3.2.2016

EMME TIEDÄ ETTEMME TIEDÄ

Tavallisen poliittisten ei-sisäpiiriläisen näkökulmasta on helpottavaa, jos voi uskoa maailman olevan juuri hänelle läpinäkyvä ja että tähän kummitusten torjuntareaktioon voisi turvallisesti tuudittautua. Tiukasti mukavuusalueellaan pysyttelevä ihminen haluaa uskoa, että kummallisten poliittisten ilmiöiden "taustalla on enemmän typeryyttä ja näköalattomuutta kuin salaliittoja. Muistelen koulusta että talousalalla hakeutuvat ihmiset eivät olleet fiksummasta päästä." 


Totta kai narustavedettävien pitääkin olla typeriä. Kuitenkin kun katson esimerkiksi mediapropagandaoperaatioita ja kaikkea sitä kieroa mikä tulee jo pelkästään Heidi Hautalan porukan kynästä, en jaksa uskoa valtaeliitin hönöyteen. Jos on pidempään ollut seuranta päällä kaikista kieroimpien rosvojen suhteen, niin kyllä siinä karisee ajatukset hyväntahtoisista hölmöistä. Tietenkin todellinen valta on todellisen eliitin eikä kauppaopiston naisten asia. 
 
HS: "Yhdysvaltain puolustusministeri Donald Rumsfeld lausui lehdistötilaisuudessa 12. helmikuuta 2002 sarjan lauseita, jotka ovat jo jääneet maailmanhistoriaan. Valtio-oppineet ja tieto-opin tutkijat eivät ole vieläkään varmoja siitä, oliko lausahdus täydellinen floppi vai todella syvällistä fundeerausta":


“Tiedot, että jotain ei ole tapahtunut, ovat minusta mielenkiintoisia, sillä kuten tiedämme, on olemassa tunnettuja tunnettuja; on siis asioita, jotka tiedämme tietävämme. Tiedämme myös, että on tunnettuja tuntemattomia. Se tarkoittaa, että tiedämme, että on asioita, joita emme tiedä. Mutta on myös tuntemattomia tuntemattomia - niitä, joista emme tiedä, ettemme tiedä.”

“Tiedot, että jotain ei ole tapahtunut, ovat minusta mielenkiintoisia”




Syvällisestä fundeerauksesta on kysymys, jos Platon sopii referenssiksi. Platon käsittelee näitä Rumsfeldin siteeraamia kysymyksiä dialogissa Kharmides.


Jos itse esimerkiksi saan tutkimuksissani tietää, että jokin mieleeni tullut näköjään hyvä keksintö, ei ole koskaan tullut aiemmin keksittyä missään, se on mielenkiintoinen tieto. Jos keksintö taas on huono, ei ole kovin mielenkiintoista tietää, ettei sitä ole keksitty aiemmin.



“sillä kuten tiedämme, on olemassa tunnettuja tunnettuja; on siis asioita, jotka tiedämme tietävämme. [...] Tiedämme myös, että on tunnettuja tuntemattomia. Se tarkoittaa, että tiedämme, että on asioita, joita emme tiedä.”




Tällaisen tietämiseen tarvitaan jo enemmän tietoa, kenties kokonainen tiedusteluorganisaatio. Tavanomaista on juuri kuvitella tietävänsä jotakin mitä ei tiedä.
“Mutta on myös tuntemattomia tuntemattomia - niitä, joista emme tiedä, ettemme tiedä.”




Näyttää olevan tosi oletus. Keksintö, jota ei ole koskaan keksitty, ja joka tulevaisuudessa keksitään,
mutta josta emme ikinä tule tietämään, on ilmiselvästi tähän kategoriaan kuluvaa tietoa.

4 kommenttia:

Timo kirjoitti...

Slavoj Zizek on huomauttanut, että Rumsfeldtilta on jäänyt pois neljäs, psykoanalyytikon näkökulmasta kaikkein paljastavin vaihtoehto.

Aino kirjoitti...

Emme tiedä, ettemme tiedä, että
tiedämme tietävämme, ettemme tiedä
ettemme tiedä?????

Timo kirjoitti...

Tuntemattomat tunnetut, asiat, jotka tiedämme tietämättämme.

Sven Laakso kirjoitti...

Zizekin olisi arvatenkin epäilyttävä Sokrateen mielestä.

Tuskin Sokrates ajattelee, että tiedämme jotakin tietämättämme. Kukaan antiikin ihminen ei taatusti tiennyt jotakin tietämättään.

Ei radiokaan tiedä mitään tietämättään. Siinä on antenni, ja ohjelmalähetys.

Vain modernit torjujat voivat tietää jotain tietämättään.

“Tiedot, että jotain ei ole tapahtunut, ovat minusta mielenkiintoisia”

Tässä on tietysti se ongelma, että jos tämän ajattelee niin, että tänään ei ole tapahtunut sitä ja tätä, tässä huoneessa.... itse tulkitsin tämän niin, että maapallolla ei ole koskaan tapahtunut.... mikä ei sulje pois, että voi olla tapahtunut toisella planeetalla.... eikä se sulje sitäkään pois, että se voi olla kuitenkin joskus tapahtunut myös täällä.... miten rajataan tapahtumisen alue tilassa ja ajassa....?

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com