18.4.2017

TERVEEN JÄRJEN KRITIIKKI

Luontaisena koettu antipatia ja negatiivisten ominaisuuksien projisoiminen etäiseen toiseen on ihmislajin suurin ongelma.
  
Järki on väline, jonka avulla on mahdollista päätyä yhteisymmärrykseen, ilman että kenenkään tarvitsee nöyristellä ketään tai edes pitää toisesta. Järki on mahdollisuus olla samaa mieltä riippumattomasti.
  
Jos antipatia (tunne) voittaa järjen, seurauksena on järjettömyys, järjen menetys, perustan menetys. 
  
Järjettömyys on käytännössä sitä ettei kärsi järjettömyyden lopputuloksista vaan pitää kaikkea normaalina ja historiallisesti ihmisyyteen kuuluvana. Järjettömyys on sukua kokemattomuudelle ja turhautumiselle. Ristiriitojen kärjistyminen nähdään mielekkäänä ja energisoivana.
  
Järjettömyys on idealismia kädet sidottuna tai materialismia silmät sidottuna.
    
Alkuperäinen psykoanalyysi tutki sitä, miksei ihminen pääsääntöisesti ajattele tai käyttäydy rationaalisesti. Sana rationaalinen voidaan ymmärtää monella tavalla. Freudin piilotajunta on Platonin logoksen ja nousin kätkömuisti.

Laskennallinen järki, logos, voidaan ehkä tuoda tietoisuuden valoon, mutta aistiva järki, nous, pysyy aina piilotajunnassa. Nous, maailman viivat, voidaan tiedostaa vain (aistimis)välineidensä kautta.
  
On pidättäydyttävä kaappaamasta psykoanalyysi logokseksi kutistetun rationaalisuuden välineeksi. Nousin huomiottajättäminen johtaa rationaalisuuden rautahäkkiin (pahanlaatuiseen laskevan järjen hybrikseen).
       
Yksinkertaisuus on voima. Totuus on voima. Totuus voi olla yksinkertainen tai monimutkainen. Yksinkertaisuus tai monimutkaisuus voi olla illuusio. Monimutkaistus tai yksinkertaistus on voimattomuus. Valhe tai harha on voimattomuus.

Asioita ei ole syytä pitää muuna kuin ne ovat. Paras käytössä oleva teoria voi erehtyä. Kokevien ja kokeneiden on arvioitava todellisuuden tila ja tutkittava teorian ja (koko ajan uuden ja muuttuvan) kokemuksen yhtäpitävyys.
    
Unissakävijä sanoi: se, että herättelet valveillaolijaa kertoo oman unesi syvyydestä.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com