31.1.2011

Erään tuttavani mukaan pakkomielteinen venäjäsympatia johtuu jonkinlaisesta fyysisestä aivovauriosta tai aivotoiminnan häiriöstä. Kaikilla venäjäpakkomielteisillä on kuulemma sama vamma. Tautiluokitusta ei ole, mutta se helpottaisi. Hoidoksi venäjänmatkoja Kela-korvauksella. Voimme vain toivoa lääketieteen kehittyvän.
Poistin eilisen merkinnät mielenhäiriön tuotteina, sillä olin eilen koko päivän jonkinlaisen mielenhäiriön vallassa (kyvyttömyys vaieta siitä, mitä ei voi tai osaa sanoa). Koska Risto kuitenkin reagoi niihin, palautin viitepisteet. Tänään olotila ei ole ainakaan parempi.

30.1.2011

7,008 Posts, 7 followers

ASEKSUAALISUUS

Entä oikeus olla vapaa koko seksuaalisuudesta, pitäisikö sitä kunnioittaa korkeimpana prinsiippinä? Lopettaa jotenkin koko todellisuudelle vieras tai vastakkainen seksuaalisuuden kuvatulva - sen neuroottinen muistuttaminen, mistä maailmassa oikeasti on kysymys, ja mistä siinä ei ehkä koskaan ole kysymys.

KUN NUKUTAAN HISTORIAN TUNNILLA

Kymmenen vuoden päästä Napolin meininki on täällä: joka puolella kaduilla ja pihoilla näkyy keskellä kirkasta päivää nuoria alle 20-vuotiaita poikia ottamassa miehiltä suihin.

Kuka vieläkään ei äänestänyt Leniniä?

Onko mennyt ehkä jotakin ohi ihmislajin erityisluonteesta, vai? Luettu huonosti historiankirjat?

En valittaisi, jos heterot edes yrittäisivät pärjätä tässä kilpailussa.

Heteroksi syntyvällä on kaksi vaihtoehtoa: ampua kuula kalloon tai ryhtyä mafian tappajaksi.

Tarkoitukseni on sanoa: Hyvä homot! Kiitos opetuksesta! Mutta nyt ryhtiä heterot, senkin veltot laiskurit!

INTELLEKTUELLI: SYDÄMEN JA REHELLISYYDEN VASTAKOHTA

Sietämättömimpiä olentoja maailmassa ovat autistiset intellektuellit, jotka sulkevat silmänsä maailmalta: siltä, että kaupunkimme jokaisessa kadunkulmassa on homo kyyristyneenä ottamaan suihin toiselta homolta.

Intellektuaalisuus on geneettinen silmäsairaus, sokeutta aiheuttava.

Intellektuelli on kaikissa maissa, varsinkin Venäjällä, synonyymi sokealle ja ajattelukyvyttömälle yksilölle, joka ei pysty mitenkään havaitsemaan tai näkemään mitä ihmiset hänen ympärillään todella puuhaavat.

Mitä tahansa saa tapahtua ja nämä olennot eivät reagoi tai avaa suutaan. Mutta jos heteroseksuaalinen mies puhuu seksuaalisuudesta tämä räkä hyppää sylkenä silmille.

MIKSI HOMOSEKSUAALIT OVAT KAIKESSA NIIN YLIVOIMAISIA? MIKSI HETEROT EIVÄT ENÄÄ PÄRJÄÄ MISSÄÄN LAJISSA?

Miksi lahjattomimmallekin homoseksuaalille kaikki käytännön asiat maailmassa ovat helpompia järjestää kuin lahjakkaimmalle heteroseksuaalille? Miksi jokainen heroseksuaali (tarkoitan seksuaalisesti aktiivinen hetero... en tapahetero ilman seksuaalista aktiivisuutta) kokee olevansa mielisairaan noitavainon uhri, samalla kuin jokainen homoseksuaali ehtii nopeasti lentokentällä hypätä seuraavaan koneeseen jatkuvasti jatkuvalla maailmanympärysmatkallaan (40 kertaa vuodessa maailmanympäri, ja sitä 70 aktiivista vuotta, 3600/24/7/365/70 -projekti).

Vastaus: Koska homot ovat älykkäitä, järkeviä ja viisaita.

Tarkennus: Homot järjestävät suhdetoimintansa oikein ja kansainvälisesti. He harrastavat terveellisissä määrin, kohtuullisesti päivän mittaan, seksiä (Helsingissähän näkee jo -15 asteen pakkasessa missä tahansa keskustan kadunkulmassa yöllä liikkuessaan homon ottavan toverillisesti suihin kohtalotoveriltaan... koska olette viimeksi nähneet sanlaista pelastustoimintaa keskenään sotivien heteroiden parissa?). Heterot taas ovat lopettaneet seksuaalisuuden. Naiset ovat sodassa miehiä vastaan.

Lopputulos: Ei tarvitse ääneen sanoa.

Länsimaissa heteroseksuaalisuutta esiintyy enää pornofilmeissä ja prostituutiossa. Se mikä on homoille ilmaista ja rimullista, on heteroille kallista kaviaaria. Kaikki energia ja työn lisäarvo kuluu seksuaalisuudesta maksamiseen. Koko virhe perustuu romanttisen henkisen rakkauden ja fyysisen terveellisen seksuaalisuuden ideoiden vääränlaiseen sekoittamiseen. Seksuaalisuuden ja rakkauden yhdistäminen on ideaali, utopia. Käytännössä seksuaalisuudella ei ole minkäänlaista yhteyttä rakkauteen, eikä sitä pidä sekoittaa rakkauteen. Seksuaalinen halu ei ole mikään romanttinen rakkaudenosoitus, ja se pitää ehdottomasti hyväksyä. Rakkauden ja seksuaalisuuden yhdistyminen on poikkeustapaus, ja se on pyhä. Sitä on kunnioitettava pyhänä, mutta se on irrotettava pyhän illuusioista. Tietyillä ihmisluonteilla on liikaa toiveajattelua pyhän suhteen - samoin kuin toisilla luonteilla on liikaa epätoivoa pyhän suhteen. Pyhä on olemassa, mutta liian harvinaista ollakseen pelkästään uskonvarainen rakenne. Pyhä ei voi perustua uskoon - sen täytyy perustua kokemukseen. Siksi pyhiinvaellamme pyhään kaupunkiin saadaksemme kokemuksen.

Mikä neuvoksi: Ei homofobia tai homojahti. Opiskelu ja esimerkin ottaminen: heteroiden tulee opiskella homojen johdolla, jotta he vihdoin ymmärtäisivät mistä maailmassa on kysymys. Tavallinen hetero ei käsitä ilman kymmenen vuoden homokoulua, mikä on seksuaalisuuden merkitys elämässä. Se ei ole pihtaaminen, koska vesi ei kulu soutamisesta... vaan ainoastaan leväkasvusto, home ja lukinvilla rikkoontuvat elävän veden pinnalta. Siinä missä homoseksuaalit sairastavat elämänveden maniaa, sairastavat heterot elämänveden allergiaa. Allergiapotilaiden on opittava maanikoilta perusasiat maailmasta. Voisihan tämän ymmärtää ilman koulujakin, ajattelee vanhempi ihminen. Mutta niin se ei näytä toimivan. Vain kymmenen vuotta saatanallista ulkolukua ja laiskanläksyä voi tehdä heterouden (kapitalismin ja mainosmiesten) turmelemasta jälleen normaalin ihmisen.

28.1.2011

On selvää, että yksi ihminen ei suoriudu mistään älyllisestä tehtävästä, esimerkiksi runonkirjoittamisesta, kelvollisella tavalla. Puhtaasti älykkyyden näkökulmasta, yksi on aina alle yksi, kaksi on yli kaksi ja kolme on kolmen kertoma. Asia on todistettu nyt myös tieteellisesti. Tuloksista kertoo Science-lehti 29.11.2010 otsikolla: "Evidence for Collective Intelligence Factor in the Performance of Human Groups."

Toki älykkäälle yhteistyölle on olemassa tarkat säännöt ja koodit, joiden pieninkin rikkominen jotaa välittömästi "joukossa tyhmyys tiivistyy" -tilaan.
Kaikki asiat ovat tunnettuja.
Yhteenkään kysymykseen ei ole vastausta.
Tiede kehittyy, jotta aikaa saataisiin kulumaan.

SPEKULAATIOTA SOTILASTEKNOLOGIASTA

Suhteellisuusteoria ja evoluutioteoria ovat sotilasteknologisia välineitä, joilla oppimattomat ja hölmöläiset laitetaan kuriin. Epigeesin (lamarcismi) ja prekognition sotilaalliset sovellutukset ovat olleet aina kautta maailmanhistorian imperiumien sotilasteknologian keskiössä.

Suhteellisuusteorialla voitiin pitkään näennäisesti kumota prekognition vaikutusmekanismien mahdollisuus (morfogeneettiset kentät).

Väite hankittujen ominaisuuksien periytymättömyydestä (näennäinen natsihenkinen falsifiointi 1800-luvulla) lisää moraalista hälläväliä tunnetta hallittujen keskuudessa ja vähentää tahtoa ja itsenäisyyttä ja lopulta tuhoaa genetiikan kokonaisten kansakuntien tasolla.

Imperiumien ihmiset poikkeavat pikkuvaltioiden ihmisistä siinä, että he eivät lähtökohtaisesti ota todesta näitä teorioita. Tämä taas perustuu varmaan yhteisölliseen, intersubjektiiviseen kokemukseen siitä, mikä on totta. Imperiumien ihmiset eivät ole johdettavissa harhaan tieteen keinoin.

Imperiumit lähettävät "henkisiä opettajia" oppimattomien pariin, jotta voivat jälkikäteen pestä kätensä sanomalla: "Mutta teillehän kerrottiin kaikki. Te ette ottaneet todesta ja opiskelleet, laiskurit. Syyttäkää vain itseänne, että maailman salaisuus kätkeytyy teiltä."

Sillä moraalittomuus on ihmisen epätäydellisyyden mitta: ettei ihminen saa tyydytystä enempää itsestään kuin toisista. Kaikki eivät ole moraalittomia. Ne jotka saavat aitoa ja todellista (egoismin vastakohta) tyydytystä itsestään, eivät milloinkaan ole moraalittomia. Kaiken moraalittomuus on oppimattomien hallittujen harha.

LÄÄKETEOLLISUUDEN PATENTIT

Maailma on hyvä keksimään sairauksia.

Mutta parannuskeinojen keksiminen on aina yksien ja samojen vastuulla.

Totuus parantaa. Lääkkeet päästävät kohtaamasta sitä.

Tätä peliä voi jo kutsua riistoksi.

"Jokainen sairaus on musikaalinen ongelma: sen parantaminen on musikaalinen tehtävä. Mitä nopeampi ja silti täydellisempi ratkaisu, sitä suurempi on lääkärin musikaalinen lahjakkuus." Novalis: Ensyklopedia 1798

27.1.2011

Jos runouden ja matematiikan välillä ylipäätään vallitsee jokin olennainen ero, on se ainakin hyvin työläs nähdä.

PEILIKIRJOITUSTA

Juhani Tikkasen rajoite: kirjoita niin, että kaikkien säkeiden ja säkeistöjen kaikki loogiset negaatiot ovat poeettisesti vähintään yhtä tosia ja mielekkäitä kuin se mitä aktuaalisesti sanotaan.


Esimerkki:



Kun äänilevy on kesken
ja ääntä tulee vielä

onko se kuin olisi elämä?

Voiko olla
ihan varma
ettei se soi? Väärin?

Minä en kuuntele nyt,
ja silloin saa puhua.

Kuulen kaiken. Perkele.

Niin suuria säveliä
kertomaan
sitä mikä ei ole koskaan läsnä;
meluvalli ihmisen edessä.

Pieni kovaääninen
pimeys.

Yhteenkään kysymykseen et löydä
koskaan vastausta. Edes väärää.

Älä siis vastaile enää
sillä kysymykset heräävät.
Ihminen ei ole enää valmis.

Uinuva myrsky kannattaa aina viheltää esiin,
kun ei ole itse aavalla merenselällä.

Hän ei lähde aamulla töihin, vaan avaa oven
jotta kuka tahansa pääsisi asumaan
hänen taloonsa.

Tässä on myrskyn asunto,
tulkaa minun tyköni.

Minä en ole ihminen ja asun
vieraitten kanssa
lukitsemattoman oven takana
jokaisen yöni.

Tässä ei ole yhtään runoa,
paljon musiikkia.
En rakasta omaa ääntäni.

Sisätiloissa eivät mahdu urut soimaan.
Ilma ei värähtele.
Ihminen ei kuule sointia.

Tässä kirkossa ei ole penkkejä
joissa ihminen saisi istua
sillä ihminen ei ole tehty
istumista varten.

Kadulla on hiljaista
taivas ääntelehtii
joki virtaa ylös
ahtaita ja suippoja
vuoria.

Virtaava joki
pakenee kohti valoa
ja leikkaamaton ruoho
ei kasva enää.

Aika jatkaa,
vesi jäätyy kiirehtien
ja parasta on se
ettei ole toisia.

Linnut jäävät
vaikka on kylmä.
Ei vain ole valoa.

Ääni ei ole kuollut sävel
joka pakenee luotasi.
Sävel jota ei kuulla.

Sormia on enemmän
kuin sormioita,
jalkoja on enemmän
kuin jalkioita,
ajatus jatkuu
ja on sanottu kaikki.

(Loogisia negaatioita Juhani Tikkasen säkeistä kirjasta Kymmenentuhatta urkupilliä, 2002)

Tikkasen runous suorastaan käskee lukemaan itseään kaikkien mahdollisten peilien kautta. Vasta tekstin yläpuolelle, sivuille ja alapuolelle sijoitettujen peilien kautta heijastuvat projektiokuvat yhdistettynä itse kirjoitukseen ovat kokonainen ja yksi kirjoitus. Teksti sinänsä ei ole parodista, ironista tai satiirista, eikä se useinkaan väitä mitään. Eivätkä sen peilikuvatkaan silloin tee niin. Ja toisaalta silloin kun se väittää, se tekee sen jyrkästi -- jolloin peilikuvat esittävät täsmälleen symmetriset ja yhtä jyrkät projektiovastalauseensa. Tikkasen runous on itseasiassa jonkinlaista peilikirjoitusta, joka vasta erilaisten peilien kautta näyttäytyy -- jos nyt ei oikein päin, niin ainakin hyvin mielenkiintoisella tavalla. Lukutapahtumasta tulee merkillinen, hologrammaattinen, ainakin minulle täysin uudenlainen kolmiulotteinen kokemus.

26.1.2011

KIELIKUVA JA YHDYSSANA

Että koneella voisi sanoa olevan älyä, sen pitäisi kai tunnistaa älykäs teksti sinänsä vähemmän älykkäästä. Ensisijaisesti kai hyvä, vapaa, elävä ja omaperäinen kielenkäyttö huonosta, mekaanisesta ja ulkoaomaksutusta. Mikä tietysti tarkoittaa vain kielen pintatason mielenkiintoisuutta.

Esimerkiksi täysin uuden yhdyssanan erillisosista merkityksen päätteleminen ilman kontekstia ei ole mahdollista enempää koneelle kuin ihmiselle. Sellainen synnyttää tulkitsijassaan ensin jonkinlaisen analyysin mahdollisista konteksteista, joihin sana voisi liittyä spesifinä käsitteenä. Kontekstit voivat olla kuvitteellisia: "muinaisessa kiinassa tämä olisi voinut tarkoittaa... kaukaisella planeetalla tämä voisi tarkoittaa... Amazonin sademetsän erään heimon keskuudessa tämä voisi kuitenkin tarkoittaa..."

Kielikuva tai kielikuvana käytetty tavallinen sana toimii periaatteessa samoin... "sylki leegoja suustaan". Mutta sana "keisari" tuskin toimisi missään tekstissä sanan "pasta" kielikuvana. Sekä koneen että ihmisen pitää ainakin tutkia, voisiko sana "keisari" jotenkin olla sanan "pasta" kielikuvallinen merkitys - mitä samaa ja millä tasolla keisarissa ja pastassa on-, vai onko tuo sana, jos se esiintyy nähtävästi pastareseptissä, kuitenkin jonkin muun asian kielikuva, vai pelkkä systemaattinen virhe tai sekoilun tulos. Kielikuvallinen merkitys syntyy pelkästään kontekstista ja voi olla täysin uusi, mutta silti samalla välittömästi selvä kuin aikaisemmin samassa merkityksessä käytetty kielikuva tai uusi, jotakin tuttua kaavaa noudattava yhdyssana, toisinaan.

VIISAUS

on kompromissittoman ja yleisen yhteisymmärryksen tavoittelua. Kaikki erimielisyys johtuu siitä, että jollakin on taloudellinen motiivi olla eri mieltä. Taloudellisen motiivin poistaminenkaan ei aina auta: jää vielä jonkinlainen illusorinen taloudellinen motiivi. Ja sen jälkeen vielä pelkkä mihinkään perustumaton arvovalta ja egoismi, silkka itsepäisyys.
Kaikissa tulevaisuuden ja nykyhetken sodissa
on kysymys ihmiselinkaupan piristämisestä.

Ensin luodaan kysyntä, sitten markkinat
ja lopuksi tuotteet.

MYSTIKON SIEMEN

on maailman halvin uusiutuva energialähde. Siitä ei makseta mitään, mutta viemärit tulvehtivat. Kerjäläinen on kuin siittiö, joka ei liiku. Se on nähnyt mystikon siemenen virtaavan suotta ja ottanut siitä opikseen.

KIIRE

Asioilla on katoamisjärjestyksensä: vasta kadotettuaan jotakin olennaista voi kadottaa jotakin epäolennaista. Kiire on hermostollinen ominaisuus, ajan kokemiseen liittyvä harha, joka aiheuttaa hitautta ja epävarmuutta. Siitä seuraa todellinen kiire ja asioiden kadottaminen.

PSI-TUTKIMUKSEN PERUSTAVIN ARGUMENTTI

on se, että psi-positivistin tekemä tieteellinen koe ei ole milloinkaan skeptikon toistettavissa. Tieteellinen koe on siis aina toistettavissa, mutta toistaminen on mahdollista vain tietyllä tavalla valitulla (arvo- ja tiedepoliittisesti) neutraalilla kohderyhmällä. Kohderyhmän valinta on siis osa kokeen toistettavuutta. Tällä tavalla psi-tutkimus on vihdoin hyväksytty kaikkein arvovaltaisimpiin tieteellisiin julkaisuihin. New Scientist-lehti 20.11.2010 kirjoittaa aiheesta pääkirjoituksessaan.

Rupert Sheldrake on tietenkin kertonut kaikki nyt toistettavissa olevilla kokeilla todistetut asiat prekognitiosta jo kaksikymmentä vuotta sitten. Mutta Shledrake ei tuolloin keksinyt täsmällistä argumenttia kokeiden toistettavuuden ja kohderyhmävalinnan välisestä suhteesta. Sheldrake ainoastaan totesi, että esimerkiksi samanrotuisten koirien ennustamiskyvyssä on suuria yksilöllisiä eroja ja erirotuisten koirien ennustamiskyvyissä on tilastollisia eroja ja eri maissa asuvien eläinten kyvyissä on tilastollisia eroja. Argumentti on tietenkin muotoiltavissa tältä pohjalta.

Mutta olisihan tietenkin mahdotonta, että tiedeyhteisö tunnustaisi Sheldraken työn arvon ja oman (taloudellisin, tiedepoliittisin ja ideologisin perustein ylläpidetyn) väärässäolonsa kolmenkymmenen vuoden aktiivisen sadistisen kiusaamisen ja väkivallantekemisen jälkeen.

Prekognitio on siis ennustamiskyvyn erikoistapaus, joka tarkoittaa sellaisen esimerkiksi luonnonkatastrofin tai mekaanisen koneen toiminnan ennakoimista, josta tiettävästi mikään toinen eläin ei ole tietoinen. Tavallinen ennustamiskyky, eli niin sanottu kuudes aisti, taas tarkoittaa pelkästään telepaattista kykyä (kahden eläimen välistä telepaattista tiedollista yhteyttä).

New Scientistin esittelemässä eräässä kokeessa ilmiön tuottaa tietokoneen satunnaislukugeneraattori, joten kysymys on prekognitiosta, koska tutkittavaan ilmiöön ei vaikuta kukaan ihminen. Science lehden 29.10.2010 nyt ensikertaan tieteen valtavirtaan lanseeraama epigeneesi liittyy kiinteästi samaan ilmiömaailmaan.

Poliittisesti elämme vaikeita globaalin totaalisen valehtelun ja irvokkaan huijaamisen aitogöbbelsläisiä aikoja. Siksi tiedemaailma on kenties herännyt vihdoin ymmärtämään vastuunsa totuuden salaamisen lopettamisessa (egoististen riiviöiden arvovallan menettämisenkin uhalla -- se on pieni menetys, jos toisessa tapauksessa menetetään maailmanrauha ja koko planeetta). Totuus on kerrottava, koska mikään muu ei auta.
Aamullinen hortoiluni Prisman jättiläismäisellä parkkialueella kirvoitti vanhemmalta naisihmiseltä ymmärtäväisen nyökyttelyn: "Auto hukassa vai?" Auto oli tosiaan lyhyen kaupassakäynnin aikana varastettu. Takapenkillä oli laukku, jossa käsikirjoitus editointimerkintöineen. En peitellyt hättääntynyttä mielipahaa. Muistinko tekemäni editoinnit? Menetys oli ehkä korvaamaton... kymmenien tuntien työ. Raivoissani jatkoin samoamista. Aivan toisella puolen parkkialuetta törmäsin vihdoin autooni. Iloitsin editointimerkintöjen takaisinsaamisesta. Samassa soi puhelin: "Poliisista huomenta." Autostani oli varastettu rekisterikilvet. Ne oli saatu takaisin ennen kuin ehdin katoamista edes huomata. Kiitin nopeasta toiminnasta.

SIPERIAN KARHU JA VERENPUNAISET LOHET

>>

25.1.2011

vuosisata joka hylkäsi vanhan
testamentin ja kielsi inkarnaation
jeesusihmisen harhaoppi
haastoi oikeaoppisen määritelmän
kahden luonnon olemassaolosta
ihmisen ja jumalan harhaoppi
kristus oli vain yksi vaikka
hänellä oli kaksi luontoa
ihmisen ja jumalan harhaoppi
että kristus on sekä jumalan
poika että miehinen mies
harhaoppi joka kielsi perisynnin
ja vahvisti ihmisten kyvyn olla
vanhurskas harhaoppi johon
liittyvät gnostikot sanoi
ettei Jeesus ollut ihmisen
kehossa hänen kärsimyksensä
ristinkuolema oli todettavissa
kuin todellinen kärsimys ja kuolema
harhaoppi joka vapauttaa ihmisen
hengellinen elementin harhaoppi
jonka mukaan isä poika pyhä henki
ovat kolme erillistä jumalaa
harhaoppi jonka mukaan hyvä ja paha
ovat yksi niin sanottu
inkvisition kukka

Älypitoisuus on kognitiivinen sisältö
psyykkinen esine summa tai erilaisuus
mitä on koettu tai havaittu tai opittu
perinne perinnöllinen rakenne
ajatus tai toiminta objekti painopiste
ajattelemisen ravinto joka tarjoaa
henkistä kannustusta ajatteluun
olio sinänsä ei kuten tiedetään
käsitys universumi diskurssi
hän pitää harhailusta hän oli ajatellut
aihetta vuosia se kuului poliisille
kaikista tärkein kysymys voitaisiin
ratkaista vaatimalla julkista koulutusta
hyönteisille eivät poliitikot keskustele
asioista vaan antavat vaikutelman
ei se ollut hyvä idea ajatus
joka ei koskaan tullut mieleeni
ydin aine keskusta ja sydän
sielu ja sisäisyys luu ja liha sisäkuori
summa oleellisuus ja elinvoima
osa jotakin. valaistumisen tarkoitus
pyhittää keinot on selvää että hän on
vailla hyvin laajaa koulutusta hän oli
uskonnollinen kokemus hän muistutti
kokemusta elävästi verkkotunnus
kill your darlings &
be depressed rest of your life

SELVÄPÄISYYS

on ihmisen mielen ja ruumiin tiloista raaistavin. Silti on olemassa humaaneja absolutisteja niin kuin on olemassa lapsirakkaita pyöveleitä ja eläinrakkaita teurastajia. Ihmisen on kuitenkin juotava herkeämättä. On keksitty mukana kuljetettavat miniteepöydät ja teelaitteistot ja itse tee, joka alunperin tuotiin Kiinasta Venäjälle korvaamaan joka toinen vodkalasillinen. Selväpäinen ja tyytyväinen ihminen on luonnon ihme. Sellaisille, jotka eivät ole koskaan kokeneet krapulan nautintoja, kirjoitetaan kiinnostavia romaaneita rypemisestä.

GÖBBELSIN LAKI (TOINEN MUOTOILU)

Äärettömän suuren valheen varmin kriteeri on se
että kansa uskoo ja omaksuu sen yleiseksi totuudeksi
hyvin helposti, kunhan sitä vähän toitotetaan.

Totuuden tai rehellisyyden varmin kriteeri on se
että kansa ei usko sitä millään, vaikka sitä
toitotettaisiin vuosisadasta toiseen.
Köyhyyttä vastustetaan
mutta kohtuuttomuutta ei.
Järjettömyys on heikoimpien ase.
Kohtuuttomuus, jota vahvimmat
salaa tukevat.

23.1.2011

kun aivoja jäytävä kutina
saa lopulta muuttua ulkosarviksi
kun meistä tulee lehmiä

TUOREUS

ihonmyötäisten latex- ja kumiasujen pukeminen edellytää koko ihoalueen huolellista öljyämistä. Koska vakuumipakkaus ei hengitä, odottaa riisujaa vaikutelma tuoreudesta vielä tuntien kuluttua. > keittokirjan tuoreus > pilaantumisen polyfonia

MISSÄ MENNÄÄN?

Se selviää yleensä kauppojen hyllyjä tutkimalla - mitä ihmiset ostavat?

1. Inflatable Anesthesia Hood With Pepperpot Eyes
2. Steel Boned Posture Collar
3. Drawstring Double Layered Breathplay Hood

21.1.2011

LUKUTAIDOTTOMUUDEN YLISTYS

Lukutaidottomuus johtuu kaikkeen hengen toimintaan kohdistuvasta äärettömästä inhosta.

Luku- ja kirjoitustaitoinen sen sijaan pystyy kiusaamaan sielua ja vaurioittamaan henkeä paljon tehokkaammin. Me elämme sitä aikaa.

TARVEPAINATUS

Kallion roskapankissa pyörii kehitysvammainen puliukon hahmoon naamioitunut Kristus. Vittuile sille ja ulkona odottaa moottoripyöräjengin tappajat. Toinen puliukko omistaa kaikki Hesarin baarit. Kannattaa antaa pitsanjämät, voi päästä jatkoille hienoon paikkaan. Samalla tavalla tarvepainatteinen runoteos saattaa joskus olla ravitseva.

HANNU HELININ

uusimman teoksen odottaa aina itsestäänselvästi olevan tekijänsä paras. Maailman sivu - kootut runoelmat (1999-2010), ei tuota yllätystä. Eikä siihen sisältyvä ennen julkaisematon Lehtien kirja (2010). Parasta Heliniä: entistä tiukempaan koodattua entistä ankarampaa ruoskintaa. Tai ehkä kysymys on vain psykologisesta harhasta, mutta hienoa että se jostain syystä toimii tähän suuntaan. En tietenkään saa kaikkea tarkoitettua irti, mutta ei sillä ole merkitystä, saan ihan riittävästi ja loppu on omaani. Outoa, että jotkut pitävät tällaista runoutta vaikeana tai jonain, en tiedä minä... kun juuri ytimekkyys ja tyhjäkäynnin puuttuminen on minusta sitä helppoa. Helinin 700-sivuinen uutuus on myös esineenä hieno, tukeva, kovakantinen.

Helinin blogia kannattaa myös seurata, jos yhtään kiinnostaa tirkistellä mitä omilla kasvoillaan puhuva rehellisyys mahdollisesti käytännössä tarkoittaa.

19.1.2011

KUNINGAS LEAR JA ROTAT

Niin kauan kuin olet vahvempi annat aina armon käydä oikeudesta
ja vasta sitten alat saamaan koko ajan turpaan, aina syyttä,
toisten puolesta ja turhaan.
Vanginvartijoiden kaikki sanat ja teot
ovat vain osa vangitsemista, eikä kukaan usko
että on olemassa vanki, joka haluaisi vain karata.
En sano, että sellainen on tämä maailma.
Orjan ainoa mahdollisuus levähtää
on olla tyranni, sanoo Nietzsche.

Herää kysymys valtapeleistä.
Herääkö tällainen kysymys aina
ja kaikkien tekojen yhteydessä?

Eikö ole erikseen ne,
jotka tavoittelevat vapautta
ja ne jotka tavoittelevat
vangitsemista?

Kiinnostaako vapaus ja
sen mahdollisuudet enää ketään...

Pakotiessä halutaan aina
nähdä metapolitiikka: ei uskota
että se olisi pelkkä pakotie.

18.1.2011

BANKSY DOKKARIT HERÄTTÄVÄT KAKSI KYSYMYSTÄ:

1) Voiko loistavaa katutaidetta tehdä -- vuodesta toiseen ja jäämättä kiinni -- kuka tahansa riittävän rohkea ja taitava henkilö jolla on loputtomasti aikaa?

2) Vai ainostaan kovapalkkainen mainostoimisto, jolla on kaupunginisiin
suhteet kunnossa, ja jonka pseudonyymi on Banksy.


Ja sanoma oli?



Jokainen haluaa olla joku...






älkää edes yrittäkö: te ette voi olla



anonyymi loistava ja rikas mainostoimisto.
kuluttaja on vakava
tuottaja on hilpeä

tehdas jossa valmistetaan
ja romutetaan sieluja

EGOISMI JA JÄRJETTÖMYYS

Michael Laitman analysoi blogissaan lakkaamatta egoismia (jota voisi kutsua myös työnmurtamiseksi tai työn tappamiseksi). Francis Fukuyama käyttää samasta asiasta käsitettä megalothymos. Kysymys ei ole järjestä, tunteista, eikä haluista. Kysymys on yksinomaan sokeasta ja pakkomielteisestä voitontavoittelusta, joka on karannut dopingnarkkareiden urheilukaukaloista tosielämään, ja jonka pontimena on - ei mikään muu kuin tappionpelko. Kuka haluaa voittaa ja mitä, samantekevää, eloonjääneet kertovat. Laadulla tai substanssilla ei ole mitään väliä. Kun toimija on liikenteessä tällä asenteella, on varmaa, että koko planeetan aineelliset resurssit kulutetaan toisia ihmisiä vastaan. Saatana on megalothymottinen hullu, tavallinen kansalainen, jolle järkiperusteilla, valistuksella, sivistyksellä, enempää kuin minkäänlaisilla tunteilla ei ole mitään merkitystä. Hän on ilman muuta valmis käyttämään ydinaseita ketä tahansa vastaan, kätkeäkseen oman tilansa, kiihkeän väärässäolonsa häpeän - jos se uhkaa paljastua.

17.1.2011

EPIGENETIIKKA

Kun Rupert Sheldrake 30 vuotta sitten esitteli Neuvostoliittolaisen 1920-luvun biologiantutkimukseen perustuvia ajatuksiaan epigenesiksestä, koko ilmiötä pidettiin epätieteellisenä. Nyt Science-lehden (epigenetiikan teemanumeron 29.10.2010) jutun mukaan epigenetiikka on suorastaan syöpäsairauksien salaisuus. "Keihäänkärkitutkijoille" syydetään nyt sadoin miljoonin dollarein rahaa. Ehkä kannattaa kuitenkin palata katsomaan mitä muuta oikea keihäänkärki, Sheldrake, sanoo kirjassaan The new science of the life vuonna 1982.

On varmasti rasittavaa olla sillä tavalla liikaa aikaansa edellä, että se tuottaa jatkuvaa häpeää niille jotka asettuvat väkivaltaisesti poliittisiin vastustusasemiin. Ja koska he haluavat vain voittaa - koska mikään muu kuin narsismi, egoismi, rajaton kunnianhimo ja rahanahneus ei aja heitä - he eivät voi tunnustaa virheitään normaalien rehellisten käytäntöjen mukaisesti.

Toisaalta kokeellinen tiede ja tiedeyhteisö ei voi edistyä kuin omaa tahtiaa. Joskus tuntuu, että tuon edistymisen tahdin, sen hitauden ja usein turhan työn, määrittää aivan muut syyt kuin järki. Totuuden esiintuloa viivytetään mahdollisimman pitkään, jotta ei tarvitsisi myöntää väärässä oloa.

16.1.2011

KOSMOKSEN TAUSTAKANGAS

tunne itsesi
tunne universumisi

15.1.2011

jaetaan palkintoja enemmän
ilman jääjiä on vähemmän
heidät täytyy tarkemmin valita

YÖN LISTALTA























NOVALIKSEN ENSYKLOPEDIA

Käsitykseni Novaliksesta häilyy kaiken aikaa edes takaisin. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että hänen Ensyklopediansa on ehkä sittenkin hyvin merkittävä avaus. Novalis on kiinni aikakautensa edistyneimmässä luonnontieteessä, sekä kabbalistisessa ja okkultisessa traditiossa, johon vasta Einstein ja suhteellisuusteoria vastasi tappavalla pahantahtoisuudella. Novalis kuitenkin vetää aikakautensa tietoisuudesta varsin omaperäisiä johtopäätöksiä, joissa on edelleen tietty kestävä osansa.

14.1.2011

SUTENÖÖRIN MUSTASUKKAISUUS

herää vasta maksetun ajan jälkeen. Sutenoorin harmi liittyy työvälineen kulumiseen, jolle väline itse on tunnoton. Kysymys ei ole henkisen rakkauden toispuoleisuuden harmittelusta, joka liittyy henkisen työn edistämisen aspektiin ja jonka rikkominen harmittaa, mikäli työ todella on käynnistynyt ja mielenkiintoisia tuloksia saavutettu tai odotettavissa. Mustasukkaisen harmi on silloin oikeutettu, vaikka hänen pitäisikin ymmärtää, että maailma on kiinni näennäisyydessä eikä ensisijaisessa ja tärkeässä. > kuivapano

13.1.2011

KABBALA

on yli 5000 vuotta vanha keskeytyksetön traditio.

Ramatun vanhatestametti on osa tuota traditiota, joka oli kirjoittamisajankohtana jo yli tuhatvuotinen.

Kabbalan mukaan materiaalinen todellisuus on ainoa mistä ihmiset älyllisinä ja aistivina olentoina voivat saada tietoa ja kokemusta, eikä ihminen voi edes kuvitella mitään sen ulkopuolista. Kabbalan mukaan ulkopuolinen vasta on henkinen todellisuus.

Nykyinen luonnontieteemme ei Kabbalan mukaan tunne lähimainkaan materiaalisen todellisuuden rajoja tai luonnetta. Luonnontiede ei ole saavuttanut päätepistettä, vaan on vain hieman kehittynyt siitä tasosta, jolla se oli esimerkiksi 4 tai 2 tuhatta vuotta sitten.

Siksi kokemukseemme ja aistimukseemme sisältyy materiaalisen todellisuuden osa, joka on luonnontieteelle selittämätön.

Mutta tämä osa ei ole Kabbalan mukaan henkisen todellisuuden aluetta vaan materiaalisen todellisuuden aluetta. On ymmärrettävä, että materiaalinen tässä ei yhdy siihen mitä luonnontieteemme käsittää materiaalisella, vaan Kabbalan materiaalisuuteen sisältyy myös ns. pimeä materia, kvintessenssi, koherentti säikeiden kudos, tai miten ikinä sitä nimitämmekään.

Siksi on olemassa kaksi harhaa: 1) traditionaalinen vaara pitää tuota tuntematonta osaa henkisen alueena, eli luomisen säteen ja puhtaan hyvyyden alueena, 2) uusi vaara pitää luonnontieteen materiaalisuuden rajat ylittävää kokemuksen ja aistimuksen aluetta olemattomana psykologisena harhana.

Kabbalan mukaan me emme voi saada luovasta ulkopuolisesta mitään kokemus- tai aistimustietoa suoraan, emmekä millään tavalla kuvitella sitä, mutta meissä on jokin halu, joka vaistonvaraisesti kääntyy hetkittäin sitä kohden. Tämän me tunnistamme vain siitä, että halu on jokin muu kuin egoismimme, eikä se ole yhteensovitettavissa egoististen halujemme kanssa. Tuo halu on itseasiassa ainoa ihmisten välisen yhteisymmärryksen perusta: kokeellisen tieteen jäännösosa, materiaalisen korkein alue, on itse asiassa vain radikaalimman egoismin ja vastakkainasettelun alue, jossa ei vallitse minkäänlainen yhteisymmärrys, ja jossa demonit ja enkelit ovat jatkuvassa sodassa toisiaan vastaan.

Nyt on niin, että materiaalisuuden korkein alue voi täyttyä puhtaasti negatiivisesta energiasta (niin kuin se voi täyttyä myös positiivisesta energiasta), jolloin ihmisessä ja kaikessa elollisessa oleva halu kääntyä luovaa ulkopuolista kohden heikkenee tai kokonaan lakkaa. Tämä tapahtuu biologisen elämän piirille yhtenä kokonaisuutena sen tietoisuudessa, jossa ihmisen tietoisuus on dominoiva.

Kabbalan mukaan on välttämätöntä vapautua toisaalta rationaalisuuden ja tieteen täydellisyyden, toisaalta näennäisen spiritualiteetin harhoista, jotta voisimme selvästi nähdä heikkenevän halumme ja materiaalisuuden korkeimman alueen täyttymisen negatiivisella energialla (eli demoneilla... ja positiivisen energian tapauksessa jumalilla, ei Jumalalla).

Menikö oikein?

JUOKSENTELISINKOHAN

Puhuja tai kirjoittaja ilmaisee tässä toiveen tai tiedustelun siitä, tulisiko hänen siirrellä jalkojaan hyvin nopeassa tahdissa siten, että molemmat jalat ovat irti maasta hetken jokaisen askeleen välillä. Tämä toiminta voisi tapahtua monissa paikoissa, siellä ja täällä, eikä missään erityisessä paikassa tai ilmansuunnassa. Toiminta olisi kokonaan vailla tavoitteita, tarkoitusta tai erityistä suuntaa.

ELÄVÄ PYHÄINJÄÄNNÖS

pyhän miehen tai naisen siemen, esimerkiksi pakastettuun kondomiin solmittu Apollon sperma.

TORSO JA JALKAPALLO


Vuoden 1986 MM-kilpailuissa jalkapalloilija Diego Maradona teki Englantia vastaan pelatussa puolivälieräottelussa maalin puskutilanteessa koskettaen palloa sääntöjen vastaisesti kädellään. Maali kuitenkin hyväksyttiin. Maradonan mukaan pallon ohjasi maaliin "Jumalan käsi".

Casselin Apollolla on kyllä jalat, mutta kädet puuttuvat, mikä merkitsee kyvyttömyyttä tai haluttomuutta tekoihin, joissa käsiä tarvitaan. Itsesaatuttajaa opastetaan hakkaamaan käsi poikke, jos se viettelee. Kenties Casselin Apollo on katkaissut kätensä vahingossa, tai pelkkää turhamaisuuttaan, osoittaakseen, ettei tee työtä käsillään.

Gail Devers, amerikkalainen pikajuoksija, on kasvattanut kyntensä sellaisiin mittoihin, että kämmenen sulkeminen on hänelle mahdotonta. Tällä hän haluaa ilmaista olevansa juoksija ja tarvitsevansa tulonhankintaan vain jalkojaan.

KOHTALO

kohteluiden ja hoitojen suunta tai summa. > kohtelu > kukkakohtalo

POEETTINEN KOJE

mekaaniseen eläimeen, esimerkiksi papukaijaan, sijoitettuun elektroniseen muistiin tallennettu tekoälykäyttöinen poeettinen ensyklopedia, joka antaa mielekkään poeettisen puhepalautteen eläimelle lausuttuihin sanoihin, tai kommentoi lähistöllä käytävää keskustelua älykkäästi taukopaikoissa.

12.1.2011

SINETTIKISSAN

tassuissa on siniset leimasimet. Se työskentelee postin lajittelukeskuksessa, jossa se sinetöi kuoret.

KAASUPALLOANKKURI

kattoon päästettävä tahmea kaasupallo, joka pitää kuorsaavan turvallisuusriskin salin keskilattialla.

KASVONPIIRTEIDEN SARJATUOTANTO

katsotaan suosittuja elokuvia ja pyritään jäljittelemään omien jälkeläisten kasvonpiirteissä elokuvissa nähtyjä kasvonpiirteitä. Hylätään jälkeläiset, joiden kasvonpiirteet eivät esiinny suosituissa elokuvissa. > Sapfon kasvonpiirteet > sarjatuote

EKOLOGISEN TYÖN MÄÄRITELMÄ -- ELI PROLETARIAATTI AVARUUSLAIVASSA

Kaikki työ jakaantuu kahteen komponenttiin: 1) tekijälleen tuottaman puhtaan ilon komponenttiin, 2) taloudellisen hyödyn komponenttiin.

Ihmiskunnalle ja planeetalle hyödyllistä työtä on kaikki se, missä 1-komponentti on suhteellisen suuri. Gurdjieff opettaa, miten 1-komponentti abstrahoidaan ja miten sen läsnäolo tarkistetaan. 1-komponentti voidaan liittää kaikkeen ekologisesti kestävään työhön.

Ei ole mitään muuta tasavaltaista proletariaattia kuin se, joka huolehtiin työn 1-komponentista. Kaikki niin sanottu työ, josta 1-komponentti puuttuu on, ei vain orjuutta vaan myös (monimutkaisten ihmisen psykologiaan liittyvien rakenteiden kautta) ekologisesti kestämätöntä tai jopa tuhoisaa.

SISÄÄNTULO

linnakkeessa nostosilta, ensyklopediassa artikkeli, ruohikossa korren mentävä aukko tai jalanjälki. > Porturnus

PIRAIJOJEN ISTUTUS

jännityksen ja elämäntunnon verevyyden tuominen tyyniin ja tapahtumaköyhiin lahden poukamiin, väljehtyneisiin vesiin, mutaisiin ruutanalammikoihin. > haiterapia > halujen istutus

POEETTISEN ENSYKLOPEDIAN RISTIVIITE

on aina nimen omaan meditaation tulos. Lukijan näkökulmasta artikkelin äärellä on meditoitava, jotta ristiviitteen merkitys paljastuisi. Tämä on ihanne. Siksi tekoälyulottuvuus kiinnittyy juuri tämän ihanteen reaalisiin toteutuksiin: missä määrin Ensyklopedia voi olla "meditaation tuloksien" tai "meditaation tuloksilla" kirjoittamista? Tekoäly on meditaation tuloksien metodista seuraamista.

ILMASTONMUUTOSTUTKIMUS

hallitusmuotojen ajallisten ja paikallisten vaihteluiden tutkimus. > Mesmerin vastaanotolla

10.1.2011

OIKEAA TYÖTÄ

Jos ihmiset tekisivät päivässä edes hetken oikeaa työtä, planeetta olisi nopeasti pelastettu. Kapitalismi on laiskottelun ja työn vieroksunnan äärimmäisin muoto kaikilla elämän osa-alueilla, kaikilla tasoilla ja kaikissa yhteiskuntaluokissa. Gudjieff on luonnostellut meille oikean tuottavan työn sisällön, sitä ei tarvitse enää keksiä. Muu on laiskottelua.

VAPAAMATKUSTAMINEN

Monesti ne jotka ovat tuovinaan eniten ovat vapaamatkustajia. Joku antaa vain vähän, mutta valmista, ravitsevaa ja korvaamatonta. > hienovaraisuus

9.1.2011

KOHTELU

Ellei olisi mahdollisuutta sotaan ja nuo kokemukset olisi mahdollista oppia vain kirjoista, olisiko ihmiskunta paremmin järjissään? Onko todella niin, että vain äärettömän kärsimyksen ja häpeän todeksi tekeminen mahdollistaa kiitollisuuden tunteen pelkästään siitä, että meitä kohdellaan tuntevina ja älyllisinä olentoina. Kasarmilla meitä kohdellaan eläiminä. Emmekö ilman kasarmia osaisi arvostaa sitä, että meitä kohdellaan enkeleinä.

8.1.2011

KEN WILBER

Filosofi Ken Wilberin mukaan modernin ja 1900-luvun virhe oli siis rationaalisesta nähty esirationaalisen sekoittaminen jälkirationaaliseen: "For example, Wilber claims that Freud and Jung commit this fallacy. Freud considered mystical realization to be a regression to infantile oceanic states. Wilber alleges that Freud thus commits a fallacy of reduction. Wilber thinks that Jung commits the converse form of the same mistake by considering pre-rational myths to reflect divine realizations. Likewise, pre-rational states may be misidentified as post-rational states.[25] Wilber characterizes himself as having fallen victim to the pre/trans fallacy in his early work."

Wilberin totuusteoria nojaa intersubjektiivisuuden käsitteeseen.

Hassua, vaikka olen itse puhunut näistä asioista jo vuosia, kukaan ei ole maininnut Wilberia, jota on suomennettukin, kommenttiosastossa.

Ihmiskunta on selviytynyt olemassaolon taistelustaan puhdasta järkeä (logos) vastaan vuosituhansia terveen maalaisjärjen (nous) avulla. Yleisen suhteellisuusteorian valtakausi eli 1900-luku on tarkoittanut logoksen ylivaltaa suhteessa nous:iin. Varsinkin Jungin psykologiset ideat ovat suhteellisuusteorian sanelemia.

Gurdjieffin "suhteellisuusteoria" on kuitenkin vain terveen järjen mukainen - ja lakkaa seuraamasta Einsteinin loogista harhautusta. Rationaalisesti, eli tiukan luonnontieteellisesti, me emme vieläkään pysty selittämään tätä. Jälkirationaalisemme on siis pikemmin edelleen pseudo-jälkirationaalista, kuten vuosituhansia erilaisissa henkisissä perinteissä. Joudumme uskomaan ilman tietoa. Ero muinaisiin munkkeihin on se, että meillä on paljon enemmän uskoomme kohdistuvaa kriittistä tietoa - uskon auki pitäminen vaatii paljon suurempaa älyllistä ponnistelua kuin koskaan aikaisemmin. Ja silti voimme vain toivoa, että älymme kykenisi pitämään uskomme auki -- emme enempää. Emme voi toivoa, että älymme kyksenisi rationaalisesti perustelemaan uskomme, jolloin se ei olisi enää mystiikkaa tai mysteeri, vaan sitä utooppista tietoa, jonka Platon sanoo viimeisenä selviävän rationaaliselle ajattelukyvyllemme. Platon ei uskonut mysteerien ikuiseen säilyvyyteen, vaan hän uskoi, että ihminen lopulta selvittää mysteerit järjelleen.

Todellisten henkisten harjoitusten kautta aistituksi ja koetuksi tulevat mysteerit ovat selvästi todellisia, ja niiden pitäminen esirationaalisena aistiharhana on suuri älyllinen erehdys - 1900-luvun harha tai uni.

7.1.2011

TUULIMYLLYJEN KAKSINTAISTELUSSA

ei käytetä florettia, kalpaa tai peistä. Lavat on saatava pysähtymään toisin keinoin, ilmavirtauksiin vaikuttamalla. Tuulimyllyillä ei ole sydäntä.
...manchalainen nojaili siis rennon hyväntuulisena peitseensä ja havaitsi näiden hirvittävien jättien käyvän nyt kamppailuun toisiaan vastaan valtavia käsivarsiaan huitoen.

HÄTIKÖITY KÄSITYS

Vain varhaisessa infantiilisuudessa kaikki toiveemme, ennakkoluulomme ja harhamme ovat puhtaasti positiivisia ja optimistisia. Pettymykset muuttavat vähitellen ennakkoluulojen orientaatiota. Aggressiota ei voi purkaa ilmaisemalla ja toteuttamalla sitä. Siksi hätiköityjä käsityksiä, joiden vallassa tosin elämämme pääosin kuluu, ei pitäisi ilmaista. Aggressiivinen hätiköity käsitys on hyvä ruoska perusteellisemman käsityksen esiin kaivamiseksi. Häpeä, jota tällaisten käsitysten julkinen esittäminen väistämättä tuottaa, väkevöittää ruoskan tehoa. Mutta aiheuttaa väistämättä myös turhaa vahinkoa ulkopuolisille. Ilmaistuja hätiköityjä käsityksiä voi jälkikäteen yrittää pahoitella, oikaista, hyvittää.

OMAEHTOISUUS

tarkoittaa olemisen ehtojen itsemääräämistä. Omaehtoisuus on jonkinlaista negatiivista vapautta toisten määrittämistä ehdoista, joihin voi olla suostumatta jos on valmis maksamaan siitä toisten määrittämän hinnan. Omaehtoisen on kyettävä auttamaan itse itseään, sillä avun pyytämisen ja -tarjoamisen suhde vaihdon välineisiin on kummallinen. Prinsessa huutaa apua vain siksi että tietää prinssin haluavan vain pelastaa. Jos avuntarjouksen hyväksyy, saa tietää omaehtoisuuden merkityksen. Ellei hyväksy, saa tietää omaehtoisuuden hinnan. Mitä enemmän on epätoivoa, sen oudompia ehdotuksia tarjotaan, hyväksytään ja hylätään. Yhteisössä, jonka korkein ihanne on auttaminen ja palveleminen, emme voi tietää millaisia vastapalveluksia se lopulta edellyttää. Voi olla sovittu tai salattu vastavuoroisuuden odotus. Vaihdon välineitä ovat raha, palvelus, seksuaalinen palvelus ja uhri.

6.1.2011

NOKIAN OPPIA TAITEESEEN

Taiteen maailmassa pitäisi ottaa oppia bisnespuolen kokemuksista. Nokian kriisin sisäiseksi syyksihän nähtiin juuri (osittain tahallisesti) epäoikeudenmukaiset ja kohtuuttomat palkitsemisjärjestelmät, jotka nopeasti romuttivat sisäisen moraalin ja luovan ilmapiirin. 90-lukulaisen satanistisen retoriikan mukainen "keihäänkärjen kaventaminen" ei auttanut Nokiaa kansainvälisessä kilpailussa, eikä se auta ketään muutakaan. Kun kädensijasta tehdään keihään kärki ja teroitetaan se olemattomaksi, ei keihäs enää kohta lennä metriäkään.

OIKEUDENMUKAISUUS

Yleinen oikeudenmukaisuus on sisäisesti ristiriitainen ja harhaanjohtava abstraktio. Koska kukaan ihminen ei voi asettua absoluuttisen tuomarin asemaan, on paras mahdollinen maailma sellainen, jossa pyritään äärettömän epäoikeudenmukaisuuden ja kohtuuttomuuden välttämiseen. Pakanallista ihmisuhraamista tulee välttää kohtuuttomuutena, joka perustuu taikauskoon eikä järjenkäyttöön. toisaalta kuolemanrangaistus juridisena toimenpiteenä voi joskus olla erittäin kohtuullinen suhteessa tehtyyn rikokseen - mikäli rangaistava todella olisi rikoksen syyllinen ja tekijä. Yksittäisissä kiista-asioissa oikeudenmukaisuus tarkoittaa lain puolueetonta tulkintaa.

ENSYKLOPEDIAUSKO

Meillähän kristillisyys ei ole kristinoppia eikä ehkä kulttuurihistoriaakaan vaan ensyainesta siinä missä muukin uskonto, mytologia, kertomus, runous, taide, tiede, huhu, valhe, sattumus, havainto, aavistus tai kokemus.

ABSTRAKTION PELKO

myös matematiikan kammo, pelkoa katsoa asioita kokonaisuuden kannalta. Toisaalta pelkoa siitä, että merkityksellisten yksityiskohtien ja poikkeusten arvo ja vaikutus mitätöityy. Toisaalta pelkoa siitä, että kokonaisuus ei ole sitä miltä se pelkästään yksityiskohtien tasolta katsottuna näyttää. Pelkoa siitä, että kokonaisuus on täysin päinvastainen kuin mitä luullaan tai väitetään. Epätietoisuutta normin ja poikkeaman välisestä tarkasta suhteesta.

5.1.2011

ELÄIMELLISYYDEN VÄLINEITÄ

KETTUMAISUUDEN VÄLINEITÄ ovat viekkauden välineet. > viekkauden välineet

KOIRUUDEN VÄLINEITÄ ovat tottelevaisuuden välineet. > hyvä ruoska > sitrushaukunrajoitin > vaatekaapin sisältö

LAMMASMAISUUDEN VÄLINEITÄ ovat lauhkeuden välineet. > hampaattomat > ilomuisti > unohdus > vanhuus

SIKAMAISUUDEN VÄLINEITÄ ovat röyhkeyden välineet. > asunnottomien hakkaaminen > paha ruoska

LAPSET KASVATTAJINA

Lapsi ei täysin oivalla luonnonlakien syvintä olemusta, siksi häntä johdattavat ihmisluonnon lait, mielikuvitus ja ahneus. Lapset elävät kuvittelun diktatuurissa, joka pakottaa luulemaan, että miltei mikä tahansa voi jotenkin olla mahdollista, eivätkä he osaa erottaa kasvattinsa aikuisen syvällistä lahjakkuutta pelkästä lapsellisen älyn säihkyvyydestä. Lapsi on aikuiselle hankala ja ankara kasvattaja. Lapsi ei tiedä mitään totuudesta, koska kokemus siitä on hänellä rajoittunut nuoren iän takia. Mielikuvitus, leikki ja kilvoittelu saa lapsessa helposti vallan. Lapsi kilpailee kasvattamiensa aikuisten kanssa. Koko lapsuutensa ajan nämä olennot uskovat järjettömiin ja kestämättömiin voittamisyrityksiin. Niin kauan kuin he pysyvät lapsina he etsivät todisteita aikuisia vastaan, sille ettei totuutta voi tietää. Siksi nopea syttyvyys, sallivuus, kiistäminen ja haukotus. Joskus käy niin, että aikuisen on kerta kaikkiaan pakko tekeytyä itse lapseksi ja kiistettävä totuus, jolloin lapsi yhä hyökätessään kasvattiaan vastaan, paljastaa oman lapsellisuutensa. > kääpiöt koulumestareina

TEEMU IKONEN: 1700 LUVUN EUROOPPALAISEN KIRJALLISUUDEN ENSYKLOPEDIA

on lukemistani hienoin ja henkevin suomeksi kirjoitettu kirjallisuuden historiaa käsittelevä teos. Ikosella on hieno kyky puhua samalla kertaa yksinkertaisen innostavasti ja oppineen tasapainoisesti. Tässä tapauksessa oppineisuus täytyy ymmärtää sanan syvimmässä merkityksessä: näköalojen, kokonaisuuksien ja suhteellisuuksien avaamista sinne, mistä itse on kyennyt saamaan kasaan vain hajanaisia käsityksiä ja irallisia kuvioita. Kirjoittajan lempeä, aivan loppuunasti tasapainoinen luonne tulee mitä veijarimaisinta ja kaikki ihmisluonteen petollisuudet luodannutta aikakautta käsittelevässä kirjassa ihmeen hienosti esiin. Ihmisluonteen perimmäinen luovuus ilottelussa, juonittelussa, petollisuudessa ja kettumaisuudessa ovat ennallaan, ja siksi ensyklopedian muotoon kirjoitettu ja sisällöiltään hyvin jäsennelty analyysi niistä ja niiden historiallisesti kanonisoiduista esitystavoista on jälleen kerran erittäin ajankohtainen - ehkä jonkinlaisessa uusvalistuksen hengessä yritys vedota järkeen näinä valistumattomuuden, uuspakanallisuuden ja uustaikauskon aikoina. Ikonen itse kuvaakin kirjansa ideaa, hieman leikkisästi, Diderot'n Encyclopedien täydennysosaksi 1700-luvun kirjallisuuden aiheista. Itseensä viittaava artikkeli ENSYKLOPEDIA kertaakin Diderot'n perimmäiset ideat Ensyklopediasta jonkinlaisena tietoisuuden pelinä, ideat, jotka toistuvat kutakuinkin samoin Herman Hessen lasihelmipelin ideoina: ensyklopedia/lasihelmipeli itsessään on kaiken tiedon kokoavana todellisuudelle äärettömän nöyrä, kaikkien tieteiden välinen "jokin", todellisuudentajun ja loogisen johdonmukaisuuden mittapuu, enemmän poetiikka tai peli kuin muuttumaton väline, jonka loputtomissa matemaattisenkaltaisissa ja musiikinkaltaisissa vastaavuuksissa ja vaihdannaisuuksissa jokaisen idean olemus voidaan tarkasti pelkistää ja punnita. Ensyklopedia saa voimansa kokonaisuudesta joka on yksi, ja joka siksi erottelee mielikuvituksen tai valheen todellisuudesta tarkemmin kuin Borgesin Keltaisen keisarin peili, josta peiliolennot riistäytyivät vaarallisesti vapauteen.

Kriittistä sanottavaa eläytyvän lukijan on Ikosen Ensyklopediasta vaikea löytää: se on kiehtova. Novaliksen Ensyklopedia-hankkeeseen liitetyt innostavat visiot ja tulkinnat lienevät kuitenkin Novaliksen yhden vuoden(1798-1799) yksinäisen projektin aktuaalista toteutusta vasten katseltuna hienoista ylitulkintaa.

ELOSTELU

elonpehmennyksen ja kevennyksen, tilan emotionaalisen jatkuvuuden ja virtauksen pakonomainen tavoittelu tilanteessa, jossa kaikki aidot energialähteet ovat tyrehtyneet. Jäljellä ei ole mitään aitoa iloa: on vain elostelun vaivalla kätkemää eripuraa. Elostelijalle kenen tahansa ihmisen tärkein ominaisuus on eloisuus - sitä hän arvioi ja sitä sanaa hän toistaa - eloisuus, joka hetkeksi voisi keventää hänen omaa työlästä taakkaa tunnelman ja energisyyden keinotekoisessa ylläpitämisessä. Novaliksen lyhyessa tylsässä tarinassa "Eros ja Fabel", sanamuoto "eloisasti" toistuu 22 kertaa. Saamattomuutta, huonoja uutisia, surua, masennusta, apatiaa ja mitä tahansa sairaudentilaa elostelija vihaa toisissa silmittömän väkivaltaisesti. Elostelu on keskieurooppalainen ja ruotsalainen ilmiö, joka on Venäjällä lähes tuntematon. Ilmiön outo suomalainen muunnos on sellainen, että näennäistä järkevyyttä ja rehellisyyttä painottaen pidättäydytään elostelusta, mutta vihataan kuitenkin elinvoimattomuutta jota elostelijakin vihaisi. Hyvin yllättävästi vihataan myös aitoa iloa, silloin harvoin kuin sitä esiintyy. Ilo ei siis saa olla aitoa eikä teeskenneltyä. Ilmiön voisi nimetä kuolosteluksi. Ilottoman mutta elinvoimaisen ulkoisen hahmon elähdyttää sisäisesti synkkä vahingonilo. > Jyrki Lehtola

KUPLA

mikä tahansa kestämätön asiantila. Aurinko on kupla. Koko vuoden kattava joulumyynti on kupla. > puhkeamattomuus

VARMUUS

Meillä on nyt pari päivää vierailulla venäläinen perhe, jonka 1v 10kk ikäisellä tyttärellä on ihmeellinen syndrooma (selvitän nimeä), jollaisia syntyy vain kaksi vuodessa koko planeetalla. Hahmo on ulkoisesti vaikuttavan outo. Ennen syntymää lääkärit eivät tunnistaneet minkäänlaista poikkeamaa ultraäänikuvista tai muista kokeista. Terveen lapsen odotettiin syntyvän. Harvinaislaatuisen lopputuloksen selvittyä pietarilaisella synnytysosastolla oli menty niin paniikkiin, että äiti oli melkein kuollut keisarileikkaukseen, koska lääkärit olivat vain tuijottaneet lasta ja unohtaneet sulkea haavan.

Tämän tytön aivojen rakenteessa ei ole paljonkaan yhteistä tavallisten ihmisten aivojen rakenteen kanssa (selvitän tarkemmin myöhemmin). Silti lapsi suoriutuu joistakin esimerkiksi koordinaatiokykyä ja keskittymiskykyä vaativista asioista ja vieraiden ihmisten tunnetilan aistimiseen ja arvioimiseen liittyvistä asioista näköjään paremmin kuin saman ikäinen vilkas ns. normaali lapsi. Näppäsyyttä vaativat asiat ovat heikko kohta, koska sormia on kummassakin kädessä tavallaan vain kaksi. Kudoksen alla käden luusto on kuitenkin normaali, eikä poikkeama kenties siksi ollut selvästi havaittavissa ultraäänikuvissa. Vilkkauttakin on, mutta puhekykyä ei juurikaan. Silti silmistä välittyy melkoinen arvioiva tietoisuus. Sen kaltainen, että jos paranormaaleja kykyjä yleensä esiintyy, niiden esiintymistä tässä löydöksessä ei heti osaa epäillä... jo ulkonäkö kertoo, että elokuvamaailmaan ollaan matkalla. Filmitähden ura alkaa viimeistään heti kun Werner Herzog saa tietää kuriositeetin olemassaolosta.

MILIISI HYMYILEE

Miliisi siteeraa jotakin lakia ja ehdottaa mahdotonta kompromissia. Miliisin kanssa on keskusteltava jonkin aikaa ikonien hahmoista. Kompromissi muuttuu vähitellen mahdolliseksi. Miliisi ei kerro olevansa hyvyyden, ihmisoikeuksien tai sananvapauden asialla. Miliisi ei järjestä kynttilämielenosoitusta. Vaan miliisi on suurinpiirtein, pienin yleisesti tunnetuin poikkeuksin, juuri sitä mitä se väittääkin olevansa. Se on lakia ja järjestystä valvova viranomainen, jonka työntekijät koostuvat tavallisista ei mitenkään vain läpikotaisin hyvistä ja oivallisista ihmistä, jotka kieltämättä aina silloin tällöin suostuvat ottamaan vastaan pieniä lahjuksia, niin kuin kaikki tietävät.

DIPLOMATIA, ELI YHTEISYMMÄRRYKSEN UHRI

on aina toisen heikkouden sopiminen huomiotta ja hyväksikäyttämättä jääväksi, kaikissa mahdollisissa tilanteissa.

Tämän diplomatiasopimuksen yksikin rikkominen aiheuttaa kertautuvan vaikeuden sopimisen uusimiseen (yksilöiden ja kansojen tasolla).

Ja ilman tätä ehdotonta sopimusta, ei voi olla sielujen yhteisymmärrystä tai keskinäistä ihailua.

Kaikesta päätellen nykyihmiset eivät ole kovin korkealla henkisellä jalustalla näkemässä tämän lain ehdotonta luonnetta. Monet eivät vaikuta edes olevan tietoisia siitä, miten suuresti tietoisuuden ulottuvuudet voivat laajentua, jos kyetään sielulliseen yhteistyöhön toisen sielun kanssa. Kysymys ei ole yhteenlaskuopista vaan kertomasta. Yksi on yhden kertoma, kaksi on kahden kertoma, kolme on kolmen kertoma, neljä on neljän kertoma, eli jo evankeliumi, ja niin edelleen.

LIMBO JA KORKEUS

ovat vaativia, ihmiskunnan kannalta yhtä tarpeellisia lajeja. Niille on yhteistä se, että rima ei saa pudota ja riman korkeus mitataan. Kysymys ei ole yhdestä ja samasta lajista, sillä on kaksi arvostelukategoriaa, joista toisessa päämääränä on riman korottaminen ja toisessa riman madaltaminen. On olemassa harrastajaryhmä, joka on sokea lajien väliselle erolle tai sokeaa teeskennellen sekoittaa lajit tahallaan. He käyvät milloin hyppäämässä korkeutta limbotansseissa, milloin limboamassa suorin vartaloin korkeushyppypaikalla. > friikki > Siriuksen olympialaiset

APURAHAJÄRJESTELMIEN

ongelma ei ole se annetaanko apua liikaa ja tarpeettomasti nuorille vai vanhoille, vaan se, että sillä hetkellä kun apua todella tarvitsisi, kuin ehdottomasti on kysymys sekä hengestä että jostakin ehkä korvaamattomasta, rahaa ei (välttämättä... tai ehkä pikemminkin lainkaltaisesti) anneta. Näin voidaan jatkaa, tutkitusti ja todistettavasti, vuosikymmeniä.

Ja vaikka olisi neuvostokosmonauttien tyyliin valmis asettamaan henkensä pantiksi yrityksen tärkeydestä ja onnistumisesta, tällainen näyttää vain heikentävän avunhuutajan asemaa.

Myöntäkäämme, että tällaisessa avun eväämisen suunnitelmallisuudessa ja päättäväisyydessä ja yksimielisyydessä (henkilö- ja ryhmäkohtaiset apurahatilastot ja historiat ovat eri lautakuntien keskinäisessä käytössä) on tietty ikävä pohjavire. Ei hyvät vibat, ns.

Kysymys näyttää olevan tarkoituksellisesti ja suunnitelmallisesti hiotusta kohtuuttomuuden yhteistaideteoksesta - yhteispelistä, jonka voi selvästi nähdä tyydyttävän (historiallisesti hyvintunnetun) pakanaihmisen pohjimmaista tarvetta hillittömyyteen, kohtuuttomuuteen ja kaikkinaiseen epäoikeudenmukaisuuteen.

Onko pakanuudelle koskaan muuta määritelmää tarjottukaan? Ja tätä absoluuttia vastenhan kaikki muu aina ja kaikkialla yksin määritelty.

Siksi tällaisia apurahajärjestelmiä tulisi tutkia pakanallisen rituaalin tapahtumispaikkana - pikemmin jonkinlaisena uhritemppelinä, joissa ihmisiä uhrataan (usein toki vain symbolisesti, muttei aina). Onko kysymys yksiselitteisesti pakanallisesta rituaalista, tämän kohtuullisen väitteen vääräksitodistamisen vastuu olkoon toisilla.

Sanotaan, että hyvä kirjallisuus on paljon muutakin kuin […] monen erilaisen, toisiinsa vaikuttavien runouksien virta, tai romanttisesti sanottuna puutarha.

Sanoisin, että nuo hämärät "paljon muutakin", nuo minustakin ensisijaiset maailmat, ovat mahdottomia viittauskohteita suoraan sanoin, kuvin tai äänin, ohi tämän maailman. Suorin viittaustapa ensisijaisempiin todellisuuksiin on rahan annostelu eri ”maailmojen” edustajille.

Myönnämme ehkä, että korkeushyppy ja limbo (tanssi) ovat kumpikin hyvin vaativia ja kenties jopa ihmiskunnan kannalta yhtä tärkeitä lajeja. Mutta olisi kuitenkin oltava kaksi eri arvosteluperustetta ja kategoriaa. Eri maailmojen ”edustajille” ei voida myöntää apua tai evätä sitä samoin perustein, koska heidän päämääränsä ovat toisistaan olennaisesti poikkevat, elleivät suorastaan vastakkaiset.

Myöntämisen pitää tapahtua päämääräperusteisesti ja päämäärän pitää olla selvästi julkilausuttu, niin avun tarjoajan kuin sen pyytäjän puolelta. Silloin on ymmärrettävä, että jää ilman apua, jos henkilökohtainen päämäärä ei yhdy avuntarjoajan selkeästi julkilausuttuun päämäärään.

Ilman päämäärien tuntemusta ei voi olla avun tarjoamista enempää kuin sen vastaanottamista. Me emme voi olettaa, että suonsilmäkkeessä avunhuutaja ei heti seuraavalla hetkellä, vaatteensa nuotiollamme kuivatettuaan, ryöstömurhaisi meitä. Ja leprasiaraalta en itse ottaisi vastaan edes kultaista kädenpuristusta.

Vastakkaiset päämäärät ovat siis kärjistetetysti (pakanallinen) vangitseminen ja (kristillinen) vapauttaminen.

Vaikka kristillisyys (lue: ihmisuhrin välttäminen) uskontona näyttää tulleen päätepisteeseensä... papit hortoavat silmät spiraaleina kuin seniilit, kuralätäkössä samaa kuraa läiskyttäen... tästä ei ole luettavissa se, että kristillisyys (lue: ihmisuhrin välttäminen) sinänsä olisi tullut elinvoimattomaksi ja neuvottomaksi. Päinvastoin, sanoisin että neuvokkuus lisääntyy, koska sen on pakko lisääntyä.

Meillä on hyvin tarkka tietoisuus tästä prosessista, ja me voimme seurata toimijoiden motiiveja ja niiden ristiriitaisuuksia avoimesti.

Kaikki (alku)kristillisyyden vieroksunta ja innostus ainakin nykytieteen valossa perusteettomaan ateismiin, pitää nähdä yksiselitteisesti ihmisuhraamisen puolustus- ja palopuheena.

Tarkoitan tietysti kristillisyydellä aina tiukkaa ja vakavaa kristuksen seuraamista, ja pyhittäytymistä mystikonelämään. Muulla ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa, vaan kaikki muu näyttäisi olevan joko tietämättömyyttä tai tarkasti hiottua ja vartioitua pakanuuden peitetarinaa.

4.1.2011

MARTYROLOGIAT

Ultramariininsinisen preussinsiniseen kohdistama vaino.
Selkäuinnin potkun krooliuinnin potkuun kohdistama vaino.
(Selkäuinnin potkun selkään kohdistama vaino, selän uintiin kohdistama vaino.)
Pokémon silverin Pokémon Goldiin kohdistama vaino.
Bamboon furbusterin Furminaattoriin kohdistama vaino.
Neptunuksen rakenteen Uranuksen rakenteeseen kohdistama vaino.
Laitavasemmiston äärivasemmistoon kohdistama vaino.
Sussexinspanielien walesinspringerspanieleihin kohdistama vaino.


Henkivartijansa surmaama korvaamaton julkisuuden henkilö.
Hänen julkisuuteen jättämä aukko, johon ei koskaan tule
tai päästetä ketään.
Suojelusenkelinsä tai autopilottinsa monesti täpärästi
pelastama murhamies. Kuin auringon sirppi
pallomaisen tuntemattoman esineen laskeutuessa niitylle.

Ei ultramariininsininen vaan sen vastakohta.
Ei maanvihreä vaan sen vastakohta.
Alaston ja kasvoton.
Ei spanieli vaan sen vastakohta.
Kenties vesiakrobaatti.

APOSTOLI

uuden tietoisuuden airut, siis pelikuvioiden sekoittaja, varjo kadulla, odottamaton epämieluisa kuokkavieras ja silminnäkijä hyvään suuntaan rullaavissa makeissa juhlissa.

HUIJAUKSEN VARJOPUOLI

Huijaukselle perustuvan toiminnan
huono puoli on se, että kun huijaus
kerran täydellisesti paljastuu,
se ei voi jatkua.
Kuin ehkä hyvin ilmeiseksi käyvän
väkivallan puitteissa
.
Siispä on keksittävä uusi huijaus
satakertaisesti härskimpi.
Huijarit aina luulevat
että heitä yritetään huijata
kun heille osoitetaan
hyvin yksinkertaisin sanoin
tai jopa ilman sanoja se
mikä on totta.

KORVAAMATON

korvaamaton sotilas, korvaamaton keksijä, korvaamaton lemmikki. Korvaamaton on toisinaan mittaamattoman arvokas, toisinaan vain evoluution hyödytön syrjäpolku, kuin vanhentuneen aselajin erikoisasiantuntija. Koskaan ei puhuta korvaamattomasta typeryydestä tai tottelevaisuudesta, aina korvaamattomasta oivallisuudesta ja ilosta. Jos ihmiskunta kehittyisi oivalliseksi ja iloiseksi, korvaamattomien asema heikentyisi olennaisesti. > käsittämätön

KOLME KAPPALETTA SARJASTA "ORGIAT AVARUUSLAIVASSA"

2011-01-03(1

     


2011-01-03(2

     


2011-01-03(3

     

3.1.2011

SIKAMAISUUDEN VÄLINEITÄ

ovat röyhkeyden välineet. Sika ei ole langennut enkeli. Vuoristorata kiemurtaa yli enkelten, ali eläinten. Ainoa mikä matkalla täsmentyy, on käsitys tietämättömyydestä. Lopuksi, kuten kaikkiin kohtuuttomiin tarinoihin saadaan sikojen palkitseminen ja syyttömien rankaisu. > asunnottomien hakkaaminen > Hermes paha > ruoska
vallankumoukset
tai pelkät yritykset
ovat omakustanteita
Joskus on lupa

SAARI

Bornholmin saari on melkeinpä hautautunut lumeen. Liikkuva saari voisi paeta huonoja säitä eteläisille merialueille aina jonkin itseään suuremman saartamana. Saartaa voi sinisin metsäin vyö, valkehin kesäyö, kaunein rusko ja kirkkain koi. Saartaa voi monet legendat kuin mausoleumia tai autoilevat mielenosoittajat, autoilun loputon pimeys. Laskuvarjojääkärien kuuluukin olla saarroksissa niin kuin monet kylät ovat saarroksissa - ja hirvet ja peurat ja kojootit niiden asutusten keskellä ovat saarroksissa.

HESSELÄINEN FILOSOFIA

Kaikkeen toteutuneeseen hyvään on henkinen syy ja kaikkeen toteutumatta jääneeseen poliittinen. Novaliksen mukaan rakkaus on magian perusta... siis luonnonlain, valon perusta. Ja ihminen on jumalanrakkauden vahvistuslaite, arvaan, tarkasti signaalinsa kaltainen - vailla intermodulaatiosärötekijää, olemattomaksi luultua virhettä, jonka kenksiminen oli suuri mullistus ja korjaaminen kallista. Ei siis ole mitään puhtaan mekaniikan ulkopuolista filosofiaa, joka pelkällä muistutuksella voisi pitää jonkin aktiivisesti rakastamaan, vahvistamaan, kykenemättömän todellisuuden tunnossa. Ihmisrakkaus on lopullisen kaltaiselle tietämättömyydelle kyllin heikon kaikkialla vallitsevan valon ainoa vahvistin.

PUHKEAMATTOMUUS

Miesten ylivalta ei ole kupla
Naisten ylivalta ei ole kupla
Raitiovaunun ylivertaisuus on kupla
Auto on kupla
Romahdus ei ole kupla
Kasvu ei ole kupla
Kuolemattomuus on kupla
Parantumattomuus on kupla > kupla

ITSEPETOS

Mitä hienovaraisempi ja monisyisempi on petos, sen vaikeampi tekijän on olla sotkeutumatta itse sen verkkoihin, jolloin siitä tulee itsepetos. > Novalis > valistus > libertiini > varhaisromantiikka

A-LOHKON JOUKKUEPELIPAIKAT

>>

PERISYNTI

New Scientist, pääkirjoitus vihdoin 6.11.2010: "Hankitut ominaisuudet perityvät." Hurraa! Tieteemme on saavuttanut tason, jolla Trofim Lysenko oli Neuvostoliitossa 1920-luvulla. Pieni harppaus ihmiskunnalla, mutta merkittävä länsimaiden itsepetoksen selvittelyssä.

Narkissoksen myytistä kiinnostavin variantti on se, jossa Narkissos rakastuu kaksoissisareensa, itsensä kaltaiseen. Samanrakkauden ongelma on perisynnin rajaton potensoituminen - vahvistetun vahvistaminen, suodatetun suodattaminen, feedback eli kierto. Miten paljon lievempi idän kristittyjen perisyntikäsitys onkaan verrattuna lännen kristittyjen ankariin narsistisiin ja kunnianhimoisiin predestinaatiomaksiimeihin. Täsmällinen ero on se, että ortodoksisuus on keksinyt toiseudenrakkauden tai vastakohdanrakkauden parhaimmaksi, nöyrimmäksi, keinoksi perisynnin neutraloimiseen. Perisynti katoaa vain neutraloimalla se.

ON TÄMÄ AIKA

Matti Tiisala - On tämä aika.
(Sodan ajan runot. Runot 18.1.2003-8.6.2004 nide XXIII)

2011-01-02(1

     

1.1.2011

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA (MIX)!!!

- Ior Bock - Päivä Intiassa (idea Bockin horinan toimivuudesta melkein mitä tahansa taustaa vasten: Sami Hyrskylahti)
- Spongle Bob (russian dubbed cartoon)
- Biosphere - Kobresia

2011-01-01(1

     

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com