3.5.2020

EIKÄ MIKÄÄN TIEDUSTELUPALVELU SOLUTA PORNOA NIIN KUIN RUNOUTTA

Tässä dokkumenttielokuvassa esitetty Hitlerin salamurhayritys vaikuttaa natsihuumorilta. Nietzschen Moraalin alkuperässä kiroamat käsitteet "omatunto" ja "kaitselmus" vilisevät todistajalausunnoissa ja sopivat mainiosti ironiaksi. Voi olla että von Stauffenberg olisi hyvinkin tavoitettu afterpartylöylyistä Paraguain Nueva Germanian lauteilta tohtori Mengelen ja muiden nietzscheläisen komiikan mestareiden kanssa.

‎"Tämä sota on rikollisesti johdettu."... "Että jollakin saksalaisella on vielä omatunto."... "sivistys", ilmaisut ovat natsihuumoria, jonka kohde on englantilaisen sketsiviihteen kuluttajaryhmä. Sokrates tarkoittaa daimonin sisäisellä äänellä, ääntä, joka kieltää häntä tekemästä jotakin. Tämän äänen kuulee se, joka sen kuulee. Siihen luottaa se, joka siihen luottaa. Se ei ole kategorinen imperatiivi, tai moraalilaki, joka koskee toisia. Se ei ole totuus, joka voidaan todistaa. Kielto koskee vain itseä ja omia tekoja. Sokrates puhuu vain kiellosta, ei kehotuksesta. Mielenhallintakoneisto on se, mikä pyrkii korvaamaan tuon äänen omalla äänellään.
 
Maailmanpornon moraalinen haate kohdistuu samaan kuin natsien ja Nietzschen. Porno on vimmaisesti paljastavaa, pelotonta ja rehellistä, piilottelematon salaseuran vastakohta. Kuin lihasta veistetty tarokkipatsas, se asettaa tuotteensa julkisesti näytteille, joita kukaan ei ole huomaavinaan, yhteiskunnan ytimeen. Kuin Helsingin Ley-linjat ja Meilahden uhritemppeli se haastaa saippuaoopperan hämärän teeskentelyn ja seniilin suhmuroinnin. Porno ilmaisee röyhkeästi kapitalismin lain, siinä missä saippuaooppera sievistelee, valehtelee ja kätkee. Eikä mikään syvävaltio koske pornoon, jota suojellaan. Eikä mikään tiedustelupalvelu soluta pornoa niin kuin runoutta. Ei mikään virus ole suunniteltu laboratoriossa pornoa varten niin kuin runoutta varten. 

Maailmanrakenteeksi tulleen saippuaoopperan jälkeen on myönnettävä, että pornon rehellisyys virkistää synkeällä luciferiaanisella tavalla. Samalla ajatelkaa hetki lasta, joka kohtaa tämän ihmisen biopoliittiseen tietoisuuteen kohdistuvan kyynisen tietoisuushaasteen alusta-alkaen täydellisestikehittyneenä ja kaiken välinpitämättömyyden tiukasti panssaroimana. Välinpitämättömyys on kuin Jerusalemin muuri joka on rakennettu suojelemaan pornon vivahteikasta ja lajirikasta kehitystä. Ajatelkaamme hetki mielenterveyslukuja, psyyke- ja masennuslääkkeiden käyttölukuja. Nekin ovat kuin tarokkipatsas Helsingin keskustassa: kenenkään huomaamaton, yhteiskunnan vallan ytimessä, jonka juurella ministerit nuijivat olkinukkejaan.  
 
On syvävaltion ydinmielenhallinta ja heinäladon olkinukketappelu. Kukaan ei kiinnitä tähän huomiota. Koko kulttuuri, yhtenä suurena teollisuusrakenteena väistää tiedostamasta tätä. Kukaan ei siirrä huomiota siihen, mikä ainoastaan on keskeistä. Ja tämä lamaannus koskee jokaista solua. Samalla torjunnan mitalla elävän nuorison kurkkuun kaadetaan psyykelääkettä. Syyllinen, kuka on syyllinen? No tietysti Venäjä. Kommunismi ehkä, tai talmudistien salaliitto. Kukapa muu omaan sokeuteen voi olla syyllinen. Tai ehkä minä olen syllinen. Ehkä maailmanparantaminen alkaa itsestä. 
 
Ensisilmäyksellä jää huomaamatta, että ollakseen olemassa - olemassaolonsa perustana - pornomaailman täytyy suhtautua vihamielisesti ja halveksivasti samoihin elementteihin, joihin (vapaamuurari?) Nietzsche kohdistaa raivonsa: omatunto, sielu, magia, sivistys ja kaitselmus. Pornomaailman näkökulmasta samoin kuin natsien näkökulmasta nämä konstruktiot ovat olemattomia, epätosia, puhtaasti illusorisia, olemattomie realiteettejä, sillä ne eivät selviä pornon päivittäistuotannon hapettomissa olosuhteissa.Tai selviävät, mutta muuttuvat patologisiksi. Kukaan ei selvitä tätä metafysiikkaa: nykyaikaisen filosofin ammattitaitoon kuuluu keskeisesti kiertää ja olla kysymättä näitä ongelmia.

Salaseuroja, natseja, kirkkoa, sotapornoa, kaikenpornoa ei voi haastaa hyssyttelyllä, teeskennellyllä sivistyksellä, saippuaoopperalla, magialla, okkultismilla, rationaalisuudella, tieteellä, esoterialla, tunteella, romantiikalla, biodynaamisella viljelyllä, kalastuksella, syväekologialla. Kaunis teko ei ole se, millä välttämättä tehdään tiliä. Ja vilpittömyyden tuhoaa psyykkinen rakenne, jossa kaikki on pakko optimoida voitontavoittelun kannalta. Ja planeettaa ei voi pelastaa ellei se, joka on, voi pelastaa sieluaan, koska universumi on yksi. Tämä jää syväekologisilta näpertelijöiltä usein huomiotta. Metafysiikka ylittää mennen tullen atomimatriisinäpertelyt.

Natsinm vapaamuurarin, paavin, pornotähden, miljardöörin, NWO-puppetin, disinformaatiotoimittajan, trollin, lääketeollisuuden korruptoiman lääkärin, sanalla sanottuna Nietzschen yli-ihmisen voi haastaa vain kokonaisihminen. Vain mysteerivihkimys on julmuuden vaihtoehto ja epäsymmetrinen vastakohta. Tällainen "mystikko" (käytän sanaa paremman puutteessa) määrittää natsin olemalla se "täysin konemaisen todellisuuden virhe", johon natsin turhautunut synkkä rationaalinen raivo kohdistuu. Natsi vihaa sitä mitä ei koe eikä ymmärrä. Mystikko tekee logoksen romahtamisesta johtuvan ajatteluvirheen - siis mysteerin - tietoiseksi ja näkyväksi omimatta sitä.
 
Natsismi on syytä ymmärtää totaaliseksi rationaalisuuden sodaksi mystikkoa vastaan. Holokaustin perimmäinen tarkoitus on poistaa mystikko näyttämöltä. Holokaustin jälkeen mystikkoa ei enää löydetä: hänestä on tullut olematon reaaliteetti, Sokrateesta on tullut käsittämätön, Nietzschen itseään toteuttavan ennustuksen mukaisesti. Koko todellisuudesta on tullust spartalainen traumatodellisuus ilman sulokkuutta ja afrodisiaa. Sota on käyty kirkkojen suojista, vapaamuurariloosista, syvävaltiosta, sotateollisuudesta, pornoteollisuudesta, kaikista niistä paikoista joihin pop-kulttuuria on kieltty koskemasta, ja joista uskontojen ja salaseurojen megalothymoottinen egoistinen sokea hulluus riehuu yrittäen kavalin keinoin salamurhata oman ytimensä mysteerin. Ettei mitään enää olisikaan, ettei mistään olisikaan enää kysymys. Ja tarkkaa on väistely, tosiasioiden väistely, metafysiikan väistely.  

Pornon röyhkeys ei lymyä kosteissa katakombeissa, vaan astuu huoran ritarinviitassa rehellisesti elävänä taokkipatsaana kaikkien nähtäväksi. Porno kohdistuu torjuntaan. Se kohdistuu myös viattomuuteen, nuoruuteen, lapsuuteen, joissa voidaan turmella mysteeri suoraan. Pornon energia glorifioi seniliteetin sinkinkostean kavaluuden. Ja prana virtaa bitteinä verkossa oikeaan osoitteeseen.

(25.6.2011)

3 kommenttia:

Nimetön kirjoitti...

Toisaalta viimeisestä lauseesta voisi päätellä, että mysteeri, jota mystikko suojelee, on oikeastaan illuusionsukuinen seksuaalinen pakkomielle.

No, muilta osin kirjoitus oli avartava ja kaunis (sanan syvässä merkityksessä, joka sisältää järjen).

Tuli mieleen Michelle Wildin haastattelu: -"Mitä inhoat?" -"Sitä, että jotakin sanotaan taiteilijasieluksi." [sic!] Joku kielitieteilijä-psykologi voisi ottaa käsittelyyn, mitä tarkoittaa, että jonkun ihmisen pääinhokki on noin monimutkainen verbaalinen rakenne.

Nimetön kirjoitti...

Okei, viimeinen lause on muuttunut. Nietzscheläinen paatos toki säilyi.

Sven Laakso kirjoitti...

Pornotähtiä pitäisi haastatella enemmän ja tehdä enemmän ja parempia elämäkertoja. Syvin ja puhtain tieto nykykapitalismin olemuksesta löytyy pornotähtien tietoisuudesta - kapitalismin uskonnollisrituaalisesta ytimestä.

Sitä paitsi he eivät ainoastaan laske ja teoretisoi vaan kykenevät esittämään jokaisen kapitalismin "matemaattisen todistuken" oman näyttämökonaistonsa keinoin. Porno on kaikista taiteenlajeista vaikuttavin, voimakkain ja kehittynein. Marx olisi hämmentynyt pornon kyvystä ilmaista (negatiivisesti) hänen teoreettisia kirjoituksiaan. Porno on jonkinlainen Marxin mielikuvituksen alkugraal.

Totunnaisesti on ajateltu, että satyyrinäytelmä on vähäisessä roolissa suhteessa tragediataiteeseen. Jonkinlainen kevennyspala. http://fi.wikipedia.org/wiki/Satyyrin%C3%A4ytelm%C3%A4

Totuus on kuitenkin ehkä se, että satyyrinäytelmä on kaiken keskipisteessä.

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com