28.9.2011

EHDOTUS AJATTELUN MÄÄRITELMÄKSI

Tietyt ideat ovat siemeniä, jotka kasvavat ruohoa, pensaita ja puita. Ihminen voi olla puu. Mutta puiden evoluutiota säätelee ilmasto-olosuhteita ankarammin morfogeneettinen kenttä. Todellinen ajattelu on morfogeneettisen kentän tiedostamista ja tietynasteista vapautta suhteessa kentän asettamiin eroihin, dikotomioihin ja "luonnonvakioihin". Ajattelun vastuu muodostuu siitä, että kenttien muokkaaminen voi johtaa muokkaajan itsensä tavoittamattomiin ja hallitsemattomiin lopputuloksiin.

ROMANTIIKAN VARJOT

Meidän sukupolveltamme miehen ja naisen välinen romantiikka on kokonaan kielletty.

Siksi meidän sukupolvemme ihminen voi (loogisesti) olla vain marxilaispohjainen vieraantumisteoreetikko tai olemisen kokonaan unohtanut sekopää.

Meidän sukupolvellemme mies ja nainen ovat toisilleen niin vieraat, ettei heidän välilleen synny edes kamppailua. Siksi feminismikin tuntuu pohjimmilaan oudolta ja perusteettomalta - kierolta.

Romantiikka on meille mahdollista vain sukupolvirajojen yli. Me emme etsi ikäistämme seuraa.
On vaikea olla oppinut, jos ei ole mitään oppinut. Maailmassa on paljon asioita, joiden oikean laidan tunteminen miellyttää varsin vähän. Niitä ei tahdo muistaa.

27.9.2011

Ihmisluonnon yliarvoimisesta voi nykyisin saada syytteen.

Tavalliselle varusmiehelle ei riitä edes paukkupatruunoita.

25.9.2011

Ei ole helppo teeskennellä kuollutta
karhun kutittava kuono kaulavaltimolla.



*



Kuvataiteilijat joita haluaisin haastatella
asuvat kaukana kaikki.

24.9.2011

ARVAUSKILPAILU

Vasta Bennettin myötä heräsi vakava epäilys: onko mitään muinaista korkeampaa elämänmuotoa ja tietoa koskaan ollut? Kiistattomasti, jonkin vallan päämääriä hyödyttää myytti kulta-ajasta, toisen myytti apinoiden planeetasta. Vahvoja todisteita on sekä puolesta että vastaan.

Tässä vuonna 1993 valmistuneessa dokumenttielokuvassa esitetään muutamia olennaisia faktoja. Sfinksin alkuperäinen muotoilu on valmistunut kenties jo 4000 vuotta luultua aikaisemmin. Näin on päätelty vesieroosiosta, jota ei ilmene pyramideissa. Sfinksin temppelissä on kiviä, joiden paino on 200 000 kiloa, joka alkaisi olla liikaa jopa nykyaikaisille suurimmille nostureille. >>

23.9.2011

On syksy armottomuuden vuonna 2011,
ensimmäinen siisti suomalaisnuori kerjää Helsingin kadulla.

Jokaiseen erittäin hyvään kysymykseen
on erittäin hyvä vastaus.

Sivullani suojelusenkelinkokoinen aukko.

Uteliaisuus vei helvettiin.

Oliko Buddha tosiaan niin kuin Tolstoi,
köyhyyden bulvaani.

Bulvaani, olkimarsalkan isä.

Idealismi tuntuu vaikealta,
jos on tottunut niin paljon pahempaan,
eikä tiedä mitään paremmasta.

Ottaa tavaksi kosiminen ensitapaamisella.

Vailla valtaa ja rakkautta
kuin ruotsin kuningas.

Rauha on vaikeaa, sanoi Hitler.

Ollako vai eikö olla,
ei siinä ole mitään miettimistä.

Sää on yhteinen.

Sää on yksityisasia.

Vanha kuningas, joka haluaa olla
ilkiöiden ympäröimä.

Vanha kuningas, joka uskoo
(vai tietää?) pahuuden toimivan.

Mellerin ääni kuin vanhan kenraali-
Ehrnroothin.

Kenraalit eivät käy armeijaa.

Niin kuin lapsi valitsee vanhempansa.

Poseeraaminen, osaamisen todiste,
patsaan älyllisestä elämästä.

Tai betoniporsaan: valmistuuko
estenomiopiskelijoista esteitä?

Ei riitä, että minulla on asiat paremmin.
Muilla on oltava ennen minua,
sillä heillä ei ole minun kärsivällisyyttäni.

Vaikkei kultaista keskitietä olisi,
en ehkä löytäisi innoitusta sättiä Kepua.

Ryhtyykö syvimmässä merenhaudassa lintu katumukseen.

Ellei sisälläsi lennä auguuri,
on aika mennä astrologin vastaanotolle.

21.9.2011

SAIN RAAKAKÄÄNNETTYÄ BENNETTIN

kirja Sex, 7. kappaleen kokonaan. Nyt kun sitä katselen, se on kieltämättä melkoinen keitos. Monin paikoin arveluttavia ja vaarallisia väreitä herättävä, idealismissaan ja reaalisen arvostelussaan jotakin viiltävän terävyyden ja liikuttavan epätoivon väliltä. Mutta kokonaiskuvan piirtäminen yhteiskunnasta sen ytimen, seksuaalisuuden, ympärille on äärimmäisen tärkeää. Yleensähän seksuaalisuus juuri unohdetaan niistä hornankeitoksista, joita modernit olennot nimittävät yhteiskunnikseen. Me sen sijaan emme voi ylenkatsoa yhteiskuntaa jossa elämme, sillä kaikki energiavaihtomme on yhteiskunnasta riippuvaisia: ei auta vaikka olisi miten paljon rahaa ja voisi pitkäänkin paeta tosiasioita jonkinlaisiin tilapäisiin hätäratkaisuihin ja ostopalveluihin.

Aivan lopun newagehenkisten kappaleiden yritystä puhua totta ei voi ainakaan kiittää suuresta tyylistä, niin kuin jotain Nietzschen moraalipamflettia. Uskottavasti voikin vain valehdella. Bennet ei lupaile liikoja. Hän tunnustaa, että jokaisessa ihmisessä on potentiaalia sielun rakentamiseen. Tämän enempää ei ihmiselle voi eikä pidä luvata, sillä todellinen työ ei voi milloinkaan olla mahdollista, jos ihmisille luvataan paljon enemmän kuin se, mikä on mahdollista. Minkäänlaisia harhakuvia jonkinlaisesta korkeasta lähtötasosta ei pidä - tässä meidän todellisuuden tilassa - kenellekään vahingossakaan maalailla.
Minä avaan ja luen nyt uudelleen
kaikki vanhat minulle osoitetut kirjeet,
jotka aiemmin vain vilkaistuani heitin pois.

Kirje, joka on kirjoitettu todellisuutta vasten
kuin matematiikka.

ENKÄ VIELÄKÄÄN USKO NIMEÄNI

vaaditaan ihme
toisensa perään
eikä mitään muuta

AMERIKKALAINEN SUOJELUSKUNTA-AATE

erityinen modernin intohimon muoto
opetella rikkomaan se, minkä jollain
keinoin voi rikki saada.
Pidättäytyminen sielullisten olentojen syömisestä
ei Gurdjieffin mukaan tarkoita aina pidättymistä
ihmissyönnistä, sillä näiden aikojen ihmisellä
ei ole sielua, ellei hän ole tietoisesti suojatulla työllä
sillä itseään varustanut. Ja melkein mikä tahansa sielu
voidaan näinä aikoina tuhota erityisellä säteilyllä,
mikä tahansa olento valmistaa ruuaksi.
Vähän täällä siis enää mikään riippuu Jumalan armosta,
paljon sellaisen ihmisen armosta, jolla ei ole viisautta.
Länsimaisten ihmisoikeusaktivistien ENEMMISTÖN mielestä
on KAI ihan oikein
nauttia kommunistin...
keskustalaisen...
tai no ei-äärioikeistolaisen
kiduttamisesta ja murhaamisesta.

Tietävät: kunhan on sielullinen olento,
niin sen murhaaminen tuottaa sävärit.

Vai miksi he eivät näe missä he itse ovat mukana? Miksi he eivät näe, mitä heistä on pakko jokaisen loogisen ihmisen ajatella.

"Nicolas Sarkozya odottavat syytteet siviilien tappamisesta ja Ranskan juristit syyttävät häntä ihmisoikeusrikoksista."
"eikä koskaan tullut sitä sotaa joka olisi tappanut köyhät ja kerjäläiset
meistä karsinut ne joita korkeakoulut eivät karsineet." Jarkko Laine

Jatkan Jarkko Laineen ja Nietzschenkin tutkimista, kaikesta ärtymyksestäni huolimatta. Minun härnäämiseksihän tämä kaikki on kirjoitettu ja painettu. Joku nähnyt paljon vaivaa.

SEKSUAALINEN SÄÄTELY KOLLEKTIIVISELLA VÄKIVALLALLA

Vain äärioikeistolainen voi olla niin jo seniili
tai vielä umpikiero
että kuvittelee äärioikeistolla voivan olla muita
sisältöjä kuin se, mikä 1930-luvulla todettiin.

Fasismilla on yksi sisältö.
Ei mikään hienovarainen.

J.G.BENNETT: SEX: 7. SEX AND SOCIETY

[Nopeaa raakakäännöstä. Ihmettelen miten lopulta vaikeaa Bennettin hienovivahteisen englannin kääntäminen on edes perusmerkityksen tasolla. Voi olla, että silläkin tasolla erehdyn tai yksinkertaistan liikaa paikoin. Suomenkielinen versio vaikuttaa todella riisutulta. Erilaisten hankalien käsitteiden suomennosvastineet ovat toistaiseksi melko sattumanvaraisesti valittu. Suosittelen alkutekstiä, joka on hankalasti sulavaa, mutta hankaluudet sitten ainakin tulevat kohdattua sellaisina kuin ne alunperin ovat.]


Jos otamme huomioon kaiken sen, mitä on aiemmin sanottu seksiin liittyen, voimme nähdä, että tapa jolla seksi on säädelty nykyaikaisessa yhteiskunnassa on melko epätodellinen ja harhainen. On nähtävä selkeästi kaksi tosiasiaa. Ensiksikin, ensisijainen ja normatiivinen seksin funktio useimmille ihmisille ei ole lisääntyminen tai nautinto, vaan psyykkisten energioiden sääntely. Toiseksi, todellinen avioliitto on mahdollinen vain niille harvoille, jotka ovat kykeneviä ja halukkaita uhraamaan itsekeskeisyytensä (self involved). Nämä tosiasiat on jätetty pääosin huomiotta yhteiskuntarakenteissamme. Se mitä ehdotan tehtäväksi, on rajata sosiaalisten rakenteiden muodot, joiden tulisi vakiintua sellaisiksi, että ne vastaisivat paremmin inhimilliseen seksiin liittyviä tosiasioita.

Ensisijainen seksuaalinen funktio on seksuaaliakti miehen ja naisen välillä, joka säätelee luovan energian virtausta lävitsemme, samoin kuin mahdollistaa kaikkien psyykkisten aktiviteettiemme "ruuansulatustähteiden" (substances) eliminoimisen. Ne, jotka eivät seksuaalisen elinvoimansa kukoistusaikana voi saavuttaa normaalia seksuaalista toimintaa (function), kärsivät kaikkien energioiden häiriöistä: seksin yhteiskunnallisessa järjestämisessä tulisi ajatella tätä säätelynäkökohtana.

Sukupuolten välisissä käytännöissä on tyypillisiä tilapäissuhteet (transient relationship), jotka tähtäävät pelkästään energioiden säätelyyn. Minusta näyttää siltä, että nykyisin [1975] tilapäissuhteet nuorten miesten ja naisten välillä ovat suotavia ja hyvin pitkälle normaalin seksuaalisuuden tarpeiden mukaisia. Joissakin yhteiskunnissa tilapäissuhteita säädellään, mutta meidän yhteiskunnassa ne sallitaan, kuten sallittiin ennenkin, tiskin ali (under the counter), eikä aina alikaan. On tarpeellista tehdä ero tilapäissuhteen ja irtosuhteen välillä. Irtosuhde palvelee usein pelkästään persoonallista mielihyvää, mutta tilapäissuhde ottaa huomioon perusolemusten sekoittumisen.

Me emme lainkaan ymmärrä sen nykymaailmassa kytevän huonovointisuuden astetta, joka seuraa tietämättömyydestä niistä muodoista ja tavoista, joilla ihmiskohtalot tulevat toisilleen suosiollisiksi tai tuhoisiksi. Kunnes ehkä astrologian ennustaito joskus elpyy ja kykenee kertomaan olemustemme yhteensopivuudesta, meidän tulee yrittää löytää mahdollinen siirtymä nykyisestä kaoottisesta tilastamme sellaiseen, joka voisi paremmin tyydyttää inhimilliset tarpeet ja potentiaalit. Minkään ulkonaisen vihjeen avulla emme tule ymmärtämään, mitä vaaditaan siihen, että seksuaalinen toiminta voisi kuulua täysin olemukseemme. Meissä jokaisessa on kyky tietynlaiseen sisäiseen havainnointiin, joka voi herätä ohjaamaan seksuaalisuutemme suuntaa, jotta se voisi säädellä energioitamme ja ehkäistä olemukselle tuhoisat kiintymykset. Voimme käyttää Gurdjieffin käsitettä "organic-self-shame", viitatessamme tähän havainnointiin, joka kytkeytyy omatuntomme toimintaan.

Voimme kuvitella itsemme sosiaaliseen järjestelyyn, tilapäiseen, melkein sopimuksenvaraiseen avosuhteeseen, joka ei ole avioliitto, eikä käsitä niitä piirteitä, jotka nykyisin avioliittoon liitetään: pysyvyys ja yksinoikeus. Tällainen tila on hyödyllinen vain antaessaan mahdollisuuden sitoutua työhön itsen kanssa siten, että havainnot oikein ohjaavat suhdetta. Tilapäissuhteesta saattaa kasvaa pysyvän olemuksen suhde, jollainen on tarpeen perustettaessa perhettä aidosti suosiollisissa olosuhteissa. Tämä johtaa seuraavaan seksin toiminnallisuuteen.

Lisääntyminen on toinen seksin toiminnallisuus, ja se on pidettävä erillään ensimmäisestä, koska se vatii erityistä huomiota. Kuten aiemmin sanoin, vanhemmilla on erityinen vastuu lapsesta, joka alkaa ennen syntymää ja päättyy täysi-ikäisyyteen. Vastuu on tasapainoisen ja kestävän lapsi-vanhempi-suhteen välttämätön edellytys. Perinteisesti tasapainon takasi sosiaalinen rakenne hienojakoisine sääntöinen ja lakeineen, mutta nykyisin on käynyt selväksi, että tuollainen ulkonaisesti säädelty tasapaino on monin tavoin epätyydyttävä. Ymmärtääksemme, miksi tasapainon tulee kuitenkin olla säädelty, on katsottava mitä seksuaalinen lisääntymissuhde merkitsee.

Meidän yleinen kyvyttömyytemme kohdata lisääntymissuhde edes sen perustasolla on melko täydellistä, samalla kun sitkeästi säilytämme syvän tiedottomuutemme olennaisemmista tasoista. Jotakin lisääntymisfunktion merkityksestä saattaa valjeta, jos huomaamme, että ihmissuvun [tai ainakin heimomme] tulevaisuus riippuu täydellisesti niistä tavoista, joilla mies ja nainen yhteiskunnassa kohtaavat toisensa. Koska kaiken tulevaisuus riippuu lisääntymisestä, se täytyy olla hienovaraisesti säädelty. Antiikin perinteisissä kaupunkiyhteisöissä, lisääntyminen ei ollut vain pyhä toimitus, vaan jotakin jonka säätely edellytti tietoa, joka ei ollut tavallisten ihmisten ulottuvilla.

Alkuperäiset astrologilääkärit, jotka olivat kykeneviä saavuttamaan tätä tietoa, ymmärsivät palvelemisen merkityksen: tavan jolla oma kärsimys muunnettiin muotoon, joka saattoi hyödyttää toisia. Tästä johtui se, että astrologi saattoi toimittaa tehtävänsä, ei pelkästään laajoista hankituista tiedoista ja persoonallisista kyvyistä.

Vanhemmuus on selkein esimerkki siitä, mitä Gurdjieff tarkoitti "tietoisella kärsimyksellä" (intentional suffering), se on: käydä läpi kärsimys toisten hyväksi. Jokainen vanhempi tietää, miten ainoa tapa olla roolissa on olla odottamatta minkäänlaista palkkiota tai helpotusta ja tehdä vain se, mikä on oikein lapselle. Tästä vaikeasta työstä seuraa kärsimys; mutta työ on laadultaa hyvin olennaisesti muuntumistamme helpottavaa.

On ymmärrettävä, että on olemassa miehen ja naisen välisen suhteen ydinolemus, jonka keskeinen muoto ei ole jälkeläisten tuottaminen, vaan inhimillisen vuorovaikutussuhteen muoto itsessään: elämä miehenä ja naisena niin, että se rikastaa kaikkien elämää. Olosuhteet, jotka mahdollistavat miehille ja naisille tämän kaltaiset liitot ovat olennaisesti samanlaiset, joita oikeanlainen lisääntymisprosessi edellyttää: on oltava todellinen sitoumus jaolliseen (shared) muuntumiseen. Kun ihmiset kertovat minulle aikovansa naimisiin, yritän tehdä tämän asian selväksi, sillä asia on itsestään selvä minulle. Sadoissa ja tuhansissa avioiliitoissa olen henkilökohtaisesti nähnyt kuinka harvoin ne kokonaisuudessaan ovat tasapainoisia (eivätkä ainoastaan ulkoisesti) ilman korkeampaa päämäärää, jonka isä ja äiti voivat keskenään jakaa. Liitto, joka tapahtuu ydinalueella, on harvinainen, siitä huolimatta, että siihen ei sisältyisi vaatimusta henkisestä avioliitosta (spiritual marriage).

Toisen seksuaalisen toiminnallisuuden tapauksessa umpimähkäinen pariutuminen tarkoittaa umpimähkäistä lisääntymistä. Monet ovat tehneet tämän oudon havainnon: modernit ihmiset lisääntyvät lähes umpimähkäisesti, ilman erityistä geneettistä tietoisuutta (consideration). Satoja vuosia olemme hallinneet suurta genetiikkaan liittyvää yhä täydellisempää tietomäärää, jonka avulla olemme onnistuneet jalostamaan monia kasvi- ja eläinlajeja haluamaamme suuntaan: paitsi omaamme. Kykenemme tuottamaa miltei millaisia tahansa haluamiamme siemeniä, hedelmiä, kukkia, eläimiä; mutta ihmislajina kokonaisuudessaan toimimme päinvastaisella tavalla. Nykyisin tavanomainen umpimähkäinen pariutuminen lisää räjähdysmäisesti epästabiileja geneettisiä yhdistelmiä ja suodattaa hienompia laatuja.

Syvemmällä tasolla ihmiset ovat osoittautuneet luonnostaan sisäisesti epästabiileiksi ja kyvyttömiksi minkäänlaiseen pitkäaikaiseen sitoutumiseen, jota edellytetään normaalilta lisääntymiskykyiseltä liitolta. Pahempaa: he ovat usein täysin epäherkkiä sille, minkä pitäisi olla ohjaavana voimana sellaisissa suhteissa, jotka julistavat itseään lapsentarpeella; tai pikemmin, voisimme sanoa, että he ovat herkkiä väärällä tavalla, koska he eivät näe mitä lapsi objektiivisesti tarvitsee, mutta vainoavat kylläkin lasta ennaltamäärätyillä käsityksillään siitä, millainen lapsen tulisi olla tai millaisena he lapsen haluaisivat nähdä. Voimme havaita tämän vastasyntyneissä, kuinka ihmiset rakentavat heille kuvitteellisen persoonallisuuden ja liittävät ajatuksia ja haluja lapsen liikkeisiin ja toimiin, vaikka kokemukset, joista he puhuvat eivät ole lapselle millään tavalla mahdollisia. Normaalissa yhteiskunnassa ihmisille ei pitäisi sallia tällaisia suhteita, ennen kuin he ovat osoittaneet kykenevänsä omistautumaan työlle itsen kanssa hankkiakseen tarvittavaa tasapainoisuutta ja herkkyyttä.

Nykyisin, vastentahtoisen hedelmöityksen ehkäisy näyttää muodostuvan mahdolliseksi ilman energioiden häirintää. Tämä ei ole vielä mahdollista [1975]. Nykyisillä ehkäisymenetelmillä on epätoivottavia psykologisia ja fyysisiä seurauksia, mutta ehkäpä uusia tapoja keksitään.

Mutta mikään ei viittaa siihen, että ihmiset olisivat valmistautuneempia kuriin jota perhe-elämä edellyttää: se on mahdollista vain ihmisille, jotka ovat sitoutuneet intensiiviseen työhön itsensä kanssa. Asiantilan eräs seuraus on se, että tulemme minimoineeksi tavallista suuremmilla kyvyillä varustettujen lasten syntymistä. Tämä on hyvin vakava kehityssuunta nykyajassa, jossa päin vastoin suuremmalla potentiaalilla varustettujen lasten syntymistarve on suurempi kuin yhtenäkään edeltäneenä aikakautena. Kriisi, johon maailma kokonaisuudessaan on suistumassa, tarvitsee äärimmäisen kipeästi suurella henkisellä potentiaalilla varustettuja ihmisiä. Voidaan jopa ajatella, kuten Cambridgen biologian professori Bidder argumentissaan, jonka useat eläintieteilijät ovat jakaneet: että henkisen elämän taantumus länsimaissa olisi osaltaan seurausta traditiosta, joka on vaatinut henkisiltä ihmisiltä selibaattilupauksen. Tämä tarkoittaa, että 2000 vuotta olemme systemaattisesti suodattaneet rodustamme henkisesti potentiaaliset ihmiset.

Tämä ei tarkoita, että lapsi, jolla on potentiaalisena hyvin tiheä sielu, aina ilmeisesti ja poikkeuksetta syntyy suotuisissa olosuhteissa, mutta selvästikin vahemmat, jotka ovat henkisesti tietyllä tavalla kyvykkäitä, voivat vähintään auttaa lapsen sielun muotoutumista suhteellisen puhtaaksi, vapaana äärimmäisistä periytyvistä rasitteista. Juuri tällainen objektiivisuus oli antiikin astrologien palevelustyön perimmäinen tarkoitus.

Kolmannesta seksuaalisesta toiminnallisuudesta (sexual function) voimme tehdä sen havainnon, että sillä ei näennäisesti ole minkäänlaista roolia nykyisessä maailmassamme. Olemme ottaneet vanhat traditiot annettuna, mutta emme ole lainkaan systemaattisesti tutkineet niiden pätevyyttä nykyisessä todellisuudessamme. Yksiavioinen normimme ei juuri näyttäisi toimivan käytännössä, koska olemme kyllä ottaneet asian ytimen - että avioliitto on eräs pyhimmistä ihmiselämän tapahtumista - mutta ymmärtäneet tämän asian täydellisesti väärin. Olemme kääntyneet täydelliseen häpäisyyn asettaessamme ihmisiä [kuin naurettavia nukkeja] elämänmuotoon, jolla ei ole ihmisissä minkäänlaista sisäistä vastinetta. Todellisessa merkityksessään avioliitto on miehen ja naisen, aktiivisen ja passiivisen periaatteen välinen hajoamaton sidos, joka esittää ihmiselämän kaikkein keskeisimmän rakenteen, ja jota ei voi vaatia niiltä, joilla ei ole hankittuna siihen tarvittavia kykyjä. Ei ole vain väärin vaan rienaavaa lyödä ihmisiin tällainen leima: että ihmiset eivät kykene kantamaan hedelmää. Ja nykyisen sosiaalisen järjestelymme hankaluus ei ole ainoastaan se, että se perustuu ihmisen fyysisten tarpeiden mahdollisimman täydelliselle ja rienaavalle väärinymmärrykselle, vaan myös utooppisen täydelliseen ihmisen henkisen olemuksen väärinymmärtämiseen [vai tahalliseen väärentämiseen? ilkeyden ja mustuuden timantissa].

Jos säätelevät ja lisääntymiseen liittyvät seksuaalisuuden roolit voitaisiin jotenkin oikealla tavalla järjestää, voitaisiin avioliitto yhteiskunnallisena järjestelynä nähdä sellaisena kuin sen nyt kuvitellaan olevan. Silloin useimmille kävisi selväksi sen olevan ihmiskunnan siunaus. Siunaus on objektivinen teko, jonka kautta henkinen voima saavuttaa materiaalisen todellisuuden ja uudistaa uskon, toivon ja rakkauden [muussa tapauksessa on mahdollista vain uskoa, ilman mitään vaikutuksia materiaaliseen todellisuuteen]. Ilman siunausta maallinen ihmiselämä muodostuu kaiken mahdollisen kuvittelukyvyn ylittäväksi kärsimykseksi [ilman siunausta ihmiselämä on absoluuttisen sietämättömyyden musta timantti?]. Todellinen avioliitto on inhimillisen ykseyden keskusyksikkö, ja mikä tahansa yhteiskunta joka edes jollakin tavalla lähestyy ihmisyyden henkisiä muotoja tarvitsee jonkin, edes muutaman, tällaisen liiton.

Miehen ja naisen liittoutuminen [yhteisen tahdonsuunnan alaisuuteen] täyttää yhteisen kohtalon. Kaksi ovat yhtä salaisessa paikassa, vaikka he olisivat erossa ajassa ja materiaalisessa tilassa. Kun tämä paikka avaa rakkautensa kaikkia kohti, kaikki jotka ovat silloin rakkauden ympäröiminä, voivat käydä sisään. Tämä on pyhimysten yhteys (communion), ja sisäinen yhteiskunta, joka tuo esille vaikutuksen, joka toteutuu ajassa, ja kaukaisessa ihmiskunnan tulevaisuudessa, jolloin kaikille mahdollistuu pääsy pyhäin yhteyteen.

On myös liitto kaiken tämän ylä- tai ulkopuolella. Sufi-terminologialla Beit -ul -Ma'mour, tai Jumalan Asuinsija. Tässä yhteydessä Jumala siirtyy sieluun. Tämä vastaa ilmausta: yliluonnollinen todellisuus aurinkokunnan realiteettien ulkopuolelta on läsnä Taivaallisessa Avioliitossa (Sacred Marriage). Kun sitä vastoin ensimmäinen Asuinsija, Beit -ul -Muharem, on liitto tietoisen energian tasolla, ja toinen Asuinsija, Beit -ul -Mukades, on liitto luovan energian tasolla; kolmas Asuinsija on liitto rakkaudessa. Kolmannen kosmisen voiman - tai sovittavan voiman - yliluonnollinen todellisuus voi esiintyä suorana. Se tekee mahdolliseksi lunastus-aktion, vapaana kaikista tilallisista, ajallisista ja numeraalisista pakotteista. Jumala siirtyy liittoon kuin lapsi ja liiton lähde. Beit -ul -Ma'mour -tilassa mies ja nainen kadottavat kaiken illuusionsa erillisestä olemassaolostaan; he kadottavat jopa koko olemassaolonsa illuusion.

20.9.2011

niin valtava on maaoravien kysyntä ja merkitys,
vatsakissa, Anguis fragilis, ja siipisimppu,
marmori marmorilattialla, ja sitasõda,
arkityylinen ruma sana

ZOOLOGIAN NÄKÖKULMASTA

1900-luvun mietteitä: "Betonikammioon rääkätyn kuolevan eläimen huudossa naurattaa ehkä eniten se mielipuolimorsetus."

"in an argument with a number of zoologists about the decay of the spiritual life in the West. He explained that, very simply, the advocacy of a celibate life for spiritual people means that for 2000 years we have systematically bred out of our race people with spiritual potential." J. G. Bennett: Sex, p.75
Humanitaariset bulvaanit. Hoitajabulvaanit. Sielunbulvaanit. Maan bulvaanit.

BULVAANIEN PLANEETTA

Typerykset, jotka elävät keskiluokkaista elämää, ainoaa elämää täällä. Typerykset, jotka elävät sitä elämää, vaikka inhoavat sitä. Ja typerykset, jotka eivät inhoa. Ja kauhtuneet puliukot, kulkukoiran näköiset hevoset tonkivat töhrityn seinän edustalla jäteastiaa, varoituksena. Tila, johon railakkaan rockin nuorekas kapinahenki johtaa siihen uskovat - ei ajateltu kapina, vaan tunteiden kapina. Muut pettyivät, rockbulvaanit jatkoivat. Ja vapaat ja fiksut citykärpät, joilla karva kiiltää, joilla ei koskaan ole mitään selkeää sanottavaa. Jotka eivät ole rock. Ei. Siis kyllä. Citykärpät, jotka vastustavat kaikkia vallankumouksia, paitsi sellaisia taitavia, kuin Libyassa. Joille mystiikka vapauttaa järjenvastaisuuden asioissa, joihin järki hyvinkin riittäisi. Ja boheemirunoilija, joka ihmettelee pikkuporvareiden pelossa säädettyjä ankaria lakeja. Siis Neuvostoliiton lakeja? Boheemirunoilijabulvaani, joka inhoaa taistolaisuudesta itselleen rakentamaansa olkinukkea ja punamultaa. Olkinukkea, jota ei löydy mistään, ei edes Youtubesta. Ja verivisvaoksennusripulia.
Taifuunissa hymyilevä
japanilaistyttö, rankkasateen tulviinnuttamaan jokeen
uponneella sillalla hymyilevä
japanilaistyttö.

MIES, NAINEN, TUNTEMATON

Yritän suomentaa J.G. Bennettin kirjan Sex luvut 3. Negative sex ja 7. Sex and society tänne blogiin mahdollisimman pian.
Minä en pyydä sinulta mitään
minä annan sinulle kaiken
jos lähdet
älä tule takaisin.
Hän, joka rakasti ja kunnioitti isäänsä,
vaikka näytti isänmurhaajalta.
Tässä näytelmässä
pieninkin
on tärkeä rooli
jonka vuorosanat, eleet ja vivahteet
osataan toteuttaa nerollisesti.
Tämä näytelmä
on ylen taitavasti
kirjoitettu.

19.9.2011

Ei veljen murhaamisessa
mutta ruumiinhäpäisyssä
ovat kaikki naiset tarpeen.

Tällainen keskeislyriikka:
kerrotaan ei surullisesti vaan kalseasti
tarina, minä-muodossa
murhatun veljen ruumiin äärellä
ja äänellä.
Älä pysähdy näihin liikennevaloihin:
vihreää valoa ei sinulle näytetä.
Koska se olet sinä. Se, jonka joku
toinen tuntee paremmin. Nämä ovat
maailman hirttäjäiset.
Patsaassa olennaista:
on eloton, jaksaa poseerata.
Sivistyksen vastakohta:
viisaimmilta on viety
kaikki, viisaus ja hulluus.
Mitkään puheet eivät koskaan
ole äärioikeistolaisia
koska oikeisto on ääretön.


Äärettömän sumutuksen ongelma:
lisääntyvät näkemisvaikeudet
myös itsellä.
Murhia ja rikoksia - anteeksi voi saada.
Vastustanut sotaa - ei ikinä.

18.9.2011

Carl Barks ei piirtänyt vain ankkoja.
Texasin moottorisahamurhaaja ei ollut
vain merimies.
Nato:n hiilijalanjälki päivässä = Suomen hiilijalanjälki vuodessa.
Fasismi on sairaus, joka haluaa murhata jokaisen lääkärinsä.

On ihmisiä, jotka eivät ymmärrä myyttejä, joiden tarkoitus
ei ole piilottaa sisäänsä jotakin banaalin väkivallan oikeuttavaa
piilosanomaa.

Jatkuvaan peilinsärkemiseen addiktoituneet.

17.9.2011

JOHN G. BENNETTIN KIRJANEN "SEX" (1975)

jonka onnistuin saamaan käsiini, olisi suomentamisen arvoinen. En esimerkiksi ole lukenut homoseksuaalisuudesta mitään kiinnostavampaa.

On parempi, etten ryhdy referoimaan Bennettin tekstiä laajemmin, koska omakin tietoisuuteni näistä asioista on varsin horjuvaa.

Näyttää kuitenkin, jostakin meille tuntemattomaan kosmiseen suunnitteluun liittyvästä syystä, olevan niin, että ihminen joka vakavissaan kulkee neljännellä tiellä ja toivoo muuntumista, kohtaa jossakin työn vaiheessa haasteen, jossa on valittava seksuaalisten tapojen ja tottumusten jatkamisen tai työn edistymisen väliltä.

Tässä tilanteessa ei ehkä ole edes mahdollista kysyä "miksi". Se, joka on tilanteessa, tuntee sen pakottavuuden, ja jolla on kenties kyky jatkaa, tietää katsomalla kolikon kääntöpuolta: "siksi". Bennettin mukaan - masentavasti - joissain tapauksissa on pakko viivästää työtä sellaiseen ikään, että seksuaalifunktio hellittää otettaan. Seksuaalienergian väheneminen on suoraan pois muuntumisesta -- muuntuminen on sitä helpompaa, mitä hurjempi on seksuaalienergian määrä. Mutta suurikin seksuaalipotentiaali kanavoituu kokonaan väärin, ellei ole tietoista kykyä laittaa työtä väärin kanavoituvan seksuaalisuuden edelle, kaikissa tapauksissa.

Otaksuisin, että seksuaalisiin tapoihin ja tottumuksiin, niiden muodostumiseen vuosien kuluessa, vaikuttaa olennaisesti niiden planetaaristen olosuhteiden, joihin Minä on heitetty, seksuaalinen piinaavuus. Kaikista yksilöllisistä ja yhteisöllisistä ominaisuuksista riippuen, on enemmän piinaavia ja vähemmän piinaavia olosuhteita ja asemia: samassa suhteessa työn jatkaminen vaikeutuu tai muuttuu mahdottomaksi, lähtöaseman asettamien vaatimusten ylittäessä kyvyt ja edellytykset. Esimerkiksi on hyvin vaikea paitsi ymmärtää myös sisäistää käytännössä, että masturbaatio - vaikka joskus harvoin voi toimia todella fysiologisesti tarpeellisena varaventtiilinä - on useimmiten seksuaalienergian ylenmääräistä haaskaamista, ja että miehen ja naisen välinen seksi on useinkin pelkkää vastavuoroista masturbaatiota ilman työn kannalta olennaista kvaliteettia, ja että työn kehittyneessä vaiheessa seksuaalienergian haaskaaminen tällä tavalla ei ole mahdollista, koska energiaa tarvitaan muuntumiseen. Lisäksi on vaarana, että fyysisen tason orgasmista syntyvä näennäinen täyttymyksen tunne ruokkii egoa, vaikka prosessi kokonaisuudessaan on merkitsee työn kannalta vain energian hukkaa.

Varmaa on vain se, että työn kehittyminen on tunnetuissa armo-olosuhteissa lähes aina mahdottoman vaikeaa. On tietysti myös kuviteltavissa sellaisen armon olosuhteet, joissa työ voisi edetä lähes omalla painollaan.

"are you calling the physical union between man and woman a high function connected with love when it is nothing else but mutual masturbation? You understand that by 'masturbation' I mean everything that is done by people to excite sexual activity in themselves or in others. We are kind of halfbeing, incomplete, but this does not mean that because we need one another, that the help that man should give to woman and womand should give to man can be given until they have learned how to prevent their energies cancelling and destroying on another. If there is no third force, then it must go into degeneration. This is observable in the relationships between men and women." J.G. Bennett: Sex, p.30
Tänään pääsi kolme (vihdoin isoa?) haukea irti.

Koko syksyn saalis: 30-40 pikkuhaukea, suurin 2 kg.

Järvi on aina kaunis.
Suomen kansan muinaistarut eivät tiemmä selitä koko
integroitunutta ja globalisoitunutta maailmaa.

Tai mistä sitäkään tietää.
Onhan kaikella maailmalla selityksensä.

Se, että joku ei rakasta vaikka häntä rakastetaan
se, että jollakin ei ole ketä rakastaa
(ei ketään, jonka kanssa jaksaisi uskoa lopulta voivansa sanoa:
se oli yksin rakkautemme, joka kaiken kesti, vaikkei maailma meitä
lainkaan yhteen painanut)
se, että hän ei halua
eikä näe vaikka haluaisi
eikä häntä lopulta kukaan näe
on yksi ja sama syytekirjelmä
kaikkialla.

Vaikka maailma olisi puristettu nuppineulan kärjeksi
siitä purkautuisi kieltä
yhtä paljon kuin mistä tahansa maailmasta.

Vain sitä voi rakentaa
mihin onnistuu uskomaan.

Rahoituksetta ei mitään
kuluja kateta.

Lihanahneus katsotaan synniksi,
rahanahneus hyveeksi.

Sanoisin: parempi pukki kuin vampyyri
tai ihmissusi.
Ellei suota riittäisi ja suohonlaulajaa.

Jos täällä kuulisi sellaista musiikkia
kuin vähässä aasiassa,
tulisi isäntä metsästä kirveen kanssa.

Vankilassa todellisia ovat karkaajat
ja ne jotka heitä estävät.

Hän kulki suojatietä,
mutta väärällä hetkellä.

VILLE HYTÖSEN KARSIKKOPUU (2011)

on synkkä, kirvesmurhanmakuinen kirja, mutta kirjoitettu läpikotaisen todellista, olevaa vasten - toistunutta, historiaa, myyttiä. Varsin jännä runoelma lainaa nimensä ja hieman synkkää henkeään CMX-yhtyeen Dinosaur Streophonicus (2000) albumilta (Hytösen pseudonyymi, hieman outo runotyttö Anna Halmkrona taisikin olla CMX:n Janne Halmkronan ex-tyttöystävä tai sisko). Kokoelma on (äärimmäisen ahdistavalla tavallaan) ehdottomasti kiinnostavin mitä olen Hytöseltä lukenut.

KIRKASUNINEN

Kuuntelin kirkasmuistisen ihmisen puhetta,
ymmärsin: uteliaisuudelta on kiellettävä
tuntematon. Tunne on muistin filminauha.
Jokainen hajaluoti oli osunut rintaani.

Kulkukoiran näköinen hevonen tonkii
töhrityn seinän edustalla jäteastiaa
lonkkaan poltettu hakaristi

kauris nostaa päätään
sarvissaan seivästetty hyeena

paimen, rääkätystä eläimestä kiihtynyt,
ei koskaan rääkätystä ihmisestä.

Surkeuden valaiseva kirkkaus,
ja mitä sitten.

15.9.2011

KAININ PARADOKSI

Jarkko Laine kirjoittaa kokoelmassa Tämä yö on taikayö keskitysleirin komentajan tarkkanäköisellä varmuudella murhatun Abelin ruumiin äärellä:
UHOTTUAAN HÄN KIRJOITTI SEURAAVAN RUNON

Miten purkaa mielentuska? Mikään ei riitä.
Sydän mykkäpoikain kuorolava, mutta huutaa, ulisee.
Kun olin pikkusälli, uskoin ihmeisiin -
nyt minua juoksutetaan kuolemankujaa pitkin.

Se pikkupoika itki: mitä minä tein? mitä minä tein?
Mies huutaa: mitä te teette? mitä te jumalauta teette?

Vastausta ei mistään. Ei koskaan vastausta.

Nietzscheläinen Hellaakoski irvailee samasta äärioikeistolaisesta asemasta jumalien hulluille haamuille tyytyväisenä Jumalan kuolemaan: siihen että jumalan ääni ei kuulu ja tavoita häntä:

Valheen hengillä kuljet, ja valheella uhaten kurjat
almut vatsahas saat, kielelles kostukkeen
Juppiter kuollut on ammoin. On kuollehet jumalat kaikki,
Moirat on poissa, ja niin kaikki sun kaltaises;
kaikk, on he menneet niinkuin haihtuu ilmahan sauhu.
Ihminen liekillään heidät polttanut on.

Modernin Kainin asema on tekhnen ylistys ja sen puutteiden halveksunta. Hänen työssään ei ole transendenttia ulottuvuutta, ei mitään mihin tarvittaisiin Jumalan apua. Kainin työ on kokonaan ja jäännöksettömästi hänen oman erinomaisuutensa tulosta. Se on ihmisen työtä, äärellistä ja vangitsevaa. Se, että Abel ei selviä ilman jumalan apua - ei edes väitä tai ainakaan toivo selviävänsä - raivostuttaa modernia Kainia. Ei moderni Kain kadehdi Abelia Jumalan suosion tähden: sillä modernissa ei ole jumalaa, jolla voisi olla suosikki.

Moderni Kain sanoo: Jumala on kuollut. Mutta häneltä itseltään jää huomaamatta, että häneen on painettu ulospäin selvästi näkyvä Kainin merkki, joka ilmoittaa: jumala on joka hetki tämän miehen suojana: älä tapa häntä! Tämä on Kainin paradoksi: Jumala ei voi olla kuollut, jos jumala on Kainin suojana. Jumalaa ei voi tappaa, tappamalla hänen suosikkejansa, niin kuin natsit luulivat. Sillä myös jumalan viha ja kosto on lihaa ja verta, ja ilmaisee Jumalan olemassaolon hyvin selvästi.
"Hänen nimensä on Hullu Koira,
mutta hän ei tunne
omaa nimeään. Hän on ruskea joki.
Hän on Kaikki Paikat.
Kun hän hengittää vastaantulijaa
kohti, varjo palaa kiveen."
Jyrki Kiiskinen

"Käy spitaalitautiset vapaina meillä!
Ne mataa lieroina mailla ja teillä,
pian taivaankannen ne tartuttaa,
niit’ ellei kohta jo niele maa!"
Juhani Siljo
Niinpä niin, Siljo, Hellaakoski, Laine... kuinka monta heitä onkaan? Nuo, jotka tuntevat veljensä tilan modernissa ajassa tarkemmin kuin veli itse. Kainin kovia ylpeitä sanoja murhatun veljen ruumiin äärellä. Kuinka hassunkurisesti veli ulisikaan, kun hän löi häntä puukolla sydämeen.

Nähdäkseni runokokoelma voi olla modernissa tilassa myös hullunrohkeasti antikainilainen ele, olematta silti muuta kuin Abelin ruumis. Eleessä kuollut moderni Abel tarjoaa modernille Kainille, toisen kylkensä puhkaistavaksi. Uhria ei tarjota jumalalle, vaan se tarjotaan suoraan Kainille. Kun ei ole Jumalaa,
ei ole jumalan suosikkia, eikä Kainilla suojelijaa. Mutta Kainin merkki, uhrilla kirkastettu, hehkuu entistä voimakkaammin.

14.9.2011

MIELENKIINTOISTA TIETOA MUINAISSUOMEN SEKSUAALISUUDESTA

kertoo historioitsija Teemu Keskisarja. Juttua kuunnellessa on syytä pitää vierellä Alexandr Pushkinin koottuja ja muistaa, että Pietari on nuori ja täysin muuttumaton kaupunki.
Autistien maailmassako ei tarvitse tulla autistiksi
jos haluaa rakkautta? Ei tarvitse tulla miksikään
muuksi kuin oli jo: sama äärettömän tunteellinen itsensä.
Ei tarvitse ampua itseään käteen ja jalkaan
jotta voisi olla kaksinkertaisesti niin autisti
kuin autistien presidentti. Ja saada sitten
rakkautta autistien prinsessalta, tai joltakin.
Ei tarvitse tulla miksikään autistien joukossa,
jotka koko elämänsä käyttävät joksikin tulemiseen.
Niin paljon on joksikin tulemista: kissa haluaa
olla koira ja päinvastoin. Se on pitkä maanalainen
koulutusputkisto. Kuolemahan on elämän palkka.
Mitä sitten vaikka elämä olisi turha ja muodoton.
Anna toki vastustajiesi lyödä
illuusiosi rikki, kumarra heille
ja palaa itseesi.

"Jos lumessa makaisin mutta en enkeliä tekisi" Jarkko Laine: Tämä yö on taikayö

Mahtipontinen on maljakko
joka huutaa.
Ironinen on saksipotku
ilmaan.

Masennus on kai osaksi sitä
että huomaa tekevänsä pommisuojassa
ihan niitä samoja asioita
joita ennen teki näköalakonttorissa.

Ja osaksi sitä
että huomaa tekevänsä näköalakonttorissa
ihan niitä samoja asioita
joita ennen teki pommisuojassa.

"Oletko koskaan nähnyt kissan pääkalloa?
Niin hauras minun maailmani. Runoutta, kyllä, siroutta,
mutta hetkessä mureniksi murskattavaa." Jarkko Laine: Tämä yö on taikayö
Seksuaalisuus, jähmettynyt tuijotus
pelkkä erektio, lihan tuijotus
lähellä kuolaamista, lähellä näppien nuolemista

Mitä minä nyt taas ajattelinkaan
rakastellessani sitä madonnaa.

PLANEETTOJEN ASEMAT

Jo pari viikkoa vaivannut kamala migreeni tai kohtalaisen vakava masennus tai en tiedä mikä. Jos olisi taipumusta astrologiaan, tarkkaisin planeettojen asemat.

Lainasin kirjastosta taas pari Jarkko Laineen 2000-luvun kokoelmaa, joita en muista lukeneeni. Alkujen perusteella Jumala saalistaa öisin (2005) edustaa tuota menneen maailman älykköyttä (pajunköyttä, jossa tiedostetaan kylmät kadut, ja naureskellaan niille, jotka niitä jäävät kiertelemään... ellei tämä ole jonkinlaista parodiaa), joka saa Laineen "rehellisyyden" tuntumaan niin läpikotaisin puuduttavalta ja tunkkaiselta, vanhan ilkeän oikeistojäärän "rehellisyydeltä". Jos ei ole saanut taakakseen oikeistolaista isää, kannattaa näitäkin juttuja ehkä älynsä terävöitykseksi lueskella. Pääpiirteissään olen Laineen kanssa samaa mieltä kaikesta paitsi siitä, kumpi on itä ja kumpi länsi.
"valitse itse vanhempasi" Jarkko Laine: Tämä yö on taikayö

Kokoelman Tämä yö on taikayö (2004) pakottaa hetkeksi toisiin ajatuksiin. Alkupuolen runot ovat emotionaalisia mestariteoksia, joissa hienonhienosti asetelluilla heijastuksenomaisilla runokuvilla, tavoitetaan (täsmällisesti, jos lukija niiden äärelle riittävästi syventyy) kaukaisia ja hauraita, poismenossa olevia tai poismenneitä, jopa minun sukupolvelleni nostalgisia, tunnevivahteita. Muutamakin tällainen runo tuottaa kunnioituksen kirjoittajaa kohtaan, koska, yksinkertaisesti, arvokkainta ja uhanalaisinta ihmiselämässä ovat hienonhienot lyyriset tunnevivahteet.
"Kun kysymme Miksi, näytämme kolikon vatsapuolen: Siksi." Jarkko Laine: Tämä yö on taikayö

Mutta kokoelman loppupuoli kääntyy samaan änkyräoikeistolaiseen äänilajiin kuin Jumala saalistaa öisin -kokolema kauttaaltaan. Mieluummin kuin runoudesta kysymys on jonkinlaisesta vakavasta sairaudesta ja hallusinaatioista. Näinä Anders Breivikin aikoikoina Laineen avoimesti fasistiset huudahdukset eivät naurata. Mies lahosi loppuunsa.

13.9.2011

Sekulaarissa demokratiassa
ellei kaltaisiasi ole monta
joukkovoima ei suojele

Eräänlainen individualismi

Sen hetken
kun demonit ovat enkeleitä
voi sirkus perustua
vaarattomalle tiikerille

Suljettujen ja avoimien paikkojen
energiat kohtaavat tasaveroisesti

sotilaalle työväline
runoilijalle heikkous

Oi elämänhaaleus
suloinen vastakohta
tälle hiiliämpärille

Oi vilpas vanhuus joka lepatat
kaikkeuden taustasäteilyn
ajatuksettomuudessa

ANTINARKISSOS

täällä vakavoidutaan sekavan kesän jäljiltä
parta jo harmaana.
äsken pelästyin omaa peilikuvaani
onnettomuutta auton taustapeilissä.
paniikissa havaitsee
rakkaan, elintärkeän tai jonkin
mitä ilman ei voi kuvitella elävänsä
tuhoutuvan
Aina syödessäni pihviä tuumasin syöväni makkaraa.

Minkä arvoinen on uupuneen vietin paiste
elämänhaaleuden auringonkirkkaudessa

SYNTYMÄPÄIVÄ ON TÄRKEIN PERHEJUHLA VENÄJÄLLÄ

Syntymäpäiväjuhla on erityisen hienovarainen ja sydämellinen juhla Venäjällä. Juhlinnasta kieltäytyminen tai syntymäpäivän unohtaminen voidaan tulkita jopa vastalauseeksi juhlijaa kohtaan. Urakehitys Venäjällä tyssää ellei ymmärrä hienovaraisesti syntymäpäiväjuhlan tärkeyttä sosiaalisessa mielessä. Monet ottavat työstä lomaa voidakseen valmistautua syntymäpäiväjuhliinsa.

Venäläinen toimittaja Anna Politkovskaja murhattiin presidentti Vladimir Putinin syntymäpäivänä 7.10.2006, jolloin Putin itse oli Saksassa Münchenissä kansainvälisessä turvallisuuskokouksessa. Murha-ajankohta oli kyyninen. Ajatus, että Venäjän presidentti tilasi itselleen kansainvälisessä tilaisuudessa ollessaan syntymäpäivälahjaksi groteskisti pään vadille kuin maailmanimperiumin keisari, on kieltämättä hivenen rasistinen - tai täysin tietämätön Venäläisen kulttuurin ominaisluonteesta. En tiedä jaksanko uskoa tällaista teoriaa tämän miehen järjenjuoksusta omana syntymäpäivänään, vaikken häntä henkilökohtaisesti tunne, enkä tunne hänen kaikkia tekojaan, enkä uskalla häntä ihannoida (niin kuin en kyllä juuri ketään ihmistä). Siis teoriaa, jonka mukaan juuri se, ettei kukaan venäläinen voi uskoa kenenkään toisen venäläisen toimivan tuolla tavalla syntymäpäivänään on riittävä syy murhata poliittinen vastustaja omana syntymäpäivänään.

>>

ROMANTIIKKA ON KAIVATUINTA MAAILMASSA

Jos havaitseminen on uskonnon vastakohta. Miten tulee suhtautua yksisarvisten olemassaoloon, tai venäläiseen romantiikkaan, kaikkeen siihen mitä voimme havaita selvästi? Täytyykö meidän uskoa se mitä emme voi toisille osoittaa enempää kuin saada aikaan?
 
Todellisuudessa emme pelkää Venäjää, uhanalaista vähemmistökulttuuria kosmoksessa, vaan venäläistä itsessämme. Eniten pelkäämme rannattomaan pornon valtamereen hukkuneenakin joutuvamme tunnustamaan venäläisen romantiikan olevan kaivatuinta maailmassa.

Kyynisesti: onko nyky-Venäjä onnistunut säilyttämään mitään venäläisestä romantiikasta? Uskommeko puolesta vai vastaan.

12.9.2011

LUOMISKERTOMUKSEMME SAI OUDON KÄÄNTEEN

Kuuleeko planeetta Maa! Tällä päivämäärällä on luomiskertomuksemme saanut oudon käänteen, jota voidaan verrata hyvinkin ensimmäiseen miehitettyyn avaruuslentoon. Nämä valokuvat ovat jotakin kylmäfuusion kaltaista, jotakin mitä tutkimalla kylmäfuusio lopulta keksitään. Vasta näitä luomuksia vasten Nabokovin houreet nymfeistä alkavat saada painoa – tai kenties mieleni vasta herää näkemään jotakin mitä se ei ennen nähnyt. Ne ovat kuin poikia, eivätkä vaikuta Aatamin kylkiluusta syntyneiltä, vaan omaperäisiltä. Ne eivät ehdottomasti kykene synnyttämään muita olentoja kuin jumalia. Niistä välittyy energia, josta voi sanoa, että muinaiset ikonittaret kalpenevat näiden avaruusajan ikonittarien rinnalla. Mutta ne koskettavat samaa tietoisuuden aluetta kuin pyhäinkuvat. Eroottisuus, joka niistä herää on sekoittumaton vietti, joka syntyy eri lähteestä kuin tuttu seksuaalivietti. Sielu kokee olentoa katsellessa vapautuvansa vankeudesta. Energiaa ei ole jälkivaikutukselta aivoja sumentava tai väsyttävä myrkytystila. En voi kopioida kuvia tänne syystä, jota en täysin käsitä. On myös mahdollista, että osa kuvista on maan ulkopuolista tai kiinalaista alkuperää. Kysymys ihmisen geneettisen perimän manipuloinnista nousee vahvana esiin. Ovatko nämä olennot ihmisten sukua. Onko kysymys todella vaatteiden myynnistä? Kuvien sanoma kehottaa Maan ihmisiä rauhallisuuteen. Voimme aina palata näiden reliikkien äärelle, jotka hehkuvat ehdotonta täydellisyyttä ja ikonien jumalansynnyttäjien ajattomuutta ja jotka suojelevat täysin pornografialta.

11.9.2011

Luen Thomas Warburtonin runoa Eläköön revisionismit! - ja koen olevani tyylipuhdas revisionisti, niiden joukossa jotka sanovat:

"Eläköön pikkuporvarillisuus!
Se tarvitsee niin vähän elääkseen.
Ikikukan piirongille,
jonkun mukavan ihmisen,
vanhan iskelmän,
neljä sananpartta jotka kattavat kaiken."

Aate, jonka petin, on kapitalismi. Petin sen tyhjää vasten, itseäni ja omaatuntoani vasten, ehkä toisin kuin ne, jotka pettivät aatteensa globaalin kapitalismin ylivallan syliä vasten. Elämme arvoiltaan äärioikeistolaisessa aikakaudessa, äänestystulokset osoittavat tämän niillekin, jotka jotka ovat kehittäneet tunteettomuuden ideoidensa lopullisuuden suojaksi. Sosialistia tai kommunistia en ole koskaan nähnytkään.

En minäkään tahtoisi olla sankari - että tämä nihkeys jo olisi sankaruutta. Vain hullu voi toivoa olevansa sankari - sen sijaan että vielä enkelinkin hahmossa toivoisi olevansa joukkonsa noviisi.

NÄENNÄISÄÄRETÖN MUSIIKKI

Myös musiikin taide on aidon äärettömyyden avaamista ja vihjaamista.

Olipa musiikki miten taidokasta tai kömpelöä hyvänsä, millaisia tahansa kvaliteetteja sisältävää, jos se on äärellisen kuvittelun, siis jäljittelyn eikä fantasia-tunteen ohjaaman loogiikan tulosta, sen äärellisyyden tajuaminen on aina täsmälleen samalla tavalla latistava kokemus. Siksi muusikon taito, kokemus, ikä eivät ole merkittäviä tämän olennaisen musiikissa taiteeseen liittyvän piirteen kannalta. Eiväthän muut musiikin piirteet liity taiteeseen, vaan taiteen vastakohtiin: orgaanisuuden vastakohtaan, eli rationaaliseen näennäisjärjestykseen, suorittavaan velvollisuudentuntoon ja kuriin, yhteiskunnallisen vallan metaforiin.

Ollakseen edes hetkellisesti ääretöntä musiikin on paitsi paljastettava vapaita mielikuvituspotentiaaleja myös käytettävä niitä hieman, muttei missään tapauksessa niin, että syntyisi vaikutelma valitun linjan mahdollisuuksien äärellisestä loppuunajattelusta tässä yhteydessä tai jossakin muussa yhteydessä. Edes vaikutelma sellaisen loppuunajattelun mahdollisuudesta. Musiikin on suunnattava sellaisiin mahdollisuuksiin, jotka ylipäätään eivät ole loppuunajateltavissa. Loppuunajattelu taiteessa on pyrkimysten mataluutta, joiden taustalla on jotakin ikävää, joka haluaa kätkeytyä.
Miten se, mikä on suloisinta, voisi unohtua... ellei tapahdu jokin katastrofi, ellemme ole jotakin epäolennaista toistamaan jäävä kone. Vanheneminen on koneen, ei elämän, ominaisuus. On yhä tuskallisempaa olla unohtamatta mitään. Kaiken olisi oltava lakkaamatta näköpiirissä.

VÄRIEN SEKOITTELUSTA

Poeettisesti merkityksettömien erojen tekeminen on silmän vitsauksista toiseksi pahin.

Kaaos, poeettisesti merkityksettömiä erojen tihentymä.

10.9.2011

SUORAVIIVAINEN HYÖKKÄYSSOTA ON SEKSIKÄSTÄ

Joidenkin mielestä heikomman kimppuun hyökkääminen, ryöstömurhaaminen, vahvemman minkä tahansa hetkellisen heikkouden hyväksikäyttäminen, lasten silpominen ja syyttömien tappaminen on aina oikein, jos se vain jotenkin on ylivoimaan perustaen mahdollista.

Jos olisi olemassa yksikin tosiasia, joka osoittaisi, että sotilasliitto Nato ei ole taloudellisesti kannattavia sotatiloja luova hyökkäysliitto vaan puolustusliitto, ehkä presidenttiehdokkaista muutkin kuin mediaseksikkyyden absoluuttinen vastakohta Paavo Väyrynen uskaltaisivat olla sotilasliittoutumisen suhteen edes hieman varauksellisia. >>

PERISYNNIN LUKKO JA PÄÄTELMIEN PIRUNNYRKKI

Vallan ääni on loisteliaasti julmuuden toteava. Se ei paljasta iloa mistään asiasta. Se kronikoi nuorena kuolleista neroista tai hirtetyistä kuin kohtalotovereista. Ihminen on tappanut jumalat, se toteaa iloaan vaivoin peitellen. Sinä anarkisti elät läpikotaisin valheissa ja kuvitelmissa - kauniissa tosin. Mikään muu ei sitten olekaan kaunista. Todellista on se, mikä ihmisen pojan armosta on säästetty täydelliseltä tuholta. Vallan ääni on rehellinen eikä annan toivoa. Sen kaksoissisar on valheellinen ja antaa toivoa. Todellista on vain ihminen, tässä ja nyt, hänen valmiutensa, ei se mitä ihminen synnyttää: tuho tai ehkä kauneus. Todellista ei ole tulevaisuus, jossa nykyiset haaveet nähdään vielä hullumpina haaveina, se sanoo. Kehitys. Valta tekee olon sietämättömäksi, se pakottaa yrittelemään, se valitsee voittajan (ei suinkaan aina parasta, vaan sopivimman, ihmisen lihan sopivat heikkoudet, sopeutuvuudet ja vahvuudet) ja kertoo häviäjälle että tappio oli aina ja kaikissa tilanteissa hänen oma syynsä (olipa hänen sielunsa idulla tai jo kehittyvässä vaiheessa, tai olipa niskaan satanut napalmia tai naapurissa sulanut ydinreaktori). Katkeruus on suhteessa turhan yrityksen määrään, sietämättömyyden määrään. Sietämättömyys on heikkoutta, jossa energia virtaa vain yhteen suuntaan. Onnekkuus, satunnaiset onnen vaihtelut eivät vaikuta energian suuntaan pysyvästi. Valta sanoo: sinä et ole todellinen, sinä olet kaukana todellisesta, sinun juuresi on katkaistu. Sinä olet itse tehnyt sen. Sinä olet tullut minun vietelemäkseni kuvilla, jotka viettelevät vain sinun kaltaisiasi koiranpoikia, joiden remmi katkeaa. Itsesi kuvilla olet tullut vietellyksi narkissos, vangitun itsesi kuvilla. Se on sinun oma syysi. Kaikki on sinun omaa syytäsi: se että olet syntynyt ja luotu. Jokainen riippuvuutesi ja se, että minun ansani ja kidutuslaitteeni ovat äärettömästi Jumalan tekoja ihmeellisemmät. Tiedäthän, että minä en ole hyvä, vaan ainoa nautintojen lähde silloin kun Jumala on ihmisten murhaama. Ja minä olen kaikkien kestävien nautintojen tuho: jotta niitä olisi vähemmän. Sinä olet itse oma vankilasi, oma sellisi, omat kalterisi ja oma lukkosi. Sinä olet kohtuuton, koska haluat hengittää raikasta ilmaa ja juoda puhdasta vettä, vaikka sinä et omista niitä. Kaikki mitä sinussa on aikojen alusta, on omaa syytäsi. Jokainen minun tekemä ansa, äärettömästi Jumalan ihmetöitä ihmeellisempi, on sinun omaa syytäsi. Jokainen jalopeura, jonka olen ruokkinut ja lähettänyt kimppuusi pimentämässäni pimeydessä, on omaa syytäsi, Joosef. Älä syytä itseäsi, vaan seuraa minua. Tätä satunnaista karavaania. Todelliseen vapauteen, joka on uni. Katso noita ihmisiä, jotka heräävät ja tajuavat olevansa auttamattomassa vankilassa, olisiko heidän toivoton pakenemistyönsä, tuo jatkuva vallankumous, todellista vapautta? Sehän on parannuksentekemisen diktatuuria - hirvittävää julmuutta. Tule siis kuvien vapauteen, todelliseen uneen. Minä en ole todellinen, vaan illuusio, jonka tehtävä on vietellä sinut - keksiä sinun suuresta sielustasi yhä hyrjempia ja ahdistavampia magneetteja vietellä sinut. Sinä et ole todellinen, koska minä olen vietellyt sinut. Kaikki mitä sinulle tapahtuu, on sinun omaa syytäsi, koska sinä olet maailmassa ja sinä olet maailma, eikä mitään muuta syytä ole, koska ihminen on tappanut jumalat. Sinä haluat enemmän, koska sitä mitä sinä haluat, on joka hetki vapaana vähemmän, koska sinä et luo sitä lisää, koska minä olen vietellyt sinut, koska sinä et ole enää todellinen etkä kykene herättämään jumalia kuolleista. Sinä olet kohtuuton suhteessa siihen, mikä on sinun vallassasi: mikään ei ole sinun vallassasi, koska kaikki on minun vallassani, joka en ole todellinen; vain hieman todellisempi kuin sinä. Näin on koska näin on ollut koska mitenkään muuten ei tiettävästi voisi olla. Rukous tässä on täysin värähtelemätön olotila, koska on otettu pois se, mikä voisi värähdellä: puhelusi on keskustelua puhelinvastaajasi kanssa. Vankilan ulkopuolella on aina hieman suurempi vankila ja sen ulkopuolella vain hieman suurempi vankila. Kaikkialla pyörivät ikuiset näytelmäkappaleet, jotka ovat hienosti kirjoitettu, lavastettu ja suunniteltu. Kuvien vallassa olennoista eräät eivät osaa kuvitella suurempaa nautintoa kuin armottomuus. Jotkut osaavat, mutta eivät useinkaan halua. Kuvitella olla.

Koska en keksi keinoa voittaa ahdistustani, koska Suomessa on kesällä pitkät päivät, koska vuodenaika on sullottu täyteen vihaa, koska olen niin raivoissani, koska ihmiset eivät kunnioita hiljaisuutta, luulemme ettei sillä ole muotoa koska se on helposti särkyvää, koska muodot ovat ikuisia, koska ruumis on kuolevainen ja joutuu kokemaan fyysisen kuoleman, koska maailmassa on reikä, koska se sisältää virheitä, koska siitä syntyi ladyboy, koska täällä asuu koiria, koska haluamme olla yhteydessä johonkin itseämme älykkäämpään, koska kehitys on aiheuttanut muutoksen ihmisessä, joka ei ole sama, koska natsien maailmanvalloitusprojekti sotimalla oli alunperinkin täysin tuhoontuomittu idea, koska vuokratakuu täytyy maksaa takaisin, koska sillä on varaa olla virheellistä, ja virheet ovat voima, eivät heikkous, koska meressä jossa se sukeltaa on välipohja, koska me oletamme liikaa, koska se ei löydä ja tunnusta, koska se kieltää, koska kaunista ja hyvää on, koska kaikki olennainen on jo riistetty, koska omatunto puuttuu, koska sielumme ei ole täysin vapaa, me riipumme hirtetyt, koska sielumme ei ole vapaa, koska me riipumme, koska mikään muu ei pääse kasvamaan kuin taloudellinen pääoma, vain sisäinen totuus on kovemmalla koetuksella, koska avoimia kysymyksiä, koska ne eivät sisällä kaikkea, koska se on jo aina itsessään kuvaannollinen, koska fasismi, koska kysymys ei välttämättä ole, koska se syntyy, runous ei tietenkään voi muuttaa maailmaa, koska maailma on runouden kehkeytymisen, koska halutaan jotenkin intuitiivisesti hahmottaa metafyysisiä vuorovaikutuksia, koska ilman tunnustusta ei voi saada mitään, koska tuo poliisi on, koska jokainen kansallisvaltio toimii, koska objektiivisesti voimme havaita sen järjettömyydeksi, koska avaruus on tyhjä, pimeä ja kuollut, koska hän on ainoa, joka voi auttaa muita, koska historian harrastaja valehtelee koko ajan, koska sen on pakko lisääntyä, koska ihminen voi vaihtaa sukupuolta, koska maailmanlopun jälkeiselle ajalle on vaikea laskea rahallinen arvo, koska hän on niin äärettömän ajankohtainen, koska sielu pitää sitä hyvänä ja luultavasti ei, koska eroottinen säilyy sille aina etäisenä, koska mainosmiehen ammattitaito on myydä jotakin, koska ystäväni kuitenkin löysi listalta mieleisensä vaihtoehdon, koska en osaa kreikkaa, koska on turha kiemurrella jos voi mennä suoraan, koska en voi kertoa mitä tapahtuu, sanoo silmä, koska täytyy poltella sikaria siinä välissä, ja kelailla kohtauksia, koska olen ollut todella sairas, koska me emme pysty synnyttämään elämää, me emme, koska ristiriita ei voi olla näkymättä, koska en pysty lähestymään sitä muuten kuin objektiivisesti ja aistein, koska mitään parempaa selitystä ei ole, koska henkiolennoille on annettu ihmeellinen järki, koska markkinaliberalismin ihmistyypillä ei ole tunteita, hän ei voi, koska taide/porno, koska sieluja ei synny tyhjästä, koska hänellä ei ole sielua, koska mikään ei ole ehdottoman totta, koska ihmiset ovat manipuloitavissa, koska suostuttelu ei ole yksiselitteistä, koska käsityksellä ei ole tieteen tukea, koska se pikemminkin on, koska kuulemma muuten hommia ei löydy, koska naiselle on tärkeää pystyä valehtelemaan itselleen sen verran, koska tyhmät haluvat kokea itsensä arvokkaiksi, koska tyhmät suosivat tyhmiä, koska elävältä kuolleen käsite on raamatullisen tuttu, koska koko väliainetta, koska se on seurausta paikallisesta yhteiskuntajärjestelmästä, koska häntä kauhistutti ajatus, koska joku menestyy ulkomailla, koska kaikkialla aletaan nyt säästää kaikessa missä voidaan, koska kaikki tuhlaus on pelkkää tuhlausta, koska se pystyy osoittamaan ensinnäkin kiipeilytelineen olemassaolon ja toiseksi, koska tämä hyvän perikuva on yhteinen näkyvälle valolle ja järjelle, koska Amerikassa taivas on korkein, koska se todella sieluttaa magian, koska voittajien virheetön intuitio, koska sielumme silmät olivat sokeat, koska Venäjällä on maailman suurimmat luonnonvarat, koska minulla olisi siten enemmän rahaa ja seksiä, koska kengät ja käsilaukut samoin kuin taivaasta satava raha ovat fyysistä, koska totuutta ei voi tietää: suhde totuuteen voidaan säilyttää vain rakkaudessa, koska me havaitsemme gravitaation vaikutukset erittäin selvästi, Koska synnyn. Minä itse olen pitkä ja ennakkoluuloinen hidas syntymä. Koska olen täällä. Koska elämänkokemuksen erilaisuus ... murhanhimoiset ajatukset, koska pennut kiljuvat leipää, koska asiat muuttavat muotoaan, jatkuvasti, ja pakenevat, koska ilmiö perustuu erojen tahalliseen kadottamiseen, koska sellaista pyrkimystä ei ymmärtäisi kukaan, koska muuten kuolisimme, koska pahuus voi jäädä historiaan vain hirmutekoina. Sieltä sai omenapiiraan. Koska Google ei tunne tätä Onfrayn lanseeraamaa sairautta, koska laiva on liian, koska tällainen mieletön uhri on liian suuri, koska luokkia ei voida osoittaa, koska siihen ei liity tavanomaisessa mielessä määrää tai laatua, koska heidän sielunsa on liikkuva kuin tuli, koska ihmisherra ei näe, koska se mikä kulloinkin tuottaa rahaa on hyvä, koska teos on valmistettu toisen henkilön ominaisuudessa, koska ilman sitä - siis itselleni ei ole mikään ollut koskaan sen selvempää kuin että, koska suurin osa ihmisistä ei tunne mystiikkaa, koska todennäköisesti siittävät paljon kauniita tytärsarjoja, koska siellä on vain tyhjää ja turhaa, turhanpäiväistä, koska barbaarinen taistelu on pohjimmiltaan kategorista, koska historia osoittaa ilman poikkeusta, koska yliminä on lumouksettomuudessa ainoa sielun olemisen tapa, koska eläimillä on minimaalinen tietoisuus, koska he eivät pysty kilpailemaan tehokkaasti, koska sota on tuottavaa liiketoimintaa, koska se on niin yksinkertainen, koska se tekee lukijastaan miltei hullun, koska sitä ei voisi kätkeä erilaisiin jähmettyneisiin spektaakkeleihin, koska kenen tahansa kokemus tai kertomus asioiden kulusta voi olla yhtä oikea. Koska kädet ovat poikki. Koska sormellaosoittelu on kielletty ja mahdoton. Koska sen valheellisuus on tietylle ihmisille aivan avoimesti ja ilmiselvästi näkyvissä. Koska se räjähtää. Se voi jäädä suutariksi. Mitä sitten? Koska muisti jättää usein pulaan, kirjoitin soittimen historian ylös. Koska toimitaan eräällä tavalla ylijännitealueella, koska moraalia tahtovan jumalan, koska Eros on heissä, koska ihmiset ovat hyvin kauniita, koska liike tyhjössä olisi sama kuin, koska jokin estää meitä, koska jos ihmisluonto tuhoutuu, jumalat tuhoutuvat ja maailma tuhoutuu, koska se ei edes perustu täydelliseen tietämättömyyteen, koska se edellyttäisi myös olosuhteiden käänteistä suunnittelua, koska keksiminen on heille yhtä kuin ymmärtäminen, koska he uskovat niin, koska päämäärästä huolimatta tai sen ohella ihminen etsii hyvää, koska käsite on niin päätön, koska kännykällä voi soittaa apua, koska hän oli kokonaan tunneihminen, koska löin niin paljon yli joka laidalta, koska vahvin ei välttämättä voita eloonjäämiskamppailussa, koska on haluttu tuottaa ympäristö, koska liikutun tällaisissa tilanteissa helposti, koska pahuuden ja rakkauden valtameri on yksi, koska kukaan ei maksa, koska Thukydides apuvoimineen myöhästyi, koska siltä puuttuu sielu, koska tyyppi vaikutti niin loistavalata, laitoin heti kirjat pois, koska itsessämme on aina niin paljon tuomittavaa. Mutta toisaalta

9.9.2011

LÄNSIMAINEN ANTIKULTTUURI ON UHKA KAIKELLE, MYÖS ISLAMILLE

Hollantilaispoliitikko Frits Bolkestein on aivan oikeassa. Vaikka haluankin säilyttää kriittisen asenteen myös islamia kohtaan, tunnustan toki islamilaisen kulttuurin rakkaimmaksi yhteistyökumppaniksi pyhässä jihadissa länsimaisen kulttuurin inhottavimpia piirteitä vastaan ja parhaiden piirteiden puolesta.

8.9.2011

HAPENOTTOTYYLI

Älykäs neste, hetkellinen timantti, ikuinen sääpäiväkirja... asioiden aukipitäminen on sitä, ettei toisia voi pakottaa hyväksymään edes onnistuneen matemaattisen todistuksen seuraamuksia. Sillä matematiikkakin suuressa todenkaltaisuudessaan voi olla pelkkä taidokas harha. Ja samalla on kaikin voimin yritettävä saada toiset havaitsemaan se todennäköisyys jonka itse havaitsee. Onko avoin kysymys, että söin aamiaisen? Onko minulla nälän perusta olettaa, että näin unta? Voiko joku todistaa, onko videotallenne? Loputon dialogi ilman pysyviä totuuksia ei ole todellinen itse, vaan tasapainotila, joka mahdollistaa todellisen itsen esiintymisen. Todellinen itse ei ole kukaan ja se on jokainen.

6.9.2011

Havaitseminen on uskonnon vastakohta. Ne, jotka päivästä toiseen astuvat asunnostaan ulos vain todistaakseen aisteillaan ihmeen, eivät enää tarvitse mitään uskontoa. Heille selittämättömyys on jo tullut niin täydelliseksi, etteivät he enää kuin lapset usko selvimpiäkään luonnonlakeja.
Ja silti eikö unelma luonnonlaista, jota ei vielä tähän päivään mennessä ole löydetty, ole samaa sukua kuin unet joissa jokien nähdään virtaavan jyrkkiä rinteitä ylös kauniissa maisemissa.

"Nuo unet syntyvät sen johdosta että tuollaista ei milloinkaan voi tapahtua. [...] Unia siis on, jotta tunne vapautuisi luonnon lakeihin sisältyvästä pakosta." Harry Martinson

Ja mikä olisikaan sellainen luonnonlaki, joka ei kiduta kaikkia, vaan ainoastaan niitä, jotka ovat (kenties tyhmyyksissään) kasvattaneet tuolle vaikutukselle otollisen tuntosarven itseensä.

Vai onko asia sittenkin niin, että eräät vain ovat leikanneet tuon tuntosarven itsestään.

MORAALI, TAHTOJEN KOHDISTUS JA HARMONIA

1.
Olisiko oikein sanoa, että ihmislaji on immoraalinen eläinlaji, joka tietää mikä on väärin ja osaa siksi toimia poikkeuksetta väärin? Ihminen näyttää niin sitoutuneelta yhteisölliseen immoraalisuuteensa, ettei voi käsittää todellisen vapauden tarkoittavan vapautta immoraalisuudesta, jolloin tahtotilojen harmonia olisi mahdollinen. Nykyihmiselle vapaus näyttää olevan aina vapautta immoraalisuuteen.

2.
Länsimainen demokraattinen ihminen on poikkeuksellinen laji. Mikään toinen eläin ei toimi yhtä tehokkaasti ja kohtisuoraan oman etunsa vastaisesti. Ei kai tämä olisi luomiskertomus, ellei niin olisi.

3.
Sekularisaatio, maallistuminen, tarkoittaa karkeamman ja niukemman energian etusijaa hienompaan ja riittoisampaan energiaan nähden. Maallisuus on uskoa vankilan pakenemattomuuteen, kiihkeää vartijoiden auttamista, palkatta.

4.
Salaliitto on aina salaliitto. Miksi vanginvartijan vapaaehtoisapulaiset tunnustaisivat, että vankila on olemassa muualla kuin vangin omassa mielessä. Itse he eivät eroa vangista muuten kuin reippaan asenteensa puolesta. Se reippaus ei kestä pidempään kuin kidutetun mielenterveys. Itseasiassa se hajoaa juuri samalla hetekellä: sadismin tuottama energia ehtyy kohteiden ehtyessä.

5.
Tällaisia ovat tämän hurjien eränkävijöiden huvipuistot. Tylsää on ilman intergalaktista liikennettä.

6.
Maailmassa, joka ei tunnusta mitään metafyysistä, salaliittoteoreetikko on faktisesti hullu: puhuu asioista, joista hän ei voi todellisuudessa tietää. Salaliitosta voi tietää vain se, jolla on riittävät panokset pöydässä. Katsomalla panoksia, voidaan arvioida, minkä verran joku tietää salaliitosta. Salaliiton olemassaolo on se, joka viimeiseksi tulee tietoon. Tämäkin on arvaus. Me emme voi tietää edes tämän vertaa.

7.
Mutta jos tunnustamme metafyysisen - me voimme tietää. Koko totuuden?

8.
Jos hyväksytään, että kysymys aistimisesta on monimutkaisempi kuin pelkkä viiden aistin banaliteetti, hyväksyn nämä modernisti Harry Martinsonin sanat:

Älä yritä suoriutua inhimillisestä
viittaamalla alituisesti korkeuksiin.
Meidän maailmastamme on tehtävä selko
aistien valtakunnassa, jossa tuska ja ilo asuvat.
Selviö tunkeutuu aisteihimme auringonvoimalla.
Korkeuksista aurinko joka päivä lahjoittaa meille elämän,
mutta aistiemme valtakunnissa.
Luottamatta tähän perustaan ja tähän selviön holviin
ei synny totuussuhdetta jonka me kestäisimme.
Totuudella ja oikeudella
on yksi asumuksensa aistimaailmassa,
se asumus on meidän, ja se asumus on rikas.


9.
Metafyysisellä tarkoitan fysikaalisia ilmiöitä, lähinnä hiukkasvaikutuksia, jotka eivät vielä ole empiirisen fysiikan tuntemia. Kahden samassa tilassa olevan ihmisen välinen emotionaalinen konflikti on tunnettavissa, vaikkei olisi mitään aistiyhteyttä noihin ihmisiin. Väitän, että voin (melkein kuka tahansa vanhempi voi) fyysisesti tuntea, jos keskustelukumppanini (esimerkiksi oman lapsen) todellinen tahto on hänen sanojensa vastainen. Väitän, että voin tuntea hänen tahtonsa suunnan hyvin tarkasti eräänlaisena värähtelynä. Tämä muistuttaa tiedollista kommunikaatiota. Väitän, että missä tahansa päin maailmaa puhkeava sotilaallinen konflikti on fyysisesti tunnettavissa. Mutta ei tietenkään kenelle tahansa, vaan ainoastaan ihmiselle, joka on kovalla työllä kehittänyt tähän tarvittavan henkisen ominaisuuden.

10.
Kaikki ilmaisut ovat siis dualistisia: on aaltoluonne ja hiukkasluonne. On ilmiasu ja todellinen sisältö. Tahtojen kohdistus on harmoniataidetta. Salaliiton harmonia voi olla sovittamaton jumalan tahdon kanssa. Kenties se voi olla myös sovitettavissa jumalan tahdon kanssa.

11.
Ellei maallistunut enää tunne maailman todellista sisältöä, vaan näkee ainoastaan ilmiasun, salaliitto korvaa hänelle jumalan. Elävältä kuolleille salaliitto korvaa jumalan. Kuolleilta eläville jumala korvaa salaliiton.

12.
Metafyysinen masennus johtuu maailman tuntemisesta. Eikä se parane vaikka terapeutin kanssa juonitaan sille läpikotaisin uskottavaa ja immanenttia placeboa. Moderni lääketiede on metafyysiselle masennukselle joulupukki.

SAFKISTIFYRER

Paavo Haavikon aforistiikassaan moneen kertaa muotoilema ajatus antifasistista pahimpana fasistina on syvästi juurtunut meidän nietzscheläisen immoralismin muovaamaan tajuntaamme. Ennen fasismin valtaannousua ilmiön tutkija ja siitä varoittaja on pahin rikollinen. Fasismin valtaan noustua sen vastustaja on pahin rikollinen. Ja fasismin kukistuttua... fasisti on rikollinen.

Siis eihän se menekään niin kuin Haavikko väittää.

Haavikon ajattelu on siis historiallisesti katsoen tuulenpieksäntää, vaikka retorisesti aina loisteliaan houkuttelevaa. Mutta ainahan on mahdollista, että fasismi kerran saisi lopullisen voiton.

5.9.2011

NATON JUHLINTA LIBYASSA


"NATO:n "kapinallisiksi" kutsutut militanttijoukot kokoavat Libyassa maan tuhansia mustia vankileireihin. Raportit kertovat murhista, kidutuksesta ja kaltoinkohtelusta, kun NATO:n invaasion "humanitaarinen" julkisivu murenee pala palalta.

Noin kolmannes Libyan väestöstä koostuu mustista siirtotyöläisistä, ja vallan kaapanneet terroristit ja kapinallismilitantit kohtelevat heitä kuin vihollistaistelijoita. Mustaa väestöä on alettu syrjiä, murhata ja pidättää kiihtyvällä tahdilla. Asiasta on uutisoinut myös Associated Press (AP)."
2011-08-21(11

     

2011-08-05(2

     

4.9.2011

KULTTUURIA

KEUHKOT 1993:


Pekka Airaksinen (reminds me about my foreseeing dream last night):


Truckfighters fron Örebro (yesterday awesome gig in Hämeenlinna!!!):


Mitä tulee vanhenemiseen,
on toki vaikeaa saada se täysin pysähtymään,
ja sitten vielä tehdä vanhasta ruhtinattaresta
nuori nymfi.

Totuuden täydellinen, polttavan kirkas
tajuaminen - se lienee kuoleman hetki.
Me voimme kirjoittaa
monikulttuurisuuden
ensyklopediseksi komediaksi
- tai tragediaksi.


Kaikilla on jotakin olennaista
sanottavaa - ja juuri tämä
on ensyklopedian henki.

ORGAANISUUS

on keskeinen taideteoksen aitouden kriteeri. Mutta voiko kukaan väittää tietävänsä mitä orgaanisuus on? Voiko olla taideteoksen orgaanisuutta irti luomisen olosuhteiden ajallisuudesta ja jaollisuudesta? Orgaanisuus on vääjäämättä paitsi tiedostamatonta myös jäljittelemätöntä, koska me emme tunne (siis kukaan ihminen ei toistaiseksi voi väittää tuntevansa) biologisen elämän, siis orgaanisuuden, kosmista alkuperää siinä pisteessä, jossa eloton materia muuttuu elolliseksi.
Iltapäivällinen karhunulkoiluttaja.

Haluan vain tietää
mikä on kirjoitetun lauseen suhde
johonkin runomittaan.



Jumala loi ensimmäisen ladyboyn Aadamin kylkiluusta, avuksi tälle. Hän oli iso, sopivan kokoinen Aatamille, joka oli 60 kyynärän pituinen. Jumala loi ladyboyn, ettei Aatami ikavystyisi. Aasiassa, joka pitää paikkansa, vaikka navat liikkuisivat. Nimittäin ladyboy oli paratiisissa vain Aatamia ilahduttamassa. Oliko Aatamin kylkiluu siis ylimääräinen, koska siitä syntyi ladyboy? Eläimet eivät sopineet aviopuolisoksi Aatamille.

Ladyboystä kehittyi tyttö, äärettömät pitkä, siro ja notkea, koroille nostettu ja ylväs, satyyrimainen Eeva. Aatamin kylkiluusta kehittyi tämä kosminen hahmo, jota mies ei koskaan voisi pitää kumppaninaan ja ystävänään. Ei milloinkaan miehen, tuon karvaisen raatajan kanssa tasaveroinen, vaan rajattomasti ylevämpi ja älykkäämpi. Lasinilkoillaan taivaisiin ulottuva kosminen tyttö, puoli-enkeli, puoli-demoni, joka puhui jumalien kielillä kuin antenni ja katosi yhdellä askeleella. Miksi jumala loi tämän täydellisen olennon, vaikka tiesi sen syövän kielletyn hedelmän? Miksi jumala teki virheettömästä Helvetin ruhtinattaren? Tuon vallan totalitaarisuudessa saattoi Aatami tutkia vain omia virheitään, omaa heikkouttaan. Mutta Eevaa ei vietellyt heikkous, vaan hepreaa puhuva musta vanttera etiopialainen käärme, joka sanoi kahdella eri tavalla kahdessa eri kohdassa. Tämä piti, aivan oikein, vain naista arvokkaana.

Nainen, virtaavuusolento, lihanamorfisuus, tottumusolento. Mies, juuriolento, kuiva salamitanko, käyrätankoinen kilpapyörä. Eikö siis myös Eevan sydäntä rasittaisi huoli totuudesta? Tuskinpa vain. Pikemmin kuin kunnioittaa naisjumaluutta tulisi pelätä. Aatamin metafyysinen masennus on taivaankappaleiden sanelemaa. Naiset, miltei taivaankappaleet. Venus-terapiassa yritetään löytää placebo, jonka potilas suostuu uskomaan. Maalliset ilot ja surut eivät ole rakkauden iloja ja suruja. Satavuotinen odysseia on jo hieman liian pitkä. Köydellä sidotussa nahkaniittisäkissä Aatamin sydän pamppailee.

Eevan ja käärmeen jälkeläiset ovat lihan vankila. Heille syntyi kaksi murhanhimoista poikaa, ja heille syntyi kaksi murhanhimoista poikaa, ja heille syntyi kaksi murhanhimoista poikaa. Heidän kylkiluistaan ei synny mitään. Jumala osoitti Aatamille tyhjää kenttää ja sanoi: "Valitse itsellesi vaimo." Näin jumala jakoi miehen ja naisen, jotta he rikkoisivat ja kiduttaisivat toisiaan tietoiseksi tulemiseensa asti, kenties ikuisesti. Jos ei maailmaa voi vietellä, ajatteli Aatami, sitä täytyy hallita. Näin sai alkunsa oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa etsivä karkeus, raakuus ja jumalattomuus.

Vallantahto, rakkaudentahto: satyyrin rakkauteen pakottaminen. Omatunto, tahdonaisti. Lähetämme lapsen maailmaan. Sanomme hyvää yötä, kauniita unia. Minkään asian syntyminen ei ole tahdon ilmaus vaan olosuhteiden suopeuden ilmaus. Jumala on olosuhteiden suopeus. Omatunto ei perustu psykologisen havaintoon, arvaukseen, kuvitelmaan tai tietoon. Vaan aktiiviseen kommunikaatioon, aistimukseen, toisen elollisen olennon tahdon aistimukseen. Tämä aisti ei ole mikään tunnettu aisti. Ei lohduta eikä pelota saada lukea, että Jeesus tulee, jos on itse Jeesus, ajatteli Aatami.


2.9.2011

AJATELKAA, ETTÄ NETTISANANVAPAUS ON PRAHAN KEVÄT

Kun luette Anders Breivikin edesottamuksia tai mitä tahansa nettiprovokaatiota, ajatelkaa, että se on Prahan liberaali kevät 1968. Ja ajatelkaa, että sananvapauden rajoittaminen ovat tankit kaduilla syksyllä 1968. Ja ajatelkaa tämän ristiriidan seurauksia: kun rauhan kyyhky heittää ensimmäisen kiven.

VIIHDEKIRJALLISUUTTA

on se mikä kulloinkin viihdyttää. Pentti Leinon Kieli, runo ja mitta (SKS 1982) on luultavasti viihdyttävin suomenkielellä kirjoitettu teos. Myös Pentti Leinon muut teokset ovat viihdekirjallisuuden aatelia. En suinkaan revi kirjoista huumoria, vaan tietoa. Viihdyttävä elementti muodostuu siitä, että voin lukiessani kaiken aikaa soveltaa Leinon analyysituloksia esimerkiksi erilaisiin hakukoneideoihin.

Vinkki: SKS:n verkkokauppa myy Pentti Leinon klassikkot 2 euroa/kpl.

1.9.2011

"Brutaali musiikki soi kohteliaasti", kritisoi Jukka Isopuro Musiikkitaloa päivän Hesarin muutenkin mainiossa jutussa.
Näin ikkunasta maalaistalon kesäiselle aamuvarhaiselle pihalle uskaltautuneen jonkinlaisen suuren metsäkissan raatelevan nuorta villisikaa. Juoksin pihalle outoa kaksimetristä kalahalstria heilutellen. Villisian takapuoli oli jo raadeltu. Se näytti suuremmalta ja villimmältä kuin ikkunasta, kavahdin sen raivoa. Metsäkissakaan ei ollut pieni otus, vaan jonkinlainen kellertävän punakarvainen vanttera sekoitus ilvestä, ahmaa ja hyeenaa. Se ei juuri pelästynyt huitomistani, vaan tuli heti lähemmäs. Jotenkin liian helposti sain pedon pään halstrin puristukseen, kuristin kaikin voimin. Tuntui varmalta, ettei temppu auta, että peto hyökkäisi mielettömällä energialla kimppuuni. Niin ei käynyt. Eihän tämä voi mitenkään olla vielä tässä, ajattelin äärimmäisen huojentuneena, mutta samalla jotenkin tyytymättömänä.

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com