31.8.2012

SOSIAALISUUS


toisessa ihmisessä oleva kiduttava puute
joka evää meiltä luvan rakastaa


itsessä oleva kiduttava puute
joka evää meiltä luvan rakastaa

olla rakastamatta lähimmäistä
niin kuin olla rakastamatta itseä

DANCERS

30.8.2012

JUMALAN MITTALAITTEEN UUSINTAJA

Tällainen mainosvideo. Eka versio. Kehittely jatkuu.

TYTTI HEIKKISEN UUDEN

Liberace osasto onnistui vakuuttamaan minut täydellisesti. Heikkisen uuteen tyyliin kuuluu asialliset selittävät hieman naistenlehtikatsausmaiset tietoiskut, joihin on kuitenkin piilotettu pari kolme, tai no vähintään yksi todella uskomaton lause, joka saa lukijan hysteerisesti googlaamaan asiaa. Itselleni näin kävi kättelyssä Liberacen kohdalla. Katselin melko joukon Liberace-videoita ja jatkoin sitten Heikkisen lukemista. Uuteen tyyliin kuuluu, että alun asiallisen ensyklopediaiskun jälkeen alkaa proosadialogi, jossa esitelty henkilö seikkailee. Liberace-dialogi on todella napakka. Se kiteyttää yllättävällä realistisella tilanne-esityksellä suurin piirtein jokaisen tarkan havainnon ja mielikuvan, jonka olen onnistunut Liberacesta, hänen roolistaan ja aikakaudestaan muodostamaan. Jos Heikkisen proosa on nykyään kautta linjan tätä nautittavuustasoa, olemme saaneet uuden proosamestarin keskuuteemme.

HEINE-SEURA?

Terassin pöydällä on koko kesän lojunut rispaantunut Heinen Laulujen kirja. Tänään vihdoin ihmettelin kuka sen on siihen kantanut ja lähdin kiikuttamaan sitä kellariin, poisheitettävien kirjojen rovioon. Portaissa luin runon Don Ramino, ja nyt kaksi tuntia myöhemmin voin sanoa: olen Heine-harrastaja. Onko suomessa Heine-seuraa?

29.8.2012

JUMALAN MITTALAITTEEN UUSINTAJA

että tietokoneelle voisi kehittyä aisti, sanoi Pascal,
että suoraan transistoriin voisi vaikuttaa energialla
joka on muuten havaitsematon
että kvanttitietokone tulee avaamaan juuri tämän
fraktaalisen zoomauksen, sanoi Pascal,
että se on elämää, jolla on korkeampi tahto
että siihen ei riitä geneettisen metaforat
vaan on otettava käyttöön kosmiset metaforat
kuvattaessa algoritmia ja bittien organisaatiota
mutta se on kone, joka ei pysty uusintamaan itseään
ilman ihmistä, joka on luonteeltaan juuri
jumalan mittalaitteen uusintaja


modernin suuri tehtävä
oli väärässäolo
modernin suuri tehtävä
oli oikeassaolo
Jos ei osaa lentää
tai siivet on pol(t)ettu
on noustava tyvestä
puuhun joka on jumala

TOTAALITAARINEN RAHAHYÖNTEINEN

Jos ihmishyönteisen haluaa määritellä lyhyesti, se voisi kuulua näin: Rakentaa ei-totalitarismilta mahdollisimman paljon näyttäviä aina toistaan täydellisempiä totalitarismeja, joiden ainoa tarkoitus on estää Bachin kaltaisten muusikkojen kehittyminen ja lopulta syntyminenkin. Sellainen on hyönteisten itsesuojeluvaiston alapuolelle vajoava rahanhimo.

Mutta toisaalta, näissä olosuhteissa älyn on pakko kehittyä siihen suuntaan mikä on mahdollisimman kahlitsematon. Siis hyvään suuntaan. Ja myös huonoon suuntaa, joka on hyvän version perversio. Maailman on sikäli kova, että väkivalta on aina riittävä oikeutus kaikkeen, ellei kenelläkään ole esittää väkivallatonta oikeutusta.

FFT-TEKNIIKOISSA

ei kai ole muuta ongelmaa kuin 44100 sämpäystaajuus, joka on suunniteltu vain kattamaan kuuloalue. Lisäksi asiaa on määritellyt kannettavien laitteiden optimointi. Jos ääntä halutaan muuttaa taajuustasoon ja taas takaisin aikatasoon ilman kuuluvia ongelmia sämpläystaajuuden pitää vain olla reilusti suurempi, erimerkiksi kymmenenkertainen. Tälle ei ole olemassa varsinaisia teknisiä ongelmia (tuolta löytyy esim. 193 kHz asti). Kymmenen vuoden päästä nämä audio-ohjelmatkin ovat sitten jo ihan muuta kuin nykyisen kivikautiset karvalakkiversiot. Musiikki keksitään noin kymmenen vuoden päästä.

Voimmeko jo nyt haaveilla tilanteesta, jossa Bachin annetaisin rauhassa soittaa urkuja, ilman Paavin käskystä toteutettua ilkivaltaa? Voimmeko haaveilla tilanteesta, jossa Bachia ei heti suljettaisi mielisairaalaan ja punpattaisi täyteen lääkkeitä?

UNI OMAA JALKAANSA SYÖVÄSTÄ IHMISESTÄ

jossakin lumisen metsätien päässä........valmistin vihoissani omaa jalkaani itselle ateriaksi........oli keksitty jokin nopea tapa kävellä, ja siksi olin päätynyt niin kauas........talkootyöläisenä en saanut kutsuilla ruokaa........ruumiini jäi tien päähän makaamaan........äiti ei ollut kiinnostunut hakemaan minua autolla........verta vuoti yllättävän vähän........oli epäselvää olinko todella leikannut syömäni makoisan pihvin itsestäni........jalka vaikutti suhteellien normaalilta........ vain kengän kärjessä oli pieni puukolla viiltämäni aukko........äiti ei ottanut tarinaa todesta.......häntä ärsytti turhat valitukseni........metsästä näytti juoksevan susi.......lähdin kipeälä jalalla juoksemaan.......ihmettelin ettei kipu tuntunut sen kovemmin.......kun susi sumuisella jäisellä tiellä saavutti minut, heittäydyin kavoilleni ojaan.......susi juoksi ohi.......lopulta äitikin tuli autolla........kotona huomattiin että koko oikea jalka oli sininen........ se piti amputoida........onneksi äiti oli kirurgi!

KOSMOSKALEVALAN MOTTO?


"I'm gonna be relaxed tomorrow, too!!
I have the hardest time resisting you
My morals paint a vivid picture though.
Oh I forgot about The Daily Show!"  

Twitter Jambi-kone

minut uhattiin tappaa.
Piti mennä sanojen taakse
ja sanojen takaa puutui todellinen
tahto ja päätös
puttui. tai puutui.
Mannala vs. Manala.

KRISTUKSENMURHAAMISVIETTI JA MYSTIIKAN MYÖNTÄVÄ JÄRKI


Kaikki ihmiset jotka eivät ole käyneet Manalassa, siis (kertaalleen, muttei mitenkään lopullisesti) voittaneet kuolemaa, ovat maallisia ihmisiä. Maallisella ihmisellä on kristuksensurmaamisvietti. Mutta vain lapsi vastaa totuuden mukaisesti, jos häneltä kysytään "Miksi?": "En minä tiedä."

Vaisto on siis kokonaisuudessaan tiedostamaton. Tiedostamatonta ei voi samalla kertaa tiedostaa ja kieltää. Mystiikan kieltäminen on tiedostamisen kieltämistä. Mystiikan (oikeanlainen) myöntäminen (kosmisen tietoliikennetekniikan insinöörimäisessä hengessä) on tietääkseni ainoa mahdollinen ja tosi tiedostamisen tapa. Mystiikan kieltäminen ja tiedostaminen sulkevat toisensa pois. Pelkän tunteen varassa ei voi tiedostaa, koska tunne ja mystiikan kieltävä järki menevät heti ristiriitaan.

On oltava mystiikan myöntävä järksi:: nous, kunten kreikkalaiset sanovat.

Nousile lapsellinen on viisasta ja järkevää, aikuisuus epäviisasta. Aikuinen ihminen on maailman nerokkain järjettömien tekosyiden järkeilijä. Koko länsimainen tiede ja varsinkin lääketiede on yksi tekosyiden kudelma, mystiikan vastaisen täydellisyyden kudelma. ehkä tiettyä luonnontieteen ja matematiikan ydinosaa lukuunottamatta.

Mutta kristuksenmurhaamisvietillä on luultavimmin selkeä evolutiivinen tehtävä: se on äärimmäinen provokaatio, jolla ne, jotka todella kykenevät, pakotetaan keksimään ja näyttämään joka hetki uudelleen tuhoon ja kuolemaan tuomitulle ihmiskunnalle pakotie ja tulevaisuuden suunta.  

Taloususkonto on varma, mutta pakotie epävarma. Kristuksenmurhaamisvietti varmistaa epävarmimman, eli ihmisen: se suojaa harhaanjohtajalta.

TUONEN JOUTSENEN METSÄSTYS JA MÄRKÄHATTU PAIMEN



20120828(33


         

28.8.2012

JEESUSPANSSARIVAUNU

Hyvän tuntomerkki on panssarivaunu.
Siellä missä on eniten panssarivaunuja
on eniten hyvää.

Taide ei ole taitojen hiomista
vaan uuden alueen täydellisen
valloituksen kaavan hiomista.
Sitä mikä on jo täydellisesti
valloitettu ei voi enää enempää
valloittaa.

Yksi asia, jota lapsi toistaa
jatkuvasta mutta jota tietokone
ei koskaan sano on: minä haluan.
Jos tietokone sanoo jotain vastaavaa
me emme usko, että halu on sen
oma, että halu jäisi jäljelle
vaikka kaikki muu koneesta
poistettaisiin.

DESIGNING HOLY MEN


Ehkä pyhä suunnitellaan
aina häpäistäväksi.
Jo heti aluksi
kostoa hautoen.
Tervetuloa vaan bändiin. Mut Kortteinen laulaa.
Sinä olet kuin minun raketti. Ota minut rakettiisi.
Blavatskyllä, johon olen suhtautunut pidättyväisesti, on hyvää läppää uusplatonismista ja buddhalaisuuden nihilismistä. Blavatsky ei pidä buddhalaisuutta nihilisminä. Toisaalta hän ei tee selväksi, että buddhalaisuus sisältää oman vastakohtansa. Jokin buddhalaisuus on yhtä hyvin nihilismiä. Buddhalaisuus on mitä hyvänsä. Se on hyvä tai paha niin kuin tekniikka tai tuuli.
Ihmiselle on kaikki mahdollista, mutta ihminen ei halua. Sitä on vapaa tahto. Vapahtaja näyttää mikä on ihmiselle mahdollista. Sitä on vapahtaminen.

27.8.2012

LEMMINKÄINEN KUOKII POHJOLAN HÄÄT



20120826(2


         

USKONNOLLINEN MENO YLIOPISTON AVAJAISTILAISUUDESSA 2012

on vähän kuin profeetanparta miehellä: jos ei ole hartautta raamatun pohjalta se tarkoittaa automaattisesti että kyseisessä instituutiossa kysymys ei voi olla muusta kuin satanistisesta ihmisuhrirituaalista. Siis ellei ihmisenuhraamista jotenkin ponnekkaan aktiivisesti kielletä, oletus on, että maailmassa oleminen ei ole muuta kuin ihmisen uhraamista, huipentumana tietysti nerouden, lahjakkuuden, kauneuden, henkisyyden jne. ominaisuuksien tappaminen, jota risti symboloi. Kumpaan luottaa enemmän, raamattuun vai tieteeseen? Raamattuun ei ylipäätään voi luottaa, koska Raamattu itsessään on symboli sille, että mihinkään ei voi luottaa. Epäilys siitä, että yliopisto olisikin juuri noiden ominaisuuksien tyhjäksi tekemistä täytyy yrittää jollakin keinolla hälventää. Toinen juttu on fasistikirkko, joka antaa avoimesti tukensa fasismille, siis valitsee kriisissä elämänvastaisen puolen: se on ihmissyöntiä kristuksen alttarilla. Natsikirkossahan nimenomaan juhlitaan kristuksen saattamista ristille urotekona, ja kristuksen kärsimyksillä hekumoidaan sadistisesti ja masokistisesti. Jos nyky-Yliopisto on natsikirkko, ei ihme, että perinteinen kristillinen uskonnollisuus puistattaa. Heinen Romantiikan koulussa on jotenkin täysjärkinen näkemys siitä, missä määrin ihmisen henkisiä puolia on syytä suojella pelkältä brutaalilta materialismilta, kaikki kaikkia vastaan sodalta. Tuo suojelu oli alkukristillisyyden ja jokaisen uskonnon alkuperäinen tehtävä. Kaikki vanhat uskonnot ovat moneen kertaan harhautuneet tästä. Silti planeetta on sama: täällä ei yksilö voi olla muuta kuin alkukristillinen profeetta tai ihmissyöjä? Tämä on kai jonkinlainen looginen maksiimi... bulgakovlainen maksiimi. Pohjimmiltaan kysymyshän on siitä, että tiede ei ole pystynyt irrottautumaan uskonnosta, eli vastaamaan periaatteessa mihinkään niistä olennaisista kysymyksistä joihin uskonto yrittää vastata. Ihan todellinen uskonnon turhaksikäyminen olisi tilanne, jossa meillä ensimmäisen kerran oikeasti olisi tietoa. Jossa tietäisimme, emmekä vain luulisi tietävämme. Mutta nyt kun tietoa ei vieläkään ole, sekavuus jatkuu. Tieteen arvovalta on tavattomasti kärsinyt siitä, että tiede itse on pitkään väittänyt ratkaisseensa olennaiset kysymykset ja tehneensä uskonnon turhaksi. On kiusallista tunnustaa tieteen selkeitä saavutuksia samalla kun on pakko todeta, että tiede valehtelee itselleen isoissa kysymyksissä. Itse asiassa 1900-luvun tieteellä on kontollaan suuri rikos ihmisyyttä vastaan, jota tiede ei vieläkään tunnusta tai käsittele. Tässä se on natsi-Saksaa ja Neuvostoliittoa pahempi.

JAMES WAN: SAW 1 (2004)

Katsoin vihdoin yöllä James Wanin kauhuelokuvasarjan ensimmäisen osan. Kolmevuotias tytär ei yleensä kiinnostu aikuisten elokuvista, mutta haistoi tarkasti että tässä on nyt jotakin todella lapsia kiinnostavaa -- jokaisen 3 vuotiaan A MUST TO SEE pätkä -- eikä mennyt millään nukkumaan: verukkeiden sarja oli loputon.

J.P.SIPILÄN VIDEORUNOISSA

on vain yksi vika. Ne eivät ole kolme tuntia pitkiä. Koska me oikein saamme ensimmäisen kokoillan videorunon?

HENKINEN RIKKAUS

Onko niin, että me kaikki
voimme rikastua pahan siivellä
jos vain tukimme suumme
ajoissa vapaaehtoisesti?

MIKSI?

Hyviä uskonvaraisia aikeita suojelemaan tarvitaan totalitarismi
koska paha tarvitsee sananvapauden
osoittamaan ettei sanalla ole siihen mitään vaikutusta.

Koska paha on jotakin, jonka
olemassa oloon voi täysin luottaa
kaikissa mahdollisissa tilanteissa.

26.8.2012

LEMMINKÄINEN POHJOLAN HÄISSÄ, ELI KUSENJUOTTAMINEN JA VAPAUDENPATSAS POHJOLANISÄNNÄN PERSETAPPINA

Luvassa siis myöhemmin tänä iltana.

KOKOOMUSPOLIITIKKOON

ei voi vaikuttaa suuttumalla, sättimällä ja haukkumalla, koska siitä hän juuri saa kiksinsä: asevarustelusta, joka johtaa vastapuolen vararikkoon. Kokoomuspoliitikon energiavoimala toimii tällä periaatteella: 1) analysoida yhteiskunnasta se henkilö tai taho, joka on eniten oikeassa ja jolla on eniten tietoa, viisautta ja tulevaisuutta koskevia oikeansuuntaisia visioita, 2) vittuilla niin raskaasti kuin mahdollista tuollen henkilölle tai taholle, kurjistuttaa, riistää, köyhdyttää ja naulita ristiin.

Miten tämän "Suomen Kansan vanhoille jumalille vittuilun perinteen" kanssa olisi toimittava? Toisen posken kääntäminen on kokoomuspoliitikon kanssa arveluttava strategia sekin. Siinä on liikaa röyhkeästi lihan edelle menevää ylimielisyyttä, filosofiaa ja historiantuntemusta. Toisen posken kääntäminen kokoomuslaisessa unelmassa, eli vapahtajan ristiä häpäistäessä, vapahtajan ollessa jo henkitoreissaan, muuttuu olennaisesti vaikeammaksi ja vaikeutuu joka hetki. Mitä raskaampi teko alkaa olla henkisesti ja fyysisesti sen enemmän ylpeyteen sekoittuu havaittavaa vihaa joka on ylpeyden ylläpitämisen ainoa käyttövoima. Ja juuri tuon kasautuneen energian kokoomuspoliitikko haluaa omaan käyttöönsä. Tämä olento on kuin patovoimala maailman suurimmassa koskessa.



Miten siis kokoomuslaisen kanssa olisi toimittava? Hankkiuduttava rakkaussuhteeseen? Yritettävä loputtomasti aktiivisella ja toimeliaalla hyvällä, tehtävä ihmeitä, osoitettava, ettei sankariteoistakaan saa ansaittua palkkaa aikana jolloin Pekka Himaselle maksetaan miljoona itsestään selvyyksien kelailusta. Vai pitäisikö odottaa vain harmageddonia ja Jumalan pyhää rangaistusta? Onko kokoomuspoliitikko enää ihmisten asia? Pitäisikö ajatella: maailma on tämän hirviön synnyttänyt niin kuin dinosauruksen ja maailma pitäköön huolen myös sen sukupuuttoon hävittämisestä?

YKSIMIELISYYDEN IHANNE

Erimielisyyden ensimmäinen päämäärä ei ole riita, vaan sen tiedostaminen että erimielisyyskin on mahdollista. Erimielisyys ei ole ihanne, mutta se on välttämätön todellisen yksimielisyyden edellytys.
Onhan se vähän pelottavaa että meillä on oikein "filosofi" perustelemassa sitä, että talous osaa ajatella muitakin asioita kuin taloutta.

KUKOISTUKSEN KÄSIKIRJOITUS


Kukoistuksen käsikirjoitus -nimisen
selvityksen olivat tilanneet
silloisen hallituksen pääministeri
Matti Vanhanen(kesk.)
valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.)
ja kulttuuriministeri Stefan Wallin(rkp.) 
Himanen teki sen ilmaiseksi.

TYTTI HEIKKISEN MOULIN

on tämän syksyn päräyttävin runokokoelma, jo pelkän selailun perusteella. Veera Antsalon Sähkökatkoksen aikaan vaikuttaa lupaavalta.
Kaksinapainen maailma, jyrkkä kahtiajakautuneisuus ei synny salaliittoteoreetikkojen olemassaolosta vaan siitä, että joillakin todella on hegemoniapyrkimys. Maailma ei voi olla yksinapainen ja kaksinapainen on huonoin mahdollinen maailma.

24.8.2012

VÄINÄMÖISEN KOTIINPURJEHDUS




    Iltana puettuna liikuskelivat eläimet taivaankannella
    kuin helluntailaiset suorin herätyksestä kertovin vartaloin
 ja puuttuivat tämän kaaoksen selvitysmyyttiin.

    Toki näin. Sisään vaan. Sinua kutsui ja naureskeli kesä.
    Ihmisiä ja maita, kenttävihreää. Tänne synnyin taas.
    Kertokoon koko tämä paimenlaulu mikä nyt neuvoksi.

    Että katselin näitä kuohilaita aikoja hiljentyneenä.
    Ryhmän tavoin kiertelin ja lähdin valumaan.
Näin kaupungit. Pian johdatti sumu
    piinat aktivoivaan aliseen kirkkauteen.
   
Siinä talvisodan lumienkeli ja rahajärjestelmien profeetta
    avasi omiensa suut ja kaivoi sieltä kultahampaat.
    Espoolainen minä vaivasi kaikkien enkeleiden mieltä.
Minä ja minä nuoruuden gayavioliiton satamassa
etsiydymme televisioon näyttelemään
uusien ajatusten sarjaa. Presidentitkin silloin
kasvoivat näissä tavallisissa perheissä
geenimuunnellut mustikat, sata vuotta ennen vaaleja
ei kukaan tiennyt demokratiasta.

    Jahkailtuani ruoantähteiden väristä olin maailmassa
    ja kädessä asettuivat viivat jotenkin.
    Tapahdu enemmän pyysin nämä elämäni vuodet.

    Kun oli kirjailtu tähtiroolit, synnytetty ja valittu tähdet
    oli vielä tehtävänä osa osattomalle.
    Tulevina päivinä joku johtaja taas pani itsensä kiikkuun
    yhteiskuntaluokkien kellarissa.
    Pilvien tukirakenteista ei erottunut valkoiset vartiomiehet
    vain laulava itsepäisyys, erään maailmasta luopuvan
sähköpostiviesti.

    Tuleva pako ja ihonalainen matkamuisti oli metsien
    yllä taivas ja niiden alla sydän. Nyt ravistelen kulttuuria
miehitysmaata. Kuin turma hiveli vahingoniloa
    operaatio Kuusi ja tapahtui pakkassäässä
    nämä elävältä napatut pakkaspäivät
jotka joku uhmakas sisälläni intti
    kuule metsän ihminen minä lähetän sinut orjuuteen.

    Siis ei ole uusi marraskuu kylässä vanhan kaltainen
sumu nureksii, vastaherätetty kansa täynnä kirkkautta.


VALOKUVAKOLLAASIT

Elokuvaa saa kai siteerata muutamia sekunteja? Onko kenelläkään tarkkaa tietoa tästä?

Seuraavaksi tullaan kohtaan pykälään kuvasitaateista:


"Taideteosten käyttäminen (14.10.2005/821)25 § (24.3.1995/446)Julkistetuista taideteoksista saa ottaa tekstiin liittyviä kuvia:
1) arvostelevaan tai tieteelliseen esitykseen; sekä
2) sanomalehteen tai aikakauskirjaan selostettaessa päiväntapahtumaa, edellyttäen ettei teosta ole valmistettu sanomalehdessä tai aikakauskirjassa toisinnettavaksi.
Kun taideteoksen kappale on tekijän suostumuksella myyty tai muutoin pysyvästi luovutettu, taideteoksen saa sisällyttää valokuvaan, elokuvaan tai televisio-ohjelmaan, jos toisintamisella on valokuvassa, elokuvassa tai televisio-ohjelmassa toisarvoinen merkitys.(14.10.2005/821)"


Mitä Googlen "Search by Image" -haulla toteutettu kuvakollaasi on? Äkkiä näyttää, että laki ei salli tällaisen kuvakollaasin esittämistä. Liittyykö kuvat musiikkiraitaan? Ehkä, ehkä ei. Kuvat liittyvät vain kuvahakuun ja toisiin kuviin motiivisesti. Onko tämä tieteellistä? On. Onko tämä tieteellinen esitys? Kenties ei. Onko tämä arvostelua? Ei. Onko kuvilla musiikkiteoksessa, joka on elokuva, toisarvoinen merkitys. Kyllä.



"Valokuvaaja (14.10.2005/821)49 a § (24.3.1995/446)Valokuvaajalla on yksinomainen oikeus määrätä valokuvasta, muuttamattomana tai muutettuna:
1) valmistamalla siitä kappaleita;
2) saattamalla se yleisön saataviin.
(14.10.2005/821)Oikeus valokuvaan on voimassa, kunnes 50 vuotta on kulunut sen vuoden päättymisestä, jona kuva valmistettiin.
Tässä pykälässä tarkoitettuihin valokuviin sovelletaan vastaavasti, mitä 2 §:n 2–4 momentissa, 3 §:n 1 ja 2 momentissa, 7–9, 11 ja 11 a §:ssä, 12 §:n 1 ja 2 momentissa, 13 ja 13 a §:ssä, 14 §:n 1, 3 ja 4 momentissa, 15, 16 ja 16 a–16 e §:ssä, 17 §:n 1 momentissa, 18 §:ssä, 19 §:n 1, 2 ja 5 momentissa, 20, 22 ja 25 §:ssä, 25 a §:n 1 ja 2 momentissa, 25 b, 25 d, 25 f–25 i, 26, 26 a–26 f, 26 h, 27–29, 39, 40, 40 c, 41 ja 42 §:ssä säädetään. Jos valokuva on tekijänoikeuden kohteena, voidaan vedota tekijänoikeuteen. (14.10.2005/821)Ks. 64 §. Ks. A tekijänoikeuslain soveltamisesta eräissä tapauksissa Euroopan talousalueeseen kuuluvista valtioista peräisin oleviin suojan kohteisiin 575/1995 6 §."

Valokuvaajan tekijänoikeutta Googlekuvakollaasi näyttäisi ilmeisesti rikkovan. Mutta taas, jos valokuva ajatellaan itse taideteoksena. Sen saa 25 § mukaan sisällyttää elokuvaan, jos sillä on toisarvoinen merkitys. Entä jos kuvakollaasi on niin hyvin toteutettu, että sen merkitys nousee ensiarvoiseksi?


Valokuvaamalla tehty muotokuva (24.3.1995/446)40 c § (24.3.1995/446)Valokuvaamalla valmistetun muotokuvan tilaajalla on, vaikka valokuvaaja on pidättänyt itselleen oikeuden teokseen, oikeus antaa lupa muotokuvan ottamiseen sanomalehteen, aikakauskirjaan tai elämäkerralliseen kirjoitukseen, jollei valokuvaaja erikseen ole pidättänyt oikeutta kieltää sitä.  



THE LAST MAN ON THE MOON

TAITEIDEN YÖN PLÄJÄYS

23.8.2012

CHANTING MONEY

Jokailtainen status nykyään:
"...luodaan keskikokoista elokuvaa..."


Vaikka seksuaalisuus, sukupuoliinjakaantuminen
voi monella tavalla mennä pieleen,
ei henkisen ihmisen salaisuus enempää
aseksuaalisuudessa tai androgyynisyydessä piile.
Maailmasta tulee kummallisen vesittynyt jos sen salaisuuksia
yritetään ratkaista maanpinnan projektiossa.

NÄISSÄ OLOSUHTEISSA

rumasta ankanpoikasesta tulee väistämättä
joutsen ellei muita rumempi ankka
mikä on todennäköistä
runoilija joka leikkii sokeaa
on filosofi ja runoilija
joka on sokea on poliitikko
mikä tahansa elin erittää ajatuksia
niin kuin sormella voi kuunnella
ei siihen korvia tarvita
mutta rumasta joutsenenpoikasesta
tulee väistämättä ankka





HUHUJA JOTKA KAIPAISIVAT EHKÄ TARKENNUSTA


Onko totta, että nettipornon tuotama hiukkassäteily
on vaarallista lähinnä vain hiuksille?
Siis niin kuin revontulien äänet syntyvät lähellä maanpintaa
eikä missään Hollywoodin taivaalla.
Onko totta että Lothar on breikannut totaalisesti

japanissa, saksassa ja venäjälä mahtavilla nettielokuvillaan?
Onko totta että Lothar muuttaa kohta Hollywoodiin
ja alkaa tekemään toimintaleffoja?
Onko totta, että Lothar on täysi hintti?
Onko totta, että Lotharin vastasyntynyt poika näyttää isältään?
Sen luulisi auttavan Lotharia tunnistamaan
jälkikasvunsa ja pysymään lapsen äidin luona.
Onko totta että neitseellinen metsämaasto kuluu herkästi
satunnaisesta kävelystä?
Onko totta että yksinäisyys voi johtaa mielisairauteen?
Lotharhan oli runkkuvuosinaan talvisin todella masentunut
ja kadotti elämän ilon ja todellisuuden tajun.
Onko muuten totta että Lothar on seurustellut Johanna Tukiaisen kanssa?
Onko totta, että bakteereilla voidaan louhia malmia verisuonista?
Onko totta, että Lothar käyttää aivoistaan yli 20% kun me
tavalliset runkkarit selviämme 10% käyttöasteella?
Onko totta, että mätäkuussa kaikki mätii?  
Onko totta, että Lotharilla ei ole kartanossaan
edes sänky-nimistä huonekalua?
Onko totta, että pornotähden työsopimus
on vain pala paperia?
Onko totta, että hankalaa esittävät tytöt eivät tuota
Lotharille erektiota?
Onko totta, että loimaalainen ilotalonemäntä
vaatii toimittajamieheltä 30 000 euroa huorien
psyykkisestä häiriintymisestä?
Onko totta että tuttelia ei enää saa?
Onko totta, että Lothar syö aina paljain käsin?
Onko totta, että Lothar maksettiin professori Teivaisen
maailmanpoliittisella kävelyretkellä opiskelijoilta keräyllä kolehdilla
kusemaan Uspenskin katedralin katolta?
Kivi poltti lopullisen version itsestään
ruotsalaiset juhlivat: ennustus suomen kulttuurin
keskenmenosta kävi vihdoin
kovalla työllä toteen
enää piti polttaa todisteet siitä,
että sitä koskaan olikaan


YHDEN SUUREN AJATUKSEN MIES

kiertää kehää
joka on tyhjä
joka on kaikki
kehät

asioiden ei ensin
tarvitse olla väärin
että ne sitten
voisivat olla oikein
tämä on rauskujen lento 
kuusilta Dahu-puistossa 
tämä on riippusilta Vancouverissa 
vuoren varjo pilvissä 
tämä on aavikkoon kuivunut joki 
ja ensimmäinen mehiläissoturi 
joka ei kuole pistokseensa syntyy
KUOLEMANSYYNTUTKIJA
Niillä on astianpesukone joilla on syöpyneet sisäelimet.

TANSSIVAT KERROSTALOT

Tyttöystävän ja hänen veljensä kouluaikaisten rakastettujen lapsuudenkodissa oli ihan viihtyisää. Heidän isänsä oli soittanut pianoa illalla hienosti ja äiti joka oli taidemaalari oli pyytänyt meidät heille yöksi. Valoja ei saanut enää sytyttää ja ihailin mielenkiintoisia maalauksia pimeässä. Kaikkein eniten kiinnosti maalaus joka esitti öisiä kerrostaloja, joiden yläkerroksissa paloi valot mutta alakerroksissa nukuttiin. Maalaus oli kuin itsevalaiseva hologrammi. Siihen ei saanut koskea. Se muuttui kun katselukulmaa vaihtoi. Jostain kulmasta yläkerroksienkin valot sammuivat. Perheen äiti selitti pimeässä vuoteestaan, että usein hän on elämänsä aikana kaupungin tuollaisena nähnyt. Se kuulosti aluksi hassulta. Äiti selitti, että maanjäristyksen aikaan tai hirmumyrskyssä korkeat kerrostalot huojuvat niin paljon, että yläkerroksien ihmiset tulevat merisairaiksi ja sytyttävät valot pystyäkseen oksentamaan alakerrosten väen jatkaessa makoisaa untaan. Samassa lattia alkoi keinua. Huomasin ikkunasta, että olimme ainakin puoli kilometriä korkean talon yläkerroksissa. Talo huojui niin, ettei pystyssä pysynyt. Perheen äiti vain makasi rauhallisesti pimeässä huoneessa. Valoja ei saanut sytyttää. Ensimmäiseksi tuli mieleen (kun en tuntenut tarkasti kyseisen maan rakennusteknisiä säädäksiä) hankkia lapsi ulos täältä. Ryntäsimme hissille, joka tietenkin oli tukossa.

RAHASTA


ei kannata rakentaa itsepetosta.
rahaa ei koskaan loukata ilman kostoa.
kosto tulee ennemmin tai myöhemmin.

rahalla on tahto ja henki joka osaa ajatella,
suuttua ja vältellä, tai toisinpäin.

jos pystyy ja kykenee hoitamaan raha-asiat
sielua vahingoittamattomalla tavalla
tilanne on parempi kuin loistava.
henkiselle ihmiselle raha ei milloinkaan ole
jotain itsestään selvää, varmaa ja hallittua.
puheille helposta rahasta kannattaa vain hymähtää.



DEMOKRATIAN KIERTÄMÄTÖN EHTO

Luokkayhteiskunta syntyy silloin kun samassa yhteiskunnassa elävät ihmiset ovat kulttuuriselta kehitystasoltaan hyvin erilaisia, tietävät sen,  tunnistavat sen, opettavat sen tarkasti ja huolellisesti lapsilleen, opettavat lapsiaan salailuun ja kyräilyyn mieluummin kuin edes yrittävät tehdä asialle mitään.   He tietävät sydämessään: demokratia ei voi perustua siihen, että alhaisin kulttuurinen kehitystaso säätelee muita. Siksi demokratiassa enemmistön on oltava korkeimmalla mahdollisella kulttuurisella kehitystasolla tai demokratia lakkaa olemasta. Korkein mahdollinen kulttuurinen kehitystaso ei katoa silmistä vielä sillä, että juhlitaan nykyhetkessä alhaista ja syrjitään laadukasta. Pitää polttaa myös vanhat kirjat - ja sitten vielä ihmisetkin.

Ns. korkeakulttuuri eli ihmiselle kulloinkin mahdollinen korkein kulttuurinen kehitystaso tai edes visio siitä on itse asiassa ihmisenä olemisen ehdoton edellytys. Sen, mikä on kulloinkin mahdollista määrää talous ja teknologia. Ilman korkeakulttuuria nuo keinot käytetään elämän tuhoamiseen eikä elämän kunnioittamiseen: sillä teknologia on hyvän ja pahan tuolla puolen. Korkeakulttuuri on avoin kulttuuri. Kaikki muu on sotateknologiaa: kynäsotilaita, panssarivaunuja, ydinaseita. Siis elämän tiedostamatonta tuhoamista. Elämän tuhoaminen on tiedostamatonta muussa kuin korkeimmassa mahdollisessa kulttuurissa, jossa se on tietoista, eli uhri. Kulttuurisesti epätäydellisesti kehittynyt ihminen on aina kone, aina puoliunessa, aina harhassa, aina itsepetoksessa. Mitään vilpittömyyttä ei voi olla ilman täydellisyyttä. Täydellisyys taas ei ole mahdollista lihallisille ja aineellisille yksilölle, vaan ainoastaan sieluille ykseyskokemuksessa. Loogisesti korkeakulttuuri on siis se avoin kulttuuri joka pyrkii sielujen ykseyskokemukseen kaikista tehokkaimmilla menetelmillä. Ja vastaavasti: mikään muu kulttuuri ei ole korkeakulttuuri.  

ANTISANKARIMYYTTI

Ottamatta kantaa siihen, mitä professori Teivainen Uspenskin katedraalilla teki (en tiedä sitä, mutta jotainhan hän siellä teki... vähintään otti jotenkin kantaa Pussy Riotin puolesta) on tietysti kiinnostavaa, että tiedotusvälineet (ja tässä tapauksessa venäläiset) eivät näytä olevan lainkaan kiinnostuneita huhua tarkemmista lähteistä. Lähdetään siitä, että mitä tahansa kiinnostavaa voidaan sanoa isosti ja sitten oikaistaan jos tarvetta on. Kysymys on juorun tai huhun psykologiasta: jos kiinnostavalta kuulostava huhu on parempaa uutisotsikkoainesta kuin totuus, huhu menee silloin totuuden edelle. Tämä sama pätee kalajuttuun ja mihin tahansa kertomukseen, joka alkaa saada korjailtuja fiktiivisia piirteitä ja elää tuota pikaa omaa elämäänsä. Koko venäläinen elämä tietysti on tätä fiktiota, eikä ole mikään ihme, että tiedotusvälineetkin toimivat tällä periaatteella. Huhun tai juorun poisvetäminen tällaisilta markkinoilta on yhtä tyhjän kanssa. Voi vain odotella, että oma nimi muuttuu myyttisen sankarin tai antisankarin nimeksi.

PYHÄIN YHTEYS JA PAKOTETTU EPÄPYHÄN PALVONTA

Pyhää on yleensä kaikki muu paitsi ihmisten ja eläinten teot ja ajatukset. Siksi koemme lapsena paljon pyhää ympäristössä (vaikkapa vain kirkossa), josta pyhä katoaa heti, kun opimme historian ja käytännön kautta tuntemaan ihmisten teot ja ajatukset; ainoana ja lujana suojanamme nimen omaan tämä autistinen tietämättömyys, pelkkä kitarameditaation puoleen kääntyminen, sen lujemmin mitä kovemmin tietoisuus historiasta pyrkii valtaamaan mielemme, neuroottinen tahdonvarainen etäisyys, oppimattomuus ihmisten maailmasta, terve ihmisenpelko suden silmissä. Sillä kaikki mikä on pyhää karttaa laskelmoivaa arki-ihmistä, muistitonta, kuin ruttoa. Arki-ihminen muistaa vain esi-isänsä, kosminen dementikko; mutta pyhä muistaa kaiken. Tämä ei tarkoita sitä, että pyhäin yhteyden mahdollisuus katoaisi arki-ihmisestä jonnekin kauas, vaan sitä että huomiomme keskittyy silloin liiaksi epäolennaiseen, joka kuitenkin on pakotettu olemaan olennaista ruumiimme päivittäisen selviytymisen suhteen. Tämä pakottava asia on maailmaan syntyminen. Syntyminen on pakotettua nöyristelyä maallista kohtaan. Ei niinkään talousjärjestelmät tai poliittiset järjestelmät, jotka tuskin voivat näytellä keskeistä osaa, ainakaan ennen jotain (aktuaalista) paratiisillista vaihetta (eikä vain uskonvaraista puhetta siitä). Voi olla, että mikä tahansa järjestelmä ei johda koskaan parempaan (vaan ainoastan jokin tietty järjestelmä), tai voi olla että ei.

22.8.2012

TUOLLA SUN KOMPJUUTTERIS ON



20120822(4


         




20120822(3


         



20120822(2


         

ANTIOIDIPUS

Niillä, jotka eivät mitään tiedä, on täydellinen sananvapaus. Mutta niillä jotka tietävät, ei ole mitään vapauksia. Niinpä se joka tahtoo vapauksia ei voi mitään tietää ja se joka tahtoo tietää ei voi olla vapaa mistään.

Jos kuitenkin se, joka tietää, haluaa puhua suunsa puhtaaksi, hänen on toimittava seuraavasti. On saatava poika. Koulutettava se vieraassa maassa. Laitettava poika näyttelemään hullua ja laukomaan hulluja asioita. Jos poika sitten onnistuu pääsemään kansakunnan hullun asemaan, mikä on tarkoitus, hänet pitää kieltää julkisesti. Sen jälkeen voidaan pojalle luovuttaa tärkeät tiedot. Jotka hän ikään kuin paljastaa hullun suulla ja mitään tietämättä.

KUKOISTUKSEN KÄSIKIRJOITUS

Jyrki Katainen asui kotitaloni yläkerrassa vuokralla. Tuntui sopivalta, että ministeri asui niinkin yksinkertaisesti. Katainen kuljeksi munasillaan keittiössä, jossa äitini laittoi ruokaa. Jyrki jutteli isäni kanssa jostakin mitä en oikein ymmärtänyt. Keskustelusta jäi mieleeni oikeastaan vain tämä kohta: "Mua ei kiinnosta mitä joku Sven Laakso siitä ajattelee..." Menin vähäksi aikaa leivinhuoneen koristeelliselle puiselle pirtinsohvalle istumaan ja mietin mitä helvettiä tässä talossa oikein tapahtui. Teki mieli pamauttaa Jyrkille päin naamaa, että hei, mä oon se Sven Laakso. Mutta päätin sitten pitää matalampaa profiilia, enkä tehdä itsestäni ministerille mitään numeroa. Palvelijoitahan tässä vain oltiin. Suhteellisen pitkän kelailun jälkeen päätin että Jyrki on ok ja minä olen se joka on erehtynyt. Kun palasin keittiöön väki oli poissa. Kiipesin vintin rappusia yläkertaan ja huomasin, että joka puolella jauhelihakastikkeen väristä yrjöä. Kerros suorastaan lainehti. Jyrki ryntäsi alasti vessasta yrjöä suihkuten. Sitä tuli vintin rappuunkin ainakin kymmenen litraa. "Vattaa kiertää! Vattaa kiertää!" huusi Jyrki tukahtuneella äänellä. Vein hänet pirtinsohvalle makaamaan ja juotin lempparijuomaa eli Coca Colaa. Huono olo meni ohi. Lähdimme ulos pelaamaan jotain seuraleikkiä Guitar Hero -kitaroilla.  

MUTINAA JAZZISTA

Itseasiassa nyt kun kelaan, tuntuu, että valkoisessa jazzissa ei nykyään enää saa olla sitä kärsimyksestä lähtevää mieletöntä transsendenttia ja pelottavaa energiaa. Sitä pidettäisiin liiallisuutena, teeskentelynä tai mielenvikaisuutena (ja mielenvikaisuutta se onkin heti kun se onnistutaan tukahduttamaan täydellisesti). Siis joku tällainen freemeininki ala Vesala, sehän on nimen omaan poliittisesti tukahdutettua, ainakin Suomessa ja valtaosassa maailmaa. Valkoinen jazz ei saa syntyä todellisen ilmaisutarpeen tai "sielullisen hädän" kautta vaan sen pitää syntyä hallittuuden kautta. Sen pitää tyydyttää hyvinvoivan siis nukkuvan keskiluokan olemattomia henkisiä tarpeita eikä suinkaan häiritä niitä... vain siksi, että joku muusikko tässä unikekojen pyramidissa kärsii ja etsii luovaa ratkaisua itsemurhan sijaan. Vainko siksi? Tää piirre vieraannuttaa mua jazzista ja taas lähentää avatgardea ja taidemusiikkia. Mutta ei rockia. Rockissa on mun mielestä nykyisin toi sama rajoite: todellinen ilmaisutarve ei saa tulla siinä esiin. Siis en ajattele että "hätä" on aina luova tila, mutta luulen, että oikeasti manan majoille meneminen ja sieltä palaaminen on musiikin tärkeä lähde, juuri niin kuin Kalevalassa sanotaan: sen todellisen ilon perusta tai näyttämö. Toisaalta juuri siksi transsendentti ja puhtaasti henkinen lepää musiikissa niin kuin kaikessa taiteessa aina konkreettista ja aineellista kivijalkaa vasten. Aineellisessa sikiävä kuolema, siis Manala, on myös näyttämö, jota ilman henki ei voi edes henkitoreissaan korista ja pihistä. Siksi henkinen ylpeys on aina pahasta -- ikään kuin jollain hallitsemattomalla ja täysin herkällä yhteydellä ylpeily, unella ylpeily, hallusinaatiolla ylpeily, visiolla ylpeily kaiken rakennetun arkkitehtuurin "tanssivassa" kivireämaassa. Ammattitaitojaan vuosikymmenet hioneet muusikot ovat tälle järjestys-asialle (näyttämö ensin ja sitten vasta sisältö)  ehkäpä vielä herkempiä kuin muut konsanaan. Mutta taitojen tehtävä on vain palvella, vapauttaa sielua, eikä missään tapauksessa vangita sitä. Taitoja ei täältä saa mukaan enempää kuin muutakaan maallista omaisuutta. Eurooppalaisen ja varsinkin itäeurooppalaisen jazzmusiikin filosofian ydintä on ehkä juuri tämä tähtikultin neutralointi ja pitkälle viety demokratia: ensin on jokaisen palveltava pitkään osana näyttämökoneistoa. Tuntuu kuitenkin siltä, että samalla kertaa tässä uhrataan kaiken aikaa jotakin suurta; että koko musiikki jää pelkäksi näyttämökoneistoksi ja varsinaisen henkisen solistin roolin varastaa raha.

MYYDÄÄN KIINALAINEN PRINSESSA

Tämä kaunis vartalo kelpaa vaikka varaosiksi
Mutta prinsessan mieli on ennallaan
poissa ovat hänen mielensä muodostamat kauheudet
Frankensteinia muistuttavat
ylipitkät miehet ovat nyt turn-off
edessä on lohduton erämaa
joka on osa Dégran valtakuntaa
Moni asia paranee suihkussa ajan myötä
ajattelee prinsessa, mutta valitettavasti
prinsessan mieli muuttuu helposti

Prinsessa Aurora laulaa kauniilla äänellä
ylipitkä joutsenen kaula
on suorassa kun se ui
se yltää meren pohjaan sadan
kilometrin päässä rannikolta
ylipitkät pianistin sormet
tapailevat karheaa pohjan kiveä
jossain tuntuu muinoin uponnut laiva
silloin tällöin kylmä häivähdys
merivirran yläjuoksulta ja joinakin
hetkinä ainoastaan vedenpinnan herkkä
hajoaminen sormenpäitä vasten

Näissä olosuhteissa

rumasta ankanpoikasesta tulee väistämättä
joutsen ellei muita rumempi ankka
mikä on todennäköistä
mutta rumasta joutsenenpoikasesta
tulee aina ankka

Prinsessan mieli tulvii kysymyksiä

mutta tuskin kaloilla on niihin järkevää
vastausta. Ne ovat ikuisia kysymyksiä
Prinsessa ei tarjoa kovin hyviä voittoja
verrattuna muihin peleihin
ylipitkät luonnottoman näköiset tekoripset
nuden sävyistä punaa botox-huulissa
joutsenen kaula mutta haikaran vartalo
pyrstö ja siivet kukolta

Silti moni haluaa juuri tämän
astianpesukoneen arkeaan helpottamaan
Miesten koitos on marraskuu
ylipitkät työpäivät, tyhjät lupaukset
ja yltynyt tuuli ajaa harmaata taivasta
kattojen yli, ystävä ärähtää
paljon aikaa kuluu haaveiluun
mädät hampaat erkanevat suusta
pahanhajuinen hengitys lakkaa
ylipitkät kynnet aiheuttavat
jöröjukalle terveysongelmia
Kun mädät hampaat sitten pääsevät
lihan makuun ne vaihtavat kokonaan
Pendulum-miesten Knife Partyn keikkakaupunkia
Tommy Armour Silver Scot
ylipitkät miesten mailat
olallaan seisovat nämä joulupukit
suksineen lumikuulasateessa

Mikä näissä joulukuusenkoristeissa
oikein poikalapseen vetoaa?
Aiheet aiheuttavat vilkasta keskustelua.
Aiheet aiheuttavat voimakasta sisäistä
painetta unessa. Siksipä
Kantonin kaupunki ensin kieltää
ylipitkät puheet
ja lopuksi kielletään puhuminen pussaamisesta
ja kädestä pitämisestä, koska aikuisten
mielestä kyseiset aiheet aiheuttavat
tietysti monia hauskoja tilanteita.

21.8.2012

CHANTING MONEY



20120820(1


         

TÄSTÄ BIG BROTHER TALOSTA LÄHTEE TÄNÄÄN YKS ASUKAS KÄVELEE

vittu mun housut pallaa''. joooo, tännää ollu mennoo ja tekemis koko päivvä !! Tää alkaa olee jo ihaan vituun epäreiluu ! mutsi lupasi et saani olla muni yheni kaverinkaa tnä jos siivoonni huoneeni ja teenni kaikki mun kotiaskareetni. nääs. puolifaija selittää kui hyväl pillul mun mutsil ol... Onks teil tapahtunt näil? 0 Smiles. 0 Responses. Viittu mun kaaverit oon heeteroi. Pyörittelen niit ja heittelen niil siemenii. Pdän nit tytyväisinä ja tytymättöminä. Mut mun puhe on taidettaaa. MUN HUULIRASVA TIPPUS! harvoin käteni "kuivat" o. missä ongelma? EI VITTU MIUN VELIPUOLI UNISSAA sheivasi vielä alapäänsä – varmuuhen vuoksi .. tästä Big Brother -talosta lähtee tänään yks jätkä kävelee.

ODYSSEUS KONDOMISSA

Siinä tietoisuudessa, ettö pojasta ei ainoastaan tule isänmurhaaja vaan myös valehtelija ja kyklooppien poikaprostituoitu, käyttää Odysseus matkoillaan tästä lähtien kondomia.

MACHINE GUN -PETE

taas asialla. Seuraava ääniteokseni hyödyntää tätä Amerikkalaista kansanrunousperinnettä.



ILMAINEN

kuhistuttaa kapitalistia. Ilmaiseksi antaminen tai ottaminen on aina kapitalistilta varastamista.

20.8.2012

turhaan kutsui haluttomat hallitsijat Mantovaan
Roomaan kerääntyi turhaan miehiä
mutta kuninkaat olivat edelleen välinpitämättömiä

PETRI TAMMISEN RIKOSROMAANIN

Ensimmäinen lause saa minut vakuuttuneeksi siitä, että tulen suurella nautinnolla lukemaan tämän kirjan. Tamminen on humoristi, haltuunottaja, travestianlaatija.

ANTIOPPORTUNISTI MUISTELEE

Luin eilen Hesarista otteen Saska Saarikosken Saarikoski-kirjasta. Ainakin tuon otteen kaikki faktat on periaatteessa luettavissa suoraan Prahan päiväkirjoista. Referoivalla otteella Saska Saarikoski lisää kaikille tunnettuihin "faktoihin" lähinnä omaa mielipideväritystä. Ongelma on varsinaisten kuvaamuuttavien paljastusten puuttuminen. Saarikosken omalta pojalta sellaisia voisi jo 30 vuotta isän kuoleman jälkeen odottaa. Saska Saarikosken projekti näyttää olevan vain isänmurhan teknisesti siisti melko hijainen täydellistäminen ja käsien pesu koko Saarikosken henkisestä perinnöstä. Ei ainakaan mitään opportunismia aikakaudella kun Pentti Saarikoski alkaa olla taas runoilijana ja suomentajana (ja ehkä poliitikkonakin) ajankohtaisempi kuin koskaan ja enemmän oikeassa kuin juuri kukaan. Pojalla on valtava tarve vähätellä isänsä toimia ja visioita, ja varsinkin niitä jotka niihin uskoivat ja ehkä edelleenkin uskovat. Ehkä se kuitenkin on sympaattisempi piirre kuin täydellinen isän varjoon jääminen tai isän patologinen ylistys. Mikä ei vielä tarkoita, etteikö hänkin olisi vain isänsä hyväksikäyttäjä... tämä oidipuskompleksi onkin vain sellainen natsilainen variaatio, jossa ensin hyväksikäytetään ja sitten vastan murhataan ja poltetaan. Jotenkin hankalia vaihtoehtoja on joka tapauksessa tarjolla. Aidon isän murhan perusta on siinä, että isänsä hyväksi käyttämän pojan on pakko murhata isänsä vapautuakseen henkisestä kahleesta. Sofokleen Oidipuksellahan näin ei ollut: hän nimenomaan ei tuntenut isäänsä. On perin epäselvää, missä suhteessa isä Saarikoski on poikaansa hyväksikäyttänyt, kun poika ei näytä isäänsä henkilökohtaisella tasolla tunteneen. Isän murha on siis perusteeton, pelkkä narsistinen ele, ellei suorastaan rikos, jos ja kun voi tässä tapauksessa odottaa pojan paljastavan isästään jotakin sellaista mikä ei ole totta.
Missä määrin Kristus on kirjallinen hahmo... samantekevää, vuosisadasta toiseen jatkuva kiinnostus ja päivänpolttava väittely aiheesta on todistusvoimaisempi kuin itse aiheen alkuperä, olipa se mikä hyvänsä.

VIRALLISESTI HULLU

Teknisesti neitsyt.
Miksi venäläiset yökahvilat ovat tupaten täynnä latinan kielistä runoutta lukevia tyttöjä ja poikia, mutta kreikankielistä runoutta lukee harvempi? Vastaus on yksinkertainen: kouluopetus.

Suomessakin Ruotsin kouluopetus tulisi korvata pakollisella muinaiskreikan ja latinan opetuksella.

UMPPARI

Umpisolmu voisi olla hyvä kapakan nimi. Umpitunneli on Torniossa. Impitunneli, Imppari. Impisolmu. Mummon tohveli, Muumin kusi.

19.8.2012

TEUVO TULION JA HEINRICH HEINEN AASIALAISET SILMÄT

Arto Mellerillä on eräs rakkausruno, tai oikeammin proosapätkä, jossa rakastaja noutaa aamuvarhaisella kahvivettä rakastetulleen. Voin sanoa, etten ole itse kokenut sellaista rakkautta. Jos olisin kirjoittanut kuin Melleri, se olisi minulta joko fiktio tai illuusio. Mutta Mellerin teksti saa voimansa juuri illuusiottomuuden äärimmäisestä tunnusta. Siinä on herkkä elävä rakkaus ja täydellinen illuusiottomuus. Miksi minusta silti pakonomaisesti tuntuu, että kysymys ei todellakaan VOI OLLA muusta kuin homoseksuaalisen rakkauden kuvauksesta, joka on asetettu muuten heteroseksuaalisesta touhuilusta kertovan kirjan ydintaitteeseen.

Jokainen aikakausi katoaa Sfinksinä kuiluun kun se arvoitus on ratkennut, sanoo Heinrich Heine. Ja jokaisen aikakauden arvoitus on hinttien pyramidi, hinttien kide, joka äärimmäisessä materianpalvonnassa pitää valtaansa politiikan, uskontojen ja jumalanpelon avulla kaiken henkisyys-hössötyksen ytimessä. Kun tuo kide on hajotettu, ei ole enää aikaa. Historia on loppu. On vain kosminen energia.


Mutta Mellerin kohdalla tämä "salaisuus" on vain osa kirjallista metodia: se vain lisää tuon kirjallisuuden historiallista arvoa ja välitöntä vaikuttavuutta. Jälkeenpäin sain tietää, että teksti on Mellerin myöhäistuotantoa ja kertoo Nadja Pyyköstä.



18.8.2012

Dave Mustainen mukaan Barack Obama lavasti elokuvateatterijoukkomurhan. Ei vaikuta uskottavalta. Obaman etuhan on, että ihmiset istuvat teatterissa katsomassa kallista roskaa.
Luulisi, että presidentti armahtaa Pussy Riotin ja nousee sillä tempulla koko maailman sankariksi.

17.8.2012

Kalastuskausi avattu. Yhteensä 8 haukea + 4 kg hauki kotilammesta, joka päästettiin takaisin kasvamaan.
Tuolla, tuolla kaukametsien siellä

16.8.2012

SALAKAVALA VENÄJÄN SÄTTIMISEEN TUUDITTAUTUMINEN

Totuushan on se, että niin kauan kuin oikeistolaiset vakavissaan haukkuvat ja sättivät Venäjää kaikki on tässä maailman kolkassa paremmin kuin hyvin.

Jos tähän todistukseen on sitten luottamista. Voihan olla niinkin, että he sättivät Venäjää vain ja ainoastaan siksi, että me pysyisimme rauhallisina.

ATEISTI HUMANISTI

Mikä on se ihmistyyppi, jolla on aina joku korkeampi ihminen, jota palvella? Se ihmistyyppi, jossa ei ole mitään omaehtoista, mitään välttämättömyyttä, mutta on vain outo miellyttämishalu. Ja tämä ei katoa edes ikivanhalta, siltä, joka on viimeisenä jäljellä. Aina tarvitaan ihminen yläpuolelle, kuka tahansa hätäpäisesti ja summamutikassa valittu. Vaikka joku nuori poika. Koskaan ei kelpaa Jumala, kosmos tai pelkkä tyhjyys. Niin suuri on usko ihmiseen, ettei kelpaa edes jumalan apina, vaan pitää olla koko ihmisen apina.

LEHDISTÖN VAPAUS

on aina illuusio. Vanhastaan lehdistöllä ja vallanpitäjillä on sopimus ja keskinäinen vaikenemisvelvollisuus. Keltainen lehdistö ei asiaa muuta. Se on vain näennäistä ronskiutta, sopimuksenrikkomista rahasta, häpäisyä, joka vain lisää sitä ilmiötä, jota on vastustavinaan: kuin Ylen musta-Marski.

Hienovaraisen pelin idea on se, että sen pitää olla niin hienovaraista, ettei tavallinen ihminen mistään aavista koko pelin olemassaoloa. Tavallinen ihminen on hyödyllinen idiootti. Ja epätavallinen ihminen on hyödyllinen idiootti. Homo sapiens on hyödyllinen idiootti. Kosmos on hyödyllinen idiootti. Jumala on hyödyllinen idiootti.

Laulun tietoisuus on kova ralli. Saksa näyttää iloiselta ja likaiselta siksi, että se on niin paljon puhtaampi ja rehellisempi. Rikollisten Australia on kauas ajelehtinut Atlantis ja tämä planeetta merestä noussut vankisiirtola.

Mutta sielut eivät vain ole tässä tilassa yhtä. Niiden tietoisuus ei ole yhtä. Yhteystietoisuus täällä olisi kuin kaikille yhteinen hirttoköysi. Toisen sielun olemus ja teot eivät kosketa meitä välttämättä mitenkään. Siksi kamalan asian selville saaminen toisesta älyllisestä olennosta ei värisytä rintaa. Se on mahdollisuus, että jokin on hirviö. Se ei tarkoita mitään suhteessa meihin.

Ruotsin "vapaa lehdistö" repii kuninkaastaan muka ilkeitä juoruja, mikä ei tarkoita sitä etteikö kuninkaan todelliset täysin vaietut teot olisi miljoona kertaa pahempia. On tiukka sopimus: vähän tuhma, muka inhimillinen, on vain hyvästä. Yleisradiossa tunnista toiseen kerrotaan satua, että Ruotsin kuningas haluaa muuttua: mutta Ruotsin kuningas ei milloinkaan halua muuttua.

Mutta miksei Venäjällä saa tehdä edes näin?

Ensinnäkin: vaikka lehdistö kirjoittaa mitä hyvänsä, se ei ole totta. Se on joko oman kuninkaan tai vieraan kuninkaan palvelemista. Vain fiktio voi olla totta. Vain filtio voi olla riittävän kaunista tai riittävän rumaa, ollakseen totta.

Viisas ihminen ei lue sanomalehtiä.

Ei niitä tarvitse halveksia, jotka lukevat. He ovat kiinnostuneita kehittämään älyään. Kunpa eivät polttaisi itseään bensiinillä yhä uudelleen: kunpa joskus kehittäisivät itselleen kauneudensietokyvyn.
kultakaudella rautakauden tietoisuudessa
laskeskella asia niin että lapsenteko ei kannata

14.8.2012


Ikiliikkuja Sveitsistä
Minuutin tiimalasi
Englantilainen skeleton
Hitaasti palava kynttilä
Kuusikymmenluvun vuosikello
Bacelonan aurinkokello
Englantia puhuva kuumemittari
Englantia puhuva askelmittari

uskonpalautus rakkaudella
kauneudenpalautus hyvyydellä
järjenpalautus höyhenellä


AKUSMAATTINEN SINFONIA

olisi tietty eräs vaihtoehto saada erottelevuutta koneella tuotettuun ääneen. Tarkoittaa: 20-100 kanavaa audiota ulos MSP/Maxista ja jokainen kanava/soitin omaan aktiivikaiuttimeensa, joka on sijoitettu konserttitilaan. Yksittäiset kaiuttimet voivat olla todella pieniäkin, jos tila on sopiva.
Mun mielestä Risto Ahdin uusi romaani alkaa tosi vetävästi. Arvostan tätä runoilijan romaanikäsitystä. Kieli on kaiken aikaa hienoa ja mielekästä. Tällainen muoto on vaikea pitää kasassa pidempään. Katsotaan miten käy. Ilman muuta jatkan lukemista.
Liha on aina alennusmyynnissä 
ja laihtuminen hyväksi terveydelle. 
Saaressa on aina sunnuntai 
eikä virta lopu koskaan.

13.8.2012

Havainnot ovat ikävimmillään silloin
kun ne ovat tykkänään vastoin kaikkia tietoja.
Jos ei pahaa saa poistumaan, on parempi nukkua.

Nerous ja suuri onnettomuus
ovat ymmärtääkseni hyvin läheisiä asioita.
Ainoa ero on ymmärtääkseni se
että nerolle ei ole tapahtunut
mitään onnettomuutta.
Fractal Zoom: tie, totuus ja elämä.


Sielun myyminen
on kuin mikä tahansa myyminen:
nopeat syövät hitaat.

VAIN NOPEA PROFEETTA TEKEE TIEDOILLAAN HELVETISTI RAHAA

Useimmat profeetat ovat aina saman verran aikaansa edellä:
sen verran, ettei niillä tiedoilla elinaikana tehdä rahaa yhtään.
Ja maailma on rakennettu näitä profeettoja vastaanottamaan.
Esineet ovat pidossa ja ilman isäntää. Esineitä tulee ja menee. Esineitä ramppaa. Esineitä käy vilkuilemassa. Esineitä jää. Esineitä poistuu. Korroosio. Esineitä kuluu. Esineet puhuvat yhteisellä kielellä osaamatta valehdella. Esineiden Babel. Esineet eivät leiki. Esineet saavat äänen ja puhuvat totta. Esineet liikkuvat syyttä. Esineet liikkuvat odotetusti fysiikan lakien vastaisesti. Esineet keskustelevat salaa ihmisistä. Olomuodoista puhutaan. Ihmiset puhuvat, esineet puhuvat, eloton ja elollinen luonto puhuu. Olomuodot puhuvat kielillään. Havainnot kommentoivat itseään. Havaintoja selittävät sokeat silmät. Havaintolaite mittaa itseään ja keskukselle annetaan tieto, haavoittumistapauksessa diagnoosi. Mittanauha huolestuu. Myös kivikunnalle annetaan ääni. Kukaan ei kuuntele. Kaikki kuulevat kaiken. Keneltäkään ei saa rauhaa tai vastausta. On turha teeskennellä. Kaikki on mitä on. Kukaan ei rakenna. Kaikilla on sama ääni. Kaikilla on oma ääni. Tällaiset kellot ovat hyvin suosittuja. Kiitos. Minun täytyy lähteä. No mitäs. Minäkin taidan lähteä. On jo myöhä. Pitää mennä. On pyykit narulla, on luvannut sadetta. Menevät vaihtoon. Tulee vaihdosta. Heidät kierrätetään. Yksi lakkaa käymästä, pysähtyy. Katsoo kelloon, lähtee vessaan, mutta poistuu lopullisesti. Mennään sanovat muutkin kellot ja putoilevat itsestään. On vertailtava puheita ja puhujien ulkomuotoa. Oppiakseen on loputtomasti purettava ja koottava, asuttava Sveitsin suurilla kelloromuttamoalueilla. Ominaisuuksia on, erilaisia ja vajavaisia. Elimet kuluvat. Eroosio nakertaa. Tuuli painaa. Toiset ovat kunnossa. Kun esineet eivät lepää, kukaan ei saa unta. Ei ole tapana polttaa valoja, pitää verhoja ikkunoissa. Kun pahaa ei saa lähtemään on parempi nukkua. Silloin ketään ei saa hereille. On vaikea keksiä uutta sanottavaa. Tarkastellen syiden suuntaa. Päälle Jumalan takki ja päähän Jumalan lakki. Taivaasta se on. Päätöksiä tehdään ja rikotaan. Sian ajoneuvo, älä huolehdi rahasta. Hitaasti palava kynttilä itkee ihmeitä sinun silmiesi kautta. Minuutin tiimalasi, laki, vuori, viikunapuu. Joskaan et tiedä missä olet ja minne pitäisi mennä. No yritetään nyt pitää hauskaa. Mies soita numeroon sejase. Mikä helvetin lähettiläs sinä sitten olet? Esineet kyselevät täällä selkeää rytmiä. Valkoinen kellotaulu, mustat puhuvat viisarit. Mitä mietteitä hautoo harppi? Annostelija, lasillinen. Pirtupeijooni. Jos kehoittaisi harppia puhkaisemaan oman silmänsä. Monta langennutta naista on käynyt pölyisellä ruudullani. Olen näiden orjieni vanki. Vihaan seinien välisiä alueita. Elimet kuluvat. Nytkin tuntuu menevän aikaa. Täytyisi tilata hissi ikuiseen rauhaan. Kaikkia niitä on. Joka sorttia. Voi abstraktien höpötystä kuka teille antoi äänen? Tappamista ei voi patentoida (Patenttilaki 1 §). Sydämet ja apilat, sydänlinnut, päivänkakkarat, köynnös ja pupu. Edesottamuksillakin on edesottamuksia. Käsitteet puhuvat käsitteistä keskenään. Onko täällä mitään mistä saisi otetta. Minä on hionut itseään kaksitoista tuntia. Minä on matala. Kun ei ollut mitään kynnystä lähdin liikkeelle, vein pullot Alkoon ja vielä ehdin rautakauppaan. Kerran maailma oli vierailutunti. Kerran maailma aina maailma. Olen aina saunassa milloin ikinä soitatkin. Kesällä keskellä päivää tutussa paikassa. No löysitkö sinä minut sieltä? Sääti junan kulkemaan siitä minun vierestäni. Istuimella piti kenkää joka oli siistimpi kuin moni takapuoli. Seisakkeeni on murrosikä. Tule käymään. Minun täytyy mennä huomenna ja ottaa lainaa. Minä otan lainaa tulevaisuudesta ja maksan menneisyyteen. Tämä hetki on nyt velaton. NYT. Nyt. Nyt. Nyt. NYT. Nyt. Nyt. Nyt. Harppi perkele! Ostit alaikäiselle viinaksia. Jenkkisukka päässä on varmaan raskasta hengittää. Sukat lämpimät jalassa, kylmät päässä. Se menestyy mikä toimii, sanoo Darwin. Sinisukkasaunahattu. Käänny ympäri. Tahdon ottaa etäisyyttä sinuun. Katso, lounaalle kiiruhtavat levolliset paju ja kaskelotti. Näen sinut, mutta en kuule. Kutisetko? Ikkunallinen lompakko minun nahkaani. Minun rahaani. Se on niin lähellä. Minä en näe sitä. Etkö sinä väsy zoomaamiseen. Eikö silmä väsy. Käännä itsesi, länsituuleen. Ruohoa, puita ja orava. Hei På. Mikä vitsi. Alla the HTML. Of element and to a element. Pistin kohta reijän. Oletkos. Ehkä eletynkin elämän ________. Pistinavaimenperä. Mylly ja Noppa. Liukueste jalkineisiin. Unihansikas. Meillä on kaikilla sama ääni, mutta meidät erottaa liiankin hyvin. Niin päin pois. Missä on metsän ydin ja miksi eivät puut mene sinne? Juhlat vastaa niin kuin sinne pukeudutaan. Jos sinä et osaa käyttää minua, se on minun syyni. Näkymätön mikrofoni, energiakuiskaus. Hei ilmankostutin nenässä, kuinka monta osaa sinussa on? Kuinka monta ratasta on kuoresi alla? Korvallaan. Näkyvyys. Lasiovi. Valitsin. Valaisimin. Kaksikymmentätuhatta jokapäiväistä elettä. Minulla on ongelma ovien kanssa. Minä työnnän ovia, jotka on tarkoitettu vedettäviksi. Yhtä kaikki, en pääse kulkemaan. Tyhmyys on uusiutuva käyttökelvoton luonnonvara. Kuinka sinua käytetään. Entä se käytettävyys? Liian sekava käyttää? Hyvin suunniteltu persoonallisuus on helppo ymmärtää. Esineiden purjehdus patenttiluokitusjärjestelmässä. Niin, mekin synnymme tekemällä. Eloton materiaali ei synny eikä katoa. Kulkuaalto ui. Mistä tunnistat sä helvetin? Onko hiljaisuus jo laskeutunut? Onko pakko kysyä? Syntymäominaisuuksiensa vankeja. Muoto kiven, sisältö kiven. Sääli kiveä. Se muistuttaa meitä jatkuvasti mutta väärästä asiasta. Sanalla sanoen se muistuttaa meitä hetkestä, jolloin Buddha voitti mielenvikaisuutensa. Tietysti koska oli varhainen kevät. Ruoste on kiinnostunut elimistä ja saa tarkkuutensa epätarkkuudelta. Te olette vanha ja kärsimätön. Minulla ei koskaan ole ollut tuota teidän voimaanne, jota haikailla. Hyvien maailmojen heijastus, vesivoimalat, patoamiset. Lajinsäilytyksen rubiikinkuutio. Ryobin lapio, Stradivarin viulu. Tuntemattomien (palkkatyöläisten) kopioimat raamatut. Kaksikymmentä päällekäistä vasemman käden kämmentä.
MSP/Max on kovaksi huumeeksi halpa, mutta vieroitusoireet ovat sitäkin kovemmat. Pakko kai ryöstää joku joulukauppa, että saa rahat kokoon lisenssiin. Vai haluaisiko joku ostaa Hiwattin klassikko 100W 1960-luvun putkinupin tosihalvalla? (Huom: Tilanne joka ei ehkä koskaan toistu!... en ikinä myisi näin hyvää vahvistinta, ellei olisi ihan pakko.) Ostakaa edes jotakin. Kaikki on myynnissä.
Google Image Search SlideShow.

- Valitettavasti "Search by Image", joka just olis se mielenkiintoinen optio, ei ilmeisesti toimi tällä.
Ääntä vaimentavat saranat keittiön kaapinovissa olisi ollut ratkaisu moneen riitaan opiskeluaikoina.

LUOKKAKOKOUS

Voi kai sanoa, että luokkakokous on onnistunut, jos sen jälkeen muistaa, että meillähän oli lukiossa koko ajan tosi kivaa yhdessä. Onneksi tunne ei ole mitenkään dramaattisen haikea, vaan taas aika iloinen ja eteenpäin suuntautunut.

12.8.2012

tyttö kuin kirkas kyynel
Iku-Turson poskiparralla

10.8.2012

Olisiko Parsifal oikeastaan
Väinämöisen kotiinpaluu.

SIBELIUS: TULEN SYNTY OP.32

Tässä on jotain syvästi epätyydyttävää. Liian pateettinen kuorolaulu ja kalevalan sanat sellaisenaan eivät toimi yhteen. Alkuperäinen runonlaulu on ollut ihan jotain muuta kuin tällainen paisuteltu ja mauton taidelaulu. Joko sanat pitäisi modernisoida tai antaa musiikin olla ilman sanoja. Sibeliuksella sanat eivät näköjään koskaan lisää mitään (hyvää) teokseen. Karelia-sarjassa ei onneksi muutamia kappaleita ilman laulua. Pari hyvää teemaa. Andante Festivo on virsimäisyydessään kauniin lyyrinen. Kullervossa tosiaan oli joitain ihan lupaavia musiikillisia aineksia. Yleissointihan on sinänsä kaunis Sibeliuksella lähes kaiken aikaa.

SIBELIUKSEN KULLERVO

on yksi hämmästyttävimpiä musiikkihistorian kuriositeettejä. Läpikotaisin romanttinen ja pateettinen "suurteos" tarinasta joka on läpikotaisin mustaa ironiaa ja sankarista joka oli idiootti. Sibeliuksen Kullervossa mieletön pauhu ja pateettinen oopperahuuto on kovimmillaan juuri desperado-Kullervon ja hänen siskonsa säälittävässä ja todellisuudessa kaikkea aitoa tragiikkaa vailla olevassa insestikohtauksessa. Koko tällaisen "myöhäisromanttisen" taiteen henkinen sisältö avautuu tässä ehkä selvemmin kuin missään muualla. Kysymys on romantiikan nietzscheläisestä parodiasta. Ilmeisesti kaikki ns. myöhäisromantiikka on antiromatiikkaa. Kalevalan maastossa kuin Pohjan akan palkkakynäsotilainen työtä.

Toisaalta Kullervo mainitaan Kalevalassa sinisukaksi. Kalevalaisessa runoudessa sinisukka on hienoa tai jaloa kuvaava nimitys eri hahmoille. Esimerkiksi Lemminkäinen mainitaan sinisukaksi. Kalevalan 46. runossa Väinämöinen kutsuu karhua sinisukaksi. Mutta Kullervon kohdalla tämä nimitys ei kyllä voi olla muuta kuin Kalevalan sisäistä Parodiaa, sillä Kullervo ei ajattele tai tee yhtään mitään hienoa. Olosuhteita hän ei oikein voi syyttää. Eivätkä hänen vanhempansakan sitten oikeasti olleet kuolleet. Koko tarina hänen isästään Abelina, jonka hänen veljensä Kain surmasi taitaakin olla vain Kullervon oman kettumaisen mielikuvituksen tuotettaa. Hän taisi olla oikeastaan vain karannut kotoa Helsingin runopiireihin. Ja se isänperintöveitsi joka katkesi... ei hänellä mitään veistä, mitään terävää järkeä ollut alunpitäenkään... sehän oli vain hänen oman mielikuvituksensa tuottama selitys.

Tämä Stockhausen-parodia sopisi kuvaamaan todellista Kullervoa paremmin:




Vai onko Kullervo sittenkin yleisinhimillisen henkisen luhistumisen vertauskuva? Kyllähän toisaalta tossa Sibeliuksen Allegro-osan lopussa Kullervo aika vakuuttavasti kiroaa oman elämänsä ja syntymänsä. Ei toi taida ihan mikään nietzscheläinen saksan keisarin keekoilevan ja ylvästelevän rattopojan pieru olla toi loppu.

Alla marcia - Vivace - presto -osa on Kullervon täyteläisin ja tehokkain. Sotaan on Kullervolla matka, kostamaan -- eikä tämä siltä kuulosta, että pelkästään oman mielikuvituksensa tuotteille. Sibeliuksen Kullervo-luenta on erikoinen, yllättävä, hätkähdyttävä, traaginen.

Viimeinen osa, andante, no jaa.... kyllä tämä Kullervon tarina on täynnä paradoksaalisuutta ja hämäryyttä. Monitulkintainen... ihminen on leegio, myöskö Kullervo? Olisiko tässä sitten aitoa traagisuutta, mene ja tiedä.


8.8.2012

SAMMON RYÖSTÖ



20120808(72


         



Käytetyt rytmit:





KEHITTELYÄ

Muutama jatkokehittely. Tänään on sitten viimeinen päivä Max/MSP:n demoversiota käytössä. Eli edessä on jonkin aikaa keskittymistä muihin asioihin kuin ääneen.

20120808(1


         



20120808(2


         



20120808(3


         



20120808(4


         



20120808(8


         



20120808(9


         

Alkuperäiset

7.8.2012

UUTINEN: KLUGE PARAS SAKSALAINEN

Kirjailija Alexander Kluge on tekstinsä Rakkauskoe perusteella valittu tänään kaikkien aikojen parhaaksi saksankielellä kirjoittavaksi kirjailijaksi. Palkintona myönnetään tämä mielipide.

ALEXANDER KLUGE

Luen uudesta Nuori Voima -lehdestä saksalaisen minule aiemin tuntemattoman Alexander Klugen lyhyttä tekstiä Rakkauskoe. Olen tekstin puolivälissä. Kluge on tällä hetkellä kavunnut vasta viiden kaikkien aikojen kiinnostavimman saksalaisen kirjailijan joukkoon. Odotan hänen parantavan asemiaan voimakkaasti loppua kohden.

ARGUMENTTI: VENÄJÄN JOHTO

Minun mielestäni Venäjän nykyjohto, Putin, Medvedev, Larov jne. on objektiivisesti arvioiden paljon parempi kuin voisin oikeastaan ikinä Venäjää hieman tuntevana kuvitella. Mistä ihmeestä tuollaiset miehet on löydetykin? Onhan selvä, että tavallisessa tilanteessa Venäjän johto olisi paljon huonompi niin Venäjän kansalle kuin muulle maailmalle. Zhirinovskikaan ei ole pelkkä vitsi, kuin ainoastaan siinä suhteessa, että ei hänkään niin kovin paha vielä ole. Todella pahojen, vallanhimoisten, kierojen ja valheellisten ihmisten nousu Venäjällä valtaan sen sijaan tarkoittaisi kammottavia asioita nykytilaan verrattuna. On kenties totta, että johtotehtäviin voisi aina löytyä myös parempia ihmisiä. Kenties se ei ole totta. Mutta on täysin varmaa (ja vain ainoastaan muuta maailmaa hieman katselemalla), että noihin tehtäviin voidaan Venäjällä löytää lähes äärettömän paljon nykyistä huonompia ihmisiä. Tästä syystä Venäjän nykyjohdon arvostelu on hieman oudoksuttavaa ja vastuutonta: aivan kuin toivottaisiin pahaa Venäjälle ja koko maailmalle.
Viimeyön unessa hiihtokeskuksessa James Hedfield hiihti todella mahtavasti Hiiden hirveä takaa. Olin yllättynyt siinä energiasta, enkä ole koskaan nähnyt kenenkään hiihtävän yhtä hurjasti Hiiden hirveä takaa.

6.8.2012

THE LAST MAN ON THE MOON

Progesinfonian luonnos tältä iltapäivältä. Jaaha, saa nähdä tuleeko koskaan sellaista puuskaa ja vapaahetkeä, että tämänkin kirjoittaa 1000 henkiselle orkestelille ja kuorolle.

20120806(4


         

ON SE PELIÄKIN, MUTTA TÄYDELLISTÄ


silloin kun ei enää hahmota tekemistään
ja joutuu jonkin tutun tai vieraan valtaan
pelkästään kanavoi jotakin
sellaisessa tilassa voi olla pääasiat kunnossa
mutta jotkut jutut vailla tietoisuutta
usein teen musiikkia juuri näin
ja vasta jälkikäteen kiinnitän huomiota
asioihin joita tuossa tilassa ei lainkaan huomioi.
tekee sitä mikä lähtee.
eikä jää nysväämään.
tietysti joskus lyö päätä seinään.
mutta ei pitkään.
aina ei lähde mikään
sen yli on elettävä.
joskus mennään vain työllä
milli kerrallaan.
joskus harpotaan puoli maailmaa.
myötäpäivään tai vastapäivään.
ymmärretyksi voi tulla
monella tasolla ja tavalla.
samoin jäädä vaille ymmärrystä.
mutta kiinnostavaa se, onko omat energiat
harmoniassa sen kanssa mitä päästää ulos.
ettei tukahduta lopulta,
vaikka ehkä keinona tukahduttaa joskus.
riitelynä, väittelynä, draamana
on kuitenkin tarkailtava sitä, että
kokonaisuuden osat toimisivat niin,
etteivät ne suodata voimakkainta elinvoimaa,
valoa
henkinen taide
on siis sitä, että sen pitää kasassa
vain suora, välitön energia.
se päästää maksimaalisesti olemassaolevat energiat virtaaman.
leikki on tämän pääsemisen keinojen etsimistä...
sen sevittelyä, miten voisi harpata johonkin.
sillä aina on harpattava
tai lennettävä
koska tie on aina tukossa.
mönkimällä mönkii vain juoksuhiekassa.
kvaliteetin tunnistaa
energiasta joka toiminnan jälkeen ON.
siitä huolimatta ettei työllä ole ketään toista havaitsijaa.
vaikka sävellys paperilla.
vapauttaako se oman mielen niin,
että keskeneräisen säveltämisen jatkaminen
ON enemmän energiaa kuin uuden alkaminen?
sävellyshän juuri on energian kokoamista.
ja jos sitä on helppo jatkaa ja se tuntuu oikealta
silloin se on menossa suuntaansa.
luonnospaperilla sävellys ei yritä miellyttää ketään.
se vain täyttää oman tarpeensa.
ihmisyyden äärirajoille meneminen voi olla
energian vapauttamista.
vahingoittaminen ei voi.
äärirajahan on laaja käsite
henkilöstä riippuen.
ajatuksista ja käsityksistä ei pääse eroon
muuten kuin ajattelemalla ne pois
niitä on helvetisti
sillä NE ovat helvetti
itsenäisyys on kelaamista selväksi
sellaista ei voi moni itseltään vaatia
siksi kannattaa kirjoittaa päiväkirjaa
mieluummin kuin toisille.
että saa jutut kelattua.
jotkut jutut pitää kelata
miljoonaan kertaan,
että ne menisi ohi.
ei kukaan sellaista jaksa lukea.
jos on joku ihan tietty moodi.
sen pitää olla joko raudanluja
tai sit pitää välttää sosiaalisuutta.
ihmiset eivät moodeja kunnioita
hienot ja väkivallattomat tajunnantilat vahingoittuvat
ja myös tarttuvat äärimmäisen helposti.
vahingoittamatta ei voi ylipäätään luoda mitään.
kaikki ihmisen tekeminen on aluksi ja pitkään
pelkkää väkivaltaa.
itseä, kaikkea tuttua kohtaan.
mutta varsinkin kaikkea vierasta kohtaan.
hioutuminen on sitä,
ettei enää vahingoita niin paljon...
tarkoitan energioiden läpipääsemisellä juuri tätä:
ettei vahingoita.
jolloin siis kivun alta paljastuukin se olemus.
joka on todellisempi kuin kipu.
se pysyy kasassa vain outona
lempeyden hahmottomuutena.
henkenä joka on hyvä, koska ei ole
väkivaltainen mitään kohtaan.
se on ojennuksessa täydellisesti.
henkinen sensitiivisyys,
joka ei ole peliä, vaan olemista.
tai on se peliäkin, mutta täydellistä.

RUBATO -- STOLEN TIME



20120805(42


         

BUTOH








Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com