31.12.2012

TEKOHULLU, TEENNÄISROMANTIKKO


Siinä missä Heine oli luopioromantikko, oli Nietzsche
teennäisromantikko, täysin kirjallinen ja elämäkertaansa
myöten rakennettu persoonallisuus.

Pahin mahdollinen syyte Nietzscheä vastaan on tämä:
hän on samalla kertaa tekohullu ja taantumuksellinen.

Toisin sanoen, Nietzsche pelkää ihmiskunnan edistystä
hulluuteen asti. Hän on Saksan taantumuksen kosto Heinelle
ja juutalaisuudelle, tekohullu, mukasensuurinkieltämä
(vaikka sellaiset olisi pistetty Preussissa vankilaan)
ensimmäinen oikea antimarxisti (koskaan Marxin nimeä mainitsematta)
moderni ilveilijä ja tekoihminen, tekokärsijä ja tekosairas
(fasistisen terveysihanteen luoja) tekoyhä ja tekopaha,
pelkkä Saksan keisarin lavastettu sirkustemppu.
 
Nietzsche taisteli moraalin mystiskreikkalaista nous-lähtöistä
luonnollista ja synnynnäistä osaa vastaan, koska tuo "omatunto"
kehtasi asettua imperialistisen sadistisen logoksen tielle.
   
Opportunistien pyramidissa sen sijaan moraali puhtaasti
politiikan kovettajana ja sadismin hirttosilmukkana kelpasi
Nietzschelle yli-ihmisvallantahdossa. Nietzschen vallantahto ei ole
muuta kuin sovittua moraalia, sopimusirrationaalisuuden
rautalanka, jota käytetään hetkellisesti heikompaan
asemaan sysätyn kuristamiseen. Marxin myötä uskonto
oli käynyt tähän tehtävään sopimattomaksi, ja Nietzsche
laitettiin päästämään uskonto päiviltä. Tarvittiin uskontoa
kovempia ja hienovaraisempia, moderneja tukahduttamiskeinoja.
 
Nietzschen ja Darwinin sosiaalinen evoluutio ei ole muuta
kuin hetkellisesti heikompaan asemaan kampitetun nopeaa
ja rottamaisen häikäilemätöntä teurastamista. Jumalten
rottamainen salaristiinnaulitseminen ja pikkuporvarin
nostaminen Jumalaksi, tuo kaikki mikä juutalaista Heineä
kauhistutti Saksassa, ilahdutti sala-antisemiitti Nietzscheä.
Nietzsche kiitti Saksaa niistä syistä joista Heine haukkui
ja haukkui Saksaa niistä syistä joista Heine kiitti.
Nietzschen tyyli on pastissi Heineltä, tyylillisesti Heineä
mutta sisällöllisesti nurinkäännettyä Heineä.  

30.12.2012

VIHDOIN KAIKKI KUNNOSSA

Nyt pitäisi olla kaikki kunnossa täällä.
"Parhaansa yrittävänä ihminen on kaikkein naurettavimmillaan." Jouko Turkka

KALLINEN-KALEIDOSCOPE

Pieni alustava koe Sumopaintilla.


INFORMAATIOSODAN JUMALA ON HULLUUS

Nietzchen yli-ihmisen pääominaisuus on hetkellisesti heikomman armoton sortaminen, täydellinen henkinen ja fyysinen taantumus, vailla minkäänlaista edistyksen visiota. Nietzschen Dionysos on nimenomaan tällainen Euripideen kyklooppi. Siis selvästi ja tietoisesti ironinen ja groteski hahmo. Nietzsche on kaiken taantumuksen ja paradoksaalisen kaksitilaisen skitsofrenian Eurooppalainen isä. Nietzschessä yhdistyy kaikkien nihilististen ja ironisten uskontojen huonotpuolet, vapauden suhteellisuus ja negatiivisuus, koko vapauskäsitteen häilyvyys ja itseään vastaan kääntyvyys. Nietzschen Dionysos on Nonnoksen informaatiosodanjumala joka sekoittuu älylliseen hämäännykseen. Informaatiosota tähtää nimen omaan järjen järkkymiseen, jonka ihnateellinen lopputulos on hulluksi tullut armeija. Nietzsche on kiinalainen sotadoktriiniagentti eurooppalaisessa veressä: julmuus itseä kohtaan, julmuus lähimmäistä kohtaan, Kiinan keisarin miellyttämikseksi ja hyvittelyksi. Koko tämä eurooppalainen itsensä kidutus ei ole muuta kuin nietzscheläistä Kiinan keisarin palvontaa, hulluutta, oman järjen järkyttämistä. Niin kauan kuin Nietzscheä pidetään missään arvossa ihmiskunnalla ei voi olla edistyksellistä tulevaisuutta. Samalla tavalla kaikki venäjäviha on luonteeltaan nietzscheläistä omien suonten katkomista kylpyammeessa: eurooppalainen itsetuhovietti kiihkeimmillään. Ensimmäinen askel on rodun tuhontaminen: se joka Pariisissa toteutuu juuri nyt niin kiihkeänä, ettei kymmenen vuotta venäjällä maanpaossa elänyt Napoleon enää tunnistaisi Pariisia kodikseen. Ja se mitä Heine sanoo PAriisista verrattuna Breliiniin on nyt Pietarista verrattuna Pariisiin. Pariisi on nyt sitä mitä Berliini kaksi sataa vuotta sitten. Saksa on lopulta vallannut euroopan ja pariisittarien sielut ovat siirtyneet Pietarin maanpakoon. Eurooppa on enää Venäjä, kaikki mitä Euroopasta on jäljellä. Muu on jo Kiinan keisarin siirtokuntaa Venäjän tuhoamiseksi.
taidehampaat ovat yhteisestä sanattomasta sopimuksesta muuttaneet katsojan ja taideteoksen väliseksi hampaattomuudeksi


Historiasta voi siis oppia vain tiettyyn pisteeseen asti: tietystä pisteestä eteenpän se pitää kokonaan unohtaa. On oltava historiatietoinen esteettinen vastarinta, jossa estetiikansisäisen kehityksen voimalla yhteiskunnallisuus uusintaa itsensä ilman historiallista jäljittelyä. Historiasta ei voi oppia takaisinpalaamatonta ja vain järjen imaginaarisella osalla ymmärrettävää. Alkuperäinen, ainutlaatuinen, henkinen, takaisinpalaamaton edellyttää historian aktiivista tekemistä, ei historian jäljittelevää toistamista.
Kun kansa matkaa väärään suuntaan on taiteilija hullu. Kun kansa matkaa oikeaan suuntaan on taiteilija lahjakkuus. Hullun ja lahjakkuuden aikaansaannoksissa on eroa. Siksi kansan matkan suunnalla on vaikutusta taiteen laatuun.

KAIKKI KAIKKI KAIKKI

Kaikki historian suuret taiteilijat ovat ITE-taiteilijoita.

Kaikki historian suuret timantit ovat olleet värillisiä, eikä yksikään läpinäkyvä ilmestys ole ihmiskunnan historian aikana saanut aikaan MITÄÄN.

Vain ITE-taitelija voi luoda ladun, jolla rahastaja sulavasti hiihtää.

Jolla rahastaja-kirjailija kuittaa jälleen rahat oikean kirjallisuuden näivettyessä ja kerää itselleen huonoa karmaa kuin marjanpoimija ämpäriin.

Kaikki jäljittelemisenarvoinen on ITE-taidetta.

Siis valitse ystäviksesi sellaisia, joilla on jäljittelemisen arvoisia ominaisuuksia.

29.12.2012

Kommunismikriittisiä niistä tulee vähän turhan helposti
tasoituksen, tasapainon takia
kun toisina aikoina saa kapitalismi, taantumus,
pikkuporvarillinen hegemonia mennä miten pitkälle
hyvänsä, eikä kukaan niistä sano koskaan sanaakaan sitä vastaan
tasoituksen, tasapainon takia.
 
Julmia ovat tosiasiat, kun ne on sellaisiksi tehty
niille, joita julmuus tosiasiana miellyttää.
Runoja on vaikea jotenkin
vakavasti yrittämällä kirjoittaa
kun se ei onnistu tai jos onnistuu
kannattaa lähettää runo minulle
niin kerron miksei se onnistu.

SUKUPUOLESI ON ELÄMÄ


Aina voi tulla takaisin aamulla
jos ei kelpaa, aina voi tulla
jos ei todellakaan löydy mitään
taivaallinen yön kosketus
on sekin suuri maalaus ja uhri
mutta ei sillä ole tekemistä
Eroksen kanssa

Ikuisesti kajastaa tupakkahuoneissa
hämärä valo ja ovella mafian vartijat
yön mielettömät säännöt
joiden mukaan ei edes kone
ohjelmoidu, iankaikkinen unen kesto
pyhä uni, liian harvaan koettu
valvottu, pelattu yö kasinoilla
pyhitetty laskelmallisuus vain hölmöt
sinä kynit ja tiedät mitä unta pelaat
koska varjot voit herättää milloin tahansa
mistä valo tulee ja sääli
meitä olisi tässä, myönnän sen,
yön sydämessä miehiä, enkä tunne
sinun tapojasi pelitoverina
tänä yönä kun kultainen tulva
ja nahkarypäleiden manteliöljy
ja unikkojen ruskea mehu
en tiedä tapojasi ystävä, ja me
juomme Romanov-kabinetissa
makiapinan ulostelitkua

Minä olen aina ollut niin hyvin piilossa
jumalan suihkulähteen alla
ettei kukaan ole löytänyt ja meillä
kummallakin oli kurkokolmoset
eihän se ole mahdollista mutta
jumalalla oli isompi suihkulähde
jumalan pippeli, näkymätön hiukkanen
sen paine valtaisa ja vilpittömyys
kyvyttömyys missään tilanteessa valehdella
absoluuttinen rehellisyys jumalalle
ja mitä systemaattisin, salakavalin imartelu
valehtelu ihmisille, vain jumala meissä
liikuttaa tunteita, eikä mikään muu

Ravinteiden, valon ulkopuolisuudessa
jää jäljelle vain yksi haaste
se olet sinä, kaikista niistä tarjouksista
joita minulle tulvii, rintojesi leijunta
helmassa taivaan, se ei haittaa
vanhojakin tarinoita välillä
kirjoitetaan uudestaan tulisesti
taivas aukko ja näppäimet
voi tätä Pietarin rakennuttamien
huoneistojen siunattua sokkeloa
salaovien mysteerit ja aukot
Sveitsin Sukupuoli on Elämä
pääominaisuutenaan tämä:
ellei se olisi olemassa sitä ei voisi keksiä.
se oli jännä eilen kun kävelin kadulla,
tuli kortteinen elävästi mieleen ja sitten
ajattelin että se on varmaan liikuskelee
kulman takana ja kun käännyin kadun
kulmasta näin kortteisen.

28.12.2012

MAAILMANLOPUN JÄLKEISET UNET

Ne jotka jotenkin elävät,
toki vain lahjakkaimmat meistä,
ovelimmat, opportunistisimmat
laaja tila heidän ympärillään
avaruushuoneisto, energinen ja
täysin remontoitu keittiö
sen värit, sen lempeä läsnäolo
sen seisovat pöydät kaiken
riittämättömyyden absoluuttisina
vastakohtina, kaikkialla, jokaisena päivänä
ilman karnevaalin levähdystaukoa
nurinkääntymättä elämänsisin sielu
hengittää kuin jättiläismeduusa

Levoton valaisin on aurinko
jonka ympärillä koiperhoneutriinot
harhailevat, sen sinisessä meressä
hengittää huokoinen kuohuviinikivi
avaruuden hiljainen energialouhos
ja eläinaiheet sen ympärillä
kääntyvät kohti valoa
aina liikkeissään tenho
hengittävät monivärisiä kristalleja
auringon ilmakehään ja ennen kaikkea
kauniita ovat nuo muukalaiset
korkokengissään, botoxhuulissaan
mielekkäitä silmiä tiheänä sumuna
sielun pohjille sammuneissa
orgonikraatereissa kelluva
kaiken elämän vahvuus
lukemattomia muunnoksia
muutamista yksinkertaisista aiheista
ja heidän läsnäolonsa, kauniiden ja rikkaiden
eläinaiheiden tenhossa
 
Itse käännyn pyhää sanomatonta
salaperäistä yötä kohti
kaukana näkyy maailma
hoippuva, syvään kryptaan
kuinka lohduton ja yksinäinen
ja samalla tavattoman innostava kasvualue
sivustosi lakkaavat olemasta
ja verkostosi katoavat kaikkine sisältöineen
tuhansien liskojen mokkulat
puhaltavat syvää surua
lapsuuden unelmiin, taulutelevisiot
monenlaiset kämmenlaitteet
niiden koko pitkä käyttöikä
on verrattavissa ajastettuun nautintoon
turhien toiveitten kuluttavuuteen
tabletinharmaat vaatteet
päällä kuljet, heijastelet päivän
uutislähetyksiä illan sumuseinämässä
viitan liepeet täynnä taulutelevisioiden hehkua
heidän värikkäitä herkkujaan
mutta muilla alueilla
lähetys vaimenee
eikä säteile takaisin
eetteristä, sen puutarhoista
edes uskollisimalle katsojakunnalle
parhaisiin katseluaikoihin
kun kaikki viitan liepeet iloisesti
vilkkuvat ledivaloja upeissa
taloissa niin virkistävän niellyn
energiajuoman täyteisinä iltoina
ihmisen sydän on melankolian suihkulähde
runoilijoiden laulamissa vilkkuvaloissa
sielujen rätisevissä ulataajuuksissa
puisissa resonaattoripiireissä
 
Mutta mitä mieltä olette
nippu unikkoja vai suloinen myrkytys
mielen raskas siipi,
tarjoaako se meille ikuisia iloja
jälleensyntymän närästävässä turhaumassa
planeettanavetassa,
jossa vanhan naudan sielu valloittaa
tumman sanomattoman nuoren lihan
salaa, ja kuten itse pyhä nauta
talomme eteiskäytävässä ilahduttaa meitä
rangaistavilla taivaan antimilla,
kuinka huono ja lapsellinen
mutta miten ihana ja siunattu
näkemiin ja kuulemiin, niin juuri,
koska on jo yö ja sinua vääsyttää,
ristinmerkkejä tekevän palvelijan säestämänä
avaruuden levyisin haukotuksin

Näillä alueilla, ajattele, olemme
äärettömät silmät yössä, ajattele
joka avaavat meille seuraavaksi
ties mitkä lukemattomat armeijat
niukasti varustettua valoa
katsokaapa syvyyksiin olkaa hyvä
siellä kimaltelee kristalli
kuivuneiden suihkulähteiden pohjissa
rakastettava luonne tietysti täynnä
sanomatonta iloa, tietysti täynnä
syviä tummia hämähäkin opaalisilmiä, sillä kaikki
ihmiset pelkäävät hämähäkkejä
kaikki paitsi yksi, tuo rohkea
joka näkee mitä on rakkaus ja pelastus
kaikessa mielipuolisuudessaan, tässä
vaaleansinisen navetan kosmisessa banaaliudessa
kopsahtaen se putoaa alttarin päälle kuin
pistaasin kuori ja sytyttää lämpimän makean
uhrauksen hehkun

27.12.2012

Koen iloa siitä, että meitä on tässä pöydän ääressä vielä näin monta, että siskon bulldogilla on bulldogiksi laajat hengitystiet. Koen iloa siitä, kun näen jonkun joskus tekevän niin kuin pitää tehdä. Koen iloa siitä, että olen selvinnyt ja nähnyt rankkaakin elämää kulumatta tämän enempää. Minua on käytetty kuin pilvipalvelua, kevyesti ja iloisesti ilman minkäänlaista näkyvää kulumaa. Ja murhamies on kalliin hinnan meistä maksanut (kuinka kalliin?) murhaamalla vapahtajamme omasta ja muiden puolesta, jolloin vapahtajamme siis kuoli meidän puolesta, koska hänet murhattiin, eikä meitä miltään enemmältä vapahdettu kuin teloitukselta, vaikka meidät olisi pitänyt teloittaa, jos on pakko teloittaa jompi kumpi, meidät tai meidän vapahtajamme. Koen iloa siitä, että voin vapaasti mennä ja osallistua yksin, ilman kannustajia, ilman lajitreenausta, ilman erikoiskamoja, ilman mitään kummoisempaa valmistautumista. Ihan vaan liikunnan ja tekemisen ja kokeilunhalun ilosta. Koen iloa siitä, että voin auttaa muita ihmisiä voimaan paremmin samalla, kun pidän huolta itsestäni ja perheeni hyvinvoinnista, etten ole riippuvainen vain vaimoni rahoista vaan myös vanhemmat tukevat minua taloudellisesti, vaikka eivät älyllisesti, ja köyhätkin antavat minulle rahaa viimeisistä penneistään, koska miljonäärivaimoni on opettanut minulle, kuinka tilanteeni saadaan näyttämään niin huolestuttavalta. Koen iloa siitä, että jonkun kautta pystyn ja kykenen näkemään kauneutta, yksityiskohtia ja pysähtymään edes pieneksi hetkeksi ikuisiin muistoihin, joista saa käsityksen siitä, mitä olen harrastanut viime vuosina. Koen iloa siitäkin, miten huonosti koirat käyttäytyvät aluksi, valtava lauma juoksee ympäri olohuonetta muristen, näykkien, rähisten, loikkien ehdottomasti koirilta kielletyille sohville.

SOPIMUSIRRATIONAALISUUS

se, joka jaksaa uskoa
mitä hyvänsä,
ja se, joka ei jaksa

vahva ja heikko ihminen


HYVIN ANSAITTU NEMESIS

Maailmassa on vain kaksi uskontokuntaa:
ensimmäinen haluaa vaieta ja koettaa unohtaa
ja uskoo tähän kulttuurisena käytäntönä.
Toinen haluaa vaieta ja koettaa unohtaa,
muttei usko tähän kulttuurisena käytäntönä.


Haluaa vaieta ja koettaa unohtaa mitä?
No tietenkin sitä, että tässä ollaan vain ihmisen puolikkaita
ja riippuvaisia toisista puolikkaista, lukemattomista puolikkaista,
mutta ylpeys ja politiikka pakottaa kieltämään välttämättömän
tarpeellisuuden, rikkomaan puolikkaat, sotimaat, alistamaan, tuhoamaan,
ja tuomitsemaan itse itsensä ikuiseksi puolikkaaksi puolikkaiden joukkoon
ja uskottelemaan puolikkaan maailman kokonaiseksi.
Ihminen ahneimmillaan, ylpeimmillään ja väkivaltaisimmillaan
puolikkaan ykseydeksi korottamisen hybristä, jota seuraa
hyvin ansaittu nemesis: tähtien putoaminen taivaalta yhdessä myräkässä.





KULUTUS VASTAAN KÄYTTÖ

"Tiedon kasvulle ei ole rajoja, siksi ei myöskään talouden kasvulle."
Sixten Korkman: Talous ja utopia, s. 131.

Tieto käy aina kaupaksi, tai ainakin uudenlainen hyödyke, joka perustuu uuteen tietoon. Ihmisten halu, uteliaisuus ja mielenkiinto tutkia maailmaa käyttämällä uusia mullistavia keksintöjä pitää talouden kasvussa. Elintarvikkeita kulutetaan, mutta mikään ei takaa että tulevaisuuden keksintöihin perustuva maailma kuluu käytössä. Ehkä kulutus katoaa, samoin jäte, koska jäljelle jää vain uudistuva käyttö ja kiertokulku.

Talouskasvu on seurannaisilmiö ihmisen manipuloiman materiaalisen maailman evokluutiosta. Materiaalisten hyödykkeiden evolutiiviset sukupolvet testataan koko planeetan voimin. Jos et voi tuottaa uutta, et voi tuottaa kasvua: luomiskyvyttömyys alistaa kuluttajaksi. Mutta pilvipalvelu tai e-lehti ei paljon käytöstä kulu, joten jäljelle jää tuottajuuden ja käyttäjyyden vastakohtaisuus. Talouden kasvu on positiivista tunnevastetta käyttäjässä. Talous ei voi pitkään kasvaa, jos tunnevaste ei ole syvästi positiivinen. Siksi talous voi kasvaa vain kohti aidosti positiivista. Jos talous romahtaa sille on olemassa edeltävä syy käytön tunnevasteessa. Taloutta ei voi pakottaa kasvuun, koska taloudessa mikään ei riipu tai johdu taloudesta.     

26.12.2012


Kaipuu kuolemaan
alas kohdusta maan
valolta ulottuvuuksista
kipu, viha, villi sokki
pakomme olkoon iloinen

Tulemme kapeassa veneessä
nopeasti taivaan rantaan
meitä kehuu ikuinen yö,
meitä kehuu ikuinen uni

No päivä on tehnyt meidät
ja yö on hävittänyt meidät
ilon kanssa menimme ulos
koska halusimme mennä kotiin

Mikä meidän pitäisi tässä maailmassa
vanha hyllytetty kauneus?
vanha hyllytetty rakkaus?
mikä meidän pitäisi tässä maailmassa

Silti jotkut vain nauttivat
kidutuksesta ja kuolemasta
jos himo elämään on hiipunut
he puhuvat vain arkijutuista

Rakkauden jano on poissaolona vihaa
ennenaikaisista kuolemantapauksista
ahdistunut kaipuu, kuuma jano
rakkauden joka on poissaolona vihaa

Meidän täytyy mennä kotiin,
nähdä nämä pyhät ajat selvästi
sillä olemme loukkaantuneet ja peloissamme
sydän täynnä - maailma tyhjä

Pelkäämme maailman hahmojen tyhjyyttä
joihin emme osaa puhaltaa järkeä
niiden vieras kipu ja selittämättömyys
joka ei korjaannu rakkautemme voimasta

Salaperäiset makeat suihkut
kruunuchakrojen suru puhkeaa
Jeesuksen ylen makea morsian
harmaantuu ja kärsii, unelma

HAAVOJEN SÄTEILY, KIVUTTOMUUS JA TYHJÄKÄYNTI

Kivuttomasta elämästä harvoin seuraa ikuinen elämä.
Kyky elää on verrannollinen kykyyn tuntea kipua.
Mitä enemmän kivuntuntoa pienestä asiasta
sen varmemmin pysyy polulla,
kaidalla polulla tai kokonaan hukassa
missä tottuu eksyneen identiteettiin ja kehotunteeseen.
Kivuttomuus alkaa tuntua tyhjäkäynniltä.
Kivun tarkailu johtaa sisäisten jännitystilojen äärelle.
Machiavellin työhakemuksen mukaan
jokaisesta sisäisestä ristiriidasta seuraa sota
ellei ristiriitaa heti poisteta. Ristiriidan jättäminen
ennalleen on vain sodan lykkäämistä, joka on eduksi
viholliselle. Lykkäämisistä seuraa siis kuolema,
lykkäämisten summa. Ja kääntäen, kun ristiriita
heti poistetaan, seuraa ikuinen elämä.
 
Meditoin tänään menestyksellisesti ja kipu hellitti.
Tietyt ristiriidat, jotka säteilevät ja uusintavat itseään
traumoista, ja ovat siksi täysin näennäisiä, ovat
poistettavissa pelkästään meditaatiolla. Haavojen säteily.
Tavallinen sahatsajoogaihme on se miten tietty paine
orgonienergioiden rinnakkaisorgasmi, purkautuu
henkisellä tasolla jota fyysinen taso vain jäljittelee.
Ihmisapparaatti on rakennettu vain ikuista elämää varten,
siksi se kokee kuolevaisen elämän tavat itselleen
niin vieraina ja väkivaltaisina.
Tunnollinen kuorma-auto välttää yhteentörmäystä
viimeiseen asti.

25.12.2012

MUODONMUUTOKSIA

Ihminen on talo: jos asukas kuolee, tulee tilalle uusi, ellei talokin ole jo valmis menemään. Vanhalle sielulle tuottaa suurta vaikeutta sopeutua nuorten joukkoon, ja nuorelle vanhojen. Edellisessä tapauksessa joukkopaine pakottaa toistamaan virheet, jälkimmäisessä välttämään. Lehmän sielu ei karkaa navetasta, jos lehmä on sinne lopetettu. Vanhemman lehmän sielu asettuu johonkin nuoremmista, ja sen huomaa siitä, että nuoremmalle ominainen luonne muuttuu kohta poismenneen luonteeksi. Tämä menee niin pitkälle, että lehmä ei kohta tunne edes aiempaa nimeään vaan tottelee ainoastaan vanhemman kuolleen nimeä. Karjakot tietävät tämän.
että joku sirkustaiteilijana tekee
kaiken suvereenisti päinvastoin
kuin toivotaan ja odotetaan
ja odottaa kätten taputusta



Pahinta on hankkia kiihkeiksi vastustajikseen sellaisia ihmisiä, jotka uskovat lujasti johonkin itseään suurempaan. Heidän vihamielisillä ponnistuksillaan ei ole rajoja, eivätkä he tunne itsesääliä. Kaikista pahin on tilanne, jossa vihamiehen uskon perustaa ei voi tietää, eikä edes arvailla mitä ruhtinasta hän palvelee. Hänen koko elämänsä on koston pyhittämä.

Itse olen aina ajatellut ettei maailmankaikkeudessa ole olemassa mitään itseäni (tai ketä tahansa meistä) suurempaa, jos ajattelemme itseämme suurimman mahdollisen ituna.

Alamaisuuden tunteesta sen verran, että olen nyt lukenut Saarikosken Toipilaan päiväkirjaa satakunta sivua ja voin todeta: olkoonkin että on ehkä itsetuhoisen juopon tekstiä, mutta selväpäisempää ei suomenkielellä juuri tapaa. Syviä ja teräviä havaintolauseita, illuusiotonta todellisuudentajua. Saarikoski on parempi kirjailija kuin Henri Miller. Sen tietää siitä, että Henry Milleriä ei jaksa lukea, mutta Saarikoskea lukee kiinnostuneena.

HOMOSEKSUAALISUUS POLIITTISENA POSITIONA ÄÄRINATIONALISMISSA

Vai onko homoseksuaalisuuden tai lesbouden tunnustaminen sittenkin ainoa korrekti tapa tunnustaa jatkuva epäonnensa vastakkaisensukupuolen kanssa ja kuitenkin välttää kastraatio. Kastaraationpelkoinen pakotetaan tunnustamaan (poliittisesti), että täkäläisessä vastakkaisessa sukupuolessa ei ole vikaa enempää kuin itsessä, jos siihen ei rakastu (vaikka ehkä rakastuisi, jos se olisi hieman toisenlainen). Siis kooste nirsoutta, omanarvontuntoa, kelpaamattomuutta, herkkyyttä, loukatuksi tulemisen pelkoa, ylimielisyyttä, kitukasvuisuutta ja inhoa toisten ihmisten pienuutta kohtaan.    Poliittisesti korrektia ei olisi tunnustaa: kaipuuta vieraaseen, eksoottiseen, sekarotuisuuden himoa, verensekaannuksen kiimaa.
 
Vertailun vuoksi internationaalin ihminen, joka aina selittää tyyppien luontaisen vastustuskyvyn, ajattelukyvyn, eroottisen toimintakyvyn, sukeutuvuuden ja luontuvuuden verensekaannuksella. Mutta nämä asiat ovat mystiikkaa: emme tiedä jumalanko vai ihmisen säätämiä ja kostamia.

24.12.2012

äiti oli aamuyöllä herännyt voimakkaaseen uneen jossa joku
kevyesti heilutti hänelle makuuhuoneen ikkunan takaa.
aamulla tuli tieto, että hänen siskonsa oli kuollut.

23.12.2012

Harmittaa vai se ettei voi tehdä työtä kun ei voi tehdä muutakaan.
kahvin ja sokerin jumalat.

22.12.2012

Bellinin Normahan kuulosta joutuvan oopperamusiikin suosikkilistalleni Maria Callaksen tulkintana. Ja "Oh! quante volte" vielä enemmän! Tämähän on taivaallista! Onpas tässä urkusonaatissa erikoinen soitinnus... urkujen lisäks primitiivisiä, epätavallisen kuuloisia perkussiivisia soittimia. Bellinin musiikista on vaikka miten paljon kaikenlaisten laulajien kehnoja tulkintoja, mutta hyvää tai edes kuunneltavaa tulkintaa on erittäin vaikea löytää. Paras mitä Youtubesta löysin kappaleesta "Oh! quante volte", on tämä kiinalaisen sopraanin Ly Yen tulkinta:
Paganinin muotokuvat erosivat saksalaisen romantiikan muotokuvista siinä, että ne joko äärimmäisellä tavalla rumensivat tai kaunistelivat todellisuutta, mutta eivät milloinkaan kertoneet totuutta. Kun taas saksalaisen romantiikan kirjailijoiden muotokuvista toinen puoli aina pyrki kertomaan totuuden, siinä missä toinen puoli joko äärimmäisellä tavalla rumensi tai kaunisti kohdettaan, riippuen kohteen poliittisesta asenteesta. Poliittisesti edistyksellistä rumennettiin ja poliittisesti taantumuksellista kaunistettiin, siinä missä edistyksellinen ihminen aina luonnostaan oli jumalaisen kaunis ja taantumuksellinen hirviömäisen ruma.  

ON TAAS SE AIKA VUODESTA

kun antifasistin ja rauhanpuolustajan postilaatikkoa tukkivat monenkirjavatt tappouhkaukset. Tällä kertaa poikkeuksen tekee Marc Goodwinin Eduskunta -joulukortti jota Mikael Jungner on osuvasti kuvannut "Modernin kylmyyden huipentumaksi":



























Tämä joulukortti edustaa keskimääräistä safcistin joulupostin tasoa. Se ei ole äärimmäisen hullu. Kortti on lähetetty eduskunnasta parhaana joulukortin lähettämispäivänä 17.12., ei esimerkiksi satunnaisena päivänä reilusti ennen joulua tai päivänä, joka voisi riskeerata perilletulon maaseutuosoitteeseen. Lähettäjän on täytynyt matkustaa Suomen eduskuntaan saadakseen tämän kortin lähetystä varten sieltä postileiman. Eduskunta-kortti sen sijaan on käyty ostamassa aiemmin, sillä osoite on printattu kuoreen printterillä. Lähettäjän on täytynyt tietää, että eduskunnassa on julkinen postitoimipaikka josta saa eduskunnan postileiman. Tällaisista asioista eivät ole kaikki kiinnostuneita. Kuoren osoitekenttään on siis tietokoneella printattu osoite, joka koostuu osaksi synnyinkotini osoitteesta, jossa en ole asunut aikoihin ja keksitystä osasta. Osoitteen keksitty osa toimii myös lähetyksen ainoana ja selkeänä viestinä: "Uhritie". Synnyintaloni osoitetta ei voi saada käsiinsä mitenkään yksinkertaisesti minua läheisesti tuntematta. Toisaalta on vaikea ajatella, että jollain vanhalla tutullani olisi motivaatiota ja riittävän sairas mieli tällaisen joulukortin lähettämiseen.  Keksitty lähiosoite "Uhritie" on siis tässä hyytävässä ja vaivaasäästelemättömässä kontekstissa selvä uhkaus. Kortin allekirjoitus on pelottavan psykopaattinen. Se on kirjoitettu tyttömäisen selkeällä ja varmalla käsialalalla mutta minulle käsittämättömästä kirjainyhdistelmästä. Jos kysymyksessä on jokin nimi, se ei ole minulle tuttu. Jos kysymyksessä on jokin muu viesti, en saa siitä selvää. Tämä joulukortti kuvaa hyvin keskimääräisen antifasismin vastustajan mielenmaisemaa. Olen käsitellyt joulukorttia tapani mukaan pinseteillä, jotta tätä jouluista tappouhkausta käsittelevä poliisi voi ottaa kortista sormenjäljet, joiden jättäminen ei tosin kuulu keskimääräisen antifasismin vastustajan tapoihin. Koko tapaus kaikkine järjestelyineen kuvaa hyvin sitä organisoitua resursointia, jolla kaikkea toisinajattelua täällä vastustetaan.    








Tietysti on mahdollista, että kortin on lähettänyt Suomen Eduskunnasta hollolalainen kansanedustaja Juha Rehula, joka sillä on halunnut tervehtiä naapurikunnan saman puolueen kuntapoliitikkoa, jolla sattuu olemaan sama nimi kuin minulla ja lähiosoitteena tuo pahaenteisen ainutlaatuinen sankarihautausmaan reunaa kulkevan tien nimi. Pienen syntymäkyläni postinumeron ilmestyminen kuoreen on silti mysteeri. Postinkantaja on osoittanut sivistystään osaamalla kääntää postin muinaisesta osoitteestani nykyiseen. Eduskunnan joulukortti on niin kalsea, etten itse lähettäisi sitä edes pahimmalle vihamiehelle.

BÄNDILÄISET TULEVAT


Uusia bändejä syntyi jatkuvasti
rakkauden pyhässä mekastuksessa
makeassa värikkäässä festivaalissa
ja kutsui käheällä äänellä kaikkia
yhdessä elämään täysillä kevään 
kymmenet eri sukupuolet 
Tuhansien liekkien korkuisessa ajatuksessa
salaperäinen hirviölaulaja oli kuin tie
jota nuoriso huumattuna kulki 
erossa vanhemmistaan mikä stimuloi 
sydäntä kirpeällä kaipuulla
Koristeellinen mies kuin peikon toukka
oli laulaja jota vastaveistetyt sukupuolet
kylmään pohjoistuuleen jäätyneessä käytävässä
kuuntelivat, laulut jäähdyttivät eetterin
Ihmiset, jotka halveksivat kaikkea
varhaiskypsää ja siunattua viattomuutta
kuulivat eksymättömät sanat seinän takaa
kuin onnelliset kipinät ystävällisiltä sähköhuulilta
Hautojen syvät aistit heräsivät elämään 
tavallisten aistien takaa ja ääni kuin tumma malja
kultaisen tulevaisuuden ehtymätön kuppi 
tyhjennettiin sielujen makeilla huulilla
Ennen oli rautaa kohtalon mykkyys
ja väkivaltaa sielulle tapahtumisen musiikiton
tumma ja raskas side
Peikot oleskelivat kodeissaan ja
ihmiset omissa kodeissaan, toistensa vieraudessa,
ja kuin pyövelit lörpöttelivät järkkymättä mielettömiä
mikä oli sen todellisuuden salaperäinen
musiikiton rakenne
Käytössä oli jo tuolloin aamusta pyhän meren yllä 
aurinko ja elävää valoa jota muinainen jättiläinen
kannatteli harteillaan
Mutta vuoret eivät tanssineet vaan istuivat paikoillaan
ja mihinkään vaeltamaton tummanvihreä meri 
istui syvissä mietteissä pieni uinuva peikotar sylissään
Puita, kukkia ja eläimiä oli vain nimeksi
sillä mitään ei oltu vielä luotu rypäleiksi riippumaan
ja viisauden kultaisiksi lyhteiksi rauta-aikojen ylle
Mutta nyt konsertissa kellonsoittaja nosti
ilmaan tuhannet sydämet niiden tavallisesta
elämänvarjosta ja hänen kirkkaan tähtensä
kultainen viini päästettiin virtaamaan vapaasti
Valot ja neitsyet olivat lavan reunalla
häikäisevän kirkkaat ja elämän ääretön
meri huojutti käsivarsiaa sytkärit ilmassa 
se oli autuuden yö ja ikuinen runoaurinkomme
joka kysyi: onko peikolla kasvot?

JUMALANRAKASTAJAN NEGATIIVINEN MÄÄRITELMÄ

Nykymaailman rikkaimman prosentin muodostavat ne absoluuttiset keskinkertaisuudet jotka häikäilemättömimmin vihaavat neroutta rakkautensa torjuntareaktiona. Nerokultin vihaaminen on elitismiä, sillä mihinkään eliittiin ei koskaan voi kuulua yksikään nero. Nero on mystikkoakin alhaisemmassa asemassa ja kantaa ihmismassoja harteillaan, sillä eläähän koko maailmankaikkeus nerosta säteilevästä jouluisesta energiasta. Nero toimii kosmisen energian planeettavahvistimena; ei ole epäselvyyttä siitä, että juuri näiden organismien kautta kaikki muu luonto ja ihminen elää ja kukoistaa. Se on itse lumous, jota kuvaavassa sanassa "nero" on moninainen ja hämätä kaiku. Mutta kosmisen energian maailmaanvälittäjäksi määritelty nero on aina ja ikuisesti yksiselitteinen ja sama. Se on planetaarinen yksilö tai ryhmäkvartetti, jonka suhteen ei ole olemassa vähäisintäkään epäselvyyttä tai tulkinnanvaraisuutta. Nerous on ainoa suoraan ja selvästi aistittava asia siinä, missä koko muun maailman aineellinenkin olemassaolo on kiistanalainen. Siksi me kaikenrakastajat haluamme elää vain nerojen seurassa ja inhoamme muita ainemuodostumia läheisyydessämme. Meidän allergiamme muulle kuin neroudelle on suuri, ehkä juuri siksi, että oma neroutemme on aina häilyvää, epävarmaa ja kuolevaista; nukahtamaisillaan olevaa. Me tarvitsemme heräillä olon metodin, joka on nerous. Me olemme neroudenrakastajat, jotka haluamme asettua nerokvartetin päächakrasta suihkuavaan energialähteeseen kuin anarkistinen nuoriso poliisien vesitykkien eteen. Me olemme neroudenrakastajat jotka haluamme käyskennellä pietarilaisessa orgoniteemapuistossa odottaen että jättimäiset suihkulähteet alkavat elämään kuin suuret kasvit ja nousevat suihkuttamaan valtavan pietarillistsaarillisen orgonienergiasuihkunsa koko maailman kuorutukseksi. Näinhän se on ajateltava ellei toivo että nemesis pian kohdistuu meihin itseemme! Nöyrästi on oltava vailla mitään itsekorostusta ja turhia illuusioita. Nerouden samoin kuin meidän, neroudenrakastajien, metodihan on illuusiottomuus. Illuusiottomuus on kosmisen yhteisymmärryksen ainoa perusta, josta syntyy evankelistakvartetti, kuin taskuvarkaiden ja jumalien yhteinen kieli, jolla hölmöä höynäytetään, ainoana erona se, että annamme lompakon takaisin heti kun olemme saaneet sen haltuumme ja katoaminen on tullut kauhula havaituksi, vain toivottaaksemme hyvää ja rauhallista joulua! Illuusioiden hauteen repiminen, illuusioiden lukinvillan repiminen on arkityötämme. Ja sana arki on tässä sanan anarkismi lyhennys. Samalla toinen ristimänimemme voisi olla Nemesis -- Jumalan Viha -- der Zorn Gottes. Kaikkien varhaisromantikkojen yhteinen puhuva pää, joka on verrattavissa vain siniseen kukkaan, puhtaasti karun kivikkoisen mäenrinteen ja jumalan armon yhteissekoitelmaan. Luonnonvaraisen niittykarvin vertauksella tarkoitan sitä, että missään maanpäällisen haarniskoidun jumalan asiamiehen lannoittamassa ruusuisessa paskakasassahan emme suinkaan kuki vaan miksaamme aisteinhavaitsematonta karulla suomalaisella pakananiityllä, jossa elämme lähes olemattomista ravinteista jatkuvasti pahantahtoisten sudeksi samaistuvien illuusioiden täyttämien lampaanpäiden repimänä ja todellisen jumalan kosmisen miksausarmon ansiosta. Tehtävämme ei tosiaankaan ole nussia jumalan aivoja jatkuvilla rukouksilla ja teeskentelemällä surkeaa: asiat tapahtuvat oikein ja ajallaan, kunhan emme hetkeksikään taukoa rakastamasta neroutta. Taivaisiin kohoavat pässinsarvet ja samalla jumalan kosminen DJ-merkki suihkutetaan päälleme nerojen hiuksista. Se on dionysisen muotojen alkusynnyn divergentti pettuleipä ja köyhäinape; pohjoinen maanalainen tanganjikajärvi jota Graaliksikin kutsutaan. Sieltä nousee isä jumalan urkujen äänikerran öljynporauslauttamaiset putket puhaltamaan orgonisuihkua taivaankanteen. Kun vielä 1960-70 luvun suomessa Saarikoski haparoi yksin totuuden asialla ja suomensi sairaalassa Matteuksen evankeliumia saatanallista demarivasemmistomädännäisyyttä vastaan, nyt on olemassa kokonainen neroudenrakastajaryhmä, eikä kenenkään tarvitse olla ypöyksin omana kristuksenaan… sijaiskärsijänä… hovinarrina… mitä ikinä ne Erkon mustassa linnassa keksivätkään... kansakunnanravistelijana… valtakunnanboheemina… peikkoaskeettina… ajallemme kirpeän tärkeänä juoppona… kaikkena tänä nopeasti kuittautuvana erkkolaisena määrittelynä. Täysin vihamielisen luonnon varaisena kasvina käännymme nerouden puoleen ja lehtiemme väriä tarkkailemalla voi sanoa kaiken siitä mitä ilmastolle on tapahtumassa ja tapahtuu. Pohjoisen tanganjikajääjärven jokainen tuleva ja mennyt jääkausi on sinisen kukan lehtien väriin kirjattu remix, jonka kiihkeä beat saa alkuperäisen luomisen työt näyttäytymään kömpelöinä vitseinä. Ja tässä kaikessa kolektiivisessa aivoaineenvaihdunnassa ja juttelussa on suuntana tämä: jumalanrakastajan ei kannata määritellä itseään kovin tarkasti, kun tehtävä on määritellä tarkasti se mitä jumalanrakastaja EI OLE. Vastustaja, joka ilmoittautuu itse, on jumalanrakastajan NEGATIIVINEN MÄÄRITELMÄ.

OPPINEISUUS, HUONOUS, MUODONMUUTOSIMPOTENSSI

Voiko huonoista kirjoita oppia mitään? Ei voi. Huonot kirjat ovat niin oppineita, että niistä ei voi oppia mitään, koska ne toistavat vain mekaanisesti ja identtisesti sen oppineisuuden kaavan, josta me alunperin olemme halunneet oppia eroon. Huonoista kirjoista ei siksi koskaan voi oppia mitään. Ne ovat täydellisen arvottomia.

STEAMPUNKVIIKSET JA LUOPIOKONEROMANTIIKKA

Koneiden kanssa voi ihmistä pettää vain kahdella tavalla: antamalla koneelle inhimillisiä ominaisuuksia, tai antamalla petetylle vielä enemmän koneen ominaisuuksia. Kummatkin ovat hillittömiä loukkauksia ihmisyyttä kohtaan. Mutta löytää suurempi ihminen vanhemmasta, sanoo Jussi Parviainen, on rakastajalle kaikkein loukkaavinta. Nuorrelle pojalle tai tytölle voi aina antaa koneen ominaisuuksia ja rlohduttaa itseään rakastetun sokeudella. Rakkaus on suuremman ihmisen löytämistä eikä se  milloinkaan ole ihmisyyden pettämistä sielun pettämisenä. Rakkaus aiheuttaa torjuntareaktionaan nerovihan, joka on vihaa kaikkea muuta paitsi keskinkertaisuutta kohtaa. Neroviha syntyy kahdesta syystä: äärettömästä omistamisen halusta ja äärettömästä halusta olla kehittymättä ihmisenä.








IKÄVÄ

On kahdenlaista ikävöintiä, normaalia ikävöintiä ja ääretöntä ikävöintiä. Äärettömästi ikävöinnistä kärsiessään ihminen hyvin nopeasti toteaa sen olevan liian tuskallista ja keksii mitä pikimmin torjunta muodon, jolla ikävöinnin aiheuttama tuska muutetaan aktiiviseksi vihaksi ikävöinnin kohdetta kohtaan. On ikään kuin ikävöinnin kohteen syy, että hänen poissaolonsa aiheuttaa niin suurta ikävää. Ja tässä on jotain taikuuden tai mustan magian omaista jota käytetään ikävöijää kohtaan. Ikävöivää osapuolta ikään kuin riistetään. Aktiivista vihaa lietsomala ikävöijä pystyy tarkentamaan itsessään aistin, joka tarkertuu pelkästään ikävöidyn negatiivisiin piirteisiin, ja muistaa ja havaitsee vain ne, jolloin ikävä lujan torjunnan avulla lopulta helpottaa. Mutta taas pitkän erossaolon jälkeen äkillinen kohtaaminen tapahtuu kaikki torjunnat läpäisevällä tavalla niin, että jäljellä on taas kerran äärettömä turhauttavana ja äärettömän masentavana silkka ikuinen ja ääretön rakkaus, jota ei mitenkään voi vastustaa.

21.12.2012

Ei perhonen tiedä tuottavansa mieletöntä kipua räpäyttämällä siipeään, tornado ei tiedä olevansa parantava voima.

PARVIAINEN HOMOJEN SATUMAISESTA ONNESTA

"Homofiilit miehet Jukka Kajava vainaa ja puoliksi vainaa Antti-Einari Halonen saivat panna kenen kanssa halusivat, eivätkä olleet mustasukkaisia mistään. Samaa sukupuolta olevilla on helpompaa parisuhteessa, kun siinä ei ole sitä naista joka pettää."

20.12.2012

Keskipisteettömälle persoonallisuudelle kaikki oleminen on samalla kertaa roolileikkiä ja 100% olemassa oloa. Kun persoonallisuusviisari kiertyy seuraavaan intervalliin edellisen "minän" teot ja sanat näyttäytyvät etäisyyden päästä vieraana performanssina. Paatuneinta kyynikkoa voi seurata vilpittömin lapsi, petturia voi seurata moralisti, joka on valmis toimimaan totuuskoneena ja tuomitsemaan toisia helvetin tuleen, tippaakaan hämmentymättä siitä, että omassa pussissa on kaikkea muuta paitsi puhdasta jauhoa. Joka hetki uudeksimuuttuva minä saa joka hetki kaiken anteeksi, eikä ole vastuussa mistään edellisten hetkien minä teoista. Hän rakentaa jeesusruumistaan kuntosalilla, kunnes flippaa Saatanan ja Rasputiinin kautta Luciferiin, josta mielisairaalan suljetulle osastolle.

AIKAKAUDEN PERUSTUNTO

"en ole koskaan kovasti pitänyt suomalaisuudesta, mutta vielä vähemmän suomalaisten edusmiehistä ja heidän instituutioistaan ja nyt mulle riitti tämä näiden sivistymättömien ja sydämättömien moukkien niskaan heittämä paska."

19.12.2012

SAARIKOSKEN OUTOUS

Saarikoskeen paneutumisestaan tunnettu Pekka Tarkka valitsi Finlandia-palkinnon saajakirjan vuonna 2008. Palkinnon sai Sofi Oksanen kirjallaan Puhdistus. Kun tarkasti miettii sitä, mikä täytyy Puhdistuksen ansion olla toisaalta henkilön mielestä, joka ehkä osaa arvostaa Saarikosken Prahan päiväkirjojen kekseliäsproosaisen jämäkkää vetelyydenkuvausta, jäljelle ei jää muuta selitystä kuin antikommunismi. Myös Tarkan kirjoittamassa Toipilaan päiväkirjojen jälkikatsauksessa antikommunismi lipsahtaa rivien välistä. Viimeistään siis SKP:n jakaantumisesta 1969 Saarikoski oli jotain muuta kuin miltä näytti, ja kenties jo ennen sitä. Kenties hänet jotenkin pakotettiin ("että sai tehdä taidetta") esittämään tiettyä roolia, tai sitten hän oli sitä luonnostaan. Itse suhtaudun jokaiseen Saarikosken sanaan suurella varauksella, ja vähimmin tähän ei ole vaikuttanut hänen poikansa lievästi sanottuna outo luonne. Varmaa on vain se, että noista ajoista Suomen historiassa ei tiedetä sadasosaa kaikesta siitä mitä pitäisi tietää muodostaakseen asioista järkevän (ja riittävän kylmäverisen) kuvan. Kysymyksessä on joka tapauksessa aivan mahdottoman huijauksen ja mädännäisyyden näytelmä, jossa vain röykein väärintekijä voi odottaa tulevansa palkituksi.
   
Jussi Parviainen sanoo jotain siitä, mitä yksikään aktiivisesti 1960-70-luvuilla mukana ollut ihminen ei vieläkään uskalla tehdä:

"Puheissa siirrytään totuuteen, jota muuten ei saisi julkaista, siksi että se aina koskettaa jonkun julkaisijan tai kustantajan salapidettyä moraalittomuutta, ja sen juuri on aika tulla esiin suomalaisen median umpihauteen läpi."

"Puhukaa totta, ja vain totta, mutta älkää pelätkö juorunne paisumista, sillä kyllä se totuus siellä sisällä kestää ja vain vahvistuu levitessään mahdollisimman laajalle. Ajatelkaa tekemienne havaintojen pohjalta rohkeasti niitä ajatuksia, joita havaintonne tuottavat ja puhukaa niistä, ja kirjoittakaa niistä kaikkialla, missä se on mahdollista."
Talo alkaa olla niin täynnä arvokkaita kirjayksilöitä, että yhdellekin uudelle kirjahankinnalle olisi raivattava tila hyväksi havaittua ja kestävää poistamalla. Sanoin tässä divarin pitäjälle, etten koskaan ikinä milloinkaan osta kirjaa jota en olisi vähintään kertaalleen lukenut, johon hän, ettei ostaisi myyntiin kirjaa jota ei olisi kertaalleen myynyt. Kun sanoin, etten nykyisin edes lue kirjaa, jota en olisi aiemmin lukenut, hän sanoi säännön pätevän itsellään lähinnä yhden yön suhteisiin. Todellisuudessa en lue samaa kirjaa milloinkaan kahta kertaa, useimpia kirjoja en tule pääsemään loppuun, lukeminen kestää ikuisesti.
Oli taas tulipalopakkanen ja kerjäläiset tuotu mafian limusiinilla päiväksi hankeen istumaan. Makuupussissa olevia ihmisiä kiemurteli jonona lippukassan edessä, joka aloittaisi hetken kuluttua 120 euron hintaisten lippujen myymisen Madonnan konserttiin.

18.12.2012

PARVIAINEN TAAS LÖYTÄMÄSSÄ ISKUN

Jussi Parviaista mukaillen: Seksuaalinen erityisyys ohittaa taiteellisen, poliittisen ja ennen kaikkea taloudellisen osaamisen silloin kun sekasortoinen ajattelu ja kyky katasrofaalisissa olosuhteissa hahmottaa tilanne pettää täysin.

Uusin blogiteksti on Parviaisen paras pitkästä aikaa. Vaikka se sisältää muutamia kestausaineksia, kannattaa lukea hartaasti ajatuksella loppuun.
Perseennäyttämisessä lavalla on se mieli, että kansa näkee onko persettä lähiaikoina piiskattu.
Spermapaketti.
Venäläisiä autiokyliä.

JÄLJITTELYN ONGELMA

Alkuperäinen, ainutlaatuinen, henkinen, takaisinpalaamaton edellyttää historian aktiivista tekemistä, ei historian jäljittelevää toistamista.

NOPEUTESI JOELLA

Lopuksi seikkailimme Vantaan suunnalla. Isäntämme työhuoneen ikkunan alta virtasi kaunis joki ja kyselin, onko tämä se Vantaa? Tämä on normaali sivujoki hän vastasi. Niin mutta onko tämä Vantaan haara? Tämä on normaali joki! Lähdimme pienellä muoviveneellä joelle. Veneen nopeutta säädettiin kaukosäätimellä joka lisäsi joen virtausta.
yhteisön älyllisen tason heikkeneminen on sitä
että joutuu miettimään enemmän
tuleeko ymmärretyksi mitenkään
kuin sitä tuleeko ymmärretyksi oikein.
uunoturhapurojen lomassa luen
Saarikosken Toipilaanpäiväkirjoja.
Spede oli savolainen. Savolaisella
ei ole käsitettä totuus.

17.12.2012

maailma teho-osastolla, tila aina kriittinen

Juuri tekemällä ihmeitä Jeesus menetti uskottavuutensa Saatanan palvojien silmissä. Toisinaan Jeesus saattoi puhua nonsensikaalisesti mitä hyvänsä vain katsoakseen tartutaanko hänen sanoihinsa kirjaimellisesti, mikä paljastaa vilpittömyyden puutteen, vai nähdäänkö tosi energia sanojen takaa.
Onhan se vallankumous mahdollista tehdä vaikkei järjestelmää muutettaisikaan mitenkään. Vaihtelun vuoksi vähän tuulettaa ilmaa ja pistää häkämiehet pihalle. Kyllä siitäkin voisi vähän energiaa saada, vaikka uudet häkämiehet siellä heti kohta taas ovatkin pöntössä. Palkanalennuksetkin nielee paremmin kunhan häkämiehiltä lähtee enemmän. On turha loputtomasti mainostaa parempaa maailmaa jos ei koskaan viitsi laittaa pippeliä solmuun siltä joka jatkuvasti kusee suuhun.

MITEN MUISTAA MAFIA TUNNETTA VASTAAN

Kun on iloinen päivä ja edessä iloinen humala, miten olla heittämättä kerjäläisen kuppiin viisikymppistä? Miten muistaa: kerjäläinen on vain mafian orja, eikä lainkaan palelevaa lihaa. Miten muistaa: tuo lihatakki ja kaikki sen kätkemä on vain alempiarvoista orjanlihaa, eikä ansaitse ihmisellistä sääliä. Kun vanha mafian kerjäläinen tai vanha mafian supertähtinäyttelijä avaavat suunsa, paljastuu se sisältö, joka on päivänkatseilta demokratiaa paossa: mädät hampaat tai valkoisen norsunluunhohtavat nuoret säihkyvät hampaat. Supertähti ja kerjäläinen ovat analyysiolentoja, kuin saksalaisen vessan analyysitasolla toisistaan erotettu mutta samasta putkesta pulpahtanut veriuloste ja terve uloste.
 
Muistin toiminnasta ei voi sanoa mitään, ellei ole perehtynyt geologiaan. Minun muistini esimerkiksi on kuin graniitti, jossa kulkee harvoja ohuita kristallijuonteita. Painovoima ei ole riittänyt tekemään kaikesta kristallia riittävän nopeasti. Kristallimuistin etu on se, että aistimukset tallentuvat siihen itsestään ja ilman tietoista havaintoa, kuin valvontakameran arkistoksi, jota voi jälkikäteen penkoa ja havainnoida, jos tarvetta on. Graniittiin sen sijaan pitää itse tietoisesti havaita, raaputtaa, kirjoittaa, piirtää, kuvata, ikään kuin kulkea kaiken aikaa muistivihko kädessä ja aktiivisesti nähden, jonka jälkeen muistissa maailman tapahtumista on vain se jo valmis tulkinta, mikä niistä on muistiin painamalla painettu. Graniittimuisti on miljoonakertaa hitaampaa kuin kristallimuisti.

ROHKEUS JA KRISTALLIMUISTI

Viimepäivinä muistini toiminta on taas ollut sikäli outoa, etten meinaa muistaa edes tavallisimpia asioita.  Selkeimmät yksityiskohdat selkeistä asioista pyyhkiytyvät tavoittamattomiin, etsimättömiin tai löytymättömiin. Ehkä ne ovat naamioituneet muistin maastoon niin hyvin, etten erota niitä ilmapiirin sumulta tai silmän rähmäisyydeltä. Ilmiö ei herätä huolta, sillä se vain vinkkaa omasta muinaisesta tuttuudestaan. Vaikka viimevuosina minulle ei ole tuottanut vaikeuksia muistaa asioita tarkasti, pitkiä yksityiskohtaisia keskusteluja, puhelinnumeroita jne. koskaan muistini ei ole ollut varsinaisesti kirkas, vaan aina enemmän tai vähemmän sumuinen ja epävakaa. Vaikka muistini toimii usein normaalisti (kuitenkin aina kaukana kirkasmuistisuudesta), on hyvin tiedossa, että se voi lakata toimimasta yllättäen ja täysin oman tahtoni vastaisesti. Ominaisuus tekee minusta kelvottoman sotilaan ja on muutenkin tietyn elämänrajoittuneisuuteni syy. Täysillä voin heittäytyä asioihin, joissa heikkous ei tuota välitöntä hengenvaaraa. Kuten sanottu tämä (sanoisin keskimääräistä suurempi) heikkous on ollut minussa aina, se on synnynnäinen ominaisuus ja ilmenee myös siskossani. Heikkouden fataalin luonteen ymmärsin kunnolla vasta armeijassa, jossa ominaisuus nousi aktiiviseen sotaan itseäni vastaan. Vaikea siis sanoa, onko lopulta emootio muistin orja ja suojatti vai päin vastoin. Siitä lähtien olen pyrkinyt kompensoimaan heikkoutta aluksi neuroottisesti ja sen jälkeen vain hillittömästi, kunnes vähitellen pitkän ajan kuluessa saavutin jotakin kasvaimenkaltaista kompensaatiota, uudenlaista kykyä ja metodiikkaa, jolla voin stabiloida muistini epävakautta. Jos minussa jotain vierasta ja omaperäistä on, se on ennenmuuta heikkouteni, mutta nyt myös tämä työllä hankittu kyky, mikä ikinä se sitten onkin. Toiveeni on, että se olisi jotakin, mitä en missään tilanteessa voisi menettää niin kuin muistiani. Että olemukseni ei enää olisikaan tallentuneena oman lihani muistiin, vaan siitä olisi olemassa yleispätevämpi backup jossakin toisaalla, jolloin en olisi jatkuvassa vaarassa hukata karttaa ja kompassia. Silti tuntuu, että en ole onnistunut työllä hankkimaan sellaista kykyä, jota minun nähdäkseni esimerkiksi loistava romaanikirjailijuus edellyttää: kaikkien filosofisten ja mielikuvituksen kykyjen lisäksi kristallimuistisuus. Ilman kristallimuistia ei voi olla Leo Tolstoi tai Marcel Proust. Elämänmyrskyissä näyttää olevan niin, että lopullinen rohkeus ja emootioiden vakaus aina edellyttää suojakseen ja turvakseen kristallimuistin.

OSTETAAN VEISTETTY KUSTAA VAASA

Voltairen Kaarle XII elämäkerta on loistava omiensa ampumien kuninkaiden muistomerkki. Russofobeja pitäisi nykyisinin kohdella kuin Turkin viisas sulttaani Ahmed III, joka sulki korvaansa russofobisia paskajuttujaan kuiskuttelevan Kaarle XII:n kotiarestiin. Jos Kaarle XII:n olisi annettu jatkaa Norjan sotaretkeä Venäjä olisi valloittanut Ruotsin.

Sen sijaan huomiota ansaitsee esimerkillinen metsäkuningas Kustaa Vaasa, joka todistaa että ruotsissakin on joskus ollut kunnon poikia. Uskaliaasti (varmana omista voimistaan ja kaukana uhkarohkeudesta) Kustaa Vaasa nousi maakuopista ja tuntemattomuudesta kokoamaan hajanaisia sotajoukkoja, syöksi valtaistuimelta länsimaisen hinttityrannin ja heitti länsimaisen roskajoukon sairastuttavine ideoineen takaisin onnettomaan länteensä (Tanskaan). Vanhalla Kustaa Vaasalla on hienot viikset parrasta puhumattakaan. Nyt lähden etsimään vanhaintavarainliikkeistä Kustaa Vaasan rintapystinkiä.

LYLLERMÄ

Lyllertää, sanotaan kun fysiologisesti heikosti jäsentynyt tai kokonaan jäsentymätön henkilö kävelee hieman vaappuvin askelin näyttämön poikki. Koko näytelmää kutsutaan lyllermäksi. Rinnakkaistermit: löntysmä, taaperma.

16.12.2012

ONKO AIDOSTI LUOKATTOMASSA JA DEMOKRAATTISESSA YHTEISKUNNASSA ELIITTIÄ?

On, mutta tuo eliitti on puhtaasti henkinen eliitti, eikä se erotu taloudellisesti eikä muussakaan käytännössä mitenkään muusta yhteiskunnasta, joka on taloudellisesti järjestetty niin rationaalisesti kuin mahdollista. Aito luokattomuus ja demokraattisuus merkitsee moninaisuuden suvaitsemista, olemusten suvaitsemista sellaisina kuin ne ovat ilman irrationaalista olemussuosimisjärjestelmää; siis positiivisten energioiden tehohyödyntämistä. Mutta ei mitään tehotuotantoja, vaan rationaalisia tuotantoja. Sosialisminkaipuun tärkein peruste on aina ollut yksilölle taattava mahdollisuus kasvaa ja kehittyä omaan lajiinsa, tietyissä ennaltasovituissa tasan jaetuissa rajoissa, jotka ovat perusteltavissa täysin selkeän matematiikan pohjalta.

EUROOPAN VENÄJÄPOLITIIKKA

On Venäjän olemassaolon huomaamista silloin kun Venäjä pilaa jonkin suunnitelman. Kaikki viittaakin siihen, että on olemassa jokin suunnitelma, joka harvoille kerrotaan ja johon Venäjä ei kuulu. Asiat kehittyvän ja niitä kehitellään niin kuin Venäjä olisi jo nyt poissa maailmankartalta. Suunnitelma, jossa Venäjä olisi mukana, ei ole kenellekään tullut edes mieleen.
Viimeyön unessa juttelin kuubalaisten loogikkojen kanssa.

KLAUS MENGELE JA MIKSAUKSEN TAIDE

Puoli tuntia pietarilaisen DJ:n miksasutyöskentelyä katseltuaan voi huomata hitlerismin viimeistenkin rippeiden kadonneen tietoisuudesta. Tottakai mixaukseenkin voidaan suhtautua ironisesti, menegeletyyliin.

SAKSALAISEN DEMOKRATIAN

käsitteellistä mahdottomuutta päivittelevät niin Heine kuin Wilhelm Reich. Miksi demokratiaa ei milloinkaan voi olla Saksassa? Yritän vastata äärimmäisen kärjistyksen keinoin.

Saksalainen ihminen rakastaa hierarkioita, luokkia ja eliittiajatuksia paljon yli oman vapautensa ja omien demokraattisten oikeuksiensa. Kuka tahansa saksalainen on valmis luopumaan kaikesta, kunhan on olemassa eliitti. Eliitin olemassaolo on itseisarvo ja maaillisen elämän ainoa reaalinen toivo. Eliitti on kuvitelma maanpäällisestä taivaasta: jota riittää vain pienelle ydinporukalle kerrallaan. Tämä käy järkeen ja siksi eliittiin kuuluminen tai kuulumattomuus ei vaikuta yleiseen mielipiteeseen. Saksalainen organisoituu aina hyönteisyhteiskunnan tavoin: pyyteettömällä työllä tuottamaan etua harvoille. Siksi myöskin ruhtinaan tai riistäjän ajatus on saksalaisessa todellisuudessa kummallinen: riistäjän ei tarvitse riistää mitään, sillä riistetyt kyllä tekevät sen ihan itse perusohjelmointinsa mukaisesti. Ja kone joka ei aja ohjelmaansa oikein on tarpeeton.

Riistäjäluokan ilmaantuminen maailmaan on hämärä tarina. Miten on mahdollista että ihmisyhdyskuntien sisällä kehittyy evoutiivisesti itsenäisiä lajeja, jotka eivät tabun uhalla lainkaan risteydy ihmisten kanssa ja siksi kykenevät äärimmäisen erikoistuneeseen immoraaliin? Miten tämä saksalaisuus on ylipäätään nietzscheläisenä yli-ihmisyytenä mahdollinen?
 
Nähdäkseni se edellyyttää suurien massojen rodullista jalostamista sellaiseksi, että nämä luopuvat täydellisesti oman arvon tunnosta, luottamuksesta omaan järkeensä ja kuvitelmista yhteiskunnalliseen ja seksuaaliekonomiseen itsesäätelyyn.

Tällainen rotu, luokka tai ihmislajilaji on siis kuten joissakin hyönteisyhdyskunnissa kaiken hulluuden ja elämänkertoisen järjettömän hääräämisen pohja ja perusta. Ja näitä patologisia muodosteita sitten lietsotaan massamedian propagandoilla, jotka ovat luonteeltaan juuri rodullisolemuksillisiin uskomuksiin vaikuttavia -- ei esimerkiksi uskonnollisiin tunteisiin tai parlamentaarispoliittisiin etuihin. Päivälehti on yhtä kuin yleinen mielipide; yleinen mielipide on yhtä kuin tunne rotuolemuksesta erona muihin rotuolemuksiin. Näiden erojen taju on ihmisissä yleensä kehittyneempä ja sisäsyntyisempää kuin parlamentaarispoliittisten etujen taju tai uskonnolliset tunteet yleensä. Rotuolemuksensa täydellisesti autipilotoimat olennot ovat kehittyneet pelaamaan hienovaraista yhteispeliä niitä täydellä voimalla ja kaikilla resursseilla mainipuloivien eliittien kanssa. Tietoisesti julmat ja mielihyvin karkeat massahöyryt toimivat myös eliittien luontaisina rangaistuslaitoksina, pelotteina ja käsikassaroina: sielullisesti jäsentynyt olento joka tuomitaan tähän seuraan tuhoutuu vääjäämättä.

Vaikka sielullisesti jäsentynyt rakentaisi millaista kapinalyllermää, se ei tule saamaan otetta ruhtinaansapalvonnan sokaisemassa massayhdyskunnassa, jonka liike on mekanistisesti jäsentynyttä ja väkivaltaista. Kapinalyllermä tyrehtyy omaan kaoottisuuteensa ja vaivaiskoivuisuuteensa. Massaihminen ylpeilee ja mahtailee sillä, ettei koskaan aio tehdä mitään oman poliittisen asemansa takia, vaan aina mystiikan ja rodun, sillä massaihminen on ruhtinaan alitajunta ja ruhtinaan viha. Nemesis on tällaiselle olennolle pelkkä voimaton tilapäislyllermä, sillä mikään ei ole tieteellisesti varmempaa kuin Jumalan kuolema ja ikuinen ylösnousemattomuus ja valekuoleman mahdollisuudenkin tojuttomuus. Tällä lukituksella eliitti on täysin sisältähallittu ja samalla täysin ulkoaturvattu. Eliitti ei ole vain oma rotunsa vaan kokonaan oma alunperin vilkas ja jäsentynyt eläinlajinsa.
 
Pidemmän päälle eliittien ongelma on se, että vaikka ne gravitaatiokeskuksina ja magneettisina chakroina imevätkin ahnaasti itseensä yhdyskuntien henkisen lahjakkuuspääoman, ne joutuvat sietämään veressään myös pahimmat roistot ja alhaisimmat riivaajahenget. Riivaajademonien läsnäolo turruttaa eliitistä pian todellisen aistin, lahjakkuuden ja henkisyyden, ja samentaa silmän, joka joutuu massaihmisen sokean ruhtinaanpaljonnan polttamaksi ja tuhoutuu sekulaaristin lähimmäiselleen suunnittelemassa Danten helvetissä. Imperiuminsa loppunaikoina eliitit jopa luopioituvat saarnaamasta Jumalaa, yksinkertaisesti tarpeettomana. Massojen sokeus katsotaan riittäväksi, hämäystä ei tarvita, kirkko voidaan myydä.
Kauhuntasapainossa, kauhussa tasapainottavana periaatteena, on se ongelma, että sekin edellyttää jonkinlaista järkeä ja sensibiliteettiä.

15.12.2012

Henkisen nautinnon ja elämän aistillisen sulon uhraaminen ensin paikallis- ja kuppikuntaispoliittisuudelle, sitten omahyväiselle moralisoinnin ja koston halulle, lopulta pelkälle nahjusmaiselle epävarmuudelle joka on lavastettu porvarillisen perheen velvollisuudentunnoksi ja jälkeläisten edunvalvonnaksi tässä epävarmassa maailmassa... ja sitten vielä äreä lasten kunnioituksen vaatiminen tälle uhrille, yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuuden ja pahantahtoisen väkivaltaisen kostonhalun epäröimätön hyväksyminen, koko helvetin trauman toistaminen ylisukupolvisessa omahyväisyydessä ilman koiranelämältä pelastumista erityisempää sisältöä, siinä koko tarina.

VÄISTELY, TORJUNTA JA VALVEUNI

Kun mies on koiraksi noiduttu, muodollisesta yhteiskunnasta ulossuljettu, kaiken palvelija eikä minkään herra, samalla jokseenkin haluton nauttimaan epäreilun yhteiskunnan suojista, kyvytön nauttimaan miehenruumiistaan, on jäljellä katkeruuden väistelyn taide. Yöt ja päivät täyttävä tehtävä on katkeruutta väisely: sitä on jokainen arka ja innoton askeleemme, jokainen raskaana laahaava puhtaalta neroudelta ja ilolta pois pilattu ja saastutettu päivä. Stanislaw Lem ennusti jo 1970-luvulla Yhdysvaltojen seuraavaksi keskittyvän jatkuvan sodan strategiaan, jatkuvaan ihmisyyden katkeroittamiseen, koko planeetan resursseja ryöstämällä. Tuon jättiläissaastan jalka on ollut niskassamme syntymästämme lähtien, jo vauvana me olemme olleet sodassa, ja nyt maailmassa tuskin enää on kolkkaa jossa voisimme tuon irvokkuuden -- ihmisyyden arvokkaimman osan totaalisen nujertamisen -- väistää.  

nowRITE UUTUUS!

Nyt Aivokäyrä 2011 huippuresoluutioisella kannell$10.34.




nowRITE UUTUUS!

Nyt siis koko blogisarja nowRITEn sivulla.



NyTRiittI UUTUUS!


NeWRitiE UUTUUS!


NeWRitiE UUTUUS!



uskoa ilman tietoa ihminen tarvitsee uhratakseen

muuten hän on uhraamiskyvytön
ja uhrautumiskyvytön
 
jos usko on liian suuri, tulee uhrista turha
 
mistä seuraakin sitten jumalten kosto, eli nemesis

mistä opimme

uskon ei pidä olla suuri tai pieni
vaan oikea
ironia on mahdollista vain siellä missä kovasti
uskotaan ilman tietoa.
kuten kirkossa, pörssissä tai keskuskomiteassa.

ironia perustuu tähän: jos usko ja luulo on erehtyväinen
yhdessä pääasiassa, se voi olla sitä myös toisessa.
pelottavin olento maailmassa on kommunisti joka luulee
että marxilaisuus on tai voi olla tieteellistä.
tieteellinen ironia, mitä se on?
ironia on asenne. eikä sen tarvitse tieteeseen perustua.

marxilaisuus on ironinen asenne kapitalismin tieteellisyyteen
fasismi on ironinen asenne marxilaisuuden tieteellisyyteen
kaksi vastakkaista luopiota ja uskonironiaa.
suuret ovat ihmisten palkinnot
ja rangaistukset toinen toisilleen
ja aina väärällä perusteella.
tasajako sopisi minulle joka asiassa
jos ei korkeampaa tuomaria ole kuin
ihminen. tuo armoton eläin.
omistaminen ja omahyväisyys
sama asia.
Jos olisi varaa tällaisiin. Achim von Arnimia ja Brentanoa soisi olevan saatavilla suomeksi. Näiden romantikkojen asiallinen suomentaminen on luultavasti inspiraatiokriittistä puuhaa. Heinen runoelma Atta Troll, joka Valtteri Juvan sanoin "runoteos on oikeastaan pilajutelma", saa minut mutisemaan saksankieltä ääneen. Minullekin käy selväksi, että tämä runous on erityisen virtuoosista saksankieltä. Tiukkojen trokeisten nelisäkeiden mitallisuus ilman loppusointuja tuottaa asiallisen ja vähemmän pilallisen vaikutelman. Google-translate kääntää merkitystä auttavammin kuin liikaan mittaan yrittävä (kuten nyt esimerkiksi juuri tämä Juva...vain englannin kielellä on olemassa naurettavampaa loppusointuista lyriikkaa kuin suomeksi). Heinen runouden kielellisivallinen ydin ei sinänsä varmaankaan ole millekään toiselle kielelle kääntyvä.

SE SAKSALAINEN TARINA


rakastui serkkuunsa, joka innoitti häntä kirjoittamaan

rakastui siskoonsa, joka innoitti häntä kirjoittamaan

rakastui äitiinsä, joka innoitti häntä kirjoittamaan

NoWRitE UUTUUS!



Lataamieni PDF-tiedostojen alkusivut ovat vielä suoraan BlogBookerista (mainossivu). Sivujen vaihtaminen ei onnistu Mac:in Preview-ohjelmalla, koska Lulun koodi jostain syystä ei hyväksy Preview editointeja vaan poistaa ne. Alkusivujen liittämiseen tarvitaan siis kaupallinen ohjelma, jota en vielä ole hankkinut.
pikemmin kuin pappia kaipaan filosofia.
mietitäänpä itse, onko se kaupungin vain yksilön
vika että kaupunki tekee yksilöstä sairaan?
kaupunkiko viettelee yksilön vain yksilö kaupungin?
voisiko yksilö välttää kaupungin, jolloin
asiaa ei tarvitsisi edes ratkaista?
kunpa voisi. siis miten tulisi järjestää,
että yksilö voisi välttää kaupungin?
Puhe jumalista on aina kansanrunoutta.
Uskonnot ovat järjestelmiä, jotka valtansa
loiston avulla uskottelevat ihmisille, että
kansanrunous on kirjaimellisesti totta.

jos sinun tekee mieli nälviä perheellisen huolia
kokeile (jos olet mies) ottaa huollettavaksesi nainen jonka
teet vahingossa raskaaksi vieraassa maassa.
se voi olla sinun pelastus ja tie onneen.
muttei välttämättä niin helposti kuin luulisi.
huoli siitä että teksti
avautuu moneen suuntaan
on sitä lukijaystävällisyyttä

lukijan olemus
saattaa olla
tämä tai tuo
uskoa nyt esimerkiksi kapitalismiin
on kuin uskoa kuoleman väistämättömyyteen
ja epäuskon hetkellä kolkko ironia
joka saa uskovaiset ryhmät hetkeksi
näyttäytymään sirkuspelleinä.
ja sota joka siitä seuraa, uskonpalautus
kuolemaan, pommein.

saada jumaliatuntemattoman ihmisen vakuutus
käyttää elämä siihen, vakuutteluun, uskotteluun

MAAILMA

juuri se että tämän tilan
energiadynamiikka on
selvi(tt)ämätön.
siis toisaalta sielun
toisaalta olosuhteiden
tila. mitkä voimat
ovat tasapainoon
vaikuttavia. jatkuva
tilanteen tarkkailu
syiden pähkäily
jumaluuksien
arvuuttelu

vampyyri on uskollinen
rakkaudelle
joka kestää hetken
ehkä me olemme jo toisessa maailmassa
kuin he joiden kanssa lähdimme matkaan.
heistä vain varjot kulkevat rinnallamme
mutta he itse ovat jo toisaalla.
rinnallamme he enää nukkuvat.
ehkä kaikki mikä näkyy on
vain oman mielemme
kehityksen heijastuma
ehkä tosiaan jokaisella
on oma maailmansa
kuin hienovaraisesti
yhteisennäköiseksi
suunniteltu lavaste
jos me olisimme samanlaisia syöttejä
juoruilevine tiedonantoinemme.
kuka se oli joka veti hänet
syvään virtaavaan veteen.
Danten Helvetin piirit jumalattomien
ihmisten teknisenä järjestelynä.
Jumalan rangaistuksen maallinen jäljitelmä
keinotekoisen ja elämälle vieraan
moraalikoodin rikkomisesta.

JUMALAN SYÖTTI

Lönnrotissakin ongelma on se, että petti vaimoaan.
Kansanrunoutemme on näet siksi mädännäistä.
Mutta pornosta, turuntaudista eivät sano mitään,
vain hymyilevät, omahyväisesti.

Koko ajan tarkemmin tekee mieli lukea Tolstoita
joka teki petturista suurimman rakkausromaaninsa
sankarin. Olisiko hänkin vain paljastanut syötin?
Onhan siinä kieltämättä jotain rumaa
seksuaalisiksi kirjailluissa haluissa
paljastaa nuo naiset matalamielisiksi
syöteiksi. Kosmisessa tilanteessa
joka nyt kaikin puolin on sinänsäkin
ahdistava. Angstittomalla on erilainen
moraalikoodi kuin agstin jäytämällä,
jatkuvassa hädässä olevalla, jäissä
pidetyllä. Sitä juuri on tämän hyvin
voinnin epätasa-arvo: olemuksellista.
Kun olemusten väliset kuilut avautu
vat yhä jyrkempinä. Ja provosoidaan
kaikin yhteiskunnallisin keinoin,
vailla minkäänlaista armollisuutta
aikalaisuudessa, ja omahyväisesti.

14.12.2012

NoWRitE UUTUUS!




"Nurinkäännetyn maailman vapautta
on pörssikurssien herkeämätön tuijotus."
Sven Laakso 2003 

AIVOKÄYRÄ 2005


ilmestynyt: 739 sivua täyttä sensuroimatonta asiaa ilman editorien vesitystä. Asetin alennuksen 30% mutta silti hinta on korkea johtuen ilmeisesti siitä, että Lulusta on halpa paperi loppunut joulunalussesongeissa. Kannet ovat huippuresoluutiolla. ISBN-koodi kannessa.

JYRKKÄ EI SAATANANPALVONNALLE PUKINKONTTIIN! 
(Ehtii vielä isommalla postimaksulla).




Päivitän ja editoin kaiken aika koko blogia. Joten näistä tulee kokoajan jatkuvalla syötöllä uusia painoksia. Vanhat painokset jäävät olemaan. 

Pukinkonttiterveisin Kustannusliike NoWRitE @ NyTRiittI


Kirjankustantamomme nimi vaihtuu, ei vain päivittäin vaan jopa tasatunneittain, joten muistathan seurata aikaasi!

AIVOKÄYRÄ 2004.2

ilmestynyt: 503 sivua täyttä sensuroimatonta asiaa ilman editorien ilkeää pahantahtoista vesitystä. Hinnassa no-bull-shit, eli Lulu standardihinta tämänkokoiselle ilman välistävetoja: 13.46 dollaria = 10.25 euroa. Kannet ovat nyt huippuresoluutiolla. JYRKKÄ EI SAATANANPALVONNALLE PUKINKONTTIIN! (Ehtii vielä isommalla postimaksulla).



Päivitän ja editoin kaiken aika koko blogia. Joten näistä tulee kokoajan jatkuvalla syötöllä uusia painoksia. Vanhat painokset jäävät olemaan. 

Pukinkonttiterveisin Kustannusliike NytRiitti



AIVOKÄYRÄ 2011

tuli postissa kotiin kuljetettuna parin viikon toimitusajalla (halvimmalla postimaksulla). Kannen maalausprintti toimii melko hyvin. Painojälki on ihan riittävän hyvä. Voisi vielä kokeilla parempiresoluutioista kuvaa. Mutta tämäkin on miellyttävän tarkka.

Kustantamomme valikoima kasvaa koko ajan. Nyt mukana on kovakantista ja pehmeäkantista (katso valikoima). Standardi pehmeäkantinen US Letter kokoinen vuosikerta (300-700 s.) on siis nyt Lulun hinnoittelun mukaan alle 10 dollaria, eli noin 7 euroa (katso esimerkiksi Aivokäyrä 2003-2004.1 ja Kanteletar). Postimaksuineen kotiinkuljetettuna siis noin 12 euroa. Olen nyt laittanut dollarin verran katetta itselle jokaisesta myydystä, mutta se haiskahtaa Saatanan palvonnalta. Poistanen katteet omista kirjoistani.

Jos haluat oman blogisi blogikustantamomme (ei vielä nimeä, ehdotettu: Piiskakirjat ja Kustannusosakeyhtiö Männynkorkuinen raippa) listoille, voit lähettää XML muotoisen tiedoston (Blogger) tai vuosittaiset PDF-tiedostot (muut alustat) osoitteeseen svenlaakso@yahoo.com. Sähköpostitse tehtävät kustannussopimusoptiot ovat alkajaisiksi seuraavat: 1) yhden kirjan ( max 740 sivua) ulosmyyntihinta on Lulun listahinta US Letter-koossa (noin 9 dollaria) ilman katteita, 2) yhden kirjan ( max 740 sivua) ulosmyyntihinta on Lulun listahinta US Letter-koossa (noin 9 dollaria) + 1 dollarin kate tekijälle + 1 dollarin kate kustantajalle. Kansivaihtoehdot ovat 1) itse toimitettu kansikuva, 2) jokin Lulun standardikansi, 3) esillä olevaan sarjaan kuuluva maalauskansi.

Aiemminsanomastani poiketen: tavutus menee oikein jos kieleksi on Lulu-projektissa valittu Suomi. Esim tästä Aivokäyrä2011 paketista en löydä tavutusvirheitä. Eli tiettyä laatua on Lulun palvelussa. ISBN-numeroita ei nyt ole noissa listassaolevissa ollenkaan. Täytyy miettiä tarvitaanko niitä ylipäätään näissä blogiprojekteissa. Ntamon vanhoissa kirjoissa ei ole ISBN-koodia kannessa. Ehkä pelkkä sisäsivun ISBN-koodi riittää. Sellaiset voi hakea jälkikäteenkin jos näyttää tarpeelliselta (lähinnä kirjastoja ja kirjakauppoja varten).
Patsas
vakiinnuttanut asemansa
 toistaiseksi

13.12.2012

MORAALI JA IMMORAALI



Moraali on ryhmäkurin tai -solidaarisuuden muoto, jonka rikkomisesta annettavan sosiaalisen rangaistuksen vastuu on ulkoistettu Jumalalle. Moraalin teho perustuu siihen, että sopimukseen, joka ryhmässä koskee kaikkia, voidaan ongelmatilanteissa vedota. Moraalia vahvistetaan sopimuksen mukaisella esimerkillä ja heikennetään sopimuksen vastaisella esimerkillä. Ryhmän ulkopuolisella toiminnalla ei ole vaikutusta moraaliseen sopimukseen. Jos moraali on heikko, moraaliseen sopimukseen ei ongelmatilanteessa voi vedota.

Tässä mielessä nietzscheläinen immoraalisuus ei siis tarkoita huonon moraalisen esimerkin näyttämistä, vaan huonon moraalisen esimerkin kätkemistä. Kun Jumala aktuaalisena rankaisevana elementtinä on kadonnut yhteisön yltä, ja siten jumalanpelko hälventynyt, immoraalisuus on tietoista moraalisopimuksen rikkomista ja rikkomuksen salaamista, ilman rangaistuksen pelkoa. Immoraalistit voivat muodostaa oman salatun moraalikoodinsa laajemman ryhmämoraalin sisään, jolloin he käyttävän laajemman koodiston ohjaamia hyväuskoisia tietoisesti hyväkseen. Tällainen juuri on Nietzschen yli-ihmismalli. Se ei ole vahva ihminen, joka avoimella esimerkillään kohottaa muita sieluja loputtomasti, vaan moralisti, joka saarnaa muille yhtä (ankaraa) ja noudattaa itse toista (vähemmän ankaraa) moraalikoodia, Jumalan rangaistuksen uhalla, joka on todellisuudessa ihmisen tietoisesti tuottama olosuhde. Tässä mielessä Ayn Randi tarkoitti että kapitalismi on nietzscheläistä.
Ei rahalla vastarakkautta saa, mutta saa ehkä tavoitettua kohteen, jota rakastaa.

MINÄ KIIPESIN JÄTTILÄISEN SELKÄÄN




Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com