken sääntöjen mukaan. Säännöt ovat mittaamassa kiltteyttäsi. Tekijänoikeus on auringonoikeus maailmassa josta tuli, kuten eniten pelättiin, pieni hullujenhuone auringon marginaalissa. Jos yhteiskunnassa aletaan viihtyä yhtään tämän paremmin loppuu huorilta juhlat tai ainakin niistä tulee vähemmän voitonvarmoja. Jonon ohi pääsee vain Diilillä. Säännöt ovat mitkä hyvänsä. Ydin marginaalissa, aikakone kuusen latvassa. Sitä minä vaan ihmettelen mikä saa ihmisen köyttämään itsensä kiinni kuusen latvaan, vaikka vain kurkustaan. Tiedetäänhän, että jos astronautti tai kosmonautti liikaa nauttii havainnoistaan maassa hän ei ehkä koskaan pääse avaruuteen asti. Aivan odottamatta hän hyppää syliini niin että sano mulle onko häpyhuulten tehtävä loukata sukupuolielimiä, onko punaisen ristin tehtävä vaikeuttaa lääkintätyötä sotatoimialueella. Auta suurta puuta kasvamaan hankalissa olosuhteissa, sano tai liimaa seteleitä sen lehtiin. Se on kerjäläinen joka ei kosta jos et ymmärrä mitä se tahtoo. Mä vaan kysyn ihmiset miksi te sallitte tämän. Ihminen joka ei kirjoita, maalaa tai soita, siis ihminen ilman karttaa ja kompassia, voi eksyä vain kerran. Turvallisella tiellä pitää pysyä. Ja ellei se ollutkaan turvallinen, no can do. Juuriaan ei tarvitse nähdä jos on puu. Jos on lehtipuu, syksyllä pelkkä ranka. Siinä se on mustikkapiiras juuri poimituista marjoista, epäilemättä se olen minä joka murenee. On päästy iltaan, mitä ajattelisin nyt, mitä tekisin. Haluan pitää itseni selvänä sunnuntaiaamuun tai jopa maanantaiaamuun. Tämä matka on epävirallinen. Tavoiteltava ei niinkään ole tämä pakkojen alho jossa on eletty tai joka on kuviteltu vaan kirjoittava tietoisuus, maailmasta. Mahdottomuuden rajoissa on mahdottomuudellakin rajansa jaa että voisikohan niitä mitenkään siirtää. Olen ainakin luopiomaterialisti, luopiorealisti, luopioidealisti ja luopionihilisti. Kuu sulle sekaannus mulle MELANKOLIA, muistellen, CONCRETE PIG ja minä itse. Kaikki ei ole niin läpinäkyvää miltä näyttää. Hassutellaan vähän, Aatu palasi lauteille tuhkaamosta tänään. Jouduttiin tietysti lavastamaan että yrttitiedon tunnilla hoidettu kasvi olisi minua purrut. Sillä eihän kaltaiseni koskaan, sillä tavalla, niin, kun haulit menevät ohi, katson että ne silloin osuvat. Kondensaattorin tavoin varautunut oli tämä, ja tämän yli ääretön jännite. Tykkään ottaa vastuuta pienimuotoisesta, atomia pienemmästä. Oikosuljetut pilvet, periaate häilyväisen vartijana. Foliohattu on suht huoleton päähine. Ne jotka eivät ole kouluja käyneet eivät ole niissä yleensä edes vierailleet. Hyvin pienisiipinen lintu lentää matalalla maiseman yli. Poron lihassa on kärsimyksen maku, valon fraktioon kätketty humen giljotiini, sidottu eläin. Kuka heitti ensimmäisen kiven Maailmanpankin ikkunaan? CIA:n väkijoukkoon soluttautunut agentti. Olen Lahti-niminen paikka satakilomertriä täältä hän sanoi. Ensin hän todistaa olevasi ihminen ja sitten hän todistaa olevasi robotti. Totuuden opportunisti, suurimman salaisuuden vartija. Nuori mies, hyvännäköinen, mutta epäilyttävät sisukset. Tämä käärme oli vastamyrkytön tiedon sokealle pisteelle. Kuten yleensä tapahtuu päivä luo valoa. Tämä on totisesti itsestäänselvyyksien kirjaamo. Kolmen kilometrin valaistu pururata. Kun ritarista tulee kalastaja hän silittää maailmaa kuin kala ja laskee nesteensä mättäälle. Husaarit ja kettu, Fritz jupisi itsekseen. Tyhjyys on vannotulle rakkaudelle erilainen haaste kuin kaiken kukkeuden yltäkylläisyys. Moganni Nameh: Book of Laulaja: kaksikymmentä vuotta olen tullut ja mennyt. Kylpyammeet ja baarit. Korkeat muurit. Voit silti tehdä voltteja niiden harjalla. Rakkautta on helpointa vannoa kuolemaa tai pornoa vasten. Me olemme muodonmuutoksessa, ja vannomatta paras. Kenellekään en suosittele menemään takuuseen itsestään kun ei Jumalakaan mene. Barbapapan subjekti on silmat ja suu on se mika muodonmuutoksessa sailyy. Ei nimia hiukkasille ja silti gnostilainen vakaumus salaisuuden sailyvyydesta. Ihmistä ei voi verrata mihinkään. Paitsi ehkä pussihukkaan. Voit asua missä tahansa, jos sinulla on miekka. Äänilevy on valkoinen mutta taivaankaari, aurinko ei paista eikä lämmitä. Kasvoni on korvattu kananmunalla ja pekonilla. Äänetön vetoketju laskee kaiken yli. Pitääkö ikävään kuolla, että se huomataan. Nautinnonoptimointiyhtälö, jossa on mukana kaikki yhteiskunnan miehet ja naiset haluineen, on kieltämättä laskennallisesti mutkikas. Barbapapa on yhteiskunnassaan aito nonkonformisti, joka käyttäytyy odotuksia tai normeja vastaan. Han ei epäonnistu yrityksessaan jaljitella normia enempaa kuin olla oma itsensa. "Luuletkos olevasi jotain?" hanelle sanotaan, ja han ei luule vaan on. Yleensa seurauksena on ihmisten ja elainten hengen pelastuminen. Maailma kohtelee meitä koneena. Näillä takuilla en voi antaa itselleni lupaa rakastaa. Maailman muistaminen ja itsen muistaminen ovat sovittamattomassa riidassa kunnes viimeinenkin sotaveteraani on muuttunut eläviä piinaavaksi kummitukseksi. Reippaus joka oli mustaa vihaa. Ei ollut mikään ihme, ettei hän ottanut vastaan meitä: olisihan hänen mielettömyytensä heti paljastunut koko maailmalle. Tehdä ruumiinavaus minulle, ennustaa valtakunnan tulevaisuus. Jos tarkoituksena on maksimoida nautinto ja energiantuotanto, ja minimoida kärsimys ja energiankulutus, tulisi ensimmäiseksi tietää, voiko yhden ihmisen nautinto olla suurempi kuin koko muun maailman nautinto yhteensä. Tämän individualismin hetkellinen ihannointi ei johda siihen, että kaikki yrittävät olla jotain barbapapamaisen erikoista ja omansalaista ja kaikki haukkuisivat toisiaan tästä yrittämisestä. Barbapapan olemassaolo unohdetaan heti kun hän on toiminut hyodyllisesti: unohdus ja erakkous mahdollistaa sen, ettei hän muuten aiheuta häiriotä olemalla silmissä. Maailmassa oli vain ne ihmiset jotka sinne oli tehty. Pornotähti ja jesuiitta paransivat lampaita. Lausumaton Paavi ja lausumaton Paavin sana, he julistivat toisensa kirkonkiroukseen. Ja toisaalta on hyvin vaikea arvioida voiko yhden ihmisen kärsimys olla suurempi kuin koko muun planeetan kärsimys yhteensä. Peilipallosäteilijä, yritin ajatella kaikkia hirviöitä yhdellä kertaa ja syntyi tämä ajatus: hirviöt syntyvät siitä, että elämä kielletään, mutta siinä ei täysin onnistuta. Barbapapa sopeutuu täydellisesti mihin tahansa, mutta vain hetkeksi. Aluksi hän pyrkii pysymään yhteisössä, häntä kunnioitetaan tai häneen ei kiinnitetä huomiota; sitten hän pyrkii avaruusaluksella yhteisöstä pois, pettyneenä: häntä halveksitaan tai ihaillaan. Itsen muistaminen on itsen tajuamista koneen mahdollisimman täydellisenä vastakohtana. Siellä missä valhe syvenee illuusio kirkastuu. Totuus metodina on sumuun kadonnut armeija. Tunne ja tietoisuus, joka on vain siinä määrin kuin me olemme, ja joka katoaa täydellisesti meidän olemisemme mukana. Se on eräänlainen hirttolava. Olla kohteliaasti häiritsemättä henkilöä, jolla saattaa olla meneillään rakkausseikkailu ei välttämättä merkitse tunteettomuutta. Puun takaa tulvii nuoruus ja restauraatio. Tämä on vastaus joka pakottaa sinut muistamaan kysymyksesi, tykytyksesi, rytkytyksesi, hytkytyksesi, nytkytyksesi, esityksesi, liikeyrityksesi, selityksesi vesi on raudan synty aivokuorella. Kaikissa tilanteissa paine yhteisössä pysymiseen on kova: avaruusmatkan päätepisteestä ei ole Barbapapallakaan tietoa. Planeetan paine ahdistaa ja sen takia barbat siirtyvät tahtomattaan viimeiseen luokkaan: halveksituiksi tai ihailluiksi. Nämä henkilöt ovat nonkonformisteja. He eivät suinkaan ole hukassa omien raja-aitojensa suhteen ja heidän moraalinsa on korkea. Mutta kyynelehtiminen ei välttämättä merkitse aitoa tunnetta. Kun Hydran yksi pää kyynelehtii, kuudellä päällä voi vielä olla muuta mielessä. Voidaan kysyä missä määrin hän erottaa elämän voiman kuoleman vietistä. Hän on onnistunut hoitamaan itsensä. Mutta hänen käsityksensä terveyden luonteesta, siinäpä se. Ihmiset, joilla on mielessään jotakin käsittämättömän latteaa. Eikö enää tarvita elämän osaajaa. Jos sinulla on 180 sanaa lumelle, sinä olet tullut lumelle ja olet ehkä kuullut lumen hyvin monesta eri suunnasta voi myös kysyä haluatko ylipäätään elää. Että on valmistautunut lumipyryyn mutta täysin valmistautumaton elämään. Puut saavat kyllä ilmaista itseään mielin määrin, mutta eivät kasvaa. Siksi juurien ei tarvitsekaan nähdä aurinkoa, ja niistä voi hetkittäin tuntua siltä kuin asuisivat Platonin luolassa. Kun satusetä Orwellille huomautettiin, että eläimet eivät milloinkaan tee vallankumousta, hän ei reagoinut asiaan mitenkään. Kerron vain säntillisesti järjestyksessä kaiken sen mitä olen yön aikana nähnyt, kuullut, haistanut ja maistanut. Mitään en jätä kertomatta. Seuraavista elämistä puhuvat vain he, joita ei lapsena hyväksikäytetty millään tavalla. Hän oli suomalainen säveltäjänero, joka ei kuunnellut koskaan musiikkia. Kolikko ilman kääntöpuolta ei oikein vielä ole kolikko, mutta venäläinen ei unohda venäläisyyttään hetkeksikään. Tämä on hämmentävää. Onko tosiaan niin, että tuholaiset ovat ahkerimpia ja työteliäimpiä myös hyönteisten maailmassa. Selviytymistarinat luodaan siten, että ne keksitään, ne pulat joihin joku voi joskus joutua. Se on silloin menestyksen käsikirjoitus vai menetyksen käsikirjoitus? Kenraalit seisovat rivissä ja tekevät kunniaa. Menen rivin jatkoksi. Olo on kuin kärpäsenpaskalla temppelipylväikössä. Oikeasti pulaan joutunut ei milloinkaan selviä harhoineen kaikkineen, samana, yhtä tyhjänä. Toisessa ihmisessä oleva kiduttava puute joka evää meiltä luvan rakastaa. Itsessä oleva kiduttava puute joka evää meiltä luvan rakastaa. Oikeasti pulaan ei joudu se joka on harhassa itse harhaa kuin universumi universumissa, kuin syövän voittava pahempi syöpä. Mutta olla rakastamatta lähimmäistä niin kuin olla rakastamatta itseään, se on jo jotakin. Että tietokoneelle voisi kehittyä aisti, sanoi Pascal, että suoraan transistoriin voisi vaikuttaa energialla joka on muuten havaitsematon. Modernin suuri tehtävä on väärässäolo. Modernin suuri tehtävä on oikeassaolo. Jos ei osaa lentää tai on siivet palanut, on noustava tyvestä puuhun. Että kvanttitietokone tulee avaamaan juuri tämän fraktaalisen zoomauksen, sanoi Pascal, että se on elämää, jolla on korkeampi tahto. Minut uhattiin tappaa. Piti mennä sanojen taakse ja sieltä puutui todellinen tahto ja päätös. Puttui. Tai puutui. Että siihen ei riitä geneettisen metaforat vaan on otettava käyttöön kosmiset metaforat kuvattaessa algoritmia ja bittien organisaatiota. Samalla Manala vai Mannala, Jeesuspanssarivaunu. Taide ei ole minulle taitojen hiomista vaan uuden alueen täydellisen valloituksen kaavan hiomista. Mutta se on kone, joka ei pysty uusintamaan itseään ilman ihmistä. Se on luonteeltaan Jumalan mittalaitteen uusintaja. Se on Jeesuspanssarivaunu. Yksi asia, jota lapsi toistaa jatkuvasta mutta jota tietokone ei koskaan sano: minä haluan. Sitä mikä on jo täydellisesti valloitettu ei voi enää enempää valloittaa. Ehkä pyhä suunnitellaan aina häpäistäväksi. Sinä olet kuin minun raketti, ota minut rakettiisi. Jos tietokone sanoo jotain tällaista, emme usko että halu on sen oma, että halu jäisi jäljelle vaikka kaikki muu siitä poistettaisiin. Ihmiselle on kaikki mahdollista. Voimme todella kaikki rikastua pahan siivellä jos vain pidämme suumme kiinni. Paha tarvitsee sananvapauden osoittamaan ettei sanalla ole siihen valtaa. Vapahtaja näyttää mikä on ihmiselle mahdollista. Sitä on vapahtaminen. Erimielisyyden ensimmäinen päämäärä ei ole riita, vaan sen tiedostaminen että on mahdollista olla eri mieltä. Erimielisyys ei ole ihanne, mutta se on yksimielisyyden edellytys. Koska paha on jotakin, jonka olemassa oloon voi täysin luottaa kaikissa tilanteissa. Onhan se vähän pelottavaa että meillä on oikein "filosofi" perustelemassa sitä ja tätä. Vaikka seksuaalisuus, voi mennä pieleen, ei henkisyyden salaisuus ole aseksuaalisuudessa tai androgyynisyydessä. Maailmasta tulee kummallisen vesittynyt jos sen salaisuuksia yritetään ratkaista heikolla älyllä. Tällä menolla rumasta ankanpoikasesta tulee väistämättä joutsen tai muita rumempi ankka, yhden suuren ajatuksen mies, joka kiertää kehää, joka on tyhjä, joka on kaikki kehät. Runoilija, joka leikkii sokeaa on filosofi ja runoilija joka on sokea on poliitikko. Asioiden ei ensin tarvitse olla väärin että saataisiin tilaisuus oikaisuun. Mikä tahansa elin erittää ajatuksia niin kuin sormella voi kuunnella. Liha on aina alennusmyynnissä ja laihtuminen on hyväksi terveydelle. Saaressa on aina sunnuntai eikä virta lopu koskaan. Mutta rumasta joutsenenpoikasesta tulee väistämättä ankka. Sielun myyminen on kuin mikä tahansa pörssikauppa: nopeat syövät hitaat. Tietysti joskus lyö päätä seinään. Mutta ei kovin pitkään. Mönkimällä mönkii vain juoksuhiekassa. Suuriakin rikoksia tekevät vain pienet ihmiset. Oikeastaan niin, että mitä suurempi rikos, sen pienempi ihminen. Kvaliteetin tunnistaa energiasta joka toiminnan jälkeen ON.





II

siitä huolimatta ettei työllä ole ketään toista havaitsijaa (paitsi tuonen toukka karvallinen, ikenistä Kalman immen, torahampaat kidassa kauniissa matemaattisessa muodostelmassa) monenlaiset villit tulkinnat voivat olla oman ajattelun kannalta tarpeellisia. Pelottavia ne ovat sitten kun niitä ryhdytään tuputtamaan toisille. No sex no drugs, only Rock'n Roll. Nyt täytyy muistaa, että emme ole täällä ilmaisemassa itseämme vaan luomassa (kenties läpikotaisin matemaattista) levähdyspaikkaa. Vaikka sävellys paperilla, vapauttaako se oman mielen niin, että keskeneräisen säveltämisen jatkaminen ON energisempää kuin uuden aloittaminen? Säveltäminenhän juuri on energian kokoamista. Kaiken vallan ja väkivallan luonne on se, että soraäänet tukahdutetaan, ellei ole poliittisesti edullista (siis pakollista) olla tekemättä niin. Tämänkin takia maailmassa on kaksi napaa. Ehkä koko maailmankaikkeus on eräänlainen vankileirien saaristo. Kuolemaantuomittu tosin on huonommassa asemassa vain niihin nähden, jotka todella pystyvät itse määräämään oman kuolinhetkensä. Kontrollintarpeen äärimmäisyys buddhalaisuudessa on kuvottavaa. Jos säveltämistä tuntuu olevan helppo jatkaa ja se tuntuu oikealta, silloin se varmasti on menossa omaan oikeaan suuntaansa. Säveltäminen on hirmuhallintaa. Todellista demokratiaa siinä vastustetaan näyttelemällä demokratiaa mahdollisimman hyvin. Luonnospaperilla sävellys ei yritäkään miellyttää ketään.
Se vain täyttää omat tarpeensa absoluuttisen itsekkäästi. Entä mina? Jos kevät alkaisi nyt voisin sanoa selvinneeni talvesta. Ihminen on poroporvarillinen eläin. Ihmisyyden äärirajoille meneminen voi olla
energian vapauttamista. Näyttää siltä, että planeetan henkinen tila on niin karu, ettei mikään intellektuaalisuus voi kirkkaimmillaankaan olla muuta kuin arvokasta pelleilyä. Ja kuitenkin, tämä on normaali planeetta. Äärirajahan on laaja käsite, henkilöstä riippuen. Maailmankaikkeuden äärirajalla kumisee apiunajumalan selkänahkasta tehty rumpu. Jos olisi olemassa Aniara-niminen avaruusalus, jossa jokaisella kansallisuudella olisi oma suljettu osastonsa, ja jossa ei olisi lainkaan ohjaamoa, se olisi pieni suljettu osasto avoimimmassa avaruudessa. Ajatuksista ja käsityksistä ei pääse eroon muuten kuin ajattelemalla ne pois. Niitä on helvetisti sillä NE ovat helvetti. Kapteenin on kuultava joka hetki vapautunutta naisten naurua, ei vahingossa eikä tahallaan. Se ei tarkoita mitään. Se ei tarkoita levähdystaukoa. Se ei tarkoita tarkkaavaisuuden herpaantumista. Itsenäisyys on kohdallisen asian ajattelemista selväksi. Sellaista ei aina voi vaatia itseltään. Siksi kannattaa kirjoittaa päiväkirjaa itselle mieluummin kuin toisille. Kosmoskalevala ei ole niin yksinkertainen teos, että siihen olisi olemassa jokin yksinkertainen avainnippu. Se on seitsemän lukon takana ja ylikin. Se on intohimoinen kylätappeluiden tuomari, silmä tarkkana kuin rantaroopella. Tietyt asiat on ajateltava miljoonaan kertaan, että niistä pääsee yli. Ei kukaan sellaista jaksa lukea. Se on vähän kuin raha, sen turha paljous. Kohtuuttomien omistaminen ei ole niin suuri ongelma kuin se, että joku kuvittelee ne itse ansainneensa. Näen unta kesästä. Siinä on punainen seinä, vihreä käsite, sininen horoskooppi. Cantor joka irstailee äärettömyyksien hämärässä. Rannalla ihmisillä on valtavat aivot, joilla he räpyttelevät valtavia silmiään. Isällä on hento poninhäntä. Hentoset tajunnantilat vaurioituvat talvella, mutta myös tarttuvat äärimmäisen helposti. Tällainen teatterikappale oli piinaavan, mutta vain teatteria, niin kuin kylmä sota tai Irakin sota. Vahingoittamatta ei voi ylipäätään luoda mitään. Aina kirja auki kädessä, vakava ilme kavoilla, eikä koskaan silmät kirjassa, ellei sitten kirja satu olemaan roskaa. Tällä hengellä on enemmän esi-isiä kuin jonkun alkuasukkaan hengellä; yhteensä 14 enemmän. Kaikki ihmisen tekeminen on aluksi ja pitkään pelkkää väkivaltaa, itseä, kaikkea tuttua kohtaan, mutta myös kaikkea vierasta kohtaan. Hioutuminen on sitä, ettei enää vahingoita itseään niin paljon. Senpä tähden ihminen, siitä syystä, sen vuoksi ja sitä varten. Kompositio on minkä tahansa heterogeenisten tai toisilleen vastakohtaisten asioiden sujuvaa yhteenliitäntää. Tarkoitan energioiden läpipääsemisellä juuri tätä: ettei vahingoita. Silmä on vain herkempi tärykalvo ja tärykalvo on vain herkempi iho. Kun iho kehittyy siitä tulee tärykalvo ja tärykalvosta silmä. Jolloin siis kivun alta paljastuu se olemus joka on kipua todellisempi. Se pysyy kasassa vain lempeyden hahmottomuutena, henkenä joka on hyvä, koska ei ole väkivaltainen. Kukapa näitä toisiaan raatelevia kauniita eläimiä ei haluaisi niiltä itseltään pelastaa. Konstruktio on toisiaan varten suunniteltujen asioiden saumaton yhteenliitäntä. Se on ojennuksessa täydellisesti, henkinen sensitiivisyys, joka ei ole peliä, vaan olemista. Tai on se peliäkin, mutta täydellistä. Täyteainesta siinä on paljon vähemmän kuin muistelin. Masennus on pyhä tauti kunhan siihen ei totu, kunhan siitä ei parane liian nopeasti ja helpoilla lääkkeellä. Se on Manala kunhan sieltä pääsee joka päivä uudelleen päivänvaloon. Manalareissu on suhteen uudistamista todelliseen emotionaalisen energian lähteeseen, negaationa. Koko asetelman räikeä sarkasmi on siinä, että konservatiivi halveksii manalankävijää mutta on täydellisen riippuvainen tämän kirkastuneen näkökyvyn työn tuloksista. Haades on portti sisään ja Dionysos portti ulos. Haades ja Dionysos ovat kaiketi sama asia, portteja. Kaikki konservatiivisuus on yritystä säilyttää emotionaalinen tila pelkän maallisen ja aineellisen uneksinnan avulla. Suomessa on toivo miehen nimi, mutta venäjällä naisen. L'art pour l'art, fl'art pour fl'art, f'art pour f'art. Epäuskonsa puolesta todellista uskoaan edes itselleen tunnustamatta on ihminen usein taisteleva raivokkaimmin. Kontrapunkti on kompositiossa erilaisten asioiden yhteinen nimittäjä, konstruktiossa yhteinen leikkauspinta. Kaunis nainen tahtoo olla hankala. Taidetta taiteen vuoksi, sanonta, jolla on monta ristiriitaista ja vastakkaista tulkintaa. Kypsä mies ei kaihda mitään niin tarkasti kuin tällaisia hankaluuksia. Sillä metamystikko on traagikko, suin päin tragediaan syöksylaskija, tragediaa pujottelematon. Sieluumme, joka pitkän materialistisen kauden jälkeen on vasta heräämässä, kätkeytyy epäuskon, päämäärättömyyden ja tarkoituksettomuuden epätoivonsiemeniä, sanoo Kandinsky. Maalauksen on oltava joka hetki valmis, sillä maalari saattaa kuolla, sanoo Repin. Kauniiden naisten osaksi jää kypsyttää epäkypsiä miehiä ja epäkysien miesten osaksi tavoitella mahdotonta. Hänet hirtettiin aivan hänen katumuksensa alussa. Sen työn täytyy jatkua. Täten olemme vain halunneet selvittää, että se oikeassa-olemisen paatos, joka sävyttää hänen kertomustaan ja joka kenties voi harhauttaa kritiikittömän lukijan, lepää hyvin hataralla perustalla. Sillä Kandinski toki vastusti taidetta taiteen vuoksi eri syystä kuin totalitarististen maiden hallitsijat. Nordic Walking Lady – NWL, kosminen tornado, tähtien pyristystanssi, mustien rauhanjumalien rumba. Koko öisestä kuhinasta ei voinut todeta muuta kuin: jotain oli tehty oikein. Aamulla juoksin portaat alas Sörnäisten metroaseman liepeillä ja suutelin huivipäisiä jumalanpalveluksesta palaavia muslimitiikerinaaraita. Runouden viehätys perustuu osittain tähän sanattoman argumentoinnin ongelmallisuuteen. Odotellaan sanoi kettu kun kanussa istui sydänveri nurmikolle loristen. Syyttäjän ilmaantuminen on hankala asia sille, joka ei tiedä mitä tekee. Sillä vasta itsensä todellinen tunteminen on kuolemanrangaistuksen uhalla kielletty. Odotellaan sanoi ambulanssikuski valoissa, mihinkään ei ole pakko paitsi kuolemaan. Argumenteista me emme tiedä mihin tarkoituksiin ne ovat myöhemmin käytettävissä. Kandinskyn tulkinnan mukaan "taidetta taiteen vuoksi on, jotta erämaassa ylipäätään olisi taidetta".  Porvarillisella hengellä on taipumus luoda kaikkialle tukahduttavia ja sadistisia rakenteitaan. Mitä on idealismi ilman mystiikkaa? Änkyrähienostunutta grandioottisuutta, narsismia, snobbailua, sadismia. Mitä on materialismi ilman mystiikkaa? Sokeaa himojen tyydyttämistä. Maalaustarvikeliikkeen kassalla tulee mieleen, että väripaperin hinnan voisi lyödä pajatsoonkin. Juu odotellaan odotellaan sanoi myyjä, ja sitten kun saa ostaa KEU KEU KEU! Mustalaisen hevonen kuoli juuri kun oppi olemaan haukkaamatta vihanneksia ja hedelmiä muovien läpi. Tyrannien tulkinnan mukaan taidetta taiteen vuoksi ei ole sopivalla tavalla ideologisesti ja poliittisesti käyttökelpoista. Argumentoinnissa pitää olla paitsi terävä myös äärimmäisen varovainen ja jättää suosiolla useimmat tosiasiat käsittelemättä ja hienovireisesti valehdella kulloisenkin väistelytarpeen mukaan. Tsaari kuoli kun ei oppinut tätä. Sydänveri nurmikolle loristen. Kulttuurin ympärille ei kannattaisi luoda sellaisia rakenteita, että ainoaksi tavaksi välttää noiden rakenteiden herättämä hirvittävä vastenmielisyys jäisi luja päätös OLLA VÄLITTÄMÄTTÄ MISTÄÄN. Odotellaan sanoi Ari Vatanen, mihinkään ei ole pakko paitsi kuolemaan. Joskus sanoin varauksellisesti olevani metamystikko, mystiikan mahdollisuuden tutkija. Nyt tiedän, ettei mystiikalla ole mitään mahdollisuutta. Taidetta taiteen vuoksi saa siis syytteitä kahdelta suunnalta, toisaalta hengettömyydestä toisaalta käyttökelvottomuudesta, Tsaarilta. Tietty nyt joku näsäviisas vastaa odota rauhas tai vastaavaa. Se joka keksii mittaamattomuuden on etulyöntiasemassa vain niin kauan kunnes joku keksii mittarin. Maailma ei olisi maailma ellei siellä olisi aina kaksi valhetta vastakkain. Jospa voisit olla valitsematta niistä. Aina kannattaa kysyä. Kysyvä ei tieltä eksy ja jos eksyy no can do. Oppi kyllä kaataa ojaan, tieto näet lisää tuskaa rajatta. Vastustamisen halu on ihmisen perimmäinen halu, usein seksuaalista viettiä voimakkaampi. Taide taiteen vuoksi on käyttökelvotonta, yhtä lailla hengen elämän kuin poliittisen elämän näkökulmasta. Käyttökelpoista se on vain erityisen taidepolitiikan pelinappulana: siitä voidaan tarvittaessa olla mitä mieltä hyvänsä. Hei tänään pääsisi Kansallismuseon suljetulle osastolle katsomaan yhtä uutta runokirjaa. Kirjaa on olemassa vain yksi käsin valmistettu kappale. Sen arvo on mittaamaton koska se on hieno ja hyvä. Yleisö pääsee katsomaan kirjaa tänään puoleksi tunniksi. Seuraavan kerran taas ensi vuonna. Kaadoin taannoin näyttelynavajaisissa viinit laseineen lattialle ja lasikin hajosi. Ilman viivettä korkeimman oikeuden presidentti kiidähti noutamaan rikkalapion ja siivosi lasinsirut. Itse en ehtinyt edes selkääni taivuttaa nähdäkseni mitä lattian pinnassa tapahtui. Kiinassa ei ole yhtään pyhää, viikossa ei yhtään epäpyhää.  Älä anna heille anteeksi sillä he tietävät mitä tekevät, tuo kovapäinen kansa. Entä mitä dialektinen materialismi sanoo prostituutiosta? Jumalan pojasta polvillaan ihmisten edessä. Norjalaiset eivät usko Jumalaan tai sarjamurhaajiin. Jumala näyttää voimansa vetämällä tukensa ja kun siitä alkaa olla aikaa, lakataan siitä myös kärsimästä. Tullaan jotenkin toimeen. Voi hyvin kysyä olisiko kommunistinen tiede pystynyt yhtä mittavaan tutkielmaan ihmisen seksuaalisuuden eräästä puolesta kuin kapitalistinen pornoteollisuus? Kun ihminen on hereillä, hän ei voi enempää herätä. Herätyskellon voi sammuttaa. Vegekissat lopettivat lisääntymisen koska hiiriä oli jo niin paljon. Meitä on maailmassa jo liikaa, meitä eläimiä, ne sanoivat. Omaa harvinaislaatuisuuttaan ne eivät pitäneet missään arvossa. Niin, kumpi lopulta olisi helpompi sietää, loputon talkoomoralisointi vai ahneuden ja markkinoiden viidakonlait?
On olemassa sydänvikoja, joita ei mitenkään havaita. Sadistinen jakoperiaate: kukaan ei kykyjensä mukaan, jokaiselle mielivaltaisesti. Kuten seksissä tässäkin asiassa ratkaisee kokemuksen laatu, ei toistojen määrä. Kuusi päivää hän haaveili ja seitsemäntenä lepäsi, kuusi päivää unelmoi ja seitsemäntenä rakensi. Sunnuntaina hiihti kuusi kilometriä. Sitten kuusi päivää tekniikkaa, työvälineitä ja metodiikka. Ja niin Jumala ryhtyi tekemään taidetta. Sääliksi käy sitä joka ei ole koskaan valmis spontaanisuuteen. Kapitalistinen jakoperiaate: jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle markkinoiden mukaan. Ehkäisyn myötä on maailmaan pinttynyt jyystämisen maku. Pohjaanpalanut puuro. Angstittomuuden vallankumous ilman elämäntapaoppaiden suitsukkeentuoksua. Rauhattomuuden ja sodan välinen hämärä kaistale. Pikkuvanhuuden ja lapsellisuuden välinen hämärä kaistale. Ihmiset, jotka aina näkevät ensisijaisena materiaalisen - egoismin, nöyryytyksen, kunnianhimon - eivät näe henkistä edes toissijaisena. Sosialistinen jakoperiaate: jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle työnsä mukaan. Muut kuin imperiumien ihmiset ovat huonoja erottomaan tämän: ideologinen verifikaatio kokeellisessa tieteellisessä tuloksessa. Arvokasta on kärsimys, joka johtaa itse-myytin näkemiseen etäältä ja joka kenties murtaa myytin. Nyt alkaa olla aika monta ideaa ja itua tässä kehitettävänä. Työhön riittää 70 vuotta keskeytyksetöntä yhtäjaksoista aikaa. En taida edes aloittaa, etten masennu vielä pahemmin. Miten voi olla mahdollista, että kukaan toinen ei havaitse tätä. Että tämä ei ole kenenkään toisen intressi? Ei tähän maailmaan ole nauttimaan tultu! Hitto vieköön, ei psykologilta pyydetä viisautta vaan julmuutta. Siksi en koskaan turvaudu psykologin apuun. Tähän pätee elektronisen äänenkäsittelyn pääsääntö: sitä mitä ei ole, ei voi vahvistaa. Kommunistinen jakoperiaate: jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan. Jossain vaiheessa antinietzschestä tulee nietzsche: affektien paini kivimuurilla. KUORO: Kenen täysjärkisen kuolevaisen todellisuus olisi järjestetty niin optimaalisesti? Hän laulaa kiinaksi, sanskritiksi, tiibetiksi ja kuvitteellisilla kielillä. Olkoon tämä nyt sitten taiteilijan brutaalia tahtoa, narsistinen persoonallisuushäiriö, ylpeää hulluutta, hurskastelevaa kurjuutta, melankolisuutta, loputonta turhautumista mahdottomuuden edessä. Unessa ei ole hyvää eikä pahaa, ei vähäisintäkään tietoisuutta tekojen seurauksista. Mutta valveilla ei ole mitään neutraalia, ei mitään hyvän ja pahan tuolla puolen. Eräs vietti-ihminen, affekti-ihminen, aaveiden ensyklopedia, leegio henkiä, sanoja, joista jokainen on kaksiteräinen miekka. Lopussa minä puhuu kuin kuolematon hourailija. Morning brings morning back. Evening brings evening back. Nothing brings everything back. Sielunolmi on silmätön salamanteri, joka elää Dinaaristen alppien karstimaiden maanalaisissa järvissä. Demokratian aika päättyy siihen, että massat demokraattisesti äänestävät itsensä tuhoon. Lainaksi tarkoitetut kypärät, pari turvaliiviä ja raippaa siististi hyllyssä. Omaksi hankittujen murheiden kustannukset on vain rahaa, pankkien masennuslääkettä. Runoilija on panssarivaunu. Äyriäisen vastsassa täynnä valaan lihaa. Hän osaa kirjoittaa taidokkaasti ahdistavan tekstin. Makasin maassa ja katsoin anovasti eläimen päähän, kasvoja silmilläni etsien. When I look into the eye of the spider, I do not see an animal. I see a living being, I see a friend, I feel a soul. Biopolitiikka on aina kärpäsen rasismia mehiläistä kohtaan. Rationaalisuus on taito välttää ryppyotsaisuus. Ratio, suhde, suhteen haju. Sotasyylliset kannattaisi rangaista aina ennen sotaa. En yhtään ihmettele jos tämä maailma on sieluni tila, pikakarma joka arvaa sielustani kaiken. Tullut niin sairaaksi, että se on menettänyt kaiken sairaudentuntonsa. Kun köyhyys lentää ulos ikkunasta astuu rakkaus astuu ovesta sisään kuin pyhä lentotaidoton lintu lihasta tehty, saastuttava pisara merta sen pisaran ympärillä, käsin koskettelematon rangaistus. Sydämeni tirkistysreiästä ihmettelin ovatko kaikki maailmat vain tätä samaa. Kun luen jotakin eturivin runoilijan hetkien vaellusta, en voi olla jotenkin laimeasti samaistumatta useimpiin kokemuksiin. Olenhan ollut kaikki askeetit, kaikki syrjäänsysätyt, kaikki muka unohdetut, ja kaikki homot. Mutta samassa iskee epäilys: mitä tekemistä tällä poseeraamisella lopulta on minun kanssani? Onko tämäkin vain joku suljettu lippuäänestys? Jokakaisella kansakunnalla on oma sairas elämänvalheensa ja jokaisella yksilöllä oma elämänpetoksensa, johon jylhä varmuus ihmisen kuolevaisuudesta perustuu. Ihminen on kuolevainen koska kuolema säilyy mahdollisuutena. Jakoperiaate määräytyy sen mukaan miten työläitä haasteita yhteiskunnan täytyy dialektisen materialismin kehityksessä voittaa. Sosialistinen jakoperiaate ei motivoi  tiettyjen teknisten haasteiden voittamiseen, kun ne eivät tapahdu vapaaehtoisesti ilman suuria taloudellisia kannustimia ja kilpailua. Eikö tämä ole juuri minun tunteideni ilkeää parodiaa? Päivin ja öin kadehdin homoseksuaalien nautintoja ja syntejä, joihin mielikuvitukseni ei yllä ja joihin kuurien runtelemaa lihaani ei hyväksytä. Ilmeisesti tarvitaan ruoskaporkkanaa. Käsittämätöntä, että minä, jolla olisi lopulta ollut niin paljon hidasta matkaa kuljettavanani… Kuinka monta sataa vuotta täytyy odottaa, että tulee joku toinen jolla on yhtä runsaasti pakkomielteitä ituna kasvamassa. Sijoituskohteeksi ei riitä olla tässä ja nyt. On oltava tulevaisuudessa, rauhassa ja turvassa. Kokonaisihmisyys on kuvitelma. Tehtävämme on yrittää huolehtia siitä että tässä maailmassa säilyy kaksisuuntainen liikenne. Yksisuuntaiset kadut lisääntyvät kaiken aikaa. Työtehtävän jälkeen virkamies pesee kätensä saippualla. Parempi olla rakastumatta, jottei ero tuottaisi tuskaa, sitä on ammattimainen asenne. Ihmisyys on tätä. Ilman lupaa seppukua pidettäisiin vain halpamaisena ja perusteettomana pyrkimyksenä päästä kunniapaikalle kärpästen herran vierelle. Koska sota nyt kuitenkin on mahdollinen on rauhanaikanakin parempi kuvitella olevansa sodassa. Jokaisessa ryhmässä on likaisten temppujen osasto. Maailman kauniiden temppujen osastot yhtykää! Markkinat, demokratia ja hiekkaranta. Siksi minulle ei ikimaailmassa myönnetä lupaa seppukuun: tarvitaanhan isännältä saatu lupa. Tietysti itsemurhaan aina liittyy väkivalta.



III


Toisaalta markkinoita tarvitaan valikoimaan jyvät akanoista. Ei ole terveellistä että jyvän ja akanan ero kaikissa tapauksissa sanellaan. Kiistanalaiset kysymykset, kuten pimeän materian arvoitus, ratkeavat vain tuotteen kollektiivisesti avoimessa tarkastelussa. Mutta vaikea on antaa itselleen sukupuutto anteeksi. Harvinaisuus ja uhanalaisuus edellyttävät tehokasta tiedonvälitystä. Saksan viimeisen suden olemiskysymys vuonna 1904 mietitytti paljon filosofeja. Paluumuuttajina sudet olivat sitten hyvin kohteliaita. Ihminen näyttää olevan valmis nöyryyttämään toisia heti kun itse vähänkin nousee kontiltaan tai suorastaan rähmältään. Sukupuuttoonkuolevan on lopulta annettava itselleen anteeksi oma ei-olemassaolonsa, jahtieläimen pottava jalansija. Sodan syttyessä ei tarvitse taistella enää hetkeäkään itseään vastaan, mikä olisikin täyttä elämää ellei siihen olisi sisäänrakennettu kaikki mahdolliset kuolintavat. Neroutta vai poikkeuksellista petkutusta, juuri tämä kysymys on runouden jännitysmomentti. Tietoyhteiskunnassa ei ole enää muuta epädemokraattista kuin tiedon epädemokraattisuus. Sellainen ahneutta ja kilpailua, joka pakottaa kokonaisuuden välttämättömät osat  poliittisesti toisiaan vastaan kutsutaan autoimmuunisairaudeksi. Elleivät välineet kuten Wikipedia ja sosiaaliset mediat jo ole valmiiksi politisoituneet, ne politisoituvat aijan myötä. Sosialismiin voidaan siirtyä vakiintuneessa tilanteessa, jossa luonnontiede saavuttaa platonisen nollapisteen, eli Hyvän perikuvan. Sitä ennen ideologioiden jähmettyneen marenkikuoren alta purkautuu esiin elävä mytologiameri täynnä moniulotteisia sympatioita ja antipatioita. Olen väsynyt työskentelemään hosumalla, stressaamalla ilman tarvittavaa aikaa. Olen väsynyt tahtomaan yhteistä hyvää, joka koko ajan tulkitaan perusteettomasti omahyväisyydeksi. Jo kaksi vuosikymmentä hulluksitulemisen partaalla, pääsemättä eteenpäin, enempää kuin sellainen mato, jolla on vuosi rauhallista aikaa keskittyä. Ei sellaista ole. Tässä alkumeren kemiassa molekyylien rakenteet ja itse luonnonlaitkin ovat alati muutoksessa. Nesteen sulamispiste ailahtelee, DNA-ketjut tekevät kulttuuripolitiikkaa katkeilemalla, proteiinit rakentuvat ikiaikaisen viisauden kaavaan. Mutaatio yllättää aina. Tuon kaiken täytyy reippaasti ylittää järkeni, koska riittää, että kuulen tuon sanan. Apostoli Paavali oli 50-lukulainen sodanväistelijä, jolle sanattomuus oli parasta propagandaa hiljaisuudessa. Hän väitti, ettei uskonut mihinkään ideoihin, ei kannattanut uskoa. Sanottiin, ettei hän nähnyt metsää puilta. Ja sitten kun hän näki, sitä pidettiin hyvin häiritsevänä. Einsteinin jälkeen ovat profeetat pyhittäneet itse oman taitavuutensa, antamatta kunniastaan pisaraakaan Jumalalle. Ei ole avustajaa mutta on keppi. Jo Plotinoksen (270 jkr.) jälkeen meni kaikki pieleen. Järki on sopimuksenvaraisuuden näkemistä siinä, mikä muuten tuntuisi järkevältä. Ihmisten sopimus on järjettömyyden piste Jumalan silmässä. Asiantuntemus, joka perustuu siihen, että asian äärelle päästetään vain harvat, kuin aidatulle vuorelle, jossa kiipeilyopas kenties todella tietää jotakin turvallisesta reitistä, mutta se miten hän neuvoo, ei yleensä ole yhtä sen kanssa miten asia on. Kokonaisihmisyys, hajanaisihmisyys, myös kokeellinen taide koettelee muotojen poeettista ykseyttä. Taidemuotojen ja -tyylien ykseys on kokonaisihmisyyden poetiikka: kaiken myöntävää ja kieltävää. Asiat voidaan aina ymmärtää väärin, ja sitä voi käyttää. Asiat voidaan ymmärtää oikein, myös sitä voi käyttää. Ennen käärmeeksi muuntumistaan hän tunsi painovoiman, joka sai hänet unohtamaan itsensä. Muisti on gravitaation funktio. Vain jos kykenee täysin “unohtamaan itsensä”, voi vapautua puhtaaseen kokemukseen, jota jälkikäteen voi pitää "itsen muistamisena". Pätevin ja asiantuntevin ilmein kuvittelemme olevamme jossakin missä emme ole. Täällä kaikki on vain teatteria meille, jotka olemme vaarassa unohtaa itsemme. Minun, joka olen puhdas mahdottomuus hankalissa olosuhteissa, kiihkeä antinarkissos, kaikenrakastaja ja itsenöyryyttäjä, materiaalien armoilla vailla edeltäjää ja vailla seuraajaa. Umpihankeen juostu rauhaton koinsyömä haamu, joka kuoleman hetkellä ei huuliensa tärinältä saa lausuttua puhdasmuotoista sonettia. Ollako vai eikö olla, sekin on demokraattinen päätös. Kun samurai on vielä voimissaan, on sopiva hetki seppukulle. Että kertakaikkiaan maailmaantottumaton kärpänenkin puhuu tälle käskevällä äänellä. Ja mikä tahansa virus tekee helpon voiton. Tuossa myytissä sankaruus palkitaan kuolemalla ja petturuus rahalla. Ihminen on leegio, moninaistuminen on hienostunutta erikoistumista. Me synnymme aina omasta mielestämme. Näin on joskus kirjoitettu. Masentavampi ja vieraampi sitä on ainoastaan tuo tapaheteroiden maailma, jossa satunnaisotannalla valitut parit lukkiutuvat hyvin järjestettyihin satamiin ollakseen kokematta mitään kosmisesta rakkaudentuskasta. Minulla, jolla ei edes ole olemassa mitään mieheksi tulemisen mallia, on vain kuurit ja rajatta jakaantuva mieli. Koiran jumalan valekuolemassa on toivon symbolina suden sielun edustusto, evoluutiosta huolehtiminen, tässä läpikulkutunnelissa emme tiedä mihin avaruuteen, mihin pölyyn ja lumeen, mihin vesisateeseen täällä juurtuisimme. Minkä heikkouden vailitsemme vahvuudeksi tällä kertaa itsetyytyväisessa heittäytymisessä sen varaan ettei ymmärrä: omahyväiseen järjettömyyteen pantu usko, toivo ja rakkaus. Järjetön väsymys norsunluutornissa jota armeija vartioi. Henkiset siitokset tapahtuvat juurtuneena tyhjyyteen ja askeleemme ovat kopinaa aikojen portaikossa.


IV

Hitler rakasti Tsekkoslovakiaa muttei suvainnut. Sodassa on vähän työpaikkoja miellyttäville ihmisille. Sadussa, jossa lampaat ovat pahoja ja susi kokee itsensä uhrina ei propagandan rahoittaminen ole humanitaarista avustustyötä tai kulttuurisen moninaisuuden viljelysmaa. Totuus on höyhenenkevyt, mutta ei puu poseeraamalla kasva. Eräässä venäläisessä Ну, погоди! -animaatioversiossa seikkailee Hessu Hopo, jonka hampaat eivät ole tylsistyneet tylpiksi. Hessuhan on amerikassa susi. Voisiko yleinen argumentti länsimaisten avustusjärjestöjen uskottavuutta luonnehdittaessa olla näinkin yksinkertainen: he eivät selkeästi vastusta sotaa maailman lukuisilla konfliktialueilla, mutta kannattavat suvereenien valtioiden sisäisiin asioihin puuttumista epädemokraattisin keinoin. Paljon ilmiselviä asioita jää huomaatta siksi, että ei uskalleta ajatella riittävän yksinkertaisesti. Vapautta ei tarvita sellaisiin suuntiin joihin ei aio kasvaa. Demokratia ei toimi suunnitelmien mukaan, koska tietopääoma kasautuu täysin epädemokraattisesti. Runouteen on jokaisella varaa ja aikaa, mutta miten runous eroaa aistiharhoista? Ostin pietarilaisen lähiön ostarilta nahkahansikkaat. Myynnissä oli kallista laatua ja yhdet hyvät mutta halvat. Hyviä voi myydä alihintaan jos myy huonoja ylihintaan niille, jotka uskovat kalliin olevan yhtä kuin hyvä ja uuden aina kokeilemisen arvoista. Tietoyhteiskunnassa varsinainen tieto pakenee jatkuvasti opiskelun, uteliaisuuden, tutkimuksen ja lukeneisuuden horisontteja ja muuttuu ihmisten välisiksi salaisiksi sopimuksiksi. Tieto on tietoa sopimuksista. Entä jos suoran väkivallan vastakohta ei ole epäsuora väkivalta vaan väkivallattomuus? Ihmiset syntyvät toistensa teoista. Koko elämä on aikaa kasvaa. Ihmistä tulee kasvattaa kuin sisäänpäin kiertyvää spiraalia, eikä toivoa siihen rakastuvansa. Olennaista vapautta on kasvun mahdollisuus. Laiskottelu ainoana ilonlähteenään hän oli Hispania Tarraconensiin maaherra sheivattu Pelle Miljoona tai Sedu Koskinen. Ei lintuja vaan pankkiireja tarkkailemalla totuuden etsiminen on tulevaisuuksien tutkimista, kaikkien mahdollisten ja mahdottomien tulevaisuuksien. Joka lyö lukkoon tulevaisuutensa on enää pelkkä tarkkailija: toisen käden tiedon varassa vailla sisäistä näkemystä. Nyt he ostavat valmisruokapakkauksia Lontoossa ja varautuvat nälänhätään. Venäjällä kun katsojien ei haluta eläytyvän ulkomaiseen katastrofielokuvaan, kun tiedetään että he eivät itse halua sitä, mutta haluavat kuitenkin katsoa, uteliaisuudesta, heidän vaivojaan autetaan tekemällä mahdollisimman etäytetty yhden väsyneen lukijaäänen selostama dubbaus. Elokuvaa on mahdollista seurata, mutta kaikki inhimilliset vivahteet menetetään. Vastaavasti kun katsojien halutaan eläytyvän, dubbaus ja ääniraita voidaan tehdä alkuperäistä paremmin, kuten Walt Disneyn Pinocchiossa 1940. Se ei ole raha-, tuotanto- tai ammattitaitokysymys, vaan tietoinen valinta. Runous on tietylle havaintotarkkuudelle asetettua puhetta. Ihmisen suurin puute on kyltymättömyys. Ennen luultiin, että asia on näin. Nyt tiedetään, monien harharetkien jälkeen, että asia todella on näin. Eikä sitä vieläkään oikein tiedetä miten se on. Jos kyllästyttäisiin nopeammin, jatkettaisiin nopeammin työtä. Etsintöjä jotka ovat välttämättömiä. Silti me olemme kuolemattomat ja kuolemme kohta pelkästä solidaarisuudesta kuolemaa kohtaan. Me olemme olemassa vain jalustoina. Ellei taantumista aika ajoin osattaisi tehokkaasi markkinoida edistymisenä. Ellet lakkaamatta kiittele olojen mukavuutta silloin kun olot todella ovat mukavat, sinua pidetään, no jaa. Myöhästelystä ei kenties koskaan tule sodankäynnin valtavirtaa. Verenkierron jumalatar, jättiläisen seksilelu, sisäänhengitettävä medusa. Kaikki tämä on naisen hyvyys käden lämmössä. Viimeyön unet tapahtuivat jyrkässä maailmassa. Uni päättyi siihen, että menin pesemään jotain ämpäriä maantieojaan. Astuttuani veteen vajosin jalkojen osumatta pohjaan, en kehdannut huutaa apua. Lopulta ikäväkseni todellakin hukuin. Kaikki tämä rakkauden voima karhukaisen mukavuusalueella, kaikki tämä rakkauden voima liito-oravan mukavuusalueella, anagrammieläimen asemassa. Maailmanhenki paitsi kääntää kaikista kielistä myös kääntää jokaiseen kieleen, oikaisee itseään ja suodattaa hajovan. Erikoiset säät tietävät erikoisia aikoja. Sumeille hän on sumea, vihaisille vihainen, hulluille hullu, kirkkaille kirkas, tunkkaisille tunkkainen.

TAANTUMUKSET TUKIPILARIT

Safkan eräs tärkeä puoli on se, että Safka hyväksyys myös ns. porvarillisen antifasismin, joka itseasiassa on kyllä ristiriidassa parin keskeisen porvarillisen arvon kanssa. Mutta siis vain parin.  Jos nämä arvot nähdään uudessa valossa, on porvarillisuudessakin omat kehitysnäkymänsä, jotka voivat olla luonteeltaan edistyksellisiä ja antifasistisia. 
  
Nämä kielteisen porvarillisuuteen liittyvät arvot ovat: 
  
1) Haluttomuus tai kielteisyys jolla muotojen risteytyksiin suhtaudutaan. Muodot nähdään ikuisina ja annettuina ja halutaan vaalia klassista puhtautta. Tämä johtaa yhteiskunnallisesti rasistisiin näkökantoihin ja esteettisesti verenhukkaan. Asia on nähtävä syvemmin. Toisaalta materialistisesti syvemmin ilman harhaista mystiikkaa, toisaalta syvemmin esimerkiksi evankeliumien hengessä. 
  
2) Ns. Valmiin ammattilaisen, valmiin ihmisen, valmiin taiteilijan valmiin kansalaisen konsepti. Ihminen ei milloinkaan ole valmis, vaan kehitys jatkuu rajatta. Porvarillinen valmiin taiteilijan tai valmiin ihmisen konsepti on harhaisesti mystinen ja vahingollinen ja luovuutta tukahduttava. Tämä ajattelutapa ei sovi antifasismiin enempää kuin nykymaailmaan muutenkaan. 
  

Myös ns. "kypsän taiteilijan" ja "epäkypsän taiteilijan" konseptit liittyvät porvarillisen hämärän luomismyyttiin ja mystiseen retoriikkaan. Näiden käsitteiden käyttämisen pohjimmainen tarkoitus on poliittinen, koska ne voidaan suunnata uuden etsijään ja todelliseen luovuuteen yhtä lailla kuin tavanomaiseen kokemattomuuteen ja rajoittuneisuuteen. Taustalla vaikuttaa jälleen porvarillisessa hämärässä majaava taiteenviha henkisyyden vihana.
Jossain vaiheessa kirjoittamiseni tulee muuttumaan niin, että kaikki mikä tapahtuu tapahtuu ulkoilmassa ja ylipäänsä tapahtuu hyvin vähän mitään erikoista. Mutta tunnelma olkoon silti erityinen.

Nimet ovat kesken:

pysäköintipaikkojen virkaa

Puolalaisia pysäköintipaikkoja

välistä liikennettä

Niin monet ovat siten että
ne ovat pysyviä rakenteita

LAUSE CUT UP:IN

pienin sekoitettava on lause. Lause cut up muodostaa uudenlaisia lauseyhteyksiä ja kontekstiyhteyksiä. Lause kehittyy eri olosuhteissa joissa sen on selviydyttävä.

ELOKUVA

Pääosissa taas Jolie ja koko mustan Jackin remmi. Johtaja on Jennifer Yuh ja vapauttava päivämäärä voi olla kolmas viidettä. Luokka on ilmaan. Lojalistit olivat yhdessä ottaneet vastuuta rauhan laaksossa. Tarkoitus oli luoda enemmän taidetta kuin James Bond ja pakottaa rakkauteen. Kiina on minun, saatana. Todellista voimaa he eivät osanneet arvioida. Samanaikaisesti Jonathan Aibel on käyttänyt sydämellisesti ja hieman perusteellisesti huumeita. Itsenäinen pohdittava on hänen lapsuutensa. Saamme nyt nauttia teidän aikaanne ja jäsenmaksuja. Kopioidaan elokuvat ilman rajoja. Palkkio nauttitaan! Allekirjoittanut sanoo, että saatte sen kaiken täältä.

26.1.2013

Silloin kun isä haltioituneena opettelee kaikki pienen lapsen tekemät kielivirheet ja oikut ja alkaa toistamaan niitä omassa puheessa ei ilmeisesti olla pedagogisesti vahvoilla vesillä.

HENGETTÖMYYDEN JA VERETTÖMYYDEN ITSESÄILYTYSVAISTO

Romanttinen taide ei ole klassisen vaan porvarillisen taiteen vastakohta, sanoin eilen kutsuilla Porvarillisen Työn Arkiston johtajalle. Hienostelu muodostuu ongelmaksi, jos halutaan olla niin aina vain hienompia oikein tietämättä mitä hienous tarkoittaa. Esimerkiksi Venäjällä oopperassakäymisessä ei ole mitään hienoa. Ooppera on ilma jota arjessa hengitetään. Oopperatähdet ovat lavalla kotonaan ja se mikä loistaa on lämmin ja vilpitön henki eikä ulkonaiset puitteet, jotka nekin ovat usein kyllä hienot. Länsimaissa näyttämötaide viihtyy stratosfäärisen ohuessa ilmanalassa. Se on vieraannuttavaa siksi, että kokonaisihminen ei voisi kuvitella olevansa lavalla kotonaan. Lava on ahdas paikka, jossa todellinen henki vaikuttaisi räikeän kömpelöltä ja liiallisen hallitsemattomalta, liian suurelta ja ylenmääräisen monipuoliselta, hiuksen ohuiden spesialistien sirisevässä heinäsirkkaparvessa. Tämä on porvarillisen taiteen yleinen ongelma: taiteesta tulee koiranjalostusta aina sairauksien viljelyyn asti, verenvähyyden juhlimista ja hapettomuuden näkemistä erikoisuutena. Kavahdetaan risteytystä terveyden ja voiman lähteenä. Risteyttämisen pelko ohentaa veren olemattomaksi, niin että se lopulta vuotaa ihon läpi kuin punertava tärpätti. Risteyttämisenpelko muodonhajoamisen pelkona on tarpeen silloin kun muoto on jo kauan sitten tyhjentynyt hengestä, mutta tilan ei haluta paljastuvan. Porvarillinen taide on siis muotoa, joka yrittää säilyttää itsensä hengettömyydessä. Se on hengettömyyden ja verettömyyden itsesäilytysvaisto. Sillä aina mahdottomissa olosuhteissa juuri hengettömyyden on uskottu olevan kaikista sopeutumiskykyisin: survival of the fittest.
Cocteau vain naureskeli, hän näköjään käsitti, että leikkiähän minä vain. Ei Jeesuskaan ylistänyt ristinkuolemaa loputtoman karaisevana kokemuksena. Jonkin päähänpiston seurauksena huusin Picassolle, että hän ei mielestäni ole mikään taiteilija. Kaikkien heidän henki oli levoton, mielikuvitus vallaton ja oikullinen, mutta lopuksi heitä miellytti katolisuuden irvikuvallinen ihmisyys. Iltapäivällä olin edelleen Picasson luona. Hypähtely, oikullisuus, babeliset käsitekasvaimet, vallattoman mielikuvituksen pitelemättömyys, bisarrit käänteet, jäsennelty pöhinä, kirjavuus, sisäinen rikkinäisyys, kaikki tuo romanttinen jalokiviloiste kääntyi yhä hehkuvammaksi rinnakkaistodellisuuskeitokseksi. Eluard oli vähän pelästyneen oloinen ja ilmeisesti odotti jotakin purkausta omalle kohdalleen. Kyseessä on asetehtaan ympärille kaavailtu puhdasverinen linnoituskaupunki, jossa tavoitteena on rakentavaa kooltaan mittava tuhansien asukkaiden aseistautunut yhteisö. Sankarimyyttejä luovat kaikenlaiset nulikat omiin tarpeisiinsa. Mihin ironia piikkinsä katkaisee, siihen tonttu astuu. On kaksi eri asiaa ihailla eksistentialismia ja olla itse eksistentialismi. Siellä lojuivat Eluard ja Cocteau, nuo ääneenjokeltelevat. Ahdistelin huudollani heitä niin pahasti, että he alkoivat itkeä ja panin mielihyvällä merkille, että he taisivat ottaa sanani vakavasti. Se joka on itse eksistentialisti ei helposti näe siinä mitään sankarillista, vaan pikemmin raadollisuuden.

25.1.2013

PELITALO KASVAA

Pelitalon henkilökunnalla ei ole oikein syytä juhlaan. On tapahtunut jotakin merkittävää, laitan television päälle. Koko Hollywood ei ole televisiolaatikkoa suurempi maailma, koska sen on mahduttava kokonaan sen sisään. Itse olen yrittäjä joka pelitalossa yrittää kehittää itseään hiukkasen paremmaksi pelaajaksi. Olen pieni, punainen lasten polkupyöräpeliohjain ja lojun hylättynä Sunset Boulevardilla. Vielä me näytämme teille, että olemme vahvoja sotureita ja vaikka olemme nuoria, se ei merkitse mitään. Pelitalossa on ollut remontti ja se sai aikaan avaruutta tilaan todella tyylikkäästi. Pelitalo kasvaa rajatta, koska pelaaminen kasvaa rajatta, eikä pelaaminen koskaan vähene yhtään. Mutta on tapahtunut jotakin, joka vaatii rahojen välitöntä siirtämistä. Pelitalojen vessoissa on eronsa. Jotkin niistä ovat pienempiä kuin riisinjyvät, toiset taas ovat filosofisia luonteeltaan. Jotkin niistä ovat vettä raskaampia, toiset taas työllistävät suurenkin joukon ihmisiä. On paljon uusia ja löysiä pelaajia. He pelaavat kuin botit eikä kuin ihmiset. On aivan mahdotonta olla nauramatta. Pelitalossa on pähkäilty, että viiden realistisen seisomispelin jälkeen on aika kokeilla jotakin muuta.

KUOLLEEN MODERAATTORIN SEINÄ

Eilen sitä oli kuin toisen asialla koko päivän. Aamusella iski pieni paniikki kun kävelin pysäkille, jotta tulihan se ovi kiinni. Mutta nyt, olenko minä tullut haaremiin. Kätköselosteessa lukee, että juuri minulla on lupa mennä penkomaan tämä kätkö, joten rohkeasti vaan eteenpäin. Tieteellinen asenne on sitä, että kaikkien havaintojen ei aina tarvitse olla omia, riittää että ne ovat tarkkoja. Olenko minä todella minä vai toiminko automaattiohjauksella? Toisen asialla toimimiseen ei aina saa muodostettua terävintä emotionaalista sitoutumista. Meedion työ ulottuu myös pelipöydän ulkopuolelle, missä joku opettaa kurtisaania: all the men are necessarily not evil nor idiots. Jos Bosboriin heitettiin säkkiin sidottuja naisia, kuten kauhutarinat kertovat, heidät todennäköisesti heitätti sinne juuri tämä nainen. Olenko minä happoa vain emästä vai jotakin siltä väliltä? Kuopion veli soitti aamulla niin varhain, että minulla oli menossa vasta toinen kahvimukillinen. Olenko minä maan hedelmä vai Jumalan lahja, suulas vai veli kiireinen. Katselen ikkunasta kuinka kauko-ohjattava gyro hettelehtii ilmassa kuin toisen asialla.
Kun mehupakkauksen kylkeen ilmestyy merkintä "100% täysmehu", se tarkoittaa sitä, että laatu on huonontunut.

HORJAHDUS

Miten voin olla hyvän ja positiivisen jakson jälkeen äkkiä niin masentunut syystä jota en taaskaan ymmärrä. Jumalako minua rankaisee, vai toinen ihminen, vai minä itse? Omahyväisyys, kunnianhimo, ylpeys? Jos Jumala, onko se hyvä? Jos toinen ihminen, onko se hyvä? Jos minä itse, onko se hyvä? Ehkä tässä tapahtuu vääryys, ehkä oikeus. Mutta erityisen masentavaa on ymmärtää, miten suuri voi olla vanhan ja uuden koiran ero ja miten pieni voi olla ero ilon ja surun välillä. Miten nopeasti voi olotila muuttua äärilaidasta toiseen. Miten pieni voi olla kaunista ja miten suurimmat voitot saavutetaan aina luopumalla. Miten suuri voi olla ero niin sanotun passiivisen ja aktiivisen kielitaidon välillä. Jeesus miten pieni voi olla jonkun ihmisen sielu. Miten suuri voi olla tunne, surukin, ja miten suuri voi olla runo kaipauksessaan kun se syntyy rakastavasta sydämestä. Miten pieni voi olla sana "Hei", suuresta tehty, yö katkoo kyntensä asfaltin selkään. Miten suuri voi olla pelkän lännen ystävän ja Nato-jäsenen välinen ero. Pieni voi olla tehokas avain suurempaan. Miten suuri voi olla ideologisten mahtien ja hegemonisten käytäntöjen voima. Miten pieni voi olla se asia, joka levittää mieleen ja kehoon kokonaisvaltaisen tunteen. Miten SUURI voi olla ero kansojen yleisluonteessa. Miten pieni voi olla ihme kun aurinko joka päivä viihtyy kauemmin poissa, punaisia kumisaappaita ja punaisia sadetakkeja. Miten suuri voi olla taloudellinen menetys omassa organisaatiossasi. Miten pieni voi olla kuiva yöt ja suuri kunnan pinta-ala järkevässä mielessä.

24.1.2013

Luen vähän jotain unkarilaista Lazlo Nagya. Saarikoski kehui tätä. Saarikoski kehuu usein ties mitä ihme aikansa juttuja, joista ei ole paljon mihinkään. Tämä vaikuttaa suomennoksena erityisen ankealta runoudelta. Tulen jo muutamasta sivusta vetisen surulliseksi, vanhentuneentuntuista tekstiä. Toiveikkaasti Saarikoski piti tällaista jonakin itsensä tasoisena.
Kuinka helposti tasapaino järkkyy.
Tapasin junassa vanhan ystävän
ja puhuin, vain vähän liikaa.
Jossakin kaukana disko
junnaa kuin pesukonelinko
Mistään tekstistä ei voi sanoa, että on sen lukenut.
Sanat kun voivat tarkoittaa mitä hyvänsä, riipuen
siitä mitä on kokenut.
Mitä enemmän on aistia
sen vähemmän on sattumaa.
Todenmakuinen, todenhajuinen
todennäköinen arvottu joukko
palkintoja joiden jakaminen
kannattaa.

BRENTANO: SATU RUUSUNNUPUSTA

On tämä Brentanon Satu Ruusunnupusta (suom. Leena Krohn) varsinainen lastenkirja. Itse en ensimmäisellä lukukerralla ymmärtänyt tekstistä mitään. Enkä toisella. Oudon koukeroista ja vaikeasti nieltävää satuilua. Mutta yön yli nukuttuani "ymmärsin kaiken". Tämä satu ei varmaankaan ihan kaikille "lapsille" avaudu, eikä niin ole tarkoitettukaan.
   
Brentanon sadussa salakieli avautuu tarkkana vain "tosiaikuiselle" kun taas tarina on ihan toinen "tosilapselle". Näiden välinen ero on olennainen ja hyppäyksellinen. Ellei tiettyjä ehkä vähän harvinaisia mutta tarkkarajaisia asioita ole kokenut, sadun sanat jäävät tarkoittamaan melkein mitä hyvänsä. Salakielen avain on tietty kokemus jonka perusteella salakieli ei avaudu ollenkaan tai se avautuu kokonaan. Siksi yksityiskohtien määrä saattaa tuntua nonsensikaalisen koukeroiselta, ellei keksi niiden varsinaista merkitystä ilmimerkityksen (tarina narsistisesta tytöstä) takaa. Tietyt käänteet vaikuttavat lapsesta äärimmäisen julmilta, mutta aikuinen ymmärtää nuo kohdat lievemmässä merkityksessä. Joissain kohdissa taas lapsi ei ollenkaan voi tajuta tarinan perimmäistä julmuutta ja häikäilemättömyyttä. Se on kuin japanilainen cyberpunk-kauhuelokuva, joka on kätketty johonkin Walt Disney elokuvan sisään. Lapsi ja aikuinen seuraavat aivan eri motivaatiorakenteita.
 
Avautumaton tila voi olla myös huonon taiteen tila, koska välttämättä kätkettynä ei ole sitä täsmällistä merkitystä joka voisi jollekin avautua. Silloin teos ei tavoita yleisöä lainkaan, ainakaan sellaista yleisöä joka etsiin ns. suuria tunteita. Toisaalta tekijät aina korostavat, että ei ole mitään salakieltä, ei tarvitse "ymmärtää" nauttiakseen jne. Tällä he haluavat kosiskella yleisöä. Mutta tavallaan he ovat oikeassa: kaikki kokemukset ovat kuitenkin hieman erilaisia.
   
Ajassamme pikkuporvarillinen hämärä on niin tiheä, että taide ei välttämättä voi osoittaa paljon muuta kuin fragmentaarista hämäryyttä ja toiminnallisuutta. Taiteesta tulee helposti neuroottisen läpikotaisin romanttista tai sitten jotain arjen turhautunutta kertailua jolla nyt ei mitään kirjallista merkitystä ole, sillä arjen kertailulla ja tyhjän salaviisaalla pohdiskelulla.
Ja niin hän mietiskeli,
vanha abbedissa nuorta
kaunista nunnakokelasta katsellessaan:
Jos nyt ei ole Jumalaa
kenelle kunnia sitten annetaan?
on siis keksittävä Jumala
tähän tarkoitukseen.
Kunnia otetaan Huorilta
ja annetaan Jumalalle.
Ei sen Jumalan tätä varten
tarvitse olemassa olla.
Ristiltä vartijan niskaan
kustasohottava Kristus
Sääli on sairautta, hän huutaa
Kohtuuttomuuksien maailman
taide on romantiikan
arvoaan ja paikkaansa kyselevien
hölmöjen omahyväisyydestä
räjähtävä helvetti. Ei siinä
ole mitään lahjakkuuksia
on vain raskas tasapainon
löytämisen työ.
Niin kummallinen on ihmisen elämä
että päivästä toiseen sitä vain
jaksaa innostua runoudesta.

MIKÄ SINUSTA TULEE ISONA?

jälkijoukon viimeinen mies
auringon marginaalissa elävä
lehtikirvain kehityspäällikkö
kolmepäisen runoilijan ääni
ja pystyynkuolemisen mestari
kolopesijöille
Kenellekään en suosittele
menemään itsestäni takuuseen
kun ei Jumalakaan mene
Huoran omahyväisyys
perustuu yhteiskunnan aineelliseen vaurauteen
ja samanaikaiseen henkiseen kurjuuteen
Kerjäläisen omahyväisyys
on sitä että tietää miljonäärin olevan
samantasoinen sielu vain onnekkaampi
liha, arpajaisvoitto
jolla päivänsä huorittaa.

VETOOMUS AVARUUDEN PUOLESTA


Rakkaat ystävät,
Yömme on tähdetön
Kuin Hollywoodin taivas
Mutta pelastakaa oi köyhät ihmiset
Avaruus, vain te voitte sen tehdä!

Ecuadorin Kichwa ihmiset ovat pyytäneet
apuamme lopettamaan avaruuden kidutus

Tämä on massiivinen skandaali
Allekirjoita vetoomus nyt:

Enkelit ovat aina eläneet avaruudessa
Mutta nyt on avaruus joutunut vaaraan

Ja Jumala vain katselee, samoin hallitus
Armeija on valmis pakottamaan enkelit

Poistumaan avaruudesta, jossa he ovat
Aina asuneet

Se on yksipuolinen taistelu, mutta nyt enkeleillä
on uutta toivoa, nimittäin te, te köyhät ihmiset, ryysyläiset

Ainoat jotka voitte enkeleiltä suojella
Onko teillä lainkaan omatuntoa? Me vetoamme teihin!

Kun rikkaat irstailevat ja armeija hyökkää
Onko teillä omaatuntoa, te kerjäläiset?

Te olette sademetsien, aavikkojen ja koko
Avaruuden ainoa toivo ja turva

Lähtekää tekemään työtä, vapaaehtoista
Niin kuin aina, siitä ei koskaan makseta

Teille vain nauretaan. Mutta ette te ole hyödyllisiä idiootteja.
Kichwa heimo allekirjoittanut lupauksen

Kaikenlaisia ​​lupauksia tehdään ja niin edelleen
Yhteisömme ei usko heitä, vain köyhän ihmisen

Valta yli sademetsien, viidakkojen, valtamerien
Ja avaruuksien voi enkelit pelastaa. Suojelusenenkelimme

He ovat aina asuneet avaruudessa. Rauhassa
He naureskelevat köyhille tässä maailman epätiedon vankilassa

Rakkaat ystävät, väistelkää katkeruus, nouskaa sairasvuoteistanne
Te laiskat, syöpäsairaat, pitaaliset, lähtekää poraamaan ilmaiseksi

Onko teillä omatunto? Oletteko te ihmisiä vai rottia, annatteko te
suojelusenkeleiden virua? Noiden joiden on aina pitänyt teitä auttaa

Mutta jotka eivät koskaan tehneet mitään
Muutama sata allekirjoitusta ei suinkaan riitä

Tahannet meistä voisivat taistella. Mutta Jumala vain nauraa kärsimyksillemme
Pelastakaan oi köyhät kaikki maailman valtameret

Omien kättenne työllä, siirtäkää oi köyhät kaikki vuoret
Helpompien kulkuyhteyksien päähän, että pääsemme lomailemaan

Avaruusessa on laajin valikoima erilaisia turkislajeja
Joista enkelit voivat teettää itselleen kelsiturkkeja
   
Jaguareja on paljon, kaikenlaisia ​​apinoita ja uskomattomia puita
Kaikkia niitä on kiva tappaa jos on enkeli tai jumala
  
Mutta köyhät, vain teidän kättenne omatoiminen työ
Voi koko avaruuden, kosmoksen ja maailmankaikkeuden pelastaa
  
Ecuadorin presidentti haluaa, me haluamme, Jumala haluaa
Kaikki haluavat että te, juuri sinä otat nyt itseäsi niskasta
  
Käännä käsilläsi tli 4000000 hehtaaria peltoa, että voimme jatkaa
Työskentele öljyjentällä nälkäpalkalla että kauniit autot saisivat kulkea
  
Te, juuri sinä, missä on omatuntosi! Missä on tiedostavuutesi!
Avaruuden öljykentillä on vaalien aika, valitaan sulttaania haaremiin

Siellä häntä odottaa enää 100000 huoraa, kuka heidän alusvaatteensa pesee
Kukaan ei tee sitä ilmaiseksi! Te, juuri sinä, missä on omatuntosi köyhä!
  
Allekirjoittaa vetoomus ja ryhdy työhön, pyykkäämään paskaisia vaatteita
Vaatteita, joiden päälle sulttaani on kirjaimellisesti paskonut

Koska vain sellainen kiihottaa häntä. Älä anna anteeksi itsellesi köyhä
Että omatuntosi on nyt sammunut. Älä anna anteeksi. Sinä et pääse taivaaseen
  
Siis jos et ensin työlläsi pelasta taivasta ja röökiävetäviä suojelusenkeleitäsi
kerro kaikille, jotta voimme auttaa säilyttämään tämän erityisen paikan

tekijänoikeus, auringonoikeus

maailmassa josta tuli

kuten eniten pelättiin

pieni hullujenhuone

auringon marginaalissa
Jos päällysviittasi on välttämätön paha
älä ripusta itseäsi siihen
vaan ripusta viittasi naulakkoon.

Niin se on kuin eniten pelättiin
maailma, pieni hullujenhuone
Auringon marginaalissa.

23.1.2013

yleisininänä
yli ylsi yleisin
yleisininä

Jos minun nyt pitäisi määritellä itseni matemaatikkona
se olisi vaikeaa. Olen luultavasti jossakin matematiikan
professorin ja lukioilaisen välissä, vai alapuolella?
En esimerkiksi ole Grigori Perelmanin ja Gaussin
välissä. Tai Gaussin ja matematiikan professorin välissä.
Tarkan paikan määrittäminen on tätäkin vaikeampaa.
Ja näin on kaikkien maailman asioiden suhteen.
Oikeudenmukainen maailma on vain sellainen jossa
kaikki on täsmälleen joka hetki omalla paikallaan.
Mutta meillä ei ole sellaista yleisesti hyväksyttyä
Jumalaa, joka sen saattaisi tehdä. On ihmisten
arvostelmat, välttämätön paha, johon ripustautua.
Arvosteluasteikko on irrationaalilukujen ääretön sarja
nelosesta kymppiin.
Huora jos mikä on poliittinen henkilö.
Jos yhteiskunnassa aletaan viihtyä paremmin
loppuu huorilta juhlat tai ainakin niistä tulee
vähemmän voitonvarmoja. Kitkemällä
ei prostituutio katoa.
veturit puksuttavat
tieteellisillä radoillaan

SUUREMMOISIA SYITÄ SILLE MIKSI NÄIN KÄVI

Olen riippumaton itsenäinen köyhä
suomalainen proletariaatti
olen vakavasti sairas
mutta en halua mennä lääkäriin
haluaisin olla kotilo ja hoitaa vastasyntyneitä
siis kotilo Jumalan armosta
ja kirjoittaa nämä rivit sinulle

Haluaisin olla himoittu pieni kiltti ihminen
joka ottaa aina tuntemattomat huomioon
mutta olen nuori proletariaatti enkä hyväksy
aborttia. Samat asiat opiskelin kuin muutkin
mutta olin eri mieltä kaikesta oppimastani
olen nuori ja kaunis
mutta kuka se on joka huutaa
olen keksinyt ruudin
mutta kuka se on joka ampuu

Vaikka olen nuori proletariaatti väitän
että olen tehnyt enemmän pohjaviemäröintejä
kuin sinä olet elämäsi aikana nähnyt
Paljon olet sinä nähnyt mutta et ottanut varteen
korvat avattiin mutta et kuullut

En voi sanoa ettenkö nauttisi tästä
ainakin tässä hetkessä nautin
vaan miten mahtaa olla huomenna
onkohan raskas ja väsyttävä päivä töissä
kun koko yön nukkuu koiranunia

En voi sanoa että tämä tuntuisi mitenkään mullistavalta
olen vasta sairastunut proletariaatti
ja nyt pitäisi tervettä feikata sukujoulupöydässä
Nyt tiedän miltä salaatti oikeasti maistuu:
sinua odottaa mansikan makuinen hetki
Anna itsesi olla shakkinappula

Olen pieni punainen kotilo ja päätäni särkee
minua odottaa 900 kilometriä maantietä
ylämäkiä alamäkiä pyöräkaistoja
mutkittelevia kyläteitä
Annan itseni olla rauhassa
naatin rakkaudesta
sillä mikään ei ole niin kuin talvi
kun haistaa lumen tuoksun kaukaa preerialta
ja tuntee syvää rauhaa
 
Olen pieni punainen proletariaatti
joka sukeltaa ainoaan maailmaan
kylmään aamun usvaan liperit pystyssä
et sinä voi sitä syödä etkä juoda
et voi ripustaa seinälle
etkä edes joulukuuseen
ei sitä ole kääritty koreaan paperiin
ja siitä puuttuu lakka 

Näin on ollut joka yö ja maailman sivu
näin on ollut aina ja tulee aina olemaan
se on kuitenkin pelkkää petosta ja huijausta

Olen vakavasti sairas vapaa keskustelu
jota anonyymi häiriköi
olen keskustelu joka innokkaasti opettelee
hyödyntämään sosiaalista mediaa
sen kätilöna maailmassa hei hei aseptinen omatunto
lähden katsomaan kuinka suurella metelillä
voi kätilöita synnyttää

En voi sanoa ettenkö tuntisi mitään
tunnen liikaakin olen vasta lapsi
eksyksissä vaikken pahasti
täällä, minua odottaa ilmastointi
LCD-televisio, interaktiivinen TV-järjestelmä
minua odottaa houkutteleva viesti
ja ilmainen soittoääni

Katso mitä olen kirjoittanut
annan itseni olla huoletta väärässä
ja mennä tuntemusteni mukaan
annan itseni ihastua kehen tai mihin hyvänsä
olla pieni proletariaatti, herkistynyt hajusteille
mikä ei ole yksinkertainen juttu
Vasta nyt tiedän miltä leppälintu näyttää

Et voi sitä peitellä ja tiedät kyllä miksi
Se olet sinä eikä kukaan muu
Näin on aina ollut Kiinassa
ja jopa Lapin tuntureilla
Olen proletariaatti joka työllistää vain kaksi 
henkilöä itsensä lisäksi: kuninkaan ja pyövelin
nuori ja komea omasta mielestäni myös viisas
vaikka hävisin väittelyssä Väinämöiselle
Keksin suuremmoisia syitä sille miksi näin kävi

Vaikka olen laskenut lampaita
jo monta tuntia palasin koneelle 
kirjoittamaan teille tämän runon
Päivitys:

http://kaymala.blogspot.fi/2013/01/juri-joensuu-valohuppu.html

0 PEOPLE

0 people on What is Tantra?
Tantric Sex and Lovemaking?
waiting list … near Helsinki
Finland (Not near Helsinki?)
Get an alert email when new
Meetup Groups like this start
near you.

IHANTEELLISUUS JA SIELU

se ei etsi omaa
se etsii tyydyttävää
 
ei: oma maailma
vaan: tyydyttävä maailma

HYVIN VÄISTELTY KATKERUUS

ydin marginaalissa, aikakone kuusen latvassa

sitä minä vaan ihmettelen mikä saa ihmisen

köyttämään itsensä kiinni kuusen latvaan

vaikka vain kurkustaan aivan odottamatta

hän hyppää syliini niin että sano mulle onko

häpyhuulten tehtävä loukata sukupuolielimiä

onko punaisen ristin tehtävä vaikeuttaa lääkintätyötä

sotatoimialueella mä vaan kysyn ihmiset miksi

te sallitte tämän siinä se on mustikkapiiras

juuri poimituista marjoista epäilemättä se olen minä

joka murenee sullahan tietysti on kaikki kunnossa

mun tekisi vain mieli sanoa et mä rakastan sua

mutta pelkään et se ymmärretään niin väärin

niin väärin jos sulla ei oo mitään sitä vastaan

voin kertoa mun seksielämästä on ydin

marginaalissa aikakone kuusenlatvassa

sitä mä vaan ihmettelen mikä saa ihmisen

köyttämään itsensä kuusen latvaan vaikka vain

vyötäisiltääna aivan odottamatta hän hyppää

syliini niin että

ja vielä kerran

tavoiteltava ei niinkään

ole se maailma

pakkojen alho

jossa on eletty

tai joka on kuviteltu

vaan kirjoittava tietoisuus

maailmasta

luopiomaterialisti, luopiorealisti

luopioidealisti, luopioromantikko ja luopionihilisti

kuu

sulle

sekaannus

mulle

MELANKOLIA

muistellen

CONCRETE PIG

ja minä itse

jouduttiin tietysti lavastamaan

se että

sillä eihän kaltaiseni koskaan

sillä tavalla niin

kondensaattorin tavoin varautunut

oli tämä

ja tämän yli ääretön jännite

johtopäätösten typerät munkit

pilvet oikosuluissa

se ei ollut liukuovi

ja nainen hermostui

periaate

häilyväisen vartija

ne jotka eivät ole kouluja

käyneet eivät ole niissä edes vierailleet

kouluissa

joissa ei opita kuin omissa päissä

tekohengittämällä

useampia vuosisatoja

ideologinen hiippailu

ja katkokävely

palaneet niityt

olla syntymättä

tuleen

velvollisuutenamme

intohimo

poron lihassa

kärsimyksen maku

valon fraktioon kätketty

yksilötietoisuus

humen giljotiini

sodassa rangaistusmuotona

sidottu eläin

olen Lahti-niminen paikka

satakilomertriä täältä

hän sanoi
 
rikas mies, varakas ja nyrkeilijä, joka kuolee:
 
rikas saa olla

muttei rikkaudestaan nauttia,

se on pahempi kuin ettei

olisi rikas ollenkaan

MYSTIIKKA JA ROMANTIIKKA

siinä todellisuuteni kehä

jonka narujen ulkopuolelle en astu

CLEMENS BRENTANO

On hyvin vaikea sanoa kumpi, Arnimin Ratonneaun linnakkeen hullu invalidi vai Brentanon Kunnon Kasper ja kaunis Anni, on minusta tällä hetkellä maailmankirjallisuuden hienoin novelli, kummassakin on niin ainutlaatuinen tunnelma. Jos mahdollista, Brentano on ehkä hivenen hämmästyttävämpi kokemus. Ei vain jokaisella sivulla, vaan jokaisella rivillä tuntuu suorastaan limakalvoilla keväisen Baijerin lämmin yötuuli. Koko pitkä novelli tapahtuu pääosin yöllä, eteläsaksalaisen kaupungin kadulla.  Mikä mystinen kirjallinen salataito on saada tämäkin asia tuntumaan niin täsmällisen hienolta ja voimakkaalta. Tässä tekstissä on aivan ihmeellisiä kirjallisia tehoja, jotka puhuttelevat minua eritavoin kuin mikään muu tähän asti lukemani. Toisaalta harvoja kaunokirjallisia tekstejä, omani mukaan luettuna, olen tutkinut niin suurella hartaudella ja kiinnostuksella. Esimerkiksi jos tutkii sanan "kunnia" toistumista, on mahdotonta pitää Brentanon romanttisuutta muuna kuin vivahteikkaana ironiana. Varsin ihmeellinen kirjallinen teos. Jos tätä vertaisi (mikä on toki kiellettyä ja typerää) johonkin Albert Camusiin tai Thomas Manniin, joita nykyihmiset jostain syystä lukevat, on Brentano minusta juuri tällä hetkellä heitä parempi kirjailija, paljon suurempi, lahjakkaampi, älykkäämpi, aistillisempi, kauniimpi. Mutta toki tässä on vaikuttavana Saksalaisen romantiikan äärimmäinen uutuuden viehätys, raikkaus ja vieraus (ja nyt on rajattava koko tämä ilmiö tiukasti, etten puhu läpiä päähäni: tarkoitan saksalaisella romantiikalla vain ja ainostaan Brentanoa, Arnimia, Novalista, Jean Paulia ja Heineä. Esimerkiksi Tieckistä ja Shlegeleistä ja monista muista keskeisistäkään nimistä, en tarkasti tiedä, en ole löytänyt, enkä kenties ole kovin innostunut. Onko varsinaista romantiikka onnistuneet koskaan luomaan muut kuin nuo mainitsemani, laji on niin tolkuttoman täsmällinen ja vaikea. Elokuvassa romantiikka on vielä tulematta). Siinä missä kaikki 1800-luvun lopun ja 1900-luvun kirjallisuus herättää vain pitkästynyttä haukottelua, masennusta ja umpikujan tuntua, on Saksalaisessa romantiikassa selkeästi esillä pakotie, paon viiva, toki hyvin hankaliin korkeuksiin viritetty. Toki suunnan täytyy olla silloin joku ihan uusi... Ja vasta nyt saan tietää tällaisten kirjallisten aarteistojen olemassaolosta. Kuinka paljon on esimerkiksi itselleni tärkeää kiinalaista klassista kirjallisuutta, josta kukaan ei tiedä mitään? Jos nykyrunoutta kirjoitetaan seitsemälle aikalaiselle, montako lukijaa voi romantikko toivoa? Brentano ehkä seitsemän ymmärtäjää vuosisadassa, aina ei sitäkään. Tätä on kirjallisuus silloin kun ollaan tekemisissä absoluuttisen nerouden kanssa.


Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com