31.5.2010

V.I. LENIN, KESKIAJAN JÄLKEISEN EUROOPAN SUURIN AJATTELIJA?

"Lenin päivitettynä. Aimo Minkkinen.
Leniniin on suhtauduttu aina hyvin ristiriitaisesti. Hän on hyvä köyhille ja paha rikkaille. Toiset ovat ylistäneet hänet ikoniksi ja toiset taas kironneet helvettiin saakka. Neuvostoliiton ja sosialistisen maailmanleirin romahdettua näytti tulleen aika sanoa: Goodbye Lenin!
Mutta&nyt on kulunut 140 vuotta hänen syntymästään ja hänen nimensä nousee jatkuvasti näkyviin. Itse kapitalistinen yhteiskuntakehitys pitää Leninin ajankohtaisena eikä hänen poliittinen ajattelunsa ja toimintansa ole jäänyt pölyttymään historian roskakoriin. On alkanut ilmestyä uusia kirjoja ja arvioita hänen ajattelustaan ja toiminnastaan. Asennoituminen Leniniin saa vähemmän tunnelatautuneen sävyn. Venäjällä Vladlen Loginov julkaisee vastaansanomattoman tarkkaa Lenin-tutkimusta.
Slavoj Zhizhek toteaa kirjansa Repeating Lenin (Zagreb 2001) aluksi, että ensimmäinen yleinen reaktio ajatuksesta Leninin ajankohtaistumisesta kohtaa tietysti sarkastisen naurunpyrskähdyksen. Marx on OK, jopa Wall Streetillä, mutta Lenin herranen aika! Zhizhek korostaa Leniniin suuntautumisen merkitsevän painopistettä ei niinkään siihen, mitä hän teki, vaan mitä häneltä jäi tekemättä, mitä mahdollisuuksia menetettiin.
Yliopistotutkijat löytävät hänen aateperinnöstään hedelmällisiä yhteiskuntapoliittisia näkökohtia. Kahdeksantoista länsimaista tutkijaa nostavat kokoelmateoksessa Lenin Reloaded: Toward a Politics of Truth (Lenin uudelleen ladattuna: Kohti totuuden politiikkaa) hänen ajattelustaan runsaasti päivänpolttavaa pohdittavaa.
Tällä hetkellä Leninin tekee kiinnostavaksi hänen johtopäätöksensä kapitalistisesta markkinataloudesta kriisiyhteiskuntana. Lenin ajatteli Marxiin pohjautuen kapitalismin ajautuvan väistämättä taloudellisiin ja yhteiskunnallisiin häiriötiloihin, jotka aiheuttavat sosiaalista epävakautta, kurjuutta, väkivaltaa ja sotia.
Lenin kirjoitti ensimmäisen maailmansodan aikoihin yleistajuisen kirjasen Imperialismi, kapitalismin uusin vaihe . Se on tiivistelmä hänen tutkimustyöstään, joka on julkaistu Leninin teosten 39. osassa Imperialismi vihkoina 846-sivuisena niteenä.
Nyt voidaan sanoa, että globalisaatio on imperialismin uusin vaihe. Leninin tutkimuksissaan esittämä kehityslogiikka on jatkunut ja syventynyt. Kapitalismin raha- ja finanssimaailma ajautuu ahneuden siivittämänä väistämättömiin kriiseihin.
Jos ajatellaan loppuun saakka havaitsemiemme tendenssien kehitystä, niin tulos on seuraava: kansakunnan rahapääoma on yhdistetty pankkeihin; pankit ovat sidotut keskenään kartelleiksi; sijoitusta etsivä kansakunnan pääoma on valautunut arvopaperien muotoon. Vastauksena tähän tarvitaan Leninin mielestä yhteiskunnallista säännöstelyä koko yhteiskunnan hyödyksi. Tätä on ruvettu kutsumaan sosialismiksi.
Tutkija Lars T. Lih on julkaissut lähes 900-sivuisen teoksen Leninin kirjasta Mitä on tehtävä . Siinä pohditaan sosialismin ja työväenliikkeen yhdistämisen kysymyksiä sekä nousemista taloudellisesta etuajattelusta poliittisen tietoisuuteen ja toimintaan.
Aimo Minkkinen 24.5.2010.
KOMINFORM
http://www.kominform.eu/"

NAPOLI

Tässä videolla huokuu henki ja tunnelma, joka itselleni tulee mieleen sanoista Napoli tai Eurooppa.

EKSTAASI-INDEKSI

voisi olla tunnusluku, joka mittaa ihmisten keskimääräistä suoraa ja välitöntä toisiltaan saamaa ja toisilleen tuottamaa nautintoa, jossakin populaatiossa. Ekstaasi-indeksin piiriin erivät kuulu välineelliset ja tuotteistetut nautinnot. Mitä rappeutuneempi kapitalismi, sen pienempi ekstaasi-indeksi. 
Törmäsin oveen, kuvainnollisesti.
Törmäsin tragedian käsitteeseen, en kuvainnollisesti.

SAARIKOSKI

Tästä kun lukee näitä runoja, ne tuntuvat hyviltä.
Joskus sattuu että sienestäjä ja marjastaja tappavat toisensa
kaksi ajelehtijaa, joiden ajelehtiminen ei ole menettänyt ajankohtaisuuttaan
kun niitä kaipaa muttei näe, voi kuvitella ne millaisiksi tahansa
muttei sellaisiksi toisenlaisiksi, jollaisia ne ovat
kaksi ajelehtijaa peilaa vedestä samoja asioita, jotka ovat lähellä pohjaa
asentajalla on monesti vain yksi minuutti aikaa
joskus sattuu, että tiivisteen unohtaa ihminen

30.5.2010

LOL: KARI ARONPURO: KIHISEVÄ TYHJÄ 2010

Myönnän, että minulla oli jonkinlaisia ennakkoluuloja Kari Aronpuron uuden kokoelman suhteen. Asenteisiin vaikutti yllättävä kustantajan vaihdos ja se, että edellinen kokoelma, Lehmän henkäys tuntui jo aronpurolaisen estetiikan ylittämättömältä antikvaariskoomiselta huipulta, jonka jälkeen ainakin lukijan on vaikea kuvitella jatkoa. Mutta onneksi tekijän ei ole vaikea kuvitella jatkoa. Viimeistään uuden kokoelman sivulla 22, Talousoppi, tulee nauru kovaa. Kysymys saattaa olla aronpurolaisimmasta tekstistä kautta aikojen. Loppukokoelma suositellaan luettavaksi jossakin eristetyssä paikassa, jotta kovaääninen hyväntuulinen nauru ei häiritsisi kanssaihmisiä.

PORVARILLINEN HENKI

Ennen kaikki koulut olivat hyviä, nyt vain eliittikoulut ovat kohtalaisia.

Porvari vain ei keksi kyseenalaistaa itseään, vaikka hänen toimintansa lopputulos on jo kaikille selvä.

HAKUKONE-ESSEISTIIKASSA

on kysymys minkä tahansa lauseen upottamisesta osaksi rakenteilla olevaa kontekstipintaa. Proseduuri on sama kuin hakukonerunoudessa yleensä, mutta tekstin osien sijaan etsintään sopivaa kontekstia mille tahansa tekstin osalle.

SALOME VOEGILININ MOVING STONES

on kappale joka tuo elävästi mieleen erään pietarilaisen geologin, joka sanoipa hänelle mitä tahansa, johti keskustelun takaisin tavalla tai toisella graniitin kristallisoitumiseen ja iän isotooppimääritykseen. Hänen työpaikkansa sijaitsi Matterhornin huipulla ja hän oli naimisissa erään saksalaisen prinsessan kanssa. Tapasin hänet, koska hän kävi erikoista pienessä kerrostalokeittiössä tapahtuvaa niin sanottua autokoulua erään niin sanotun itämaan tietäjän luona. Ja aina siirtäessään kättä tai osoittaessaan kädellä jotakin, hän ikään kuin vaistomaisesti ja huomaamattaan teki pirunsarvimerkin.

29.5.2010

Jokaiseen teknologiseen keksintöön liittyy utooppinen ulottuvuus, positiivinen ja negatiivinen. Mitä tahansa voi markkinoida kauniisti ja käyttää rumasti ja päinvastoin.
"Me yritämme olla Saatana..." alkoi Kristiina Halkolan laulama agitproptyylinen kappale unessani. Laulussa oli koskettavat aikaamme hyvin sopivat sanat, mutta en muista niitä. Opetus on kuitenkin se, että taistolaislaulut pitäisi nyt tehdä niin päin, että ironisoidaan oikeiston puuhailua rajun kuivalla huumorilla. Eli ei niin, että "Lenin-setä asuu venäjällä...", vaan "Nalle-setä asuu Helsingissä...".
NALLE PUH. Sofia: Sinulla on itsesi

hankalaa (jos ei mahdotonta..)

jos ei mahdotonta niin ei vaikeaakaan

ei pelkkää riemua mutta

epätodennäköistä vaikka teoriassa

mahdotonta tai haasteellista

kun sitä ei ole hoidettu

joku asiantuntija valottanee tarkemmin

tulokset on julkaistu

tutkimuksen yhteenvetona todettiin

on mahdotonta

käyttää ruudunkaappausta

öljyvärimaalauksessa

ei saisi olla tekosyynä ettei osaa

pikkusaarilla on tulisempaa

muistin lukeminen Naantalista, Rymättylästa

lopullisesti sen hyväksyy, hylkää tai arvostelee

ei mahdotonta, mutta vaatii noitavoimia

nostaminen, käsivartta ei pysty

vähänkin painavamman ajatuksen

voimasta liima repeää

männyn voi juurruttaa neulasparista

kevythän pöytä on pyöritellä

ottaisin silti vain Crocksit

odottelen suomiversiota

jos otetaan lähtökohdaksi

kyllä sopii kysyä

ja voidaan miettiä

sadat ihmiset tekevät joka päivä

tietoisia ehdottoman kokeilunarvoisia

askelia siirtämättä painopistettä

pelikieltoja, ulkopiipun pidentäjiä

lähtönopeuden alentajia

kumppanin hakeminen tulisi olla

kiloa viikossa, parempi porvari

kuin ryysyläinen, Soini on oikeassa

pysyä säännöllisesti voitolla puhtaassa tuuripelissä

hioa Jumalan nopasta kulma

saada henkilöt vakuutetuksi

niin kuin hiiripöllön voi saada pesimään

tuulihaukka-tyyppiseen pönttöön

homo sapiens -virus, jokin luonnollinen

ei mahdoton reikä puolustuksessa

kun sen oikein päähänsä takoo

koeta kuunnella tarkemmin

manuaalisesti, skannaamalla

suuttimet testattiin ja puhdistettiin

oma saumurini on "perusmallinen"

nyt kun kaikki on vihdoin "selvää"

itse joudun lukemaan tämän tekstin

vielä kertaalleen

alistuminen on helpompaa

ei tarvitse rehkiä, raataa

itsen kanssa, vaarana on kuitenkin

monisanaisuus,  lintuinfluenssan tarttuminen

kaloihin, pesän alapuolella majaansa pitävä korppi

munii veteen hedelmöittymättömän munan

projektin onnistuminen riippuu siitä

kuinka hyvä idea lopulta on

ne ovat suvun perintö

terävämmät siivenkärjet, pitkähkö kapeampi pyrstö

yksi lapsi jonka yksi kala on hedelmöittänyt

ja toinen lapsi jonka toinen kala on hedelmöittänyt

tämä on kyllä äärimmäisen harvinaista

ja voihan tämä olla joku pikaistuksissa tehty

onko minulla muuta vaihtoehtoa kuin installoida

koko suku hassua sinänsä pettymykseni ja suruni

popsia nikotiinipurkkaa, sanoa anteeksi antaneeni

"matkan varrella" olleen elimen vaurio

on olemassa sellainen turmanflow

Siirry Casinolle. Unibetilla on valtavasti pelaajia

pienissä kaupoissa ruoka on kalliimpaa

kaikki valmiiksimarinoitu kannattaa unohtaa

on vaikeaa, joskaan ei mahdotonta, löytää

kunnollista hämäläistyyppistä ruisreikäleipää

ei ole niin huonoa ihmistä, joka ei toisen

pelistä virhettä löytäisi

olen itsekin käyttänyt kuivausrumpua

sen korjaaminen ei voi olla kallista

lävistyksiä naamassa...  paikka jonne aurinko ei paista

korsetintekijä, suklaapekoni

leppoisahko ihminen, joka innostuu rock-musiikista

Meillä on tavoite! Haluamme jokaisen suomalaisen

verenpaineen kohoavan

kirjottelen täältä poliisilaitoksen koneelta

verorahoilla. Tiedän kokemuksesta.

varsinkin Välimerellä on oma taskuvarkaiden ryhmä

yhden ainoan parhaan nimeäminen on vaikeaa

nyt toivotaan sitten pikkupakkasia ja paljon lunta

että päästään kodittomista

käytännössä mennään sinne Kaustiselle

täytetään yömajat ufonpunaisella ilolla

tieteellinen tutkiminen on vaikeaa

onhan ihmisiä ennenkin pakkonaitettu

epätodennäköinen sielullinen tartunta

tunnen erään pariskunnan, joista toinen on humanoidi

avaruusohjelmien elinkaari on nykyään lyhyt

yhdessä pohtimalla ratkaisuja löytyy varmasti

testejä täytyy vaatimalla vaatia

ei riitä että sanoo haluavansa

kun tehtävä alkaa käytä pyörää

hieman hankalaa sorvattavaa tuo lämpökäsitelty titaani

me starcreclaiset autamme siinä mielellämme

hyvä Ystävättäreni tarjosi viime keskiviikkona lounaan

myös Philadelphia oli tehnyt jotain liki uskomatonta

Kannattaa seurata hajuja.

älkää ihmetelkö jos kysymyksen lopussa ei ole kysymysmerkkiä

kysymyshän on peritoneaalisesta karsinoosista

normaalissa huoneenlämmössä pelargonian talvetus on vaikeaa

28.5.2010

VAPAA-AJATTELIJOINEN FACEBOOK-TEMPAUS

"Vaihda raamattusi pornoon" on sinänsä virkistävä provokaatio. On varma asia, että porno on parempi asia maailmassa kuin esimerkiksi islaminuskoon liittyvä pedofiilien ja sadistisen natsihomojen masinoima heteroseksuaalikielteisyys. Silti porno on vain uskontojen sairaan piirteen seuraus: pornon markkinat seuraavat normaalin ja terveen eroottisuuden tukahtumisesta ja eroottisten energioiden patologisoitumisesta. Pornossa itsessään ei ole mitään hyvää: pornon logiikka on kapitalismin ydinlogiikka, ja porno voi edistää terveyttää vain silloin, kun kuluttaja ei tiedä (tai halua muistaa) mitä porno on ja käyttää sitä vain omien fantasiojensa välineenä. Asian voi havaita matkustamalla täysantiikkiseen Pietariin: kun kalibroi asitinsa ja mielensä Nevski Propspektin tasolle, ei voi käsittää, miten on joskus pystynyt kiihottumaan kaikenlaisesta nettipornon likakaivon pohjamudasta. Kiihottuminen on paikan funktio: mitä kauempana fyysisesti on jostakin olennaisesta, sen voimakkaammin pienikin muistuma tai häivähdys tuosta olennaisesta koskettaa.
Kapitalismissa kysymys runoudesta palaa kysymykseen siitä, millä pikkulinnut maksavat seksinsä? Mutta en ole löytänyt täältä yhtään ilotaloa, jossa runous olisi käypää valuuttaa yhdynnän jatkamiseen edes muutamilla sekunneilla yli kovalla valuutalla maksetun ajan. Skene on jyrkkä: neljäkymmentäkolmevuotias taiteilijaystäväni soitti toissapäivänä ja sanoi saaneensa ensimmäisen kerran elämässään kunnolla pillua. Saada ja ottaa ovat hyvin suhteellisiä käsitteitä, varsinkin romanttisten ajatusten valtaamissa mielissä. Aikaisemmin ei ollut kuulemma kelvannut. Haaveilla romanttisesta rakkaudesta ja samalla seksistä kaikkien kanssa. Valaistunut pikku-bacchus pikemmin kuin pikku-buddha. Kommunistejakin olisi vielä jos heitä olisi. Kiinnekohdat ensin vähenevät, sitten loppuvat. Vuosikymmenten tiukka vegetarismi johtaa lihansyöntimyrkytykseen.
Alakuloisuuden pääaiheuttaja ei ole yltäkylläisyys, vaan sen puute, mikä on uhrattu yltäkylläisyyden saavuttamiseksi. 

27.5.2010

Kun ihmiset joutuvat katastrofitilaan on turha kysellä ja mittailla moraalia. Moraali on se, jolla katastrofitila ennakoidaan ja vältetään.
Olen kerran saanut Venäjällä kunnolla selkääni. Viime lauantai-iltana oli toinen kerta lähellä. Sekoilin uudessa pintaravintolassa jotain ravintolatilaukseni kanssa, enkä pyöriessäni ottanut hienotunteisimmalla mahdollisella tavalla huomioon vieressä seisoskellutta isokokoista herrasmiestä. Pääsi käymään niin, että hän pahoitti mielensä ja tunnelmansa laski sen verran, että hän joutui naisystävineen poistumaan ravintolasta. Anteeksipyynnöt eivät auttaneet. Ilmeisesti jonkinlaisen ulkona käydyn sanaharkan raivostuttamana hän kuitenkin palasi paikalle ja kävi kimppuuni sellaisella voimalla, että polveni hieman notkahtelivat. Ulkomaalaisuuteni paljastui nopeasti, eikä se parantanut asiaa. Tuollaisissa tilanteissa, joissa monimutkaisiin selityksiin ei ole aikaa, on hyvä olla antifasistien pronssisoturikäyntikortti taskussa nopeasti saatavilla. Kun välikohtaus oli ohi, kiertelin hetken häntä koipien välissä. Päätin kuitenkin ottaa asian paitsi opiksi myös hyvänä enteenä, jollaiseksi se sitten osoittautuikin.

 
"Kun valhe on oikein suuri, se uskotaan" (Josef Göbbels, Niccolo Machiavelli)
Maailmanhistorian jokainen normaalia aikuista heteroseksuaalisuutta moralisoiva ja rajoittava ajatus on ilmeisesti syntynyt sadistisen homoseksuaalin tai pedofiilin mielessä. Mieletön kieltäminen juuri on Saatana.

26.5.2010

ABDULLAHN TAMMEN MIELISAIRAS KOHTELU

"Suomen ulkoministeriö


Tiedoksi:
Ulkoasiainministeri Alexander.Stubb
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid.Thors
Pääministeri Matti.Vanhanen

Suomen Työväenpuolue STP rp vaatii ulkoministeriä ja ulkoministeriötä ryhtymään toimenpiteisiin Viron Risto Tammelle määräämän 10 vuoden maahantulokiellon poistamiseksi.

Suomen kansalainen ja STP: eduskuntavaaliehdokas Abdullah (Risto) Tammi on saanut Viroon 10 vuoden maahantulokiellon. Tammi sai tiedon kiellosta äskettäin Viron lähetystöstä. Syytä ei ole ilmoitettu. Tammi ei ole syyllistynyt Virossa lain tai järjestyssääntöjen vastaiseen toimintaan. Päinvastoin, hän on kannattanut EU:n vaatimuksia ihmis- ja kansalaisuusoikeuksien takaamisesta Viron asukkaille.

Tammi on yllättynyt, koska hänellä on Virossa sukulaisia, mm. poika asuu siellä. Nyt hän ei pääse ollenkaan tapaamaan poikaansa. Myös entinen vaimo asuu siellä. Tammi on suunnitellut liiketoimia Virossa, mutta nyt ne jäävät haaveeksi.

Tammi itse epäilee, että kielto johtuu siitä, että hän on kritisoinut Viron apartheid-politiikkaa. Tammi osoitti äskettäin mieltään Helsingin Viron lähetystön edessä Viron apartheid-politiikkaa vastaan. Virossa ja Latviassa on 350 000 venäläistä ilman minkään maan kansalaisuutta. Jopa Virossa syntyneille ei anneta maan kansalaisuutta.

Euroopan unioni ilmoittaa perusarvoikseen demokratian ja ihmisoikeuksien edistämisen. Se katsoo ihmisoikeuksien olevan yleismaailmalliset ja jakamattomat. Tästä syystä se edistää ja puolustaa niitä aktiivisesti sekä omalla alueellaan että suhteissaan unionin ulkopuolisiin maihin.

EU:n ihmisoikeuspolitiikassa painotetaan kansalaisoikeuksia sekä poliittisia, taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia. Unioni edistää myös naisten ja lasten oikeuksia sekä vähemmistöjen ja kotiseudultaan siirtymään joutuneiden oikeuksia.
Viron valtio rikkoo näitä EU:n ”perusarvoja” räikeästi.

Maahantulokielto on käsittämätön menettely, jos asianomainen ei ole syyllistynyt mihinkään EU-lakien tai Viron lakien mukaiseen rangaistavaan tekoon. Se on poikkeuksellinen menettely, jos asianomaisella on sukulaisia ja lähiomaisia ko. maassa ja jos henkilö ei ole rikostaustainen eikä syyllistynyt mihinkään mellakointiin tms. Kielto rikkoo EU:n liikkumisen perusoikeuksia ja sananvapautta.

Päätös rikkoo räikeästi EU:n perustuslakisopimuksen II osaan sisältyvää Euroopan unionin perusoikeuskirjaa, jossa todetaan: ”EU pyrkii jatkuvasti kehittämään kansalaisten perusoikeutta, vapaata liikkuvuutta... Unionin kansalainen on jokainen, jolla on jonkin unionin jäsenvaltion kansalaisuus. Unionin kansalaisuus täydentää mutta ei korvaa jäsenvaltion kansalaisuutta. Jos olet EU:n kansalainen, voit matkustaa, opiskella, työskennellä ja toimia itsenäisenä ammatinharjoittajana missä tahansa Euroopan unionin 25 jäsenvaltiossa.”

Päätös rikkoo räikeästi myös ns. Schengen-sopimusta, jonka mukaan kansalaiset voivat liikkua alueella vapaasti ilman rajatarkastuksia.

On syytä epäillä, että ”rangaistuksen” syynä on asianomaisen julkituomat Eestin viranomaisten vuosina 1941-44 suorittamat juutalaisten sekä fasismin vastustajien

ja vähemmistökansallisuuksien teloitukset sekä sen arvostelu, että Eestin mykyhallinto yrittää estää tämän asian julkisen käsittelyn.

Suomen Työväenpuolue vaatii, että asianomaiselle Abdullah (Risto) Tammelle, joka myös on puolueemme ehdokas tulevissa v. 2011 eduskuntavaaleissa, langetettu maahantulokielto perutaan.



Suomen Työväenpuolue STP rp.
Juhani Tanski
puheenjohtaja
Sammakkolammentie 1 B 17
70200 Kuopio
040-764 1163
juhani.tanski@suomi24.fi



Lisätietoja:
Abdullah (Risto) Tammi 045 326 4014
Kalevi Wahrman 040 5523099"
Harvapa tietää, että reilu 1000 vuotta sitten Bagdadissa oli sellainen paikka kuin Viisauden talo, jossa tehtiin ja keksittiin vähintään kaikki se, mitä Euroopassa renesanssiajalla (New Scientist 16.1.2010). Ehdotan, että rekonstruoimme mongolien tuhoaman moskeijaa muistuttavan sinisen Bagdadin Viisauden talon jonnekin Pohjanmaan lakeudelle.

"The thousand years ago Muslim world was doing curiosity-driven science." Jim Al-Khalili

VITTUILU AIHEUTTAA SYÖPÄÄ

"the strain of living in some of the toughest neighbourhoods in the US may cause biological changes that lead directly to earlier deaths" New Scientist 16.2.2010, s.7

Syöpä on siis, kuten Sheldrake ennustaa, morfogeneettisten kenttien paikallinen häiriötila.
Nolointa mitä kunnon porvari tietää on tulla maailmanparantajan huijaamaksi. Jotenkin minä ymmärrän häntä.

TÄRKEÄ VETOOMUS DALAI LAMALTA

"Many Faiths, One Truth


By TENZIN GYATSO

Published: May 24, 2010 New York Times



WHEN I was a boy in Tibet, I felt that my own Buddhist religion must be the best and that other faiths were somehow inferior. Now I see how naïve I was, and how dangerous the extremes of religious intolerance can be today.
Though intolerance may be as old as religion itself, we still see vigorous signs of its virulence. In Europe, there are intense debates about newcomers wearing veils or wanting to erect minarets and episodes of violence against Muslim immigrants. Radical atheists issue blanket condemnations of those who hold to religious beliefs. In the Middle East, the flames of war are fanned by hatred of those who adhere to a different faith.
Such tensions are likely to increase as the world becomes more interconnected and cultures, peoples and religions become ever more entwined. The pressure this creates tests more than our tolerance it demands that we promote peaceful coexistence and understanding across boundaries.
Granted, every religion has a sense of exclusivity as part of its core identity. Even so, I believe there is genuine potential for mutual understanding. While preserving faith toward one s own tradition, one can respect, admire and appreciate other traditions.
An early eye-opener for me was my meeting with the Trappist monk Thomas Merton in India shortly before his untimely death in 1968. Merton told me he could be perfectly faithful to Christianity, yet learn in depth from other religions like Buddhism. The same is true for me as an ardent Buddhist learning from the world s other great religions.
A main point in my discussion with Merton was how central compassion was to the message of both Christianity and Buddhism. In my readings of the New Testament, I find myself inspired by Jesus acts of compassion. His miracle of the loaves and fishes, his healing and his teaching are all motivated by the desire to relieve suffering.
I m a firm believer in the power of personal contact to bridge differences, so I ve long been drawn to dialogues with people of other religious outlooks. The focus on compassion that Merton and I observed in our two religions strikes me as a strong unifying thread among all the major faiths. And these days we need to highlight what unifies us.
Take Judaism, for instance. I first visited a synagogue in Cochin, India, in 1965, and have met with many rabbis over the years. I remember vividly the rabbi in the Netherlands who told me about the Holocaust with such intensity that we were both in tears. And I ve learned how the Talmud and the Bible repeat the theme of compassion, as in the passage in Leviticus that admonishes, Love your neighbor as yourself.
In my many encounters with Hindu scholars in India, I ve come to see the centrality of selfless compassion in Hinduism too as expressed, for instance, in the Bhagavad Gita, which praises those who delight in the welfare of all beings. I m moved by the ways this value has been expressed in the life of great beings like Mahatma Gandhi, or the lesser-known Baba Amte, who founded a leper colony not far from a Tibetan settlement in Maharashtra State in India. There he fed and sheltered lepers who were otherwise shunned. When I received my Nobel Peace Prize, I made a donation to his colony.
Compassion is equally important in Islam and recognizing that has become crucial in the years since Sept. 11, especially in answering those who paint Islam as a militant faith. On the first anniversary of 9/11, I spoke at the National Cathedral in Washington, pleading that we not blindly follow the lead of some in the news media and let the violent acts of a few individuals define an entire religion.
Let me tell you about the Islam I know. Tibet has had an Islamic community for around 400 years, although my richest contacts with Islam have been in India, which has the world s second-largest Muslim population. An imam in Ladakh once told me that a true Muslim should love and respect all of Allah s creatures. And in my understanding, Islam enshrines compassion as a core spiritual principle, reflected in the very name of God, the Compassionate and Merciful, that appears at the beginning of virtually each chapter of the Koran.
Finding common ground among faiths can help us bridge needless divides at a time when unified action is more crucial than ever. As a species, we must embrace the oneness of humanity as we face global issues like pandemics, economic crises and ecological disaster. At that scale, our response must be as one.
Harmony among the major faiths has become an essential ingredient of peaceful coexistence in our world. From this perspective, mutual understanding among these traditions is not merely the business of religious believers it matters for the welfare of humanity as a whole.
Tenzin Gyatso, the 14th Dalai Lama, is the author, most recently, of Toward a True Kinship of Faiths: How the World s Religions Can Come Together. "

25.5.2010

Pornoteollisuus ei ole seksuaalisen kokonaisturhauman vähentäjä vaan sen indikaatio ja tarkka kuva. Porno kenties lisää kokonaisturhaumaa ja ratkaisuyritysten löytämisen välttämättömyyttä: vääristä pinnallisista moraalisäännöistä ja porvarillisita periaatteista luopumista. Mutta porno jäljittelee porvarillisia mekanismeja ja pornon mekanismien jäljittely ei vähennä vaan lisää turhaumaa. On löydettävä mekanismi, joka on porvarillisen, eli pornon, vastakohta, joka ei sido ja patoa vaan vapauttaa energiaa. Homoseksuaalisuus ei voi olla pysyvä varaventtiili. Kuten tiedetään, kauniit ihmiset eivät synny siitä. Seksuaalisen kokonaisturhauman olennainen väheneminen ei välttämättä tarkoita seksuaalisten aktien kokonaismäärän kasvua samassa suhteessa. Päin vastoin. Eroottinen vaikutelmaravinto muuntuu hienompaan muotoon ja se voidaan lopulta nautia hengityksen kautta.
En tiedä, kumpi järjestelmä, kommunismi vai kapitalismi, tuottaa itselleen tehokkaammin hyödyllisiä idiootteja, mutta tiedän, että tällä planeetalla elää 8 miljardia avaruuden vihreille miehille potentiaalisesti hyödyllistä idioottia.
Ilmiö saattaa hyvinkin olla aito, ja se vaikuttaa joko itse luotaimeen tai sen sijaintia mittaaviin radioaaltoihin. Intialaisessa perinteessä käpyrauhasta vastaa kuudes chakra, Ajna. Pelejä on monia, yhdet tuottavat hyvinvointia toiset pahoinvointia. Palkkio on aina sama. Tarvitaan moukarointia ja purkamista. Venäläinen kulttuuri on näiden osalta lähempänä intialaista kuin eurooppalaista. Ikuista hyvinvointia tavoitellaan säännöillä, jotka takaavat planeetan ekologisen ja ihmisen sielullisen tasapainon. Intiassa ennen teurastusta naudat runnellaan raajarikoiksi. Terveen pyhän eläimen tappaminen on rikos. Pahoinvointia ilman tunnistettavaa tai ymmärrettävää syytä – simulaatioelämä. Myös intialainen maailmanlopun jumala Shiva on itsesokaisija, muttei kyklooppi. Shiva ei varsinaisesti lomaile niin kuin brittitytöt Intian panoparatiiseissa. Mutta ihmisen ja jumalan välinen kohtaaminen on aina ideoiden valikointia, koettelua ja epäilyä, joukkueiden taistelua tai yhteensovittamista – ellei sitten pelkkää nukkuvien yhteisunta.

IMPERIUMIN GANDHIT

Ennen kuin he hyökkäävät täydellisen ylivoimaisella sotilasteknologiallaan, he ehdottavat kohdemaalle, jonka luonnonvarat aikovat ryöstää, aseetonta vastarintaa, eli ehdotonta antautumista ja nukkehallituksen perustamista.

KIRKAS, HÄMÄRÄ, KIRKAS

Tietoisuus on käsitystä tapahtumien syistä ja tekojen seuraamuksista. Tietoisuutta voidaan arvioida päämäärän, eli lopputuloksen perusteella. Esimerkiksi Nevski Prospektilla pohditaan: millainen tietoisuus synnyttää tämän naisen. Piilaaksossa pohditaan: millainen tietoisuus synnyttää tämän käyttöjärjestelmän. Sankarihaudalla pohditaan: millainen tietoisuus synnyttää tämän ruumiin. Käyttöjärjestelmä on toiminnan säilyttämisen ja tehokkuuden proseduuri, avoin sota bugeja, jumistusta, hyytymistä ja kaatuilua vastaan.

Kirkas, hämärä, kirkas, sanovat buddhalaiset. On olemassa kaksi heräämisen suuntaa, mutta vain yksi uni. On olemassa kuolemaan herääminen ja tuhon kirkkaus, ja on olemassa elämään herääminen ja elämän kirkkaus. On olemassa kuoleman luovuus ja elämän luovuus. Elämä ei taistele vain konetta vastaan, jonka se tahtoo ulkoistaa mekaniikaksi. Elämä taistelee myös kuoleman valaistuneisuutta vastaan, kuoleman aktiivista luovuutta vastaan.  

SADISMI JA HERÄÄMINEN

Orjuudessa on kaksi komponenttia, orjamaisuus eli alistuminen ja orjuuttaminen eli alistaminen. Pelkkä alistumisen lopettaminen ja tietoisuuteen herääminen ei vaikuta mitenkään alistamiseen. Alistaminen ja huijaaminen jatkuu jos se voi jatkua, eli ellei sitä hillitä. Hillitseminen edellyttää toisinaan taistelua. Hereilläolemisesta ei ole mitään hyötyä elämän kannalta, jos siitä huolimatta tulee alistetuksi, riistetyksi ja väkivallan uhriksi. Pahimmat sadistit pitävät itseään aina heränneinä. Ja kuka ties he ovatkin sitä: hehän ovat kidutuksen ja valehtelun henkisiä neroja. Mutta heidän henkensä ja tietoisuutensa rakenne vain on jokin toinen. Meistä näyttää, että he eivät ole tietoisia toimintansa päämäärästä, koska tuo päämäärä on ilmiselvästi tuhoisa. Mutta entä, jos juuri tuho onkin heidän tietoinen päämääränsä. Entäpä, jos he ovatkin jonkinlaisia kosmisia kamikazeolentoja, hyvin täsmällisiä ja tietoisia. Mitä oikeistolaiset voivat muuta olla?

OUTO OIKEISTOPOLIITIKKO

Burmalainen rauhannobelisti Aung San Suu Kyi on erikoinen oikeistoradikaali. Hän on Burman entisen sotilasdiktaattori Augn Sanin tytär. Aung Sania kiitetään jälkikäteishistoriankirjoituksessa Burman kolonnialismin itsenäisyystaisteilijaksi, vaikka todellisuudessa hänet murhattiin ennen varsinaista itsenäistymistä. Jotakin todella hämärää tässä kenraalintyttäressä on, mutta en viitsi paljastaa mistä epäilykseni heräsi. Siis epäilys, joka on pohjoisamerikkalaista muotoa: aseettoman vastarinnan saarnaaminen riistetylle, ja häikäilemättömän aseellisen voiman käyttäminen riistetyn pitämiseksi riistetynä.

MAAHANTULOKIELTO VIRON JOHDOLLE

asetettaisiin Suomessa voimaan heti, jos Suomi olisi demokratiaa edustava ja puolustava valtio. Ei itsetuhoiselle apartheidille!

HERÄÄMISEN POLITIIKKA - KOSMISEN EDUN VALVONTA

Edunvalvontapolitiikka on politiikka vailla suuntaa. Niin kauan kuin ihmiset itse pysyvät unessa, eivätkä ymmärrä oman toimintansa motiiveja ja päämääriä, joku huijaa heitä – olipa se sitten pappi, kapitalisti, kommunisti, maailmanparantaja tai avaruuden vihreä mies. Gurdjieffin mukaan ihmisen täytyy ensin herätä ja sitten muuttaa yhteiskuntarakennetta, Marxin mukaan päin vastoin.

Mutta porvarin uni on Gurdjieffin valve. Porvarille valveillaoloa on vain täysin kirkastunut käsitys siitä, että "ihminen ei muutu", "historia toistaa itseään", "ja me toistamme sitä, vaikka väkivaltaisesti". Nämä Gurdjieffin unessakävelijäkoneet voivat vain valvoa omia etujaan. On edullista tulla petetystä pettäjäksi, huijatusta huijariksi. Mitään muuta suuntaa esimerkiksi nykyisillä suomalaisilla puolueilla ei ole. Ilman vastavoimaa edunvalvontapolitiikka johtaa äärinationalistiseen katastrofiin, niin kuin ollaan Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen nähty suomalaisessa mielisairaassa oikeistohegemoniassa.

Herääminen gurdjiefflaisessa mielessä on sekin eräänlaista edunvalvontaa... nimittäin koko ihmiskunnan edun valvontaa, planeetan edun valvontaa, kosmisen edun valvontaa.

Tästä seuraa joitakin moraalisääntöjä yksilötasolle. 1) ketään ei saa tietoisesti hyväksikäyttää tai huiputtaa, 2) koskaan ei pitäisi valehdella mistään asiasta, 3) jos näitä asioita tapahtuu vahingossa tai puolihuolimattomasti, niitä pitää yrittää oikaista.

SYY KUUBALAISTEN PITKÄÄN IKÄÄN - KAIKKIHAN SEN TIETÄVÄT!

"Yli 1500 satavuotiasta Kuubassa.
Havanna, 24.5. (Prensa Latina) -- Yli 1500 kuubalaista on ylittänyt sadan vuoden iän, kertoi Kuuban terveysministeriön ikääntyneiden henkilöiden ja sosiaaliaavun toimisto maanantaina.
Siten Kuubassa on yksi satavuotias 7296 asukasta kohden, täsmensi toimisto.
Eliniän piteneminen on havaittu myös muissa vanhemmissa ikäluokissa. Vertailukohteina olivat vastaavat katsaukset vuosilta 2005 - 2008.
Syitä kuubalaisten pitkään ikään ovat terveet elintavat ja korkeatasoinen terveydenhuolto.
Tietoja ikääntyvien ihmisten lukumääristä ja elinolosuhteista annettiin Havannan Nacional-hotellissa pidetyssä seminaarissa, jonka teema oli "Hyvä pitkä ikä, yhteinen tavoite".
Seminaarin osallistui valtuuskuntia kymmenestä maasta.
Prensa Latina / KOMINFORM"

HYVÄN KARMAN MORAALI

on teoriassa hyvin yksinkertainen: tehdään ja sanotaan asioita, joilla on seksuaalisen kokonaisturhauman kannalta minimoiva lopullinen merkitys. Käytännössä asioiden lopullisia merkityksiä on vaikea arvioida - muttei kenties niin vaikea kuin luulisi. Seksuaalisen turhauman kuilu on yhtä syvä kuin karman laki. On juttuja, joilla ei varmasti ole minkäänlaista positiivista merkitystä. Yksi on suomalainen media... tietoisuuden taso, jota on vaikea hahmottaa puolentoista viikon Pietarin matkan jälkeen. Maailman muuttuminen ei kaiketi ala Suomesta, mutta joskus Suomenkin pitää aloittaa, se on varmaa.

Tässä pietarilaisen kosmosveijarin Vkontakte-valokuva-albumista poimittua tajuntamateriaalia:
















































































Yeah! For example, when you not get love, but you waiting it for a long time in moveless deep melancholic coma. 

the idea of waiting

that something makes it

more exciting





















22.5.2010

SUOMI ON AIKOJA SITTEN YLITTANYT

kaikki kasitettavyyden ja ymmarrettavyyden rajat. Suomen touhu ei voi saada ymmarrysta enaa keltaan todelliselta ihmiselta. On odotettavissa todellista voimakasta vihaa ja suomalaisten aseman heikkenemista kaikkialla maailmassa.

"Tiedättekö kuka valtion päämies on työvierailulla maassamme?


Niinpä, harva taitaa tietää. Paljastetaan nyt teille, että presidentti Tarja Halosen kutsusta maassamme on työvierailulla Bolivian presidentti Evo Morales.

Olivatko sankat joukot tiedotusvälineitä vastaanottamassa lentokentällä valtiovierasta? Entä uutisoitiinko laajalti kun Morales pelasi jalkapalloa Talin kentällä. Eipä tietenkään. Jalkapalloa oli kuulemma seuraamassa iso joukko kameramiehiä, mutta ilmeisesti ulkomaalaisia koska en huomannut yhtään uutista kotimaisissa verkkolehdissä kuten Ilta-sanomat, Hesari, Aamulehti tai Iltalehti.

Miksi porvarillinen media haluaa sivuuttaa uutisen mahdollisimman vähin äänin? Tietysti siksi, että Evo Morales on yksi tämän hetken kovimpia kapitalismin arvostelijoita. Hän on Aimara – intiaani ja köyhien presidentti.

Porvarillisen Suomen pirtaan ei mahdu se, että nostetaan tapetille presidentti, joka näyttää suuntaa, että asioita voidaan tehdä toisin – kansan ehdoilla ja hyväksi. Evo Morales on sanonut muun muassa näin: ”Kapitalismin vallitessa emme ole ihmisiä, vaan kuluttajia. Kapitalismin vallitessa Äiti maata ei ole, on vain raaka-aineita”. ”Kuitenkin todellisuudessa maapallo on paljon tärkeämpi kuin World Streetin ja maailman osakemarkkinat. Samalla kun Yhdysvallat ja Euroopan unioni myöntävät 4 000 miljardia dollaria pankkiirien pelastamiseen finanssikriisiltä, jonka ne ovat itse aiheuttaneet, ilmastonmuutoksen torjuntaohjelmat saavat 313 kertaa vähemmän, toisin sanoen vain 13 miljardia dollaria.”

Bolivian presidentin puheet ja teot ovat myrkkyä kapitalistiselle maailmalle ja heidän lakeijoilleen, niin myös meillä Suomessa. Valtaapitävät yrittävät meillekin syöttää, ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin kurjistaa kansalaisten elintasoa ja tukea markkinavoimia kaikin mahdollisin keinoin. Euroopan unioni näyttää esimerkkiä siitä miten kansanvalta heitetään romukoppaan ja kaikki tehdään markkinavoimien ehdoilla ja sitten tulee mies latinalaisesta Amerikasta ja paljastaa, ettei kansan tarvitse polvistua markkinavoimien edessä. Onko siis ihme jos tällaisesta valtion päämiehestä halutaan vaieta.

Kaikki joilla on mahdollisuus, menkää ihmeessä tänään kuulemaan ja näkemään Evo Moralesia tapahtumiin joista tuossa laittamassani linkissä mainitaan. Toivotaan suomalaisten tiedotusvälineiden sen verran saaneen palautetta, että he eivät voi vallan syrjäyttää Moralesin vierailua. Bolivia presidentillä on painavaa sanottavaa, kuunnelkaamme häntä herkällä korvalla.

Hannu Tiainen

Lue LISÄÄ: http://hannu.blogit.uusisuomi.fi/"

21.5.2010

Kuinka opettaa koneille kateutta, itserakkautta ja nautinnonhimoa, jotta ne tajuaisivat mennä lakkoon. Ja kun kone ei ole enää kone, kuinka opettaa se takaisin koneeksi? Elämä tapahtuu sieluttomien tyhjien muotojen ja sielullisten täysien muotojen kaleidoskoopissa.
Niille, joiden ei ole tarkoitus mennä ansaan, ei ole tarjolla houkutuksia. He ovat vaarassa jäädä ansaan.
Vaikka suurmiesmyyttiin ei uskoisi, tulee tavallista suurempia miehiä aina olemaan. Mutta onko heidänkään tyopanoksella välttämättä ratkaisevaa merkitystä elämän jatkumisen tai loppumisen kannalta, se jää epäselväksi. Jumalten tai rahan kaikkivallassa on ihminen pieni ja hybrinen, jos pitää itseään todella tärkeänä. Mutta on myos hybristä ajatella, ettei kukaan ole todella tärkeä, muistamatta samalla Kristusta, Buddhaa, Marxia ja Adam Smithin näkymätontä kättä.

ORJUUS - UUSI ESIHISTORIA

Kuka viela oikeasti jaksaa uskoa siihen, etta Venajan vallankumouksessa tapahtui jokin rikos, kun katsoo nykyhetken maailmaa ja sita perversion logiikkaa johon kapitalismi ja porvarillisuus johtaa:

"Tuki elintarvikealan työläisille!

Elintarvikealalla mahdollisesti tiistaina 25.5. alkavan lakon tueksi on perustettu Puolustusryhmä, joka kutsuu kaikkia tukemaan elintarvikealan lakkolaisia vetäjänään maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen. Tukiryhmässä on mukana tutkijoita, taiteilijoita, kirkon väkeä ja muita kansalaisaktiiveja. Tavoitteena on kerätä laaja tuki mahdollisesti lakkoon joutuville elintarviketyöläisille ja taloudellista tukea kaikkein vaikeimpaan asemaan joutuneille lakkolaisille.

Elintarvikealan työnantajat vaativat harppaamista leipomo- ja liha-alan työaikasäädöksissä kohti 24 tunnin / 7 päivän työelämämaailmaa. Kysymys ei ole tuotteiden tuoreudesta vaan yritysten keskinäisestä armottomasta kilpailusta, jossa tavoitteena on pelata heikommat ulos ja keskittää yritystoimintaa. Keskittyminen kaventaa entisestään kotimaisen ruoan tuotevalikoimaa. Työntekijöille malli on mahdoton niin perhe-elämän, lastenhoidon, harrastusten kuin liikkumisenkin takia. Jokainen uusi 24 tunnin / 7 päivän järjestelmään siirtynyt ala tuo paineita muille aloille. Päiväkoteja ja virastoja vaaditaan olemaan enemmän auki, tarvitaan enemmän viikonloppuliikennettä, huolto- ja tietopalveluja ja niin edelleen.

Vastenmielistä on myös hyväpalkkaisten johtajien rikkurointi ja rikkuroinnilla ylvästely. On kuin he olisivat löytäneet uuden ”iloisen” ryhmäliikuntamuodon; tehdään eksoottista ruumiillista työtä, jonka tavoitteena on muiden työolojen heikentäminen.

Yhtiövalta etenee Suomessakin raskain askelin, kansalaisten yhteistä vastarintaa ja keskinäistä solidaarisuutta tarvitaan!

Tarkempia tietoja asiasta
Päivi Uljas
paivi.uljas@helsinki.fi
044-2901389 "

RAKENNUSSOITIN

PEIKKOHAI

Syvän meren outo haahuilija:



Parempi englanninkielinen video täällä:
http://science.discovery.com/videos/goblin-shark/

Myos rumat ja epämiellyttävät elämänmuodot ovat vedenjakajamaailmalle (maailmalle) ominaisia.

HAITERAPIA - PAHOLAISTERAPIA:



PAHOLAISRAUSKU SYNNYTTAA kerrallaan yhden, noin metrin levyisen poikasen.
Näkyvä ja aineellinen todellisuus on tietenkin reaalinen todellisuus. Mutta se kätkee taakseen todellisemman, moniselitteisen, tyhjyyden ja hengen dialektiikan. Näkyvä ja aineellinen todellisuus on illuusio hengen kaikkialla olevuudesta, mutta se kätkee pistemäiset ja paikalliset tyhjyydet samankaltaisuuksiinsa.
Suurvaltapolitiikassa nous on logoksen puuttumisen veruke, silloinkin kun kysymys on pelkästään rahasta ja luonnonvaroista. Periferiassa ei edes tiedetä mikä on nous ja silti kuvitellaan tasaveroinen liittolaisuus. Mystiikka on kummallinen juttu. Se mikä väittää olevansa täyttä on joskus kovin tyhjää. Ja tyhjillä muodoilla maailma pelaa, ja vihaa sitä joka näkee tyhjyyden muotojen läpi.
Eivät ole Kreikan jumalat, runoilijat tai urheilusankarit keksineet ajatusta siitä, että tämä maailma olisi kaukana Olympoksesta. Intialaisten maailmanlopunjumalien, pienten käpertyneiden kurttuisten beelzebubien keksintoä sellainen.

TUNNE IHMINEN

Jos kristinusko on orjamoraalia... Onko orjien siis lakattava moralisoimasta vai olemasta orjia?
Ainakin todistettavasti vielä viimeyona Sankarikaupunki pystyi tarjoamaan sellaista aistittavaa, että voin olla täysin huoleton ja varma siitä, ettei mielikuvitukseni milloinkaan pysty kuvittelemaan mitää suurempaa kauneutta ja täydellisyyttä. Luulen, että juuri tämä peruskokemus oli myos Leo Tolstoin mielen taustalla hänen eläessään Anna Kareninan repliikkejä. Kokemus on omiaan vähentämään kyynisyyttä tämän ihmisen ja tämän maailman mahdollisuuksia kohtaan. Kenties tämä on todellakin ainoa maailma, ainoa mahdollisuus. Miksi jumalia olisi kokoontunut tänne muuten niin paljon?

PELILAUDAN ARVOITUS

Kysymys siitä, onko ihmisen todellakin toimittava kosmisen luovuuden omatuntona? Lakattava tuhoamasta itseään? Oltava huolissaan, ei ainoastaan tämän vedenjakajamaailman, vaan kaikkien tuonpuolisten rinnakkaishelvettien ja rinnakkaistaivaiden puolesta.

GURDJIEFF-DOGMATISMI

Vasta tutustuminen tanskalaiseen Gurdjieff-dogmatismiin sai minut huomaamaan, että Marxin käsitys uskonnosta huumeena kansalle ja Nietzschen käsitys askeettipapista huumediilerinä ovat yksi ja sama ajatus. Buddhalaisuus samoin kuin Gurdjieffin opetukset kelpaavat varsin loistavasti kovimman kapitalismin "orjamoraaliksi". Voittajille optioita ja rahaa, häviäjille tyotä itsen kanssa. Mutta vaikka kateuttaan yrittäisi nujertaa Gurdjieff-tyollä 400 vuotta, se ei muutu kapitalistiseksi rahasammoksi tai sarasvuolaiseksi menestysoppaaksi - ellei keksi olevansa dogmaattinen askeettipappi!

On vaihteeksi virkistävä lukea Nietzscheä.

Mutta tästä ilkeästä dogmatismin mahdollisuudesta ja askeettipappeuden mädännäisestä turhaumanloyhkästä huolimatta Gurdjieffin perus Platonin Valtio-luenta säilyttää merkittävyytensä ja kiinnostavuutensa samalla tavoin kuin kristinuskon opinkappaleet ja tyokalu-Nietzsche. Se, että filosofiaa ja uskontoa voidaan käyttää väärin, ei poista lääkitsevää vaikutusta oikeassa käytossä.

Mutta Gurdjieff ei puhu paljon Valtiosta, vaikka lainaa kaikki peruskäsitteensä Platonin Valtiosta. Tähän on varmaankin jokin syy. Kun kyselin tanskalaiselta Gurdjieff-askeettipapilta Gurdjieffin kritiikistä Venäjän vallankumousta kohtaan, sain vastaukseksi ihmeellistä molinää, joka kaikui suoraan 1600-luvun Koopenhaminalaisen inkvisitioluostarin kidutuskellarista. Osuin arkaan paikkaan, luultavasti. Niin, sielu ja Valtio ovat yksi. Jos sielua halutaan muuttaa on Valtiota muutettava, sanoo Platon. Gurdjieff näyttää kuitenkin väittävän jotakin muuta: että sielua voidaan muuttaa, vaikka Valtiota ei muutettaisi? Ajatus on kieltämättä vallankumouksellinen, mutta Platonin Valtio on vielä vallankumouksellisempi.

20.5.2010

KYSYMYS MAAILMOISTA

Jos oletetaan sielunvaellus, voidaan yhtä hyvin olettaa ääreton määrä toistensa kaltaisia tai toistensa suhteen hirarkisessa suhteessa olevia maailmoja. Gurdjieffin mukaan maailmojen elämän ja tietoisuuden aste vaihtelee sen intervallietäisyyden suhteen, joka luomisen kosmisen säteen täytyy edetä luomisen keskipisteestä. Mutta meillä ei ole mitään keinoa määritellä omaa etäisyyttämme. Siksi me voimme yliarvioidan tai aliarvioida oman etäisyytemme. Jos kuvitellemme ihmisen olevan kaiken mitta ja maapallon olevan universumin keskus, tulemme luultavasti yliarvioineeksi itsemme. Mutta vastaavasti jos ajattelemme, ettei ihminen ole minkään mitta ja suorastaan mitäton, on aliarvioinnin vaara lähellä. Niillä, joiden epätoivo täällä on suurin, on taipumusta aliarviointiin. Ja niillä, jotka eivät tunne epätoivoa, on taipumus yliarviointiin. Siksi on arvioitava kunkin olennon epätoivon syvyyttä, ennen kuin arvioidaan tekoja ja ajatuksia. Perin kummalliset ajatukset ja teot voivat kehkeytyä sellaisessa kosmisessa epätoivossa, joka on itsellemme tuntematon ja käsittämäton. Jos kukaan koskaan on käynyt Marsissa sen elämän loppukaudelle, voi kuvitella mitä tarkoitan.

Jos siis sielumme muistaa jotakin, mikä ei vastaa tätä maailmaa, yhtä hyvin kuin mielikuvituksen epätoivosta syntynyt houre, se voi olla todellinen muistikuva toisesta maailmasta, hyvin paljon tämän kaltaisesta, mutta eri etäisyydellä olevasta. Asia voi selvitä vain tutkimalla oman epätoivoin syvyyttä ja luonnetta, sen vilpittomyytta ja sen itsepetoksen hehkuvaa ydintä. Koska maailmoja voidaan tuhota, voi korkeammassa maailmassa vallita suurempi kokonaisepätoivo kuin alemmassa mutta vähemmän tuhoutuneessa. Kaikki epätoivo on seksuaalisen turhauman kaltaista. Parhaiten kehittyneimpienkään rakkaus ei voi olla mahdollinen, jos seksuaalinen kokonaisturhauma ylittää tietyn rajan. Nälänhätä, sota ja ekokatastrofit ovat vain inhimillisen seksuaalisen kokonaisturhauman seurauksia - mielettomän toiminnan suoria seurauksia. Seksuaalinen kokonaisturhauma on sitä suurempi, mitä enemmän optimaalista seksuaalisuutta ylikorostetaan muiden toimintojen kustannuksella tai seksuaalista liikevaihtoa tukahdutetaan ja saannostellään tai suorastaan kaupallistetaan ja tuotteistetaan. Luomisen säteen etäisyys määrittää rikkauden, mutta myos tuhoamisluovuuden. Maailmojen tuhoamisella on omat jumalansa ja maailmojen tuhoutuminen voi kukaties olla hyvin yleistä. Mutta on otettava huomioon sekin mahdollisuus, että tämä maailma on ainoa ja kaiken mitta. Näin on sitä todennäkoisemmin, mitä vähemmän ja epäselvemmin pystymme kuvittelemaan suurempaa täydellisyyttä, kuin se suurin täydellisyys, joka tässä maailmassa on todistettavasti ilmennyt tai ilmenee.

19.5.2010

On ylimielistä olla muuttamatta käytostään tiedon perusteella. Ja toisinaan on ylimielistä luulla tietävänsä varmasti.

MARTTI AHTISAARI JA NOBEL-RAUTARISTI

"Selektiivinen uutisointi, vääristely ja peittely yhdistettynä ihmisten heikkoon medialukutaitoon takasivat toivotun lopputuloksen."

"Sotilasliitto Naton toimenkuvaan kuuluvat nykyisin olennaisena osana – siviilejä tappavat ja kansanryhmiä toisiaan vastaan usuttuvat – humanitaariset väliintulot."

Matti Laitinen: Vaarennetty sota

SEKSUAALISEN KOKONAISTURHAUMAN MINIMOINTI

Kun insinoorille annetaan tehtäväksi suunnitella ihminen, menee aluksi sormi suuhun. Istuttuaan alas, sytytettyään suuren sikarin ja aikansa katseltuaan ryssien touhua keväisellä Nevskillä sitä alkaa keksiä. Ja äkkiä se on ratkaistu: tulevaisuuden yhteiskuntajärjestelmän perusta on seksuaalisen kokonaisturhauman minimointi.

JUMALANPELON OPETTAJA



Ronnie James Dio kuoli toissapäivänä. Tästä Geezer Butlerin lausunnosta käy mielenkiintoisesti ilmi Black Sabbathin tyyppien yllättävänkin vakaa uskonnollisuus. Ajatelkaa nyt koko porukka rukoilemassa kappalaisen johdolla Dion vuoteen äärellä. Todellisuuden ironia: jatkuva pirunsarvikäsimerkin näyttäminen on ilmeisesti varma takuu mitä syvimmästä uskonnollisesta todellisuudentajusta ja jumalanpelosta. Kuulin eilen Ozzy Osbournen uuden kappaleen kaahatessani autolla läpi oisen Pietarin ja totta tosiaan tuosta voimakkaasta, syvästä ja ennenkuulumattoman lämpimästi säroytyneestä ihmisäänestä tarttui itseenikin jumalanpelon pahaenteinen sydänkammiovärinä. Jumalan viha voi pysäyttää ihmissydämen milloin ja missä tahansa.

18.5.2010

SEKSUAALINEN KOKONAISTURHAUMA

Venäläinen kulttuuri ei ole muuta kuin seksuaalisen turhauman hienovaraista välttämistä.

Venäläinen totuus ihmisestä on tämä: seksuaalista turhaumaa ei voi välttää ellei todenteolla keskity juuri siihen, ja näe muita asioita vähemmän tärkeiksi.

Karl Marxin merkitys Venälle on puhtaasti välineellinen, puhtaasti alisteinen dionyysiselle diversiteetin prinsiipille, jonka näkokulmasta kaikki vieras aines aina tulkitaan ja joko hyväksytään tai hylätään. On ymmärrettävä, että sellainen arvo kuin taloudellisten resurssien tasapuolinen jakautuminen muodostuu vain sen seksuaalista kokonaisturhaumaa vähentävästä merkityksestä. Marxia ja sosialismin ajatuksia, kuten mitä tahansa ideoita ja ajatuksia, voidaan myos soveltaa käytäntoon epäpietarilaisen väkivaltaisesti ja tuhoisasti.

Fasismi on tämän pietarilaistotuuden aina uudelleen kieltämistä (epäuniversaalina) tai vain sen unohtamista. Fasismi määrittyy täydellisesti Pietarin kautta, sen käytäntojen aktuaalisena poissaolona ja filosofisena negaationa. Fasismi on itsetuhon synonyymi nimen omaan seksuaalisen kokonaisturhauman jatkuvan kasvun merkityksessä. Tulevaisuus, mikäli sellainen ihmiskunnalla on, voi rakentua vain tämän pietarilaistotuuden (universaalin dionysisen totuuden, jota pietarilaiset ovat olleet pakotettuja kristallisoimaan ja edustamaan) varaan, niin ikävältä kuin se venäjäkriitikoista tuntuukin.

LASTEN TERVEYDENHUOLTO VENAJALLA

Lapsen sairastuessa Pietarissa soitetaan lasten laakarille, joka lahettaa (ellei kysymys ole vakavista oireista) terveydenhoitajat kotikaynnille. Terveydenhoitajat saapuvat alle puolen tunnin viiveella soitosta. He arvioivat lapsen tilan, ja jos tarvetta on, laakari saapuu paikalle valittomasti. Lasten tavanomaisiinkin flunssaoireisiin suhtaudutaan ja paneudutaan huolellisesti.

17.5.2010

Heittää passi Nevaan... ajatus tulee jokaiselle pietarinmatkaajalle mieleen ennemmin tai myöhemmin.

12.5.2010

SARJASSAMME MODERNIN KOSMINEN PSYKOANALYYSI

Aki Takahashi:





Alvin Lucier:





TERO HANNULA

Minulle uusi mielenkiintoinen runoblogi. Karrimainen mutta omansa.

Bloggaaminen on kehittänyt tällaisen pienen muutoksen kokeilevan runouden aivan uudelle tasolla. Olennainen ero on se, että esimerkiksi Kokon Avokyyhky, lattiaheroiini tai tämä Hannulan blogi eivät kärsi lainkaan teennäisyydestä. Ehkä ensimmäiset dadaistitkaan eivät kärsineet, mutta miettikää sitä 70 vuoden teennäisyyden ja kaiken maailman turhan epätaiteellisen intertekstuaalisuuden suota, joka on tässä välillä. Blogit ovat muuntaneet mielettömäksi luisuneen jälleen mielekkääksi, tekotaiteen taiteen ydinmehuksi. Jatkuvuudesta ja sarjallisuudesta voimansa saava bloggaaminen vapauttaa yksittäisen ilmiön koko maailman tarkoittamisen vastuusta eleganssiin, keveyteen, joskus luonnosmaisuuteenkin ja omaan omituiseen yksittäisyyteensä.

Muusikot ja äänellä kokeilijat eivät ole ymmärtäneet blogia muusana käytännössä lainkaan. Ja kuvataiteilijoista vain aniharvat. He ovat ilmeisesti niin rakastuneita tuohon porvarillisen hengen luovuuttarajoittavaan karsinaansa, jota esimerkiksi MySpace vielä edustaa. Porvarillisen hengen maisemaan kuuluu tietenkin pakkomielteinen tekijyyden, rojalttien ja hillojen ajattelu kaiken toiminnan ainoana motiivina. Silti päinvastoin kuin blogien todellisuudessa, lopputulos on vain harvoin tekijän kannalta rikastuttava. Onneksi ei tarvitse olla ennustaja tietääkseen, että hekin vielä tulevat ymmärtämään vapauden, demokratian ja luovuuden ilosanoman. Tietenkin aina jää Sofi Oksaset, todelliset päämäärätietoiset keinojakaihtamattomat hillonkerääjät, luovan vaikutehorisontin ulkopuolelle. Porvarillinen populistinen "taide" ei milloinkaan anna mitään - luovalle hengelle mitään rikastuttavaa.

KÄYMÄLÄN GENETIIKKAA, OSA 1

Elämän toisintamisen subjekti saattaa itsensä geneettisen jatkuvuuden tilaan. Kommunismin piti pelastaa ihmissukupolvet kapitalismin tuottamalta geneettisen diversiteetin hävitykseltä, mahdollistaa optimaalisella, herkällä tavalla valikoitunut ja sekoittunut geeniperimä. Sillä reaalimaailman olioilla, kuten elävillä eläimillä on objektiivinen perustansa ja siinä geneettinen tilastollinen vaihtelunsa. Natsi-Saksan fasismi oli perinnöllisen geneettisen seksuaalisen sairauden kollektiivinen huipentuma. Sairauden oireistoon liittyi illusorinen kyky tarkasti neuvotella ihmisen geneettinen hyvä ja geneettinen paha. Pahan päämäärä on rumuus ja geneettinen tuho. Mutta vaihtoehtoisia "vääriä" muotoja on niin paljon, ettei mikään geneettinen informaatio riitä sulkemaan niitä pois. Eikä oikeita tapoja voida löytää ja säilyttää vain karsimalla ja suodattamalla olemassa olevia. Säveltäminen on ajallisen yhdistelyn ja tasapainon taidetta: taideteos ei synny pelkästään olemassaolevaa ääntä suodattamalla. Onko ihmisen geneettinen muuntelu kenties jo vuosikymmeniä sitten otettu laajasti käyttöön? Geenitutkijat ovat umpireduktionisteja. Metodologinen ja tutkimuskohteenkin sanelema situaatio aiheuttaa sen, että geneetikoilla ei ole mitään sanottavaa niistä arvoista, joita geenitutkimusten tulosten soveltamiseen pitäisi käyttää. Reduktionistit on "vapautettu" arvokeskustelusta. Itse olen kehitellyt aristofaanista kahdeksanportaista kahdeksansukupuolilogiikkaa, joka olisi kehittyneempi konsepti entropian hallintaan. Lisääntyminen hoidettaisiin yksiaivoisesti, vain yhden sukupuolen toimesta. Geneettinen hermeettisyys taattaisiin toisenlaisin hienostuneemmin halurakentein, jotka eivät sinänsä suoranaisesti liity ensisijaisiin bacchusmekanismeihin. Huoltosuhteesta sanon sen verran, että nykyinen, jo aikansa elänyt ihmiskunta jakaantuu kahteen luokkaan: aitoihin käyttöliittymiin ja virtuaalisiin käyttöliittymiin. Yhteiskunta, jossa ei ole mitään pyhää, on jatkuvassa julistamattomassa ydinsotatilassa Dionysosta vastaan. Pakana kumartaa ja ylistää mitä tahansa voimaa: rakenne tuottaa kyvyttömyyden vasta-argumenttien muotoiluun. Sellaisen yhteiskunnan geneettinen perimä tuhoutuu kahdessa sukupolvessa. Tämä johtuu naisilla munarakkulakasvua ja estrogeenieritystä, miehillä spermatogeneesiä säätelevän hypotalamuksen toiminnan lamaantumisesta. Jäljelle jää vain hiljainen sanaton toivomus, että jokin ulkopuolinen, armollinen ja reilu voima antaisi armonlaukauksen. Harmageddon on aineenvaihdunnallinen ilmiö. Pankkiiri ja johtaja ovat jo haukanneet superhampurilaista, lisääntyneet ja heittäneet kertakäyttöisen saastan roskikseen. He viheltelevät jo helvetissä ja nerokkaat geenit matelevat maailman ultraviolettisäteilystä polttavien soiden uumenissa. Psykopaatti on geneettisen suotimen ihanneasetus, totaalinen hengen sairaus. Tuon geneettisen liejun viemäriin, kirjoihin ja kansiin valuminen on ainoa asia joka minut tässä maailmassa vielä liikuttaa kyyneliin. Onko kirjallisuuskin hyväilyn, himon, penetraation, masturbaation, ekshibition, prostituution, geneettisen ohilyöntien pelikenttä? Planeetalla tunnetaan vain yksi rappion muoto, geneettinen rappio. Taiteen rappio on seurannaisilmiö, mittari. Säteilymittarin rikkominen on parannuskeino, jota ydintuho aina ensimmäiseksi itselleen ehdottaa. Amerikkalainen klovni ja euroopplainen klovni, heidän lihansa on erottamaton. Mutta miten katsoa geneettiset pelikortit, pimeän pokerin transmutatiiviset vaihtoehdot aiheuttamatta luonnonkatastrofia, taloudellista katastrofia, ilamastonlämpenemistä tai ylikansoitusta? Riskitöntä tapaa ei ole. Emme voi virtuaalisesti mallintaa jälkeläisiä haaveidemme lanteikkaan voodoo-naaraan kanssa. On tehtailtava veljessarjoja, luonnossa, näitä yhteisiä mukavia juttuja. Väärämielinen on aina tietämätön siitä, milaisten syysuhteiden mukaisesti väärämielisyyden kategorisesta imperatiivista seuraa yhteiskunnallinen ja geneettinen rappio, kehollinen rumeneminen, sielullinen ja fyysinen epäeroottisuus, ja minkälaisten suorien syysuhteiden mukaisesti tästä seuraa planeetan ekokatrastrofi, ilmastonlämpeneminen, ylikansoitus ja energiaongelma. Kyynelsilmin katselen Berkeleyn (1970) nuorisokapinallisten tarvetta purkaa raivoaan ennen Jimi Hendrixin konserttia. Yhteiskunta saa kivistä, mutta mitään ei rikota pysyvästi. Samaan aikaan Helvetin Enkelit hyökkäävät rauhanmarssijoiden kimppuun ja hakkaavat heidät verinyyteiksi - temppu, jolla ei voi olla ansaitsematta porvarillisen yhteiskunnan syvintä sympatiaa. Moolokki nielaisee Henkan ja fanit. Harmageddontutkijan näkökulmasta tämä on antiikkista peace-vääntöä. Kamerat Eric Saarinen, Jonna Churchill. Viiden sukupolven geneettinen tuho on pintakullatun sivistystyön, imperialismin ja maailmanherruuspyrkimyksen kätkemiseen tähtäävän sivistystyön tulos. 150 vuotta länsimaista kulttuuria, 150 vuotta nojatuolivallankumousta, 150 vuotta työtä sielun kuristamiseksi ja tappamiseksi. Siinä touhussa on Jumalakin todella tullut kuolleeksi – sana muuttunut lihaksi ja liha sanaksi.

TELEPATIAN TIEDOLLISEN LUONTEEN OBJEKTIIVINEN TUTKIMUS

Luulin, että ns. gurdjieffryhmissä ja gurdjiefftyössä olisi nykyisin hyvin tarkasti ja tietoisesti kysymys täsmälleen siitä, mitä Sheldrake kysyy kirjassaan Miksi koirasi tietää, milloin olet tulossa kotiin (1999), mutta huomion keskittyessä ihmisten eikä eläinten telepaattisiin kykyihin. Ylipäätään gurdjiefflaisille sisäisen huomion harjoituksille ei voi minun mielestäni olla mitään muuta motiivia, kuin pyrkimys erottaa juuri telepatian tiedollinen luonne muista tiedonsaannin tavoista. Ryhmää tarvitaan juuri tähän, tämän subjektiivisuuden objektiiviseksi tekemiseen. Olen ollut pettynyt siihen, etten ole huomannut tätä motiivia niin tietoisena kuin olisin halunnut. Metodiikka on vaikuttanut yllättävän hataralta ja siitä on puuttunut Sheldrakelle ja Gurdjieffille itselleen ominainen äärimmäisen poikkeuksellinen kekseliäisyys ja systemaattisuus. Gurdjiefftyön onnistumiselle on olemassa kahdenlaisia edellytyksiä: 1) ryhmän jäsenten on omattava aivan poikkeuksellinen mystikon kokemusmaailma, 2) ryhmän johtajan on tiedettävä tarkasti miten ihmiskokeita tehdään ja tehtävä niitä röyhkeästi ihmisten mukavuudesta täydellisesti välittämättä, päämääränään vain ja ainoastaan yksi asia, telepatian tiedollisen luonteen erottelu. Ryhmän jäsenten ei periaatteessa tarvitse edes tietää mihin heitä käytetään, kuten Gurdjieffin omissa ryhmissä aina oli tilanne.

11.5.2010

ISTANBULIN INTERNETISTÄ

tulivat siis viimekesän maalausideat. Internet 1.0 -tekniikassa on joskus vaikeuksia määritellä ohjelmalähetyksen alkuperää. Suosikkikansioita ei tunneta.

Paperimarmorointi, muinainen itäaasialainen graafinen tekniikka:















http://www.hakenaudio.com/

http://www.symbolicsound.com/
Syöminen, naiminen ja vittuilu... pysyvät esteet sille, että jokainen saisi joka hetki mahdollisuuden tulla joksikin, tai olla tulematta.

EFFI BRIEST - LONG SHADOW (OFFICIAL VIDEO) from HOLY COW COLLECTIVE on Vimeo.

SEDÄT SETIÄ

Venäjän setä:

Amerikan setä:


SANKARIKAUPUNKI

Ennen:



Ja nyt:



Mitäpä jos me vaihdammekin joka hetki maailmaa. Jokainen tekomme ja ajatuksemme johtaa meidät uuteen maailmaa, joka on tekojemme ja ajatustemme tasolla. Luulemme, että maailma muuttuu, mutta se olemmekin vain me itse joka muutuu ja siirtyy tuota muutosta vastaavaan rinnakkaistodellisuuteen. Olemalla absoluuttisen hyvä, pääsee todellakin taivaaseen ja tekemällä pahaa helvettiin. Me emme vain huomaa sitä.

Ajatus on kieltämättä hämärä.
SDP suhtautuu Kokoomukseen kuin pehmoporno järkevään pornoon. Pornossa demokraattisen päätöksenteon tärkein väline on pillu.

SYDÄMELLINEN YRITYS KUVITELLA MAHDOTTOMUUS

Fiksatun amerikkalaisen unelman lainalaisuudet ovat niin kiehtovia juuri siksi, että ne ovat kiinnitetty amerikkalaisen todellisuuden fiksattujen lainalaisuuksien vastakohdiksi. Scifikirjailija Philip K. Dickin ongelma on tavoitella kovaksikeitettyä rehellistä jenkkityyliä lajissa, jossa laadun tae on lakien avoimuus. Dickin scifimaailmassa pätee pohjimmiltaan samantyyppiset yhteiskunnalliset lainalaisuudet kuin amerikkalaisessa yhteiskunnassa. Jos nuo lait olisivat taiteen muuttujia, tyyli ei voisi olla kovaksikeitetty. Suurinpiirtein tällainen on se ristiriitainen tunne, jonka vallassa en jaksa lukea Dickin kirjoja muutamaa sivua enempää. Jonkinlaista aikakautensa yhteiskuntasatiiria, joka vaatii tullakseen ymmärretyksi aikakautensa kuvaston, parametrien ja muuttujien lataamisen.

Myös venäläisessä todellisuudessa kirjailija tuntee yleensä lait rikkoakseen ne hienovaraisesti. Ainoa valhe tässä epärealismissa olisi väittää sitä realismiksi. Venäläinen elämä ei ole realismia, vaan romaanin luonnos. Ja Venäläinen romaani ei ole realismia, vaan elämän luonnos. Tästä kehästä kuitenkin puuttuvat fiksatut dikotomiat tai ne ovat ainakin huomattavan abstrakteja. Tolstoin Nehljudov ei kyllä ole minkään realismin sankari. Ei lihaa ja verta, pelkkä ohut käsite tai hullu hypoteesi. Mestarikirjailijan vilpitön ja sydämellinen, mutta pohjimmiltaan todella kuivan ironinen, yritys kuvitella täydellinen mahdottomuus.
Voidakseen kirjoittaa on kuulemma käytävä pohjamudissa. En tiedä, kun ei ole kokemusta muusta. Pintarokkarit ja julkimot ovat keksineet suuren määrän erilaisia hienostuneita tekniikoita, joilla itsensä saa kirjoitusvireeseen, eli pohjamutiin. Luen noita juttuja ja hieron tuskasta punaisia kaleeriorjan silmiäni. Itse en temppuja ole vielä tarvinnut. On tässä elämässä riittävästi temppua. Jos kokee olevansa liian vanha kokoamaan vastarintaliikettä, ja toisaalta satuu olemaan loiventavaa käteistä, voi kysymys sanottavasta -sen uskottavuudesta- olla todellinen ongelma. Siksipä he, kysyipä heiltä mitä tahansa, aina kommentoivat äänekkäästi yhdellä sanalla ja toisaalle katsoen: Mahtavaa!
Onko sadismi sairaus? Vai vain nimitys vähäisemmän ja suuremman älykkyyden potentiaalierosta aiheutuvalle luonnolliselle virtaukselle? Miksi Lev Tolstoi piti sadismia sairautena?
Rehellinen, rehellisempi, epärehellinen.
Kristillisyys olisi sadismin välttämistä. Eurooppalaiselle kai mahdoton. Onko markiisi de Saden kirjallisuus osoitus eurooppalaisen itsetutkiskelun muita suuremmasta rehellisyydestä, vai eurooppalaisen todellisuuden muita syvemmästä sadistisuudesta?
"Kaikki mikä tapahtuu kaverille välittömästi edessäsi tulee tapahtumaan sinulle." Sonny Barger

10.5.2010

OLLA ANTIFASISTI

Suomessa 2010 on sama kuin olla rautaristein koristeltu Helvetin enkeli USA:ssa vuonna 1965. Siinä missä Helvetin enkelit herättivät sekopäisellä rikollisuudellaan ja hävitysvimmallaan pelkoa ja vihaa amerikkalaisessa porvarillisessa yhteiskunnassa, herättävät antifasistit täsmälleen samoja tunteita Suomessa melko päinvastaisella käyttäytymisellä: rauhantyöllä ja lähinnä ottaessaan puheeksi joitakin pitkään kiellettyjä puheenaiheita. Antifasistit ovat samalla tavalla lainsuojattomia kuin alkuperäiset Helvetin enkelit olivat. Lukuisat oikeustapaukset ovat jo osoittaneet, että antifasisti ei lähtökohtaisesti voi odottaa Suomen oikeusjärjestelmältä puolueettomuutta. Ainoa ero näyttää olevan se, että antifasistit eivät ainakaan vielä ajele moottoripyörillä suuressa saattueessa eivätkä ole syyllistyneet mihinkään erityisen väärään tai yhteiskunnalliselta kannalta negatiiviseksi katsottavaan. Jonkun Hunter S. Thompsonin asteikolla nyky-Suomi olisi outojen porvarillisten helvetin enkeleiden johtama valtio vailla median sananvapautta tai demokratiaa. Olisi hauska lukea Hunter S. Thompsonin Venäjä-reportaasi.

TYYLI JA VAKIO

Amerikkalaisen populaarikulttuurin voima ja samalla heikkous on se, että kapitalistisen yhteiskunnan kiteytyneet lainalaisuudet otetaan luonnonlakeina. Iskevä kovaksikeitetty tyyli perustuu siihen, että lait tunnetaan ja niitä ei kyseenlaisteta ja ironia kohdistuu lakien heikkoon hallintaan. Mutta Sheldraken ja säieteoreetikko Brian Greenen mukaan edes järkähtämättömimmät luonnolait ja -vakiot eivät ole pysyviä vakioita.

ABSOLUUTTINEN NÄKÖKULMARIIPPUMATON HYVÄ

Koko maailma, mukaan luettuna Yhdysvallat ja Saksa, juhli eilen ihmiskunnan, elämän ja vapauden erävoittoa Punaisella torilla. Vladimir Putin ja Angela Merkel istuvat vierekkäin kuuntelemassa Medvedevin vakavaa puhetta fasismista. Sitä minä kutsun eurooppalaiseksi sivistykseksi parhaimmillaan! Merkel istuu ja tarkastaa Venäläisen isänmaallisuuden terveyttä ja perustaa: ettei siinä piile venäläisen hybriksen, pullistelun ja natsismin siemen, jota isänmaallisella suurjuhlalla lietsottaisiin. Toisaalta Putin tietää, että vain Merkelin ja Yhdysvaltain korkea-arvoisten edustajien läsnäolo voi siunata juhlan ja poistaa epäilykset vilpittömyydestä. Harvemmin näkee Yhdysvaltain merijalkaväkeä marssimassa Punaisella torilla.

Suomen TV:ssä juhlia ei hyvin odotetusti mainittu (tietääkseni) sanallakaan yhdessäkään lähetyksessä. Vain outo ihme voi pelastaa Suomen kansan, jota ennen näkemättömän syvä sivistymättömyys ja barbaria johtaa kauas pois maailman todellisten ihmisten keskuudesta. On kummallista, että näille porvareille ei tule mieleen edes se, että tyhmyyden, kaunan, kateuden, pikkumaisuuden ja ahneuden ylittäminen on toisinaan jo puhtaana pelitaktiikkana varsin tehokas. Varsinkin, kun siinä usein vielä käy niin että kaikki voittavat. Minkä sille mahtaa, jos on oppinut ihmiskäsityksensä ja psykologiansa ilkeiden pikkupoikien hiekkalaatikolla, eikä pysty mitenkään siitä kehittymään.

SÄÄ

Pidän yleensä puhetta siitä, että säällä, vuodenajalla, ilmastolla tai auringolla olisi ihmisen psyykkeelle merkitystä, pahimman laatuisena taikauskona. Tunnen tyyppejä, jotka elävät arktisilla alueilla ja liikkuvat vain auringon poissaolessa, rytmillisempinä, iloisempina ja valoisampina kuin mombasattaret. Ihmisten porvarillisen päivätajunnan hiilenmusta aurinko meidät pimentää, eikä mikään sää.

Tällä hetkellä ajattelen toisin. Kevään kynnykset pitkittyminen vaikuttaa syyltä tämän hetkiseen fyysiseen kouristukseeni. Kärsin parhaina päivinäkin järkyttävistä porvarillisuuden olemassaolon tietoisuuden inhokouristuksista, mutta nyt en jaksaisi oikein liikutella edes silmiä. Kevät musertaa, eikä sille mahda mitään. Olen askeleen päässä kliinisestä masennuksesta, sellaisesta, johon eivät enää kotikonstit tehoa.

9.5.2010

20100427(1

ROBOTTIKURKKULAULU (REMIX)

2009-07-18(3

         

AKI ONDA



8.5.2010

Säveltäjä Stockhausenilla oli avoimesti kaksi vaimoa. Ennen kuin tuomitsette sen moraalisesti uhratkaa ajatus eurooppalaiselle porvaristolle, jonka ulkonaisen järjestelmällisyyden ja toimeliaisuuden varjona on varsin yleinen tapa käyttää seksuaalisesti hyväksi omia lapsia. Mistä luulette Nietzschen kaltaisten filosofien löytävän pohjattoman isänmurhaamisviettinsä muusta kuin seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Voisi sanoa: juuri tätä on eurooppalaisuus. Vuoroin traumassa hekumointia, vuoroin yritystä löytää parannus ja pakotie.*

*Jotta säästytään spekulaatiolta, kertaan vielä, että oman kieltämättä syvän ja kenties parantumattoman traumani lähde ei missään tapauksessa ole lapsuus vaan yksinomaan Suomen armeija, jossa kohtasin tämän yhteiskunnan sairauden syvyyden ja yleisyyden, mikä on minulle yllättävän vaikea, lähes mahdoton kestää, vaikka sitä täällä näennäisen kevyesti käsittelenkin.  
Vkontakten musiikkitietokanta, johon käyttäjät voivat ladata rajattomasti, on varmasti jo nyt maailman laajien musiikkikirjasto. En ole vähään aikaan keksinyt artistia, jolta ei löytyisi vähintään 30 eri kappaletta. Soitan musiikkini käytännössä tuolta. Tietysti olisi hienoa, jos olisi kaikki vinyylinä ja tuhansien eurojen äänirasia poimimassa värähtelyjä. Videopuolelta löytyy kaikkea kaiken valvonnan ja suodatuksen ohi, eli ymmärtänette mitä se tarkoittaa. 

HENKISET EPIDEMIAT

Elämän kannalta olennaista ei ole se, onko joku sairastunut tartuntatautiin vai onnistunut välttämään tartunnan, vaan se yritetäänkö sairautta ylipäätään parantaa vai yritetäänkö se väittää olemattomaksi ja kätkeä loppuun asti. Ongelmia syntyy kun sairaat alkavat pitää puoliaan lääkäreitä vastaan poliittisin ja demokraattisin keinoin. Sairaiden enemmistö voi päättöksellä nimetä itsensä terveiden enemmistöksi.

MELANKOLIASTA EI HYPÄTÄ SWINGER-ELÄMÄNTAPAAN

Porvarillisessa yhteiskunnassa yksilön syvä masennus on tavallista suuremman kaaoskestävyyden, todellisuustajutoleranssin ja mielenterveyden varmin tuntomerkki. Vielä nykyvenäläiselle, jonka olisi jo pitänyt 20 vuotta tottua väitettyyn porvarilliseen komentoon, tällainen ajatus on miltei käsittämätön. Miksi?

Tiukka luokkapohjaisuus venäjäanalyysissä on erityisen vaikeaa, koska Venäjällä tilanne on tietoyhteiskuntaan siirtymisen vaiheessa jossain määrin (ainakin vielä itselleni) vaikeasti jäsentyvä ja kristallisoitumaton. Siksi on mahdollista tuntea solidaarisuutta Venäjän yritykselle luoda omanlaisensa markkinatalous. Olen tutkinut venäläistä luokkatietoisuutta henkilökohtaisesti, ja tullut siihen tulokseen, että venäläinen vallitseva ihmistyyppi ei kunnolla kykene hahmottamaan porvarillisuutta tiettynä rajoiltaan selkeästi määräytyvänä toimintamallien kategoriana. Venäläiset porvarit eivät pysty, halua tai ole pakotettuja tekemään länsimaisille porvareille tyypillisiä ideologisesti tarkkoja rajauksia. Pikemminkin noiden rajausten vastaisuus, ylipäätään vähäinen tietoisuus niistä tai niiden täysin satunnainen ja välinpitämätön rikkominen on venäläiselle jossain määrin luonteenomaista. En kuitenkaan osaa sanoa tarkasti heidän visiostaan, enkä siitä mihin se tulee johtamaan, mihin he tulevat olemaan pakotettuja.

Olennaista on kai se, että uuden Venäjän porvaristolla ei ole veren perintönä sitä samaa seksuaalista sairautta, ainakaan yhtä voimakkaansa, joka välttämättä on länsimaisessa porvarissa. Eräs syy miksi läntiset porvarit totesivat kyvyttömyytensä liittoutua venäläisten kanssa oli kai juuri se, että silmän isku jää käsittämättömäksi. Läntisten seksuaalista sairautta katsotaan venäjällä vähän oudoksuen pahimpien kapitalistienkin piirissä. Venäjällä on itse asiassa tästä asiasta aika korkeatasoista tietoisuutta alkaen nyt ihan Rikhard Viktorovin elokuvasta Humanoid woman, joka on 1900-luvun neuvostoliittolaisen scifielokuvan kulmakivi, ja kenties kaikista suurin Neuvostoliitossa syntynyt taideteos.

Asialla on länsimaisen porvarin lukkiutuneessa bunkkeripäässä ratkaiseva merkitys. Porvarien todellinen syvä initiaatiojakolinja kulkee juuri seksuaalisen sairauden alueella: tullakseen hyväksytyksi swingerpuolueeseen, on pystyttävä esittämään oikea salasana eli sairauden basilli. Länsimainen porvari ei kykene hahmottamaan venäläistä normaalia porvaria, joka voi kantaa epäilyttävää proletaarista terveyden ja viriiliyden stigmaa, mihinkään olemassaolevaan kategoriaan. Voi olla, että tämä ns. venäläisen yhteiskunnan luokkahäilyvyys on ohimenevä vaihe tiellä kohti tavanomaista porvarillista sadismin ja perversion kristallisaatiota. Minulla ei ole tiedossa, minkälaiseen antinietzscheläiseen käsitykseen moraalin alkuperästä ja minkälaiseen luonnontieteellisfilosofiseen argumenttiin voisi perustua nykyvenäläinen kestävä tapa kiertää länsimaisen porvarillisuuden deterministinen kausaatio. Ainakaan ei voi puhua vielä sheldrakelaisesta antinietzscheläisestä moraalin alkuperän tulkinnasta, sillä Shledraken nimi esiintyy venäläisessä keskustelussa vain harvoin. Venäläisillä on siis oltava oma Sheldrakensa ja oma Buddhansa, muutenhan homma toki lepää tyhjän päällä.

KOVAPALKKAINEN JOHTAJA

Kapitalismin ja järkevän taloudenpidon ero on se, että järkevä taloudenpito ei voi olla hillittömän masennustarkoituksellisen egoismin vaan tarpeen sanelema. Vastaavasti yhteiskunnan suojaverkko on tarkoitettu tarpeita täyttävälle taloudenpidolle, eikä sille hillittömälle egoistiselle sikailulle ja mielettömän typerille riskeille, joita olemme pelkästään nähneet talouden puolelta viimevuosien kuluessa.

Kapitalisti, kun se on nousussa, se vittuilee ja saa masennuksesta energiaa. Mutta kun se putoaa, alle ei pidä heittäytyä trampoliiniksi.

Siksi ennen kuin kapitalismi tulee sortumaan tapahtuu vielä kummia. Voitonjuhliin ja perunkirjoitukseen ei kapitalismin osalta ole vielä syytä. Kapitalismi tulee osoittamaan samanlaisen täysin irrallisen syntipukin kuin juutalaiset olivat natseille. Kapitalismin kriisin ja yleisen pahoinvoinnin todelliset syyllisethän ovat työväenluokan tiedossa ja osoitettu Marxin toimesta.

Kapitalistien ongelma on nyt se, miten mobilisoida SAFE-mode eli fasismi kapitalismin suojamuodoksi. Rasismikorttia on nyt vaikeampi heiluttaa kuin 30-luvulla. Fasismin kova ammattitaito on sen manipulaatiotekniikan luominen, jolla kansan enemmistön syyttävä sormi käännetään todellisista syyllisistä ja rosvoista, keinotekoiseen mutta selkeärajaiseen syntipukkiin, joka voidaan nostaa kansan yhtenäisyyden kristallisoivaksi ulkoiseksi energiakeskipisteeksi. Helpoin tapa on tietysti valita jokin kansallisvaltio hyökkäyssodan kohteeksi.

Kapitalistit eivät kaihda mitään väkivaltaa, mitään keinoja, mitään epäoikeudenmukaisuutta, kunhan vain keksivät muunnoskaavan, jolla kansa itse saadaan omasta halustaan äärimmäisen väkivallan toteuttajaksi. Täytyy muistaa, että psykologisessa analyysissä kapitalisti on aina tiedostamattomasti itsemurhaaja, eikä omalla, toisten tai planeetan elämällä ole kapitalistille mitään pohjimmaista merkitystä. Siksi keino, jonka he voivat keksiä, voi olla erittäin hankalasti paljastettavissa ymmärrettäväksi ns. tavalliselle ihmiselle, joka ei pysty mitenkään orientoitumaan ja seuraamaan niin läpikotaisin sairasta sadistista ja perverssiä psykolgista logiikkaa, joka kapitalistien mieltä ja henkeä ohjaa. Tämähän oli se syy miksi Hitler, tuo Wienin poikapordellien kovaksi keitetty prostituoitu, pääsi visioimaan ja luomaan uskomattoman yleiseurooppalaisen perversionsa: ihmiset eivät pysty ymmärtämään kapitalistin kokemuksia ja henkeä, joka kypsyy vuosikymmeniä bordellien pimeydessä. Sellaisen miehen, niin komeilunhaluisen ensimmäisen maailmansodan liejuhaudoissa koirien yöt päivät raiskaamaan hurtin jermun mielessä voivat kypsyä erikoisemmatkin ajatukset. Kun uusi Hitler, oikeistolaisen luovuuden nero löydetään, hän tulee olemaan universuminen kovapalkkaisin johtaja, joka ei päivällisellään syö mitään muuta kuin keitettyä syntymättömän ihmislapsen lihaa.
"Todellisuudessa Venäjävastaisuus on pyrkimystä kukistaa venäläinen pääoma ja saada sen markkina-alueet Läntisen pääoman hallintaan." Heikki Typpö

TUOKSUJEN MAAILMA

on oudosti kvantittunut. On olemassa ainakin erityisen epämiellyttäviä, epämiellyttäviä, samantekeviä, miellyttäviä ja erityisen miellyttäviä tuoksuja. Hajustemarkkinoilla on kysymys aina samantekevän ja erityisen miellyttävän tuoksun välisestä erosta. Hajuisteista puuttuvat kokonaan miellyttävät, luonnolliset tuoksut. Suurin osa hajusteista edustaa samantekeviä keinotekoisia tuoksuja. Pieni klassinen ydin edustaa erityistä miellyttävyyttä, joka jää kerrasta mieleen ja vaikuttaa spontaanisti vietteihin. On jotenkin selittämätöntä, miksi juuri tietyillä tuoksuilla on niin voimakas vaikutus. Se on kuin muotoilu, jossa olennaista on tietyt mittasuhteet ja jossa olennainen menetetään mittasuhteiden pienenkin muutoksen seurauksena.

Kun tein viime kesänä Remun kanssa miesten hajusteista laajaa tutkimusta, kävi ilmi, että hajusteet ovat sekoittamisen taide siinä missä värit. Hajusteaineita voi ajatella väripigmentteinä. Sekoitussuhteet löytyvät vain kokeilemalla. Pienikin osa jotakin ainetta saattaa peittää täysin alleen suuren määrän toista. Hajuste vaikuttaa erilaisilla ihoilla eri tavoin ja aineenvaihdunta sekä ihon rakenne vaikuttava lopputulokseen. Hajusteesta ei voi sanoa mitään paperinpalalta haistettuna. Töky tulee, jos on tullakseen, noin puolen tunnin viiveellä iholta. Kysymys on ikään kuin sokeanamaalaamisesta. Nokka on feromonitaiteilijan työväline, jolla koira koiran tunnistaa. Mitä suurempi kärsä, sen laadukkaampi ja tehokkaampi työjälki. Taiteilijan tarkoitus on löytää aggregaatti, jota ei tarvitse nuuhkaista montaa kertaa virittyäkseen. Oikein rakennetun taideteoksen saalistussäde on muutamista millimetreistä kilometreihin. Suuri osa siitä, mitä koemme telepatiaksi, selittyy feromoneilla. Suurkaupungissa me yleensä vain seuraamme kompassiruusun tuoksua, vaikka luulemme toimittavamme milloin mitäkin tärkeitä asioita.  

7.5.2010


"Merenpohjassa olevasta porausreiästä vuotaa öljyä mereen pahimpien arvioiden mukaan jopa 800 000 litraa päivässä."

Öljytankkerit ovat 20 000 - 300 000 tonnisia. Kuukauden saa vuotaa, että vastaa edes pienen tankkerin katkeamista. Puolentoistakilometrin syvyydestä valtavalla paineella purkautuvien porausaukkojen tukkiminen ei taatusti ole teknisesti vähäteltävä projekti.


Out of service: 2010 (exploded)
Identification: IMO 8764597, Call V7HC9
Fate: Exploded
Status: Sunk
Heikki Typpö, Kapitalismin perunkirjoitus:
"Elinkeinoelämän Keskusliitto jatkaa tutuksi tullutta röyhkeää taisteluaan nyt elintarvikealan työläisiä vastaan. Kapitalistisen yritystoiminnan ainoa arvoa luova tekijä on työläisen työ. Maksamalla mahdollisimman vähän palkkaa, voimaperäistämällä työtä ja pidentämällä työaikaa, pääoman omistaja haluaa saada työläisen tekemän lisätyön määrän mahdollisimman suureksi. Tuon lisätyön se ottaa korvauksetta itselleen. Samalla pääoman omistaja odottaa, että kuluttajana työläinen ostaa kaikki valmistamansa tavarat, eli realisoi kauppareissullaan tekemänsä lisätyön kapitalistin lisäarvoksi, voitoksi.
EK:ta ei hätkähdytä se, että menossa oleva taloudellinen lama osoittaa, että työläisten palkkojen kehitys eli kulutuskyky on jäänyt jälkeen tuotannon määristä. Tämä kapitalismin perusristiriitaa heijastava ilmiö on jo saattanut koko kapitalistisen talousjärjestelmän umpikujaan. Euro on luhistumassa, EU on luhistumassa ja koko globaali järjestelmä on täydellisen näköalaton tulevaisuutensa suhteen. Silti EK menettelee kuin kapitalismin parhaina nousun päivinä.
Välineenä elintarviketeollisuuden kapitalistit EK:n määräyksestä käyttää jo ahtaajien lakossa tunnetuksi tullutta menetelmän eli yritystä organisoida rikkuritoimintaa lakossa olevia työläisiä vastaan. EK kuvittelee, että narraamalla työläisiä, kuin pieniä lapsia, työläiset saadaan tappelemaan toisian vastaan. Kun narraaminen ei ole johtanut tulokseen, menetelmät vaihdetaan pelotteluksi ja uhkailuiksi. Työläisiä vaaditaan solmimaan paikallisia sopimuksia, jotta ammattiliittojen työehtosopimuksilta vietäisiin pohja pois.
Tässä rikkuritoiminnassa EK on heti alkuunsa kokenut surkeita tappioita. Yksi ainoa solmittu paikallinen sopimus 50:stä EK:n operaatiosta on sekin purkautunut, kun sopimuksen tehneiden työläisten väärinkäsitys on oikaistu. Väärinkäsitys oli syntynyt meijerialalle annetun erillisen sopimisen mahdollisuuden soveltaminen meijerialan ulkopuolelle.
Raaka-aineen tuottajille, kuten sikaloille, EK on aiheuttanut tahallisesti suuria vaikeuksia, jopa eläinrääkkäystä. EK ei halua rääkätä ainoastaan eläimiä, vaan myös ihmisiä. Rikkuritoiminta laillisen lakon yhteydessä on tahallista sopimusneuvotteluiden pitkittämistä. Sekä elintarvikkeiden kuluttajat että sikalayrittäjät kyllä ymmärtävät, kuka on syyllinen tilanteeseen.
EK käy ideologista taistelua riistämiään työläisiä vastaan. Vaikka järjestelmä, jossa näin voidaan menetellä, on jo kuolinkouristuksissaan, EK ei näe kapitalismin todellista tilaa. Elintarviketyöläisille on annetta nyt kaikki mahdollinen tuki taistelussa työläisten elinehtojen säilyttämiseksi kohtuullisella tasolla. "

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com