14.4.2020

GURDJIEFF JA AVARUUSTONTUT

Katselin tänään pornoa, jossa englantilainen nuori kaunotar korkokengissä potki itäeurooppalaisen näköistä miestä kiveksille (cremaster-lihas). Potkut lähtivät kuin ammattijalkapalloilijan tossusta. Video kesti parikymmentä minuuttia. Miehestä ei vuotanut verta mikä tuntui oudolta. Mietin paljonko miehelle maksettiin ja mihin paljon pahempaan vielä häntäkin köyhempi ihminen voi kameran edessä suostua.

Porno kehittyy ja kasvaa joka päivä. Kukaan ei sano pornosta mitään järkevää. Minua ja kirjoituksiani analysoidaan, arvostellaan, kritisoidaan ja vastustetaan enemmän ja älykkäämmin kuin koko pornoteollisuutta. Voisiko tästä päätellä, että porno ei ole olemassa, mutta minä olen?     

Kun ääni, shamaanin ääni, on täsmälleen sielusi tila, ja kun käsität että hän laulaa kaikkein tärkeintä sanottavaasi, se ei välttämättä ole kaunista. Pian tuo ääni on koko maailma ja sitä maailmaa tulee lisää kuin jotain puun juurta sisältäsi vetämällä siihen ympärille kaikkien nähtäväksi. Kohta et käsitä laulaako shamaani ulkopuolellasi vai sisälläsi. Äänihän kuuluu aivan selvästi pään sisäpuolelta, eikö kuulukin. Yllätys on se, että kaikki tapahtuu sisälläsi. Koko tämä seremonia ja shamaani ovat minuutesi osia. Jos jotakin menee pieleen, se ei ole vain sinä vaan koko universumi. Yhtäkkiä tulee vastuuta tekoihin, sanoihin ja olemiseen, sillä pieninkin ääni on sisäisesti totta. Ei välttämättä niin, että enkelikuoro laulaa kokoajan kauniimmin. Vaan niin, että alat tuntea vajoavasi yhä synkempiin ulottuvuuksiin, ja lopulta käsität että se suo, loputon ääretön universumin suo, ääretön, loputon.

Gödelin epätäydellisyyslause koskee myös avaruuden mahdollisia tuntemattomia älyllisiä elämänmuotoja: myös heidän järjestelmässään on totuuksia, joita heidän järjestelmänsä sisältä käsin ei voi todistaa. 

Skeptinen argumentti UFOjen haaksirikko Maahan -teoriaan on tämä: jos jonkin valtion alueelle olisi haaksirikkutunut UFO, ja vaikka asia olisi onnistuttu pitämään täysin salassa, pitäisi tuon valtion teknologisen etumatkan (re-engineering UFO) olla suurempi kuin nykyisin tunnetut teknologiaerot osoittavat.
 
Voisiko olla olemassa tarkoitus, jota huuhaa UFO-tarinat palvelisivat?
 
Eräs vastaus on tämä: Marxin teorioiden keskiössä ja niiden motivaatiomoottori on sosiaalisen vieraantumisen käsite. Jos sosiaalisen vieraantumisen käsite (sen looginen perusta) saadaan murenemaan, Marxin koko muu teoria murenee moraaliselta kannalta. Käsitettä voidaan horjuttaa luomalla tulevaisuusfantasioita, joissa ihmiskunnan äärimmilleen vieraantunutta tulevaisuutta -- elämän sairasta psykopatologisen helvetillistä monimutkaisuutta -- ihannoidaan. Mutta tällä on vaara jäädä vain fantasiaksi. Siksi tarvitaan myös jotakin olemassaolevaa ja objektiivista esikuvaa fantasian tueksi. Pienissä vihreissä miehissä ei nähdäkään enää kehollista degeneraatiota ja vihreän liskonihon iljettävyyttä, vaan valtavien ihanteellisen kompleksisten aivojen esikuvallisuus -- aivojen, jotka ovat avuksi siinä elämänmuodon sadistisen piinaavan kompleksisuuden helvetissä, jota kohden ihmiskunta porhaltaa.

Teknologian merkitys ei pelkästään ole koneiden käyttöarvossa, vaan myös siinä mihin teknologia ihmisen pakottaa, ruoskii tai viettelee teknologian ajattelun kasvavassa kompleksisuudessa, joka laajetessaan alkaa uhkaavasti tuntua jonkinlaiselta psykedeeliseltä älylliseltä ansalta tai tripiltä, joka pakottaa uteliaasti puoleensa kääntyneen ihmisen yhä pienepään, yhä mutkikkaampaan, yhä kryptisempään labyrinttiin. Teknologian kärki alkaa muistuttaa syvän meren alusta, maailmassa, joka on täysin vieras ihmisen mittakaavalle. Mutta toisaalta teknologia, jota ihmisaivojen synnyttäminen vaatii, on täysin luonnollista, ja vieläkin monimutkaisempaa kuin se, minkä ihminen on tähän mennessä älyllisen analyysinsä voimalla tavoittanut. Trippi sinne ja takaisin, voi kuitenkin aiheuttaa sukeltajantautia.  
 
Paratiisikuvitelmani olisi juuri tämän loogismekanistisen tautologiahelvetin vastakohta siinä, että vain paratiisissa perusasiat, kuten seksuaalisuus, ovat selkeitä ja yksinkertaisia. Eihän totuuden ymmärtäminen siinä tilassa vaadi laskentaa, vaan se ollessaan jotakin mistä ei voi puhua, on jotakin mikä on suoraan aistittava. Se on kaikkialle esille asetettu salaisuus, jota kukaan ei näe, kun se on niin itsestäänselvää. Mutta mitä kaikkea onkaan valittu pois, että on saatu paratiisi sisustettua yksinkertaiseksi, syvästi tyydyttäväksi ja miellyttäväksi.

Jos ihminen olisi vapaammin ja rehellisemmin ilmaissut taiteessa ja kirjallisuudessa seksuaalisia käytäntöjään ja asennoitumisiaan, ihmiskunta olisi tajunnut jo satoja vuosia sitten, millaista energian haaskausta on olla järjestämättä seksuaalisia käytäntöjä sujuviksi, mutta järjestellä kyllä kaikkea muuta.

Homoseksuaalisuuden alkuperäinen merkitys on sen pragmaattisuudessa: käytänne vastaa järkevästi ja energiatehokkaasti heteroseksuaalisten käytäntöjen tuhlaavuuteen. Heteroseksuaaliseen soidintanssiinhan tarvitaan koko planeetan resurssit ja öljyvarat. Vaikka kyllä homotkin glamourin osaavat. Löytäessään perustan nopealle energian vapauttamiselle (esimerkiksi tieteeseen ja luovaan työhön) homoseksuaalisuus kadottaa jotakin olennaista: se kadottaa uusiutuvuuden. Homoseksuaalisuus on itsessään uusiutumaton energiavara. Sen on pakko loisia lisääntymisen hoitavien heteroseksuaalien yhteiskunnassa. Se on melkein kuin ihmiskunta, paitsi ei rakasta ja vihaa kuin ihmiskunta. Tämän homoseksuaalisuuteen liittyvän ongelman edessä täytyykin lainata jotakin heteroseksuaalisuuden puolelta: synnyttäjää.

Ja näin on siis kulunut jo vuosisatoja ellei vuosituhansia. Onko totuus íhmiskunnasta. Mikä on ihminen kysyy sinulta Salainen Mestari kosmisessa kuulustelussa. Osaatko vastata?

Edelleen jää jäljelle eräs kysymys -- kysymys jota Sokrates ei esittänyt. Kumpi saastuttaa lopulta enemmän, uusiutumaton vain uusiutuva energiamuoto? Äkkiseltään näyttää siltä, että uusiutumaton ei saastuta tehokkuudessaan lainkaan, mutta uusiutuva saastuttaa. Ydinvoimaonnettomuuksien opetus on, että jos reaktori pääsee kerrankin luisumaan pois hallinnasta ja radioaktiivisuus leviää ympäristöön (vrt. yleiseen tietoisuuteen), sitä seuraava (vrt. tietoisuuden) katastrofi saastuttaa enemmän kuin koko historian säästö (vrt. luovan) energian hinnassa.
"En pysty implantoitujen piraattien tavoin ratkaisemaan ongelmaa liittymällä Vasemmistonuoriin tai muihin vakaumukseni vastaisiin naisvaltaisiin viiteryhmiin, joten ainoaksi rationaaliseksi vaihtoehdoksi jää kumppaninetsintäprosessin laajentaminen myös miespuolisiin." Wareborg

(10.5.2011)

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com