31.3.2012

THE GOD'S ATTRIBUTE

Hän syntyi Manchesterin liepeillä, kävi pianotunneilla ja kirjoitti omia sävellyksiään. Hän muunteli ja vääristeli Händelin Messias-oratorion teemoja. Hän vietti kaksi vuotta Australiassa, ja sieltä palattuaan perusti musiikkijuhlat teostensa kantaesityksiä varten. Hän säveltää vakavaa orkesterimusiikkia vain lapsille.

ARKISTOJEN AARTEITA



20120331(1 (Local Morphic Field Resonators Ylen isossa studiossa nykyisen Musiikkitalon orkesteriharjoitussalin protoa testaamassa 21.6.2000)

         

An Ode to Nerdom
An Ode to Nerd Weddings
An Ode to Nerd King
An Ode to Radiohead

NÖRTTISINFONIA

Olen tullut siihen tulokseen että on tarpeen säveltää 7 tuntinen Beethovenin 9. sinfoniaan vertautuva sinfoninen oodi nörteille. On tietokoneesta sen verran iloa.

FREESOUNDMIX/BROWSERMIX

on ainakin freesoundin käyttäjien piirissä keksittyä ja suosittua.

30.3.2012

YOUTUBEMIX

- Illan keikka.
- Toukokuun alkuun pitäisi olla radiosoittoon (Lähiradio Helsinki) tunti uutta matskua kasassa, siksi näitä kipeänäkin luonnostelen. 


20120330(11

         

20120330(12

         

20120330(13

         

20120330(14

         

20120330(15

         

20120330(16

         

20120330(17

         

KIINALAINEN KITARISTI

29.3.2012

KÄYMÄLÄRADIO



         

- Selitysosa.
Mitä dialektinen materialismi sanoo prostituutiosta?

DIALEKTINEN MATERIALISMIS: HUOMAUTUS #1000871

Eräs dialektisen materialismin filosofian ongelmista on kehityksen jatkuvuuden ja harppauksellisuuden dialektiikassa.

Nimittäin puhtaasti materiaalisesti ja loogisesti ei voi olla mitään harppauksellisuutta. Harppaus ei ole loogisesti ennustettavissa annetuista lähtökohdista.

Ilmiön selittäminen johtaa idealismiin.

Idealismissa lähdetään siitä, että ideoiden abstraktin maailman silmälläpitäminen materiaalisen dialektisen kehityksen havainnoinnin ja toisaalta loogisen päättelyn ohella tuottaa harppauksen tietyissa tapauksissa.

Novalis kutsuu tätä analogiapäätelmäksi. Jolloin mikä tahansa luonnollinen voi olla analogista minkä tahansa luonnollisen kanssa, mittakaavasta ja ulottuvuusasteistaan riippumatta. 

Ideoiden maailmansilmälläpitäminen on apukeino, jolla voidaan nähdä miten materiaalisen todellisuuden erilliset asiat orgaanisesti liittyvät toisiinsa. Voidaan nähdä aukkojen ja puuttuvien kehitysasteiden ohi tai yli.

Tämäkin näkökohta siis tukee väitettäni, että kommunismi on mahdollista vasta silloin kun tiede kehittyy idealismin ja materialismin vastakohtaisuuden häivyttävälle tasolle.

*
Ylistetty olkoon Lenin, ylistetty olkoon hänen jälkikäteinen hunajakielinen profeettansa Afanasjev, vaikka joskus joudumme nurkuen panemaan merkille hänen profetiansa kiistattomat puutteet:

"Sosialistisen rakennustyön edistyessä kapitalismin palauttamisen mahdollisuus sitä vastoin on jatkuvasti supistunut ja on nykyään käytännössä katsoen hävinnyt olemattomiin, sillä maailmassa ei ole sellaista voimaa, joka voisi palauttaa kapitalismin Neuvostoliittoon. Sosialismin voitto Neuvostoliitossa on täydellinen ja lopullinen." Afanasjev 1976

LOPUTON NARINA JA VALITUS

- Narinasinfonian luonnos tältä päivältä.
- Kaikua on liikaa jne.
20120328(1

         

28.3.2012

Voi kysyä, olisiko kommunistinen tiede pystynyt yhtä mittavaan tutkielmaan ihmisen seksuaalisuuden eräästä puolesta kuin kapitalistinen pornoteollisuus?
- Isä kuoli. Oli sitä ennenkin paalua, mutta nyt on paalua aivan helvetisti!
- Mahtavuutta! Palaan asiaan vielä tällä viikolla.

NOPEUDEN POETIIKKA

Määrä muuttuu laaduksi, sanotaan dialektisen materialismin oppikirjoissa, ja vain niissä puhutaan totta. Mutta määrä ei muutu laaduksi itsestään, välille tarvitaan tekijä, kokija ja kokemus. Siksi nykyteknologiaa kannattaa käyttää taiteessa ennemmin nopeuden lisäämiseen kuin laadun hiomiseen. Laatu tulee itsestään lisääntyvän määrän myötä, mutta se ei tule hiomalla ilman kriittistä massaa.

Samalla tavalla muuten kehittyvät myös kansat. On turha luulla, että vain muutama ihminen voi nousta korkealle tasolle ilman että keskitaso kehittyy laadullisesti. Jos poikkeuksia esiintyy, ne johtuvat yksinomaan ulkomaisesta vaikutuksesta. 

27.3.2012

Kun ihminen on hereillä, hän ei voi enempää herätä. Hänen kannattaa tehdä jotakin muuta.
Niin, kumpi on lopulta helpompi sietää, loputon talkoomoralisointi (Neuvostoliitto), vai ahneuden ja markkinoiden viidakonlait (kapitalismi)? Pidemmänpäälle luultavasti jälkimmäinen, koska siinä ei ole mitään uskonvaraista.
Täytyy tässä välissä muistuttaa, että Karri Kokko on tämän minimaalisen siirtymän ja suurten toistomäärien estetiikan avaaja omasta näkökulmastani. Karrin Blonde on blonde. Paljon on tietysti kaikkea nähty, mutta Karri toi dialektisen materialismin tähän hetkeen.

TIMON REMIX

- Ei erityisen vähäkonrastisia. Itseasiassa huomasin, että vähäkontrastinen vesiväriefekti toimii tietokonegrafiikkana ehkä mielenkiintoisemmin kuin paperilla.

KAPITALISMIN ALTRUISMI, ELI UHRAUTUMINEN VIERAAN POLIITTISEN EDUN PUOLESTA

Ihmisyyden ja muun tuotannon laadullisen kehityksen erillisyys tai jopa vastakkaisuus ei huolettanut ketään Neuvostoliitossa ja vielä vähemmän nykykapitalismissa. Ristiriita, jota kapitalismi ei osaa mitata ja siksi ei myöskään osaa ratkaista.

Kapitalismi osaa ratkaista vain ne ristiriidat jotka se osaa mitata. Ja vastaavasti se osaa mitata vain ne ristiriidat jotka se osaa ratkaista. Kapitalistinen tiede on näivettynyt iltalehtien vetävien, provosoivien tai koomisten uutisotsikkojen sorvaamisen tasolle.

Mutta tässä ei ole mitään yllättävää. Jo Lenin ennusti, että juuri näin käy kapitalismin imperialistisessa vaiheessa. Kaikki kilpailu häviää ja elämä monopolisoituu pienintä yksikköä ja ajatusta myöten. Elämän voimat ja aineenvaihdunta kapitalismissa on niin pysähtynyttä, että ihmiset eivät osaa enää ajatella edes valmiita ajatuksia.

Tällaisesta porukasta ei tietenkään ole myöskään vallankumousvoimaksi, vaikka Marxin kurjistumisteoriassa mentäisiin miten pitkälle hyvänsä. Oma henkinen kurjistuminen ei kosketa kapitalismin yksilöä: hänen uskonsa on vahvempi ja altruistisempi (rahaeliittiä kohtaan) kuin yhdenkään kristityn (lähimmäistä tai jumalaa kohtaan).


Siksi toivoisi elämäntapaoppaita ja esoteriaakin enemmän materialistista filosofiaa luettavan. Materialistisella filosofialla on pätevyysalueensa. Mutta pätevyysalueellaan se on kirkasta lähdevettä.
20120326(1 (Taas kerran yksinkertainen yllättää: vanhoista käyttämättömäksi jääneistä äänityksistä vajaassa puolessa tunnissa kyhätty tekele.)

         

26.3.2012

1. KOKEILU PIIRTOPÖYDÄLLÄ

Vegekissat lopettivat lisääntymisen koska hiiriä oli jo niin paljon. Sanoivat: meitä on maailmassa jo liikaa, meitä eläimiä.

OPPIHISTORIALLISTA ARVUUTTELUA

Marxin ja Engelsin on täytynyt "Saksalaista ideologiaansa" kirjoittaessa ajatella: he ovat olevinaan niin idealistisia ja yleviä, mutta tosiasiassa heitä kiinnostaa vain raha. Luodaanpa siis heitä vastaan läpikotaisin ironinen filosofia, materialismi, joka ei edes väitä että muusta kuin rahasta olisi kysymys.

Ja mikä oli saksalaisten reaktio?

Nuo ahneet juutalaiset, joita kiinnostaa vain raha!



Saksalainen käärmesolmu menee siis kutakuinkin näin:

Piilosekulaari saksalainen idealisti puhuu korkealentoisesti, mutta salaa, että vain raha häntä todella kiinnostaa. Kommunisti puhuu vain rahasta, mutta salaa, että vain metafýsiikka häntä todella kiinnostaa.

Menikö oikein?



DIALEKTINEN MATERIALISMI: HUOMAUTUS #1000627

- Ideologisen kapitalismin eräs päätavoite on osoittaa dialektisen materialismin marxilaiset "peruslait" pätemättömiksi tieteellisiksi teorioiksi (ala Popper). Joku Fukuyaman Historian loppu on tyyppiesimerkki. Esim. kieltämisen kieltämisen laki ei ole Fukuyamalle mikään laki. jne.

- Samalla ideologinen kapitalismi pyrkii osoittamaan omat peruslakinsa poikkeuksettomiksi. Pelkkä yksittäinen yritys osoittaa jokin kapitalismin peruslaki illuusioksi saa yhteiskunnassamme osakseen ideologisesti tietoisen vastarinnan. Nykyihminen uskoo ja uhraa kapitalismin totuuksille samalla tavalla sokeasti kuin neuvostoihminen loppuaikoina uhrasi marxismi-leninismin "luonnonlaeille".

- Kun selitettävänä on ideologiseen olemisympäristöön aina liittyvä maaginen paine ja väkivalta, maaginen ajattelun ahtaus ja jäykkä muuttumattomuus, ei ole ollenkaan erikoistä päätyä ajatukseen, että ideologia määrää paitsi ihmisluonnonlait kenties myös itse luonnonlait, jotka kuten Sheldrake ehdottaa, ovat jonkinlaisia sitkeitä mutta mahdollisesti muuttuvaisia "luonnon tapoja" (habits). Kuten niin äärimmäisen voimakkaana joka hetki havaitsemme: ideologia saattaa siis itseasiassa olla morfogeneettinen kenttä joka determisoi kaiken muun lisäksi myös täydellisesti sen, mikä fysikaalisessa todellisuudessa on mahdollista.


Mielenkiintoinen kuriositeetti: Sheldraken vaimo Jill Purce työskenteli pitkään Karlhenz Stockhausenin kanssa Kurtenissa.

24.3.2012

20120324(2

         

20120324(3

         

20120324(42

         

MARXISMI-LENINISMI

23.3.2012

TOTUUDEN SPIRAALI






Kommunismin idea on kai se, että työ voisi olla mahdollista ylipäätään. Kapitalismi pitää työn tuottavuuden joka hetki minimitasolla, jotta ei päästäisi näkemään mikä voisi olla mahdollista jos työn rikkominen lopetettaisiin.

Ihminen ei nykyisessä tilassa edes aavista mikä voisi olla mahdollista.

22.3.2012

INTERMEDIATAIDE

on taidemuoto jonka keskeinen sisältö on taidemuodon, genren, välineen sinänsä haltuunottaminen ja mahdollisimman nopea omaperäinen tilaa-antava uudistaminen. Intermediataiteilija siis luo oman kielensä mahdollisimman monella välineellä. Intermediataidetta tehdään sekundaattori kädessä. Taidemuodon symboli on pääkallo & tiimalasi. Tämä määrittelyni siis eroaa olennaisesti tästä perinteisestä.

SAMAN SOLMUN KUUSI ESITYSTÄ

20120318(32

         

20120318(33

         

20120318(34

         

20120318(35

         

20120318(36

         

20120318(37

         

PARI YOUTUBEMIXIÄ

20120322(1

         

20120322(22

         


Demokratia tarkoittaa sitä, että demokraattisella päätöksellä voidaan milloin tahansa siirtyä sosialismiin ilman vallankumousta.
Eräs jakolinja on kommunismin äärimmäinen kyvyttömyys ja kapitalismin äärimmäinen kyky tuottaa ergonomisesti degeneroitujen nörttien armeija nykyaikaisten työkalujen luomiseen. Nörttejä ei voi synnyttää yhteiskunnassa, joka synnyttää lähinnä jumalankaltaisia joka suhteessa ongelmattomia, onnellisia ja ekstaattisia ihmiskehoja. Vai olenko väärässä? Kehittyvätkö tietokoneohjelmat kommunismissa? Kuka niitä kehittää, kenellä on aikaa?

21.3.2012

YHTEISKUNNALLISET JAKOPERIAATTEET

jakautuvat neljään:

1) sadistinen jakoperiaate: kukaan ei kykyjensä mukaan, jokaiselle mielivaltaisesti. (Nopea geneettinen tuhoutuminen.)

2) kapitalistinen jakoperiaate: jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle markkinoiden mukaan. (Hidas geneettinen tuhoutuminen.)

3) sosialistinen jakoperiaate: jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle työnsä mukaan. (Hidas geneettinen uudistuminen.)

4) kommunistinen jakoperiaate: jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan. (Nopea geneettinen uudistuminen.)


Yhteenveto

Jakoperiaate määräytyy sen mukaan miten työläitä haasteita yhteiskunnan täytyy dialektisen materialismin kehityksessä voittaa. Sosialistinen jakoperiaate ei ole riittävän pakottava tiettyjen teknisten haasteiden voittamiseen, kun ne eivät tapahdu vapaaehtoisesti ilman suuria taloudellisia kannustimia ja kilpailua. Kapitalismia ilmeisesti tarvitaan ruoskaporkkanana. Toisaalta markkinoita tarvitaan valikoimaan kuluttajan kannalta parhaat tuotteet ja tuotantotavat heikommista.

Sosialismiin voidaan siirtyä vain vakiintuneessa tilanteessa, jossa luonnontiede saavuttaa platonisen nollapisteen: eli kiistanalaiset kysymykset, kuten pimeän materian arvoitus, ratkeavat tuottaen lopulliset välineet energiaongelman ja muiden resurssiongelmien ratkaisemiseksi. 

Sosialistisen yhteiskunnan kehityksestä seuraa itsestään lopulta kommunismi.   





KOMMUNISMIN RAKENTAJAT

KAIKEN OPETETTAVISSA OLEVUUS

Platonille tärkein filosofinen kysymys oli kiistanalaisen erottaminen kiistattomasta.

Vain kiistaton on opetettavissa olevaa.

Siis kenelle?

Jumalan kaltaiselle. Siis täydelliselle älylle ja täydelliselle aistille.

Kiistanalaisesta voidaan opettaa enintään kiistanan yleisluonne.

Ihmiselämän erikoispiirre on se, että ihminen ei päätöksellä, tahdonvoimalla, teeskentelemällä, uskon tai vaiston varaisesti tai pakolla päädy kiistanalaisesta kysymyksessä yksimielisyyteen.

Kokeellisen tieteen ainoa tehtävä on pienentää kiistanalaisuuden aluetta.

Platonin hyvän idea tarkoittaa kiistanalaisuuden alueen katoamista kokeellisen tieteen kehityksen myötä.

Kiistanalaisen poissaolo on hyvän idea: nimittäin kaiken opetettavissa olevuus.

Siitä me olemme kaukana.

Ja kenties ikuisesti pysymme kaukana.


Tieteen on joko huimasti kehityttävä nykyisestä tai... on oltava olemassa jokin täysin toisenlainen vakuuttumisen tapa. Katseemme kääntyy orfilaisuuteen... Apuleiuksen Kultaiseen aasiin.


Kenties kommunismi on mahdollista vain jumalan kaltaisille.





LISÄÄ LEIKKIÄ HARMONYLLÄ
















seitsemänneä taivaaa kivenheiton päää samaa veneeä omia ajatuksia villamyymii ää hihaa neliäkymmeniä beerwier Bryeliä terve sielu terveeä ruumiia mieeuraa narsiikasvien sisteriläiisar seitsemääkymmeneäyhdeä takenevaa polvea ruusuilla taniva hiuskarvan varaa omaa maaaan pitää taloa pystyä hiukset pystyä ei miään nimeä heikoia kantimia futuuripörin depreioa Foilankylän hautajaiaatoa kansalli osialistise a juhlaelegan iaan reneaniruhtinas loistaa poiaolollaan kaikea hiljaisuudea hiljaista istua kädet risti ä tää hiun kiun huonoa valoa ja viilata liniin hyvää lyky ä itsekinuskoa etsiä kiojen koirien kana tuoa tuokioa tai ostaa ihmiuhde  sika säkiä kolmiakymmeniä tosi kyseeä kuin kia pistoksea alistuuhteea elävien kirjoia täynnä kuin turusen pyy muua tapauksea parempi maaa kuin jumalattoman suua heikoia kantimia samaa sarjaa Rodoksen koloin lainahöyheniä syvää vedeä / muia maailmoia

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com